Analizy wyznaczenia dedykowanych pasów autobusowych w Gdyni - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Analizy wyznaczenia dedykowanych pasów autobusowych w Gdyni

Abstract

Rosnący udział podróży transportem samochodowym i związany z tym wzrost natężenia ruchu drogowego, negatywnie wpływa na jakość funkcjonowania transportu zbiorowego, a w szczególności tego, który jest z ruchem drogowym bezpośrednio związany – transportu autobusowego. Zwiększające się zatłoczenie ulic wywołuje zaburzenia funkcjonowania systemu transportu autobusowego, przede wszystkim w postaci opóźnień pojazdów lub też wydłużeniem czasu przejazdu, po dostosowaniu rozkładu jazdy, a w konsekwencji rzadszymi kursami, albo wzrostem kosztu jego funkcjonowania. W skali globalnej powoduje to spadek atrakcyjności transportu zbiorowego, a w konsekwencji dalszy wzrost udziału podróży samochodami. W związku z powyższym samorządy miast podejmują działania usprawniające funkcjonowanie transportu zbiorowego poprzez stosowanie różnego rodzaju udogodnień i priorytetów. Jednym z takich rozwiązań jest wyznaczenie dedykowanych pasów dla ruchu autobusowego. Również miasto Gdynia w ramach prowadzonych projektów badawczych, w tym Civitas Dyn@mo w roku 2015 po wielomiesięcznych analizach wdrożyło tego rodzaju rozwiązanie. Celem artykułu jest przedstawienie metodyki analiz dotyczących wyznaczenia dedykowanych pasów autobusowych w obszarze Gdyni wraz z wynikami. W metodyce wykorzystane zostały narzędzia symulacyjne na poziomie mikro, mezo i makroskopowym w celu oszacowania efektywności poszczególnych rozwiązań. W efekcie wskazano lokalizacje, w których wyznaczenie pasów autobusowych będzie najbardziej efektywne.

Cite as

Full text

download paper
downloaded 60 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-SA open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Transport Economics and Logistics pages 121 - 134,
ISSN: 2545-1642
ISSN:
0208-4821
Language:
Polish
Publication year:
2016
Bibliographic description:
Birr K., Oskarbski J., Żarski K.: Analizy wyznaczenia dedykowanych pasów autobusowych w Gdyni// Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka. -., nr. 62 (2016), s.121-134
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 150 times

Recommended for you

Meta Tags