Ocena podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Ocena podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce

Abstract

Przedmiot badań: W ciągu ostatniej dekady w Polsce kilkakrotnie zmieniono system szkolnic­twa wyższego w różnych aspektach, jednak główne obszary działalności pozostawały niemalże bez zmian. Jednak dotychczas, po pierwsze, nie przeanalizowano poszczególnych podstawo­wych zadań uczelni poza trzema głównymi, tj. działalności dydaktycznej, naukowo-badawczej i transferu wiedzy. Po drugie, nie dokonano całościowej oceny stanu ich realizacji w szkolnic­twie wyższym.

Cel badawczy: W artykule dokonano próby pomiaru zarówno poszczególnych podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce, zdefiniowanych w ustawie o szkolnictwie wyższym, jak i sprawdzono łączny stan ich realizacji w badanych jednostkach.

Metoda badawcza: Dokonano rankingu uczelni na podstawie wartości zmiennych przypisanych do poszczególnych zadań szkół wyższych oraz wskaźnika syntetycznego w zakresie łącznego stanu ich realizacji.

Wnioski: Niekwestionowanymi liderami ogólnego rankingu były następujące uczelnie: Uni­wersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Natomiast najgorszy ogólny wy­nik w rankingu uzyskała Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej i Politechnika Świętokrzyska w Kielcach. Wyniki uczelni w zakresie poszczególnych zadań są zróżnicowane w zależności od badanego obszaru działalności.

Citations

Author (1)

Cite as

Full text

download paper
downloaded 27 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Details

Category:
Magazine publication
Type:
Magazine publication
Published in:
Studia Prawno-Ekonomiczne no. 118, pages 159 - 179,
ISSN: 0081-6841
Publication year:
2021
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) https://doi.org/10.26485/spe/2021/118/9
Bibliography: test
  1. Ł. Brzezicki, P. Pietrzak, M. Cieciora, The Total Efficiency of Teaching Activity of Polish Higher Education Institutions, Foundations of Management 2020/12, s. 19-29. open in new tab
  2. Ł. Brzezicki, P. Pietrzak, Efektywność i skuteczność studiów doktoranckich w publicznym szkolnictwie wyższym w Polsce, Gospodarka Narodowa 2018/2 (294), s. 129-159. open in new tab
  3. J. Wolszczak-Derlacz, Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce -analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013, s. 79. open in new tab
  4. E. Chodakowska, An Example of Network DEA -Assessment of Operating Efficiency of Universities, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych 2015/1 (16), s. 75-84.
  5. R. Napiecek, Rachunek kosztów w zrównoważonej ocenie dokonań uczelni wyższej, Wydaw- nictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013, s. 176. open in new tab
  6. Ł. Brzezicki, Efektywność akademickich klubów sportowych funkcjonujących w szkolnictwie wyższym, Ekonomia -Wroclaw Economic Review 2019/25/2, s. 9-20. open in new tab
  7. Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy -Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r., poz. 1198). open in new tab
  8. Ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy -Prawo o szkolnictwie wyższym oraz nie- których innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 1311). open in new tab
  9. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. -Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668). open in new tab
  10. Opracowania Barra C., Zotti R., Measuring Efficiency in Higher Education: An Empirical Study Using a Bootstrapped Data Envelopment Analysis, International Advances in Economic Research 2016/22, s. 11-33. open in new tab
  11. Brzezicki Ł., Efektywność akademickich klubów sportowych funkcjonujących w szkolnictwie wyższym, Ekonomia -Wroclaw Economic Review 2019/25 (2), s. 9-20. open in new tab
  12. Brzezicki Ł., Efektywność bibliotek naukowych w polskim szkolnictwie wyższym, E-mentor 2020/1 (83), s. 61-70. open in new tab
  13. Brzezicki Ł., Efficiency of Third Age Universities in Poland: Non-Parametric DEA Approach, Przedsiębiorczość -Edukacja 2020/16 (2), s. 141-151. open in new tab
  14. Brzezicki Ł., Przegląd badań dotyczących efektywności i produktywności polskiego szkolnictwa wyższego prowadzonych za pomocą metody DEA i indeksu Malmquista, Ekonomia -Wroc- law Economic Review 2020/26 (2), s. 19-40. open in new tab
  15. Brzezicki Ł., Pietrzak P., Efektywność i skuteczność studiów doktoranckich w publicznym szkol- nictwie wyższym w Polsce, Gospodarka Narodowa 2018/2 (294), s. 129-159. open in new tab
  16. Brzezicki Ł., Pietrzak P., Cieciora M., The Total Efficiency of Teaching Activity of Polish High- er Education Institutions, Foundations of Management 2020/12, s. 19-29. open in new tab
  17. Chodakowska E., An Example of Network DEA -Assessment of Operating Efficiency of Univer- sities, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych 2015/1 (16), s. 75-84.
  18. Ćwiąkała-Małys A., Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akade- mickim, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.
  19. De Witte K., López-Torres L., Efficiency in education: a review of literature and a way forward, Journal of the Operational Research Society 2017/68 (4), s. 339-363. open in new tab
  20. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i za- daniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  21. Johnes J., Operational Research in education, European Journal of Operational Research 2015/243 (3), s. 683-696. open in new tab
  22. Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 marca 2019 r. o pierwszym konkur- sie w ramach programu "Inicjatywa doskonałości -uczelnia badawcza", http://www.bip.nauka. gov.pl/g2/oryginal/2019_03/e43bfd0f654646cbed4d6ff424ed1f0e.pdf; stan na 22.06.2020 r. open in new tab
  23. Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 maja 2019 r. o ustanowieniu programu "Doktorat wdrożeniowy" i naborze wniosków, https://www.bip.nauka.gov.pl/ doktorat-wdrozeniowy/komunikat-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-z-dnia-29- maja-2019-r-o-ustanowieniu-programu-doktorat-wdrozeniowy-i-naborze-wnioskow.html; open in new tab
  24. Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 czerwca 2020 r. o ustanowieniu programu pod nazwą "Inkubator Innowacyjności 4.0", http://www.bip.nauka.gov.pl/g2/ oryginal/2020_06/a202d1a88a3b26e590233ee8e064f25e.pdf; stan na 22.06.2020 r. open in new tab
  25. Łukasz BRZEZICKI
  26. Kukuła K., Metoda unitaryzacji zerowanej na tle wybranych metod normowania cech diagno- stycznych, Acta Scientifica Academiae Ostroviensis 1999/4, s. 5-31. open in new tab
  27. Kukuła K., Propozycja budowy rankingu obiektów z wykorzystaniem cech ilościowych oraz jako- ściowych, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych 2012/13, s. 6-13. open in new tab
  28. MNiSW, Ewaluacja transferu wiedzy i technologii -nowe rozwiązanie w systemie szkolnictwa wyższego i nauki (2020), https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ewaluacja-transferu -wiedzy-i-technologii--nowe-rozwiazanie-w-systemie-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki; stan na 5.01.2021 r.
  29. Napiecek R., Rachunek kosztów w zrównoważonej ocenie dokonań uczelni wyższej, Wydawnic- two Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013. open in new tab
  30. Polska Bibliografia Naukowa, Moduł Analityczny 2020, https://pbn.nauka.gov.pl/pbn-report- web/pages/analytics/institution/; stan na 12.01.2020 r.
  31. Rhaiem M., Measurement and determinants of academic research efficiency: a systematic review of the evidence, Scientometrics 2017/110, s. 581-615. open in new tab
  32. Sułkowski Ł., Doskonalenie organizacyjne polskich uczelni, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 2017/18 (2), s. 9-19.
  33. Sułkowski Ł., Górniak J., Strategie i innowacje organizacyjne polskich uczelni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
  34. Sułkowski Ł., Wach K., Doskonalenie systemów organizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
  35. Trojak M., Tutko M., Ocena efektywności działalności badawczej i rozwojowej uniwersyteckich podstawowych jednostek organizacyjnych w Polsce z wykorzystaniem metody obwiedni da- nych, Zarządzanie Publiczne 2015/2 (30), s. 191-205. open in new tab
  36. Urbanek P., Doskonałość akademicka. Rola rankingów akademickich w pomiarze dokonań uniwersytetów, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2018/514, s. 447-457. open in new tab
  37. Urbanek P., Doskonałość akademicka -jak mierzyć dokonania uniwersytetu?, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2019/3 (63), s. 91-100. open in new tab
  38. Visbal-Cadavid D., Martínez-Gómez M., Guijarro F., Assessing the Efficiency of Public Uni- versities through DEA. A Case Study, Sustainability 2017/9, s. 1-19. open in new tab
  39. Wolszczak-Derlacz J., Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce -analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013. open in new tab
  40. Zarząd Główny Akademickiego Związku Sportowego, Referat sprawozdawczo-programowy. Sprawozdanie z działalności 2016-2018. Przedstawiony na XXVII Zjeździe Akademickiego Związku Sportowego, Warszawa 2018, http://azs.pl/images/dokumenty/dla-dzialacza/ sprawozdania/sprawozdanie-2016-2018.pdf; stan na 7.03.2019 r.
Verified by:
No verification

seen 27 times

Recommended for you

Meta Tags