Efektywność szkół wyższych w Polsce na tle uczelni europejskich – analiza dla dziewiętnastu krajów - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Efektywność szkół wyższych w Polsce na tle uczelni europejskich – analiza dla dziewiętnastu krajów

Abstract

W artykule przeprowadzono analizę empiryczną efektywności szkół wyższych wraz z estymacją czynników ją determinujących. Próba badawcza składa się z uczelni z 19-tu krajów europejskich i obejmuje dane dla lat 2011-2014. Na podstawie nieparametrycznej metody DEA oszacowano wskaźniki efektywności gdzie za nakłady przyjęto: wartość przychodów i liczbę nauczycieli akademickich. W wynikach działalności uczelni ujęto liczbę absolwentów oraz liczbę publikacji. Dodatkowo zbadano relację pomiędzy wybranymi zmiennymi, a wskaźnikami efektywności. Rezultaty wskazują, że uczelnie większe i starsze są bardziej efektywne. Porównując uczelnie o tej samej wielkości i roku założenia, te, które mają większy odsetek pracowników niebędących nauczycielami akademickim i niższy udział przychodów zewnętrznych w budżecie charakteryzują się niższą efektywnością.

Citations

  • 2

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cite as

Full text

download paper
downloaded 123 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Nauka i Szkolnictwo Wyższe pages 147 - 170,
ISSN: 1231-0298
Language:
Polish
Publication year:
2018
Bibliographic description:
Wolszczak-Derlacz J.: Efektywność szkół wyższych w Polsce na tle uczelni europejskich – analiza dla dziewiętnastu krajów// Nauka i Szkolnictwo Wyższe. -., nr. 2 (52) (2018), s.147-170
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.14746/nisw.2018.2.5
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 180 times

Recommended for you

Meta Tags