Możliwości i zasady stosowania hybrydowych urządzeń energochłonnych na przykładzie urządzenia SafeEnd
Abstract
Od kilku lat na świecie stosowane są urządzenia energochłonne spełniające rolę poduszki zderzeniowej oraz terminala energochłonnego. Urządzenia te stosowane są do osłony zakończeń barier drogowych oraz osłony obiektów znaj-dujących się w strefie bezpieczeństwa drogi. Przykładem takiego urządzenia jest urządzenie energochłonne U-15a SafeEnd (SE) stosowane od niedawna w Polsce, jednakże niektórzy zarządcy dróg zgłaszają obawy do ich stosowania, jako osłony energochłonnej. Największe zastrzeżenia wśród niektórych zarządzających drogami budziły: brak certyfikatu dla systemu SE, jako poduszki zderzeniowej, zbyt mała wielkość powierzchni czołowej (odblaskowej) sposób połączenia SE z barierami na rozjazdach, wymuszający większe odgięcie drogowych barier ochronnych od krawędzi jezdni, generując w ten sposób ryzyko uderzenia w barierę pod kątem przekraczającym 20 stopni, co może zwiększać ryzyko przerwania bariery i najazdu na przeszkodę. W niniejszym artykule zaprezentowano wyniki badań i analiz funkcjonowania urządzenia SE produkcji firmy Saferoad oraz możliwości i zasady stosowania tych urządzeń, jako hybrydowych urządzeń energochłonnych.
Authors (7)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach
- Published in:
-
Drogownictwo
pages 2 - 16,
ISSN: 0012-6357 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2021
- Bibliographic description:
- Jeliński Ł., Jamroz K., Budzyński M., Gobis A., Bruski D., Burzyński S., Bagiński G.: Możliwości i zasady stosowania hybrydowych urządzeń energochłonnych na przykładzie urządzenia SafeEnd// Drogownictwo -,iss. 1 (2021), s.2-16
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 301 times