Pomiar efektywności kształcenia i produktywności publicznych szkół wyższych za pomocą nieparametrycznej metody DEA i indeksu Malmquista - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Pomiar efektywności kształcenia i produktywności publicznych szkół wyższych za pomocą nieparametrycznej metody DEA i indeksu Malmquista

Abstrakt

W artykule przedstawiono ocenę efektywności działalności dydaktycznej prowadzonej przez publiczne szkoły wyższe (50 szkół wyższych w okresie 2009− 2012) wraz z pomiarem zmian produktywności w czasie. Wskaźniki efektywności zostały obliczone za pomocą nieparametrycznej metody DEA, a zmiany produktywności za pomocą indeksu Malmquista. Za nakłady działalności uczelni przyjęto: wartość przychodów z działalności dydaktycznej, liczbę nauczycieli akademickich oraz liczbę pozostałych pracowników uczelni. Wyniki działalności uczelni, w zależności od modelu były mierzone liczbą absolwentów przeliczenio− wych, wartością wskaźnika preferencji pracodawców lub obiema miarami naraz. Rezultaty wskazują, że badane uczelnie cha− rakteryzowały się zarówno w aspekcie ilościowym, jak i odnośnie spełnienia oczekiwań pracodawców relatywnie niską efek− tywnością dydaktyczną, jakkolwiek w analizowanym okresie następowała poprawa produktywności uczelni.

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 8 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
Publikacja w czasopiśmie
Opublikowano w:
GOSPODARKA RYNEK EDUKACJA nr 16, wydanie 4, strony 13 - 20,
ISSN: 1509-5576
Rok wydania:
2015
Bibliografia: test
  1. Agasisti T., Wolszczak−Derlacz J., Exploring efficiency differentials betwe− en Italian and Polish universities, 2001−11, "Science and Public Policy" 2015, DOI: 10.1093/scipol/scv026. otwiera się w nowej karcie
  2. CBOS, Aspiracje i motywacje edukacyjne Polaków w latach 1993−2009, Warszawa 2009. otwiera się w nowej karcie
  3. CBOS, Studia wy¿sze -dla kogo, po co i z jakim skutkiem (komunikat z badañ BS/92/2013), Warszawa 2013. otwiera się w nowej karcie
  4. CBOS, Wykszta³cenie ma znaczenie? (komunikat z badañ BS/96/2013), Warszawa 2013. otwiera się w nowej karcie
  5. Coelli T.J., Rao D.S.P., O'Donnell C.J., Battese G.E., An introduction to ef− ficiency and productivity analysis, 2nd ed. Springer, New York 2005. otwiera się w nowej karcie
  6. AEwi¹ka³a−Ma³ys A., Nowak W., Wybrane metody pomiaru efektywnooeci podmiotu gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wroc³awskiego, Wroc³aw 2009.
  7. AEwi¹ka³a−Ma³ys, A., Pomiar efektywnooeci procesu kszta³cenia w publicz− nym szkolnictwie akademickim, Wydawnictwo Uniwersytetu Wroc³aw− skiego, Wroc³aw 2010.
  8. Färe R., Grosskopf S., Lindgren B., Roos P., Productivity changes in Swe− dish pharmacies 1980-1989: A non−parametric Malmquist approach, "Journal of Productivity Analysis" 1992, nr 3. otwiera się w nowej karcie
  9. Färe R., Grosskopf S., Norris M., Zhang Z., Productivity growth, technical progress, and efficiency change in industrialized countries, "American Economic Review" 1994, nr 84. otwiera się w nowej karcie
  10. Liu J.S., Lu L.Y.Y., Lu W−M., Lin B.J.Y., A survey of DEA applications, "Omega" 2013, nr 41. otwiera się w nowej karcie
  11. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wy¿szego, Za³o¿enia do nowelizacji ustawy -Prawo o szkolnictwie wy¿szym oraz ustawy o stopniach nau− kowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, http://www.bip.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/a77439f5268993 74e5924d6156f35dc3.pdf [dostêp: 5.08.2014].
  12. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wy¿szego, Szko³y wy¿sze -dane pod− stawowe 2009−2012, Warszawa 2010−2013. otwiera się w nowej karcie
  13. Nazarko J., Komuda, M., KuŸmicz, K., Szubzda, E., Urban J., Metoda DEA w badaniu efektywnooeci instytucji sektora publicznego na przyk³adzie szkó³ wy¿szych, "Badania Operacyjne i Decyzje" 2008, nr 4. Ranking szkó³ wy¿szych, W ocenie pracodawców, "Perspektywy" 2010, http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task= view&id=2659&Itemid=715 [dostêp: 23.08.2014]. otwiera się w nowej karcie
  14. Zasady Rankingu Uczelni Akademickich 2011, "Perspektywy", http://www. perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=385 7&Itemid=832 [dostêp: 23.08.2014].
  15. Piasecka A., Interpretacja wybranych kategorii pojêciowych z zakresu za− rz¹dzania jakooeci¹ w publicznych szko³ach wy¿szych, "Zarz¹dzanie i Finanse (Prace i Materia³y Wydzia³u Zarz¹dzania Uniwersytetu Gda− ñskiego)" 2012, nr 3, t. 1.
  16. Przyby³ C., Pieni¹¿ek W., Pacuska M., Chojecki J., Huras P., Pa³ka S., Ra− tajczak J., Rudolf A., Analiza kwalifikacji i kompetencji kluczowych dla zwiêkszenia szans absolwentów na rynku pracy. Raport koñcowy, Agrotec Polska sp. z o.o., Warszawa 2014.
  17. Perspektywy, Ranking uczelni akademickich 2009−2012, "Rzeczpospoli− ta" 2009−2012.
  18. Simar L., Wilson P., Estimating and bootstrapping Malmquist indices, "European Journal of Operational Research" 1999, nr 115. otwiera się w nowej karcie
  19. Simar L., Wilson P., A General Methodology for Bootstrapping in Non−pa− rametric Frontier Models, "Journal of Applied Statistics" 2000, nr 27(6). otwiera się w nowej karcie
  20. Szuwarzyñski A., Pomiar efektywnooeci procesu kszta³cenia w uczelni wy¿szej, [w:] Zarz¹dzanie wiedz¹ w organizacjach niekomercyjnych, red. Leja K., Szuwarzyñski A., Wydzia³ Zarz¹dzania i Ekonomii Poli− techniki Gdañskiej, Gdañsk 2005.
  21. Szuwarzyñski A., Metoda DEA pomiaru efektywnooeci dzia³alnooeci szkó³ wy¿szych, "Nauka i Szkolnictwo Wy¿sze" 2006, nr 2 (28).
  22. OEwit³yk M., Pasewicz W., Efektywnooeae techniczna kszta³cenia w pañstwo− wych wy¿szych szko³ach zawodowych w latach 2004−2006, "Folia Po− meranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica" 2009, nr 273 (56). otwiera się w nowej karcie
  23. Wolszczak−Derlacz, J., Efektywnooeae naukowa, dydaktyczna i wdro¿enio− wa publicznych szkó³ wy¿szych w Polsce -analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdañskiej, Gdañsk 2013.
Weryfikacja:
Brak weryfikacji

wyświetlono 33 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi