Abstrakt
W artykule przeprowadzono analizę empiryczną efektywności szkół wyższych wraz z estymacją czynników ją determinujących. Próba badawcza składa się z uczelni z 19-tu krajów europejskich i obejmuje dane dla lat 2011-2014. Na podstawie nieparametrycznej metody DEA oszacowano wskaźniki efektywności gdzie za nakłady przyjęto: wartość przychodów i liczbę nauczycieli akademickich. W wynikach działalności uczelni ujęto liczbę absolwentów oraz liczbę publikacji. Dodatkowo zbadano relację pomiędzy wybranymi zmiennymi, a wskaźnikami efektywności. Rezultaty wskazują, że uczelnie większe i starsze są bardziej efektywne. Porównując uczelnie o tej samej wielkości i roku założenia, te, które mają większy odsetek pracowników niebędących nauczycielami akademickim i niższy udział przychodów zewnętrznych w budżecie charakteryzują się niższą efektywnością.
Cytowania
-
2
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Nauka i Szkolnictwo Wyższe
strony 147 - 170,
ISSN: 1231-0298 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2018
- Opis bibliograficzny:
- Wolszczak-Derlacz J.: Efektywność szkół wyższych w Polsce na tle uczelni europejskich – analiza dla dziewiętnastu krajów// Nauka i Szkolnictwo Wyższe. -., nr. 2 (52) (2018), s.147-170
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.14746/nisw.2018.2.5
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 183 razy