Abstract
Opór poprzeczny w torze kolejowym jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o jego stateczności w płaszczyźnie poziomej. Utrata tej stateczności, zwana wyboczeniem toru, może stanowić bezpośrednią przyczynę katastrofy kolejowej, zwłaszcza, gdy proces ten nastąpi pod jadącym pojazdem szynowym. Celem referatu jest przedstawienie przeprowadzonych badań nad oporem poprzecznym oraz omówienie sposobu modelowania toru bezstykowego z uwzględnieniem oporu przeciwko przemieszczeniom poprzecznym. W referacie przedstawiono próbę identyfikacji parametrów, które decydują o wielkości oporu poprzecznego. Aby było to możliwe, przeanalizowano wyniki pomiarów oporu poprzecznego w eksploatowanym torze kolejowym. Przedstawiono metodykę wykonania pomiarów oraz sposób zamodelowania badanego zjawiska.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Conference activity
- Type:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Title of issue:
- 56 Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB : Problemy naukowo - badawcze budownictwa, Kielce - Krynica 19-24 września 2010 strony 813 - 820
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2010
- Bibliographic description:
- Chrostowski P.: Modelowanie oporu poprzecznego w torze kolejowym przy wykorzystaniu badań doświadczalnych// 56 Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB : Problemy naukowo - badawcze budownictwa, Kielce - Krynica 19-24 września 2010/ ed. red. nauk. W. Trąbczyński. - Komitet Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Świętokrzyskiej, [et. al]. Kielce: Wydaw. Politechniki Świętokrzyskiej, 2010, s.813-820
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 96 times