Pomiar efektywności publicznych szkół wyższych za pomocą metod DEA, SFA oraz StoNED - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Pomiar efektywności publicznych szkół wyższych za pomocą metod DEA, SFA oraz StoNED

Abstrakt

W artykule oszacowano — za pomocą metod DEA, SFA i StoNED — efektywność działalności dydaktycznej i naukowej 58 publicznych szkół wyższych w 2014 r. (analiza porównawcza wyników). Wyniki działalności dydaktycznej mierzono przeliczeniową liczbą absolwentów, a działalności naukowej — liczbą nadanych stopni naukowych; w obu przypadkach za nakłady przyjęto liczbę pracowników naukowo-dydaktycznych, pozostałych pracowników niebędących nauczycielami akademickimi oraz wartość środków trwałych uczelni. W badaniu dokonano oceny stosunku produkcji zaobserwowanej do maksymalnej pod względem liczby absolwentów i nadanych stopni naukowych. Wyniki i interpretacje przedstawiono dla poszczególnych rodzajów uczelni, osobno w odniesieniu do sfer dydaktycznej i naukowej. Wyższe miary efektywności, niezależnie od zastosowanej metody badawczej, uzyskano w zakresie działalności dydaktycznej. Średnia wartość efektywności działalności dydaktycznej obliczona za pomocą DEA wynosiła 0,7844, SFA — 0,8756, a StoNED — 0,8564, natomiast w zakresie działalności naukowej odpowiednio: 0,6690, 0,7351 i 0,6190. Wyniki wskazują, że uczelnie są bardziej skoncentrowane na działalności dydaktycznej, stanowiącej ich główne źródło finansowania — i do niej dostosowują swoje zasoby — niż na działalności naukowej, która jest drugą zasadniczą sferą funkcjonowania tych instytucji. 

Cytowania

Autorzy (2)

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 15 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
Publikacja w czasopiśmie
Opublikowano w:
Wiadomości Statystyczne nr 5, wydanie 684, strony 5 - 24,
ISSN: 0043-518X
Rok wydania:
2018
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.0648
Bibliografia: test
  1. Agasisti, T., Pohl, C. (2012). Comparing German and Italian public universities: Convergence or divergence in the higher education landscape? Managerial and Decision Economics, 33(2), 71-85. otwiera się w nowej karcie
  2. Aigner, D., Lovell, C. A. K., Schmidt, P. (1977). Formulation and Estimation of Stochastic Frontier Production Function Models. Journal of Econometrics, 6, 21-37. otwiera się w nowej karcie
  3. Banker, R. D., Charnes, A., Cooper, W. W. (1984). Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Management Science, 30, 1078-1092. otwiera się w nowej karcie
  4. Ćwiąkała-Małys, A. (2010). Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  5. Fandel, G. (2007). On the performance of universities in North Rhine-Westphalia, Germany: Gov- ernment's redistribution of funds judged using DEA efficiency measures. European Journal of Op- erational Research, (176), 521-533. otwiera się w nowej karcie
  6. Flegg, A. T., Allen, D. O., Field, K., Thurlow, T. W. (2004). Measuring the Efficiency of British Univer- sities: A Multi-Period Data Envelopment Analysis. Education Economics, 12(3), 231-249. otwiera się w nowej karcie
  7. Guzik, B. (2009). Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  8. Izadi, H., Johnes, G., Oskrochi, R., Crouchley, R. (2002). Stochastic frontier estimation of a CES cost function: the case of higher education in Britain. Economics of Education Review, 21(1), s. 63-71. otwiera się w nowej karcie
  9. Katharaki, M., Katharakis, G. (2010). A comparative assessment of Greek universities' efficiency using quantitative analysis. International Journal of Educational Research, 49(4-5), 115-128. otwiera się w nowej karcie
  10. Kulshreshtha, P., Nayak, T. K. (2015). Efficiency of Higher Technical Educational Institutions in India. Archive of Business Research, 3(1), 94-122. otwiera się w nowej karcie
  11. Kumbhakar, S. C., Lovell, C. A. K. (2000). Stochastic Frontier Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
  12. Kuosmanen, T. (2008). Representation theorem for convex nonparametric least squares. Economet- rics Journal, 11(2), 308-325. otwiera się w nowej karcie
  13. Kuosmanen, T., Johnson, A. (2010). Data envelopment analysis as nonparametric least squares regression. Operations Research, 58(1), 149-160. otwiera się w nowej karcie
  14. Kuosmanen, T., Kortelainen, M. (2012). Stochastic non-smooth envelopment of data: semiparamet- ric frontier estimation subject to shape constraints. Journal of Productivity Analysis, 38(1), 11-28. otwiera się w nowej karcie
  15. NKN (2016). Jarosław Gowin: uczelnie powinny zabiegać o zagranicznych studentów i wykładow- ców. Pobrano z: https://nkn.gov.pl/jaroslaw-gowin-uczelnie-zabiegac-o-zagranicznych-studentow- wykladowcow.
  16. Meeusen, W., van den Broeck, J. (1977). Efficiency estimation from Cobb-Douglas production func- tions with composed error. Internation Economic Review, 18, 435-444. otwiera się w nowej karcie
  17. MNiSW (2015). Szkolnictwo wyższe 2014. Dane podstawowe. Informator. MNiSW: Warszawa.
  18. Pietrzak, P., Brzezicki, Ł. (2017). Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej, Edukacja, 3(142), 109-121. otwiera się w nowej karcie
  19. Rządziński, L., Sworowska, A. (2016). Parametric and Non Parametric Methods for Efficiency As- sessment of State Higher Vocational Schools in 2009-2011. Entrepreneurial Business and Eco- nomics Review, 4(1), 95-112. DOI: http://dx.doi.org/10.15678/EBER.2016.040107. otwiera się w nowej karcie
  20. Seijo, E., Sen, B. (2011). Nonparametric least squares estimation of a multivariate convex regression function. Ann Stat, 39(3), 1633-1657. otwiera się w nowej karcie
  21. Szuwarzyński, A. (2009). Pomiar efektywności działalności badawczej jednostek organizacyjnych wydziału. Problemy zarządzania, 7(4), 113-129. otwiera się w nowej karcie
  22. Świtłyk, M. (2012). Efektywność techniczna publicznych uczelni w latach 2001-2010. Ekonometria, 4(38), 320-342. otwiera się w nowej karcie
  23. Thanassoulis, E., Kortelainen, M., Johnes, G., Johnes, J. (2011). Costs and efficiency of higher education institutions in England: a DEA analysis. Journal of the Operational Research Society, 62(7), 1282-1297. otwiera się w nowej karcie
  24. Varian, H. R. (1997). Mikroekonomia. Warszawa: PWN.
  25. Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce -analiza nieparametryczna. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. otwiera się w nowej karcie
Weryfikacja:
Brak weryfikacji

wyświetlono 21 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi