Efektywność szkół wyższych w Polsce na tle uczelni europejskich – analiza dla dziewiętnastu krajów - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Efektywność szkół wyższych w Polsce na tle uczelni europejskich – analiza dla dziewiętnastu krajów

Abstrakt

W artykule przeprowadzono analizę empiryczną efektywności szkół wyższych wraz z estymacją czynników ją determinujących. Próba badawcza składa się z uczelni z 19-tu krajów europejskich i obejmuje dane dla lat 2011-2014. Na podstawie nieparametrycznej metody DEA oszacowano wskaźniki efektywności gdzie za nakłady przyjęto: wartość przychodów i liczbę nauczycieli akademickich. W wynikach działalności uczelni ujęto liczbę absolwentów oraz liczbę publikacji. Dodatkowo zbadano relację pomiędzy wybranymi zmiennymi, a wskaźnikami efektywności. Rezultaty wskazują, że uczelnie większe i starsze są bardziej efektywne. Porównując uczelnie o tej samej wielkości i roku założenia, te, które mają większy odsetek pracowników niebędących nauczycielami akademickim i niższy udział przychodów zewnętrznych w budżecie charakteryzują się niższą efektywnością.

Cytowania

  • 2

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 94 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
Nauka i Szkolnictwo Wyższe strony 147 - 170,
ISSN: 1231-0298
Język:
polski
Rok wydania:
2018
Opis bibliograficzny:
Wolszczak-Derlacz J.: Efektywność szkół wyższych w Polsce na tle uczelni europejskich – analiza dla dziewiętnastu krajów// Nauka i Szkolnictwo Wyższe. -., nr. 2 (52) (2018), s.147-170
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.14746/nisw.2018.2.5
Bibliografia: test
  1. Podziękowania Badania zostały zrealizowane w ramach projektu MNiSW Dialog: "Doskonałość naukowa: konkurencyjność, mierzalność, umiędzynarodowienie (od badań em- pirycznych do reform szkolnictwa wyższego) (EXCELLENCE)" -Dialog umowa: 0021/DLG/2016/10. Pragnę podziękować za cenne uwagi uczestnikom debaty, która odbyła się 16 czerwca 2018 roku na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, gdzie zaprezentowane zostały powyższe analizy empiryczne (jako część Raportu: Wzmocnienie efektywności i produktywności szkół wyższych). otwiera się w nowej karcie
  2. Literatura otwiera się w nowej karcie
  3. Agasisti, T. (2011). Performances and spending efficiency in higher education: a European comparison through non-parametric approaches. Education Economics. 19(2): 199-224. otwiera się w nowej karcie
  4. Agasisti, T., Catalano, G., Landoni, P. i Verganti, R. (2012). Evaluating the performance of academic departments: an analysis of research-related output efficiency. Research Evaluation. 21(1): 2-14. otwiera się w nowej karcie
  5. Agasisti, T. i Pohl, C. (2012). Comparing German and Italian public universities: Convergence or divergence in the higher education landscape? Managerial and Decision Economics. 33(2): 71-85. otwiera się w nowej karcie
  6. Baltaru, R. D. (2018). Do non-academic professionals enhance universities' performance? Reputation vs. organisation. Studies in Higher Education: 1-14. otwiera się w nowej karcie
  7. Bolli, T., Olivares, M., Bonaccorsi, A., Daraio, C., Aracil, A. G. i Lepori, B. (2016). The dif- ferential effects of competitive funding on the production frontier and the efficiency of universities. Economics of Education Review. 52: 91-104. otwiera się w nowej karcie
  8. Bolli, T. i Somogyi, F. (2011). Do competitively acquired funds induce universities to increase productivity? Research Policy. 40: 136-147. otwiera się w nowej karcie
  9. Bonaccorsi, A. i Daraio, C. (red.) (2007). Universities and Strategic Knowledge Creation: Specialization and Performance in Europe. Cheltenham-Northampton, MA: Edward Elgar Publishing. otwiera się w nowej karcie
  10. Bonaccorsi, A., Daraio, C. i Simar, L. (2006). Advanced indicators of productivity of universities an application of robust nonparametric methods to Italian data. Scientometrics. 66(2): 389-410. otwiera się w nowej karcie
  11. Brzezicki, Ł. (2018). Zestawienie badań polskiego szkolnictwa wyższego prowadzonych za pomocą metody DEA i indeksu Malmquista w latach 2005-2017. https://www. researchgate.net/profile/Lukasz_Brzezicki [30.06.2018]. otwiera się w nowej karcie
  12. Brzezicki, Ł. i Wolszczak-Derlacz, J. (2015). Pomiar efektywności kształcenia i produktyw- ności publicznych szkół wyższych za pomocą nieparametrycznej metody DEA i indeksu Malmquista. Gospodarka Rynek Edukacja. 16(4): 13-19. otwiera się w nowej karcie
  13. Butler, L. (2003). Explaining Australia's increased share of ISI publications -The effects of a funding formula based on publication counts. Research Policy. 32(1): 143-15. otwiera się w nowej karcie
  14. Cherchye, L. i Abeele, P. V. (2005). On research efficiency: A micro-analysis of Dutch univer- sity research in economics and business management. Research Policy. 34(4): 495-516. otwiera się w nowej karcie
  15. Coelli, T. J., Rao, D. S. P., O'Donnell, C.J. i Battese, G.E. (2005). An introduction to efficiency and productivity analysis (2 nd edition). New York: Springer. otwiera się w nowej karcie
  16. Colbert, A., Levary, R.R. i Shaner, M.C. (2000). Determining the relative efficiency of MBA programs using DEA. European Journal of Operational Research. 125: 656-669. otwiera się w nowej karcie
  17. Cooper, W. W., Seiford, L. M., Tone, K. i Zhu, J. (2007). Some models and measures for evaluating performances with DEA: past accomplishments and future prospects. Journal of Productivity Analysis. 28(3): 151-163. otwiera się w nowej karcie
  18. Cooper, W.W., Seiford, L.M. i Zhu, J. (2004). Handbook on Data Envelopment Analysis. Hingham, MA: Kluwer Academic Publishers. otwiera się w nowej karcie
  19. Ćwiąkała-Małys, A., Nowak, W. (2009). Wybrane metody pomiaru efektywności podmiotu gospodarczego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  20. Daraio, C., Bonaccorsi, A., Geuna, A., Lepori, B., Bach, L., Bogetoft, P. i in. (2011). The European university landscape: A micro characterization based on evidence from the AQUAMETH project. Research Policy. 40(1): 148-164. otwiera się w nowej karcie
  21. Daraio, C., Bonaccorsi i A. Simar, L. (2015a). Efficiency and economies of scale and speciali- zation in European universities. A directional distance approach. Journal of Informetrics. 9: 430-448, D. otwiera się w nowej karcie
  22. Daraio, C., Bonaccorsi, A. i Simar, L. (2015b). Rankings and University Performance: a Con- ditional Multidimensional Approach. European Journal of Operational Research. 244: 918-930. otwiera się w nowej karcie
  23. Daraio, C. i Simar, L. (2007). Advanced robust and nonparametric methods in efficiency analysis: Methodology and applications. New York: Springer. otwiera się w nowej karcie
  24. Daraio, C. i Glänzel, W. (2016). Grand challenges in data integration -State of the art and future perspectives: An introduction. Scientometrics. 108(1): 391-400. otwiera się w nowej karcie
  25. Johnes, J. (2004). Efficiency measurement. W G. Johnes i J. Johnes (red.), International handbook on the economics of education (613-742). Edward Elgar Publishing Ltd: Cheltenham, UK. otwiera się w nowej karcie
  26. Johnes, J. (2006a). Data envelopment analysis and its application to the measurement of efficiency in higher education. Economics of Education Review. 25(3): 273-288. otwiera się w nowej karcie
  27. Johnes, J. (2006b). Measuring Teaching Efficiency in Higher Education: An Application of Data Envelopment Analysis to Economics Graduates from UK Universities 1993. European Journal of Operational Research. 174(1): 443-456. otwiera się w nowej karcie
  28. Johnes, J. i Johnes, G. (1995). Research Funding and Performance in U.K. University Departments of Economics: A Frontier Analysis. Economics of Education Review. 14(3): 301-314. otwiera się w nowej karcie
  29. Kempkes, G. i Pohl, C. (2010). The efficiency of German universities -Some evidence from nonparametric and parametric methods. Applied Economics. 42: 2063-2079. otwiera się w nowej karcie
  30. Lepori, B., Ploder, M., Wagner-Schuster, D. i Gunnes, H. (2017) Report on the content and technical structure of the RISIS-ETER facility: http://risis.eu/wpcontent/uploads/ 2017/10/RISIS_ETER_report.pdf [1.03.2018]. otwiera się w nowej karcie
  31. Martin, B. (2016). What's happening to our universities? Prometheus. 34(1): 7-24. otwiera się w nowej karcie
  32. Simar, L. i Wilson, P. (2000). A General Methodology for Bootstrapping in Non-parametric Frontier Models. Journal of Applied Statistics. 27(6): 779-802. otwiera się w nowej karcie
  33. Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa dydaktyczna i wdrożeniowa publicz- nych szkół wyższych w Polsce -analiza nieparametryczna. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. otwiera się w nowej karcie
  34. Wolszczak-Derlacz, J. (2017). An evaluation and explanation of (in) efficiency in higher educa- tion institutions in Europe and the US with the application of two-stage semi-parametric DEA. Research Policy. 46(9): 1595-1605. otwiera się w nowej karcie
  35. Wolszczak-Derlacz, J. i Parteka A. (2010). Produktywność naukowa wyższych szkół publicz- nych w Polsce -Bibliometryczna analiza porównawcza. Ernst & Young Polska. otwiera się w nowej karcie
  36. Wolszczak-Derlacz, J. i Parteka A. (2011). Efficiency of European public higher education institutions: a two-stage multicountry approach. Scientometrics. 89: 887-917. otwiera się w nowej karcie
  37. Worthington, A.C. (2001). An Empirical Survey of Frontier Efficiency Measurement Techniques In Education. Education Economics. 9(3): 245-268. Efficiency of Polish higher education institutions in comparison to European universities -an analysis for 19 countries ABSTRACT: In the article empirical analysis of the efficiency of higher education institutions (HEIs) is carried out along with the estimation of factors determining it. The sample of HEIs consists of uni- versities from 19 European countries covering period 2011-2014. On the basis of the non-parametric DEA method, the efficiency scores are estimated for individual universities. The inputs include: reve- nues and the number of academic staff, while outputs: number of graduates and the number of publi- cations. Additionally, the relationship between selected environmental variables and efficiency scores is examined. The results indicate that larger and older universities are more efficient. Comparing uni- versities of the same size, and year of foundation, those that have a greater share of non-academic staff and lower share of external revenues in the total budget are characterized by lower efficiency. KEYWORDS: DEA, efficiency, determinants of efficiency, higher education institutions, ETER CYTOWANIE: Wolszczak-Derlacz, J. (2018). Efektywność szkół wyższych w Polsce na tle uczelni europejskich -analiza dla dziewiętnastu krajów. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 2(52): 147-170. DOI: 10.14746/nisw.2018.2.5. otwiera się w nowej karcie
  38. JOANNA WOLSZCZAK-DERLACZ -doktor habilitowany nauk ekonomicznych, profesor nad- zwyczajny Politechniki Gdańskiej, kierownik Katedry Nauk Ekonomicznych na Wydziale Zarzą- dzania i Ekonomii PG. Prowadziła badania naukowe m.in. na Katolickim Uniwersytecie w Leuven (Belgia) -pobyt w ramach stypendium Marie Curie, na Uniwersytecie w Glasgow (Wielka Brytania) -
  39. stypendium Dekaban Junior Fellowship, na Europejskim Instytucie Uniwersyteckim (European University Institute) we Florencji jako beneficjentka stypendium podoktorskiego Max Weber Fellowship oraz na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley w ramach programu "Mobilność Plus". otwiera się w nowej karcie
  40. Jej zainteresowania naukowe skupiają się na teorii konwergencji gospodarczej, analizach pro- duktywności i efektywności, ekonomii edukacji i rynkach pracy. Wyniki badań nad efektywnością i produktywnością szkół wyższych publikowała m.in. w: Research Policy, Journal of Productivity Analysis, Scientometrics. otwiera się w nowej karcie
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 134 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi