Abstract
Artykuł dotyczy problematyki wirtualnej współpracy, która wymaga od osób tworzących zespół oraz od lidera zespołu szczególnych kompetencji. Skoncentrowano się na wiedzy, cechach i umiejętnościach członków zespołu wirtualnego, które są konieczne, by efektywnie realizowali oni założone cele, kreując jednocześnie relacje oparte na wzajemnym zaufaniu. Artykuł zawiera przegląd literatury dotyczącej kompetencji członków zespołu wirtualnego i wskazuje obszary wymagające dalszej naukowej eksploracji. Efektem końcowym artykułu jest opracowanie modelu kompetencji członka zespołu wirtualnego, która może być stosowana jako profil idealnego kandydata w rekrutacji do tego typu zespołów.
Citations
-
1
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego
pages 33 - 44,
ISSN: 2450-7733 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2017
- Bibliographic description:
- Krawczyk-Bryłka B.: Kompetencje członków zespołu wirtualnego// STUDIA I PRACE WYDZIAŁU NAUK EKONOMICZNYCH I ZARZĄDZANIA UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO. -., nr. 48/2 (2017), s.33-44
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.18276/sip.2017.48/2-03
- Bibliography: test
-
- Blackburn R., Furst S., Rosen B. (2003). Building Winning Virtual Team. KSAs, Selection, Training, and Evaluation, W: C.B. Gibson, S.G. Cohen (red.). Virtual Teams That Work. Creating Conditions for Virtual Team Effectiveness. John Wiley & Son, San Francisco.
- Dagan I., Mandell D. (2006). Virtual Team Work. CISV International Ltd. Virtual Team Work Guide.
- Derven M. (2016). Four drivers to enhance global virtual teams. Industrial and Commercial Training, tom 48, nr 1, s. 1 -8, DOI 10.1108/ICT-08-2015-0056. open in new tab
- DuFrene D.D., Lehman C.M. (2012). Communications strategies for Virtual Teams, Business Expert Press, New York. open in new tab
- Ferazzi K. (2014). Getting Virtual Teams Right. Harvard business Review, nr 12. Pobrano z: https://hbr.org/2014/12/getting-virtual-teams-right.
- Grucza B., Klekowski T., Mittelstaedt E., Pyda E., Zakrzewska M. (2012). Elementarz Telepracy. Polski Związek Pracodawców Prywatnych Informatyki i Telekomunikacji Lewiatan, Warszawa.
- Harvey M., Novicevic M.M., Garrison G. (2004). Challenges to staffing global virtual teams. Human Resource Management Review, nr 14, s. 275 -294, DOI: 10.1016/j.hrmr.2004.06.005. open in new tab
- Herdan A., Stuss M. (2005). Miejsce wirtualnych organizacji we współczesnym zarządzaniu. Zagadnienia Techniczo -Ekonomiczne, tom 50, nr 2/3, s. 235 -243.
- Hertel G., Geister S., Konradt U. (2005). Managing virtual teams: A review of current empirical research. Human Resource Management Review, 15, 69 -95, DOI: 10.1016/j.hrmr.2005.01.002. open in new tab
- Hertel G., Konradt U., Voss K. (2006). Competencies for virtual teamwork: Development and validation of web-based selection tool for members of distributed teams. European Journal of Work and Organizational Psychology, nr 15 (4), s. 477 -504, DOI: 10.1080/13594320600908187. open in new tab
- Hilarowicz A., Pollak A. (2010). Zespół wirtualny jako przykład rozwiązania innowacyjnego i narzędzia do tworzenia innowacji, Chowanna 2, 163 -17.
- Hill N.S., Bartol K.M. (2016). Empowering Leadership and Effective Collaboration in Geographically Dispresed Teams. Personel Psychology, nr 69, s. 159 -198, DOI: 10.1111/peps.12108. open in new tab
- Hoegl M., Muethel M. (2016). Enabling Shared Leadership in Virtual Project Teams: A Practitioners' Guide. Project Management Journal, tom 47, nr 1, s. 7 -12, DOI: 10.1002/pmj. 14. Hudson Research & Consulting, Inc., Global Virtual Teams, Pobrane z: http://www.hudsonrc.com/solutions/global-virtual-teams/. open in new tab
- Kawka T., Listwan T. (2010). Dobór pracowników. W: T. Listwan (red.) Zarządzanie kadrami (s. 101 -147). Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
- Killingsworth B., Xue Y., Liu Y. (2016). Factors influencing knowledge sharing among global virtual teams. Team Performance management, tom 22, nr 5/6, s. 284 -300, DOI: 10.1108/TPM-10-2015-0042. open in new tab
- Kisperska-Moroń D. (2008). Świat wirtualnych organizacji, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochrona Pracy w Katowicach, nr 1(4), s. 7 -16.
- Lenard D. (2009). Nowe umiejętności miękkie: kompetencje wirtualne. Pobrane z: http://hrstandard.pl/2009/07/27/nowe-umiejetnosci-miekkie-kompetencje-wirtualne/.
- Liu X., Maqjuka R.J., Lee S. (2008). The effects of cognitive thinking styles, trust, conflict management on online students' learning and virtual team performance. British Journal of Educational Technology, tom 39, nr 5, s. 829 -846, DOI: 10.1111/j.1467-8535.2007.00775.x open in new tab
- Marković D., Radowić-Marković M., Minović J. (2015). A new virtual team competence defining model. Economic Research-Economska Istrazivanja, tom 28, nr 1, 1034 -1045. open in new tab
- Opolska A., Karbowski A., Cichocki M. (2009). Wirtualna inteligencja emocjonalna. E-mentor nr 3 (30).
- Pathak A.A. (2015). Effective knowledge management boots virtual teams. Human Resource Management International Digest, tom 23, nr 3, s. 26 -28, DOI: 10.1108/HRMID-03-2015-0048. open in new tab
- pmtips.net, (2010). Virtual Teams: Key Success Factors -Part 3. Pobrano z: http://pmtips.net/blog- new/virtual-teams-key-success-factors-part-3. open in new tab
- Tannenbaum S.I., Mathieu J.E., Salas E., Cohen D. (2012). Teams Are Changing: Are research and Practice Evolving Fast Enough? Industrial and Organizational Psychology, nr 5, s. 2 -24. open in new tab
- Urquhart S.M. (2009). Virtual Teams: Selection and Assessment of Team Member, Pobrane z: https://pl.scribd.com/document/38600847/Urquhart-HRDV-5750-Virtual-Teams-FINAL-Section-2-of-2.
- Wojtaszczyk K. (2013). Poziom kompetencji wirtualnych pokolenia Y i C -ocena na podstawie autodiagnozy studentów. E-mentor nr 2 (49). Pobrano z: http://www.e-
- VIRTUAL TEAM MEMBERS' COMPETENCIES Abstract: Article concerns the subject of virtual collaboration that requires the team leaders and team members the specific competencies. There are competencies understood as knowledge, abilities and skills pointed that are needed for effective virtual teamwork and creating team climate based on trust. Article consists of literature review and recommendations referring to future research. The final result of the article is the virtual team member competencies model. It can be used in virtual team stuffing as the ideal candidate profile. Key words: teamwork, virtual teams, virtual social competencies, digital competencies Translated by Beata Krawczyk-Bryłka KOD JEL: J24, M51, D83.
- Informacja o autorze: dr Beata Krawczyk-Bryłka, Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii, tel. 58 348 60 05, e-mail: Beata.Krawczyk-Brylka@zie.pg.gda.pl. open in new tab
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 224 times