Abstract
Przedstawiony w pracy model silnika spalinowego uzależnia wartość dynamicznego momentu od sygnału sterowania po skokowej zmianie nastawy oraz od historii dynamicznej silnika i czasu jaki upłynął od tej zmiany. Przedstawione wyniki badań potwierdzają zasadność takiego opisu modelowanego zjawiska. Można również zauważyć, że po pewnym czasie od chwili rozpoczęcia procesu rozpędzania przebieg momentu dynamicznego będzie przebiegał po charakterystyce momentu statycznego. Stosując metodę rozpędzania silnika obciążonego oporem wynikającym z ruchu pojazdu można wyznaczyć przybliżoną charakterystykę statyczną. Im bardziej będzie ten proces spowolniony, np. poprzez użycie wysokich biegów, tym większa zostanie osiągnięta dokładność wyznaczania charakterystyki statycznej. Zaproponowany w pracy model odznacza się dobrą stabilnością ze względu na wykorzystanie charakterystyk statycznych oraz łatwością kalibracji.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Journal of KONES
no. 17,
pages 257 - 264,
ISSN: 1231-4005 - Language:
- English
- Publication year:
- 2010
- Bibliographic description:
- Kropiwnicki J.: Model of the reciprocating engine using iterative procedures of the transient torque calculation// Journal of KONES. -Vol. 17., iss. no. 2 (2010), s.257-264
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 94 times