Abstract
Przedstawiono propozycję probabilistycznej interpretacji obciążenia silników spalinowych o zapłonie samoczynnym. Zaproponowano probabilistyczny opis obciążenia tych silników z uwzględnieniem znanych parametrów (wskaźników) ich pracy. Wykazano, że obciążenie tego rodzaju silników, rozpatrywane w dowolnej chwili, może być uważane za zmienną losową. Zwrócono uwagę, że obciążenie to może być uważane za zmienną losową wielowymiarową. Zmiany obciążenia silnika w czasie jego pracy zostały uznane za proces obciążeń i przedstawione w formie wielowymiarowego procesu stochastycznego, którego stanami są obciążenia jako zmienne losowe. Wykazano, że proces obciążeń może być uznany za proces stochastyczny o przyrostach asymptotycznie niezależnych, stacjonarny i ergodyczny. Uzasadnienie wymienionych cech procesu obciążenia silników zawarte jest w przedstawionych hipotezach. Wykazano także, że w badaniach obciążenia silnika o zapłonie samoczynnym należy uwzględniać zależność stochastyczną między ich obciążeniem cieplnym a mechanicznym.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.2478/v10012-007-0066-1
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuł w czasopiśmie z listy filadelfijskiej
- Published in:
-
Polish Maritime Research
no. 15,
pages 65 - 70,
ISSN: 1233-2585 - Language:
- English
- Publication year:
- 2008
- Bibliographic description:
- Girtler J.: A probabilistic concept of load assessment of self-ignition engines// Polish Maritime Research. -Vol. 15., iss. nr 2(56) (2008), s.65-70
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.2478/v10012-007-0066-1
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 83 times