Abstract
Współczesne planowanie mobilności, ze względu na konieczność silnego zaangażowania interesariuszy, szerokich konsultacji społecznych i przygotowania kompleksowego planu, jest procesem niezwykle złożonym i czasochłonnym. W odróżnieniu od tradycyjnego planowania transportu proces ten powinien koncentrować się nie tylko na zapewnieniu lepszych warunków ruchu, ale przede wszystkim na dążeniu do zapewnienia jak najwyższej jakości życia mieszkańców, stawiając za priorytet takie aspekty jak dostępność, równość społeczna, zdrowie czy ochrona środowiska. Komisja Europejska już w 2009 r. zwróciła uwagę na konieczność zintegrowanego planowania transportu zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju. Instrumentem, który pozwala na realizację takiej polityki zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej, jest tzw. SUMP – Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Gdynia zobowiązała się do opracowania i wdrożenia SUMP w ramach projektu CIVITAS DYN@MO. Realizując dokument zgodnie z wytycznymi i zaleceniami Komisji Europejskiej, korzystając z nowoczesnych narzędzi, włączając w proces interesariuszy i mieszkańców, a także dzieląc się doświadczeniami poprzez centrum kompetencji, miasto stanowi cenny przykład dla innych polskich miast, które pracują już lub rozważają rozpoczęcie prac nad tego typu dokumentem.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Conference activity
- Type:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Title of issue:
- Biała Księga Mobilności 2015 strony 148 - 157
- Publication year:
- 2015
- Bibliographic description:
- Romanowska A.: Działania dla rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni// Biała Księga Mobilności 2015/ : Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Stowarzyszenie Transportu Publicznego, 2015, s.148-157
- Bibliography: test
-
- CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) -projekt badawczo-rozwojowy dofinansowany z 7 open in new tab
- Programu Ramowego, realizowany w latach 2012-2016. Szczegóły: www.civitas.eu, www.mobilnagdynia.pl/m-projekty/civitas- -dyn-mo open in new tab
- CH4LLENGE (2013-2016) -projekt dofinansowany z programu Inteligentna Energia Europa. Szczegóły: www.sump-chal- lenges.eu, http://www.mobilnagdynia.pl/m-projekty/88-ch4llenge open in new tab
- Komisja Europejska. Plan działań na rzecz mobilności w miastach (COM(2009) 490 final). Bruksela, wrzesień 2009.
- Komisja Europejska. Wspólne dążenie do osiągnięcia konkurencyjnej i zasobooszczędnej mobilności w mia- stach (COM(2013) 913). Bruksela, grudzień 2013.
- Komisja Europejska. Guidelines: Developing and implementing a Sustainable Urban Mobility Plan. Bruksela, 2013.
- Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Preferencje i zachowania komunikacyjne mieszkańców Gdyni. Raport z badań marketingowych 2013. Gdynia, 2013.
- Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gdyni oraz Miast i Gmin Objętych Porozumieniami Komunalnymi na lata 2014-2025. Gdynia, 2014.
- Centrum Projektowania Uniwersalnego. Standardy dostępności dla miasta Gdyni. Gdańsk, 2012.
- CIVITAS DYN@MO Gdynia. Report on Gdynia's self-assessment using ADVANCE methodology. Gdynia, listopad 2014.
- BUSTRIP Gdynia. Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego na lata 2008-2015. Gdynia, 2009.
- CIVITAS DYN@MO Gdynia. Identyfikacja interesariuszy w procesie SUMP. Sopot, lipiec 2013.
- CIVITAS DYN@MO Gdynia. Raport z weryfikacji dokumentów odnoszących się do kwestii transportu i mobil- ności w Gdyni. Gdynia, marzec 2013. open in new tab
- CIVITAS DYN@MO Gdynia. Priorytetyzacja celów i kierunków działań do Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miasta Gdyni. Gdynia, styczeń 2015.
- Grupa INSPRO dla Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. Raport certyfikacji polityki rowerowej BYPAD w Gdyni. Gdynia, marzec-czerwiec 2013.
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 120 times