Abstrakt
W artykule oszacowano — za pomocą metod DEA, SFA i StoNED — efektywność działalności dydaktycznej i naukowej 58 publicznych szkół wyższych w 2014 r. (analiza porównawcza wyników). Wyniki działalności dydaktycznej mierzono przeliczeniową liczbą absolwentów, a działalności naukowej — liczbą nadanych stopni naukowych; w obu przypadkach za nakłady przyjęto liczbę pracowników naukowo-dydaktycznych, pozostałych pracowników niebędących nauczycielami akademickimi oraz wartość środków trwałych uczelni. W badaniu dokonano oceny stosunku produkcji zaobserwowanej do maksymalnej pod względem liczby absolwentów i nadanych stopni naukowych. Wyniki i interpretacje przedstawiono dla poszczególnych rodzajów uczelni, osobno w odniesieniu do sfer dydaktycznej i naukowej. Wyższe miary efektywności, niezależnie od zastosowanej metody badawczej, uzyskano w zakresie działalności dydaktycznej. Średnia wartość efektywności działalności dydaktycznej obliczona za pomocą DEA wynosiła 0,7844, SFA — 0,8756, a StoNED — 0,8564, natomiast w zakresie działalności naukowej odpowiednio: 0,6690, 0,7351 i 0,6190. Wyniki wskazują, że uczelnie są bardziej skoncentrowane na działalności dydaktycznej, stanowiącej ich główne źródło finansowania — i do niej dostosowują swoje zasoby — niż na działalności naukowej, która jest drugą zasadniczą sferą funkcjonowania tych instytucji.
Cytowania
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- Publikacja w czasopiśmie
- Opublikowano w:
-
Wiadomości Statystyczne
nr 5,
wydanie 684,
strony 5 - 24,
ISSN: 0043-518X - Rok wydania:
- 2018
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.0648
- Bibliografia: test
-
- Agasisti, T., Pohl, C. (2012). Comparing German and Italian public universities: Convergence or divergence in the higher education landscape? Managerial and Decision Economics, 33(2), 71-85. otwiera się w nowej karcie
- Aigner, D., Lovell, C. A. K., Schmidt, P. (1977). Formulation and Estimation of Stochastic Frontier Production Function Models. Journal of Econometrics, 6, 21-37. otwiera się w nowej karcie
- Banker, R. D., Charnes, A., Cooper, W. W. (1984). Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Management Science, 30, 1078-1092. otwiera się w nowej karcie
- Ćwiąkała-Małys, A. (2010). Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Fandel, G. (2007). On the performance of universities in North Rhine-Westphalia, Germany: Gov- ernment's redistribution of funds judged using DEA efficiency measures. European Journal of Op- erational Research, (176), 521-533. otwiera się w nowej karcie
- Flegg, A. T., Allen, D. O., Field, K., Thurlow, T. W. (2004). Measuring the Efficiency of British Univer- sities: A Multi-Period Data Envelopment Analysis. Education Economics, 12(3), 231-249. otwiera się w nowej karcie
- Guzik, B. (2009). Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
- Izadi, H., Johnes, G., Oskrochi, R., Crouchley, R. (2002). Stochastic frontier estimation of a CES cost function: the case of higher education in Britain. Economics of Education Review, 21(1), s. 63-71. otwiera się w nowej karcie
- Katharaki, M., Katharakis, G. (2010). A comparative assessment of Greek universities' efficiency using quantitative analysis. International Journal of Educational Research, 49(4-5), 115-128. otwiera się w nowej karcie
- Kulshreshtha, P., Nayak, T. K. (2015). Efficiency of Higher Technical Educational Institutions in India. Archive of Business Research, 3(1), 94-122. otwiera się w nowej karcie
- Kumbhakar, S. C., Lovell, C. A. K. (2000). Stochastic Frontier Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
- Kuosmanen, T. (2008). Representation theorem for convex nonparametric least squares. Economet- rics Journal, 11(2), 308-325. otwiera się w nowej karcie
- Kuosmanen, T., Johnson, A. (2010). Data envelopment analysis as nonparametric least squares regression. Operations Research, 58(1), 149-160. otwiera się w nowej karcie
- Kuosmanen, T., Kortelainen, M. (2012). Stochastic non-smooth envelopment of data: semiparamet- ric frontier estimation subject to shape constraints. Journal of Productivity Analysis, 38(1), 11-28. otwiera się w nowej karcie
- NKN (2016). Jarosław Gowin: uczelnie powinny zabiegać o zagranicznych studentów i wykładow- ców. Pobrano z: https://nkn.gov.pl/jaroslaw-gowin-uczelnie-zabiegac-o-zagranicznych-studentow- wykladowcow.
- Meeusen, W., van den Broeck, J. (1977). Efficiency estimation from Cobb-Douglas production func- tions with composed error. Internation Economic Review, 18, 435-444. otwiera się w nowej karcie
- MNiSW (2015). Szkolnictwo wyższe 2014. Dane podstawowe. Informator. MNiSW: Warszawa.
- Pietrzak, P., Brzezicki, Ł. (2017). Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej, Edukacja, 3(142), 109-121. otwiera się w nowej karcie
- Rządziński, L., Sworowska, A. (2016). Parametric and Non Parametric Methods for Efficiency As- sessment of State Higher Vocational Schools in 2009-2011. Entrepreneurial Business and Eco- nomics Review, 4(1), 95-112. DOI: http://dx.doi.org/10.15678/EBER.2016.040107. otwiera się w nowej karcie
- Seijo, E., Sen, B. (2011). Nonparametric least squares estimation of a multivariate convex regression function. Ann Stat, 39(3), 1633-1657. otwiera się w nowej karcie
- Szuwarzyński, A. (2009). Pomiar efektywności działalności badawczej jednostek organizacyjnych wydziału. Problemy zarządzania, 7(4), 113-129. otwiera się w nowej karcie
- Świtłyk, M. (2012). Efektywność techniczna publicznych uczelni w latach 2001-2010. Ekonometria, 4(38), 320-342. otwiera się w nowej karcie
- Thanassoulis, E., Kortelainen, M., Johnes, G., Johnes, J. (2011). Costs and efficiency of higher education institutions in England: a DEA analysis. Journal of the Operational Research Society, 62(7), 1282-1297. otwiera się w nowej karcie
- Varian, H. R. (1997). Mikroekonomia. Warszawa: PWN.
- Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce -analiza nieparametryczna. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. otwiera się w nowej karcie
- Weryfikacja:
- Brak weryfikacji
wyświetlono 21 razy