Abstract
Przedmiot badań: W ciągu ostatniej dekady w Polsce kilkakrotnie zmieniono system szkolnictwa wyższego w różnych aspektach, jednak główne obszary działalności pozostawały niemalże bez zmian. Jednak dotychczas, po pierwsze, nie przeanalizowano poszczególnych podstawowych zadań uczelni poza trzema głównymi, tj. działalności dydaktycznej, naukowo-badawczej i transferu wiedzy. Po drugie, nie dokonano całościowej oceny stanu ich realizacji w szkolnictwie wyższym.
Cel badawczy: W artykule dokonano próby pomiaru zarówno poszczególnych podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce, zdefiniowanych w ustawie o szkolnictwie wyższym, jak i sprawdzono łączny stan ich realizacji w badanych jednostkach.
Metoda badawcza: Dokonano rankingu uczelni na podstawie wartości zmiennych przypisanych do poszczególnych zadań szkół wyższych oraz wskaźnika syntetycznego w zakresie łącznego stanu ich realizacji.
Wnioski: Niekwestionowanymi liderami ogólnego rankingu były następujące uczelnie: Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Natomiast najgorszy ogólny wynik w rankingu uzyskała Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej i Politechnika Świętokrzyska w Kielcach. Wyniki uczelni w zakresie poszczególnych zadań są zróżnicowane w zależności od badanego obszaru działalności.
Citations
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Details
- Category:
- Magazine publication
- Type:
- Magazine publication
- Published in:
-
Studia Prawno-Ekonomiczne
no. 118,
pages 159 - 179,
ISSN: 0081-6841 - Publication year:
- 2021
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) https://doi.org/10.26485/spe/2021/118/9
- Bibliography: test
-
- Ł. Brzezicki, P. Pietrzak, M. Cieciora, The Total Efficiency of Teaching Activity of Polish Higher Education Institutions, Foundations of Management 2020/12, s. 19-29. open in new tab
- Ł. Brzezicki, P. Pietrzak, Efektywność i skuteczność studiów doktoranckich w publicznym szkolnictwie wyższym w Polsce, Gospodarka Narodowa 2018/2 (294), s. 129-159. open in new tab
- J. Wolszczak-Derlacz, Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce -analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013, s. 79. open in new tab
- E. Chodakowska, An Example of Network DEA -Assessment of Operating Efficiency of Universities, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych 2015/1 (16), s. 75-84.
- R. Napiecek, Rachunek kosztów w zrównoważonej ocenie dokonań uczelni wyższej, Wydaw- nictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013, s. 176. open in new tab
- Ł. Brzezicki, Efektywność akademickich klubów sportowych funkcjonujących w szkolnictwie wyższym, Ekonomia -Wroclaw Economic Review 2019/25/2, s. 9-20. open in new tab
- Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy -Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r., poz. 1198). open in new tab
- Ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy -Prawo o szkolnictwie wyższym oraz nie- których innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 1311). open in new tab
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. -Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668). open in new tab
- Opracowania Barra C., Zotti R., Measuring Efficiency in Higher Education: An Empirical Study Using a Bootstrapped Data Envelopment Analysis, International Advances in Economic Research 2016/22, s. 11-33. open in new tab
- Brzezicki Ł., Efektywność akademickich klubów sportowych funkcjonujących w szkolnictwie wyższym, Ekonomia -Wroclaw Economic Review 2019/25 (2), s. 9-20. open in new tab
- Brzezicki Ł., Efektywność bibliotek naukowych w polskim szkolnictwie wyższym, E-mentor 2020/1 (83), s. 61-70. open in new tab
- Brzezicki Ł., Efficiency of Third Age Universities in Poland: Non-Parametric DEA Approach, Przedsiębiorczość -Edukacja 2020/16 (2), s. 141-151. open in new tab
- Brzezicki Ł., Przegląd badań dotyczących efektywności i produktywności polskiego szkolnictwa wyższego prowadzonych za pomocą metody DEA i indeksu Malmquista, Ekonomia -Wroc- law Economic Review 2020/26 (2), s. 19-40. open in new tab
- Brzezicki Ł., Pietrzak P., Efektywność i skuteczność studiów doktoranckich w publicznym szkol- nictwie wyższym w Polsce, Gospodarka Narodowa 2018/2 (294), s. 129-159. open in new tab
- Brzezicki Ł., Pietrzak P., Cieciora M., The Total Efficiency of Teaching Activity of Polish High- er Education Institutions, Foundations of Management 2020/12, s. 19-29. open in new tab
- Chodakowska E., An Example of Network DEA -Assessment of Operating Efficiency of Univer- sities, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych 2015/1 (16), s. 75-84.
- Ćwiąkała-Małys A., Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akade- mickim, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.
- De Witte K., López-Torres L., Efficiency in education: a review of literature and a way forward, Journal of the Operational Research Society 2017/68 (4), s. 339-363. open in new tab
- Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i za- daniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
- Johnes J., Operational Research in education, European Journal of Operational Research 2015/243 (3), s. 683-696. open in new tab
- Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 marca 2019 r. o pierwszym konkur- sie w ramach programu "Inicjatywa doskonałości -uczelnia badawcza", http://www.bip.nauka. gov.pl/g2/oryginal/2019_03/e43bfd0f654646cbed4d6ff424ed1f0e.pdf; stan na 22.06.2020 r. open in new tab
- Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 maja 2019 r. o ustanowieniu programu "Doktorat wdrożeniowy" i naborze wniosków, https://www.bip.nauka.gov.pl/ doktorat-wdrozeniowy/komunikat-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-z-dnia-29- maja-2019-r-o-ustanowieniu-programu-doktorat-wdrozeniowy-i-naborze-wnioskow.html; open in new tab
- Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 czerwca 2020 r. o ustanowieniu programu pod nazwą "Inkubator Innowacyjności 4.0", http://www.bip.nauka.gov.pl/g2/ oryginal/2020_06/a202d1a88a3b26e590233ee8e064f25e.pdf; stan na 22.06.2020 r. open in new tab
- Łukasz BRZEZICKI
- Kukuła K., Metoda unitaryzacji zerowanej na tle wybranych metod normowania cech diagno- stycznych, Acta Scientifica Academiae Ostroviensis 1999/4, s. 5-31. open in new tab
- Kukuła K., Propozycja budowy rankingu obiektów z wykorzystaniem cech ilościowych oraz jako- ściowych, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych 2012/13, s. 6-13. open in new tab
- MNiSW, Ewaluacja transferu wiedzy i technologii -nowe rozwiązanie w systemie szkolnictwa wyższego i nauki (2020), https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ewaluacja-transferu -wiedzy-i-technologii--nowe-rozwiazanie-w-systemie-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki; stan na 5.01.2021 r.
- Napiecek R., Rachunek kosztów w zrównoważonej ocenie dokonań uczelni wyższej, Wydawnic- two Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013. open in new tab
- Polska Bibliografia Naukowa, Moduł Analityczny 2020, https://pbn.nauka.gov.pl/pbn-report- web/pages/analytics/institution/; stan na 12.01.2020 r.
- Rhaiem M., Measurement and determinants of academic research efficiency: a systematic review of the evidence, Scientometrics 2017/110, s. 581-615. open in new tab
- Sułkowski Ł., Doskonalenie organizacyjne polskich uczelni, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 2017/18 (2), s. 9-19.
- Sułkowski Ł., Górniak J., Strategie i innowacje organizacyjne polskich uczelni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
- Sułkowski Ł., Wach K., Doskonalenie systemów organizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
- Trojak M., Tutko M., Ocena efektywności działalności badawczej i rozwojowej uniwersyteckich podstawowych jednostek organizacyjnych w Polsce z wykorzystaniem metody obwiedni da- nych, Zarządzanie Publiczne 2015/2 (30), s. 191-205. open in new tab
- Urbanek P., Doskonałość akademicka. Rola rankingów akademickich w pomiarze dokonań uniwersytetów, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2018/514, s. 447-457. open in new tab
- Urbanek P., Doskonałość akademicka -jak mierzyć dokonania uniwersytetu?, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2019/3 (63), s. 91-100. open in new tab
- Visbal-Cadavid D., Martínez-Gómez M., Guijarro F., Assessing the Efficiency of Public Uni- versities through DEA. A Case Study, Sustainability 2017/9, s. 1-19. open in new tab
- Wolszczak-Derlacz J., Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce -analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013. open in new tab
- Zarząd Główny Akademickiego Związku Sportowego, Referat sprawozdawczo-programowy. Sprawozdanie z działalności 2016-2018. Przedstawiony na XXVII Zjeździe Akademickiego Związku Sportowego, Warszawa 2018, http://azs.pl/images/dokumenty/dla-dzialacza/ sprawozdania/sprawozdanie-2016-2018.pdf; stan na 7.03.2019 r.
- Verified by:
- No verification
seen 27 times