Ocena podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Ocena podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce

Abstrakt

Przedmiot badań: W ciągu ostatniej dekady w Polsce kilkakrotnie zmieniono system szkolnic­twa wyższego w różnych aspektach, jednak główne obszary działalności pozostawały niemalże bez zmian. Jednak dotychczas, po pierwsze, nie przeanalizowano poszczególnych podstawo­wych zadań uczelni poza trzema głównymi, tj. działalności dydaktycznej, naukowo-badawczej i transferu wiedzy. Po drugie, nie dokonano całościowej oceny stanu ich realizacji w szkolnic­twie wyższym.

Cel badawczy: W artykule dokonano próby pomiaru zarówno poszczególnych podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce, zdefiniowanych w ustawie o szkolnictwie wyższym, jak i sprawdzono łączny stan ich realizacji w badanych jednostkach.

Metoda badawcza: Dokonano rankingu uczelni na podstawie wartości zmiennych przypisanych do poszczególnych zadań szkół wyższych oraz wskaźnika syntetycznego w zakresie łącznego stanu ich realizacji.

Wnioski: Niekwestionowanymi liderami ogólnego rankingu były następujące uczelnie: Uni­wersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Natomiast najgorszy ogólny wy­nik w rankingu uzyskała Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej i Politechnika Świętokrzyska w Kielcach. Wyniki uczelni w zakresie poszczególnych zadań są zróżnicowane w zależności od badanego obszaru działalności.

Cytowania

Autor (1)

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 26 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
Publikacja w czasopiśmie
Opublikowano w:
Studia Prawno-Ekonomiczne nr 118, strony 159 - 179,
ISSN: 0081-6841
Rok wydania:
2021
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) https://doi.org/10.26485/spe/2021/118/9
Bibliografia: test
  1. Ł. Brzezicki, P. Pietrzak, M. Cieciora, The Total Efficiency of Teaching Activity of Polish Higher Education Institutions, Foundations of Management 2020/12, s. 19-29. otwiera się w nowej karcie
  2. Ł. Brzezicki, P. Pietrzak, Efektywność i skuteczność studiów doktoranckich w publicznym szkolnictwie wyższym w Polsce, Gospodarka Narodowa 2018/2 (294), s. 129-159. otwiera się w nowej karcie
  3. J. Wolszczak-Derlacz, Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce -analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013, s. 79. otwiera się w nowej karcie
  4. E. Chodakowska, An Example of Network DEA -Assessment of Operating Efficiency of Universities, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych 2015/1 (16), s. 75-84.
  5. R. Napiecek, Rachunek kosztów w zrównoważonej ocenie dokonań uczelni wyższej, Wydaw- nictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013, s. 176. otwiera się w nowej karcie
  6. Ł. Brzezicki, Efektywność akademickich klubów sportowych funkcjonujących w szkolnictwie wyższym, Ekonomia -Wroclaw Economic Review 2019/25/2, s. 9-20. otwiera się w nowej karcie
  7. Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy -Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r., poz. 1198). otwiera się w nowej karcie
  8. Ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy -Prawo o szkolnictwie wyższym oraz nie- których innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 1311). otwiera się w nowej karcie
  9. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. -Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668). otwiera się w nowej karcie
  10. Opracowania Barra C., Zotti R., Measuring Efficiency in Higher Education: An Empirical Study Using a Bootstrapped Data Envelopment Analysis, International Advances in Economic Research 2016/22, s. 11-33. otwiera się w nowej karcie
  11. Brzezicki Ł., Efektywność akademickich klubów sportowych funkcjonujących w szkolnictwie wyższym, Ekonomia -Wroclaw Economic Review 2019/25 (2), s. 9-20. otwiera się w nowej karcie
  12. Brzezicki Ł., Efektywność bibliotek naukowych w polskim szkolnictwie wyższym, E-mentor 2020/1 (83), s. 61-70. otwiera się w nowej karcie
  13. Brzezicki Ł., Efficiency of Third Age Universities in Poland: Non-Parametric DEA Approach, Przedsiębiorczość -Edukacja 2020/16 (2), s. 141-151. otwiera się w nowej karcie
  14. Brzezicki Ł., Przegląd badań dotyczących efektywności i produktywności polskiego szkolnictwa wyższego prowadzonych za pomocą metody DEA i indeksu Malmquista, Ekonomia -Wroc- law Economic Review 2020/26 (2), s. 19-40. otwiera się w nowej karcie
  15. Brzezicki Ł., Pietrzak P., Efektywność i skuteczność studiów doktoranckich w publicznym szkol- nictwie wyższym w Polsce, Gospodarka Narodowa 2018/2 (294), s. 129-159. otwiera się w nowej karcie
  16. Brzezicki Ł., Pietrzak P., Cieciora M., The Total Efficiency of Teaching Activity of Polish High- er Education Institutions, Foundations of Management 2020/12, s. 19-29. otwiera się w nowej karcie
  17. Chodakowska E., An Example of Network DEA -Assessment of Operating Efficiency of Univer- sities, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych 2015/1 (16), s. 75-84.
  18. Ćwiąkała-Małys A., Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akade- mickim, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.
  19. De Witte K., López-Torres L., Efficiency in education: a review of literature and a way forward, Journal of the Operational Research Society 2017/68 (4), s. 339-363. otwiera się w nowej karcie
  20. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i za- daniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  21. Johnes J., Operational Research in education, European Journal of Operational Research 2015/243 (3), s. 683-696. otwiera się w nowej karcie
  22. Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 marca 2019 r. o pierwszym konkur- sie w ramach programu "Inicjatywa doskonałości -uczelnia badawcza", http://www.bip.nauka. gov.pl/g2/oryginal/2019_03/e43bfd0f654646cbed4d6ff424ed1f0e.pdf; stan na 22.06.2020 r. otwiera się w nowej karcie
  23. Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 maja 2019 r. o ustanowieniu programu "Doktorat wdrożeniowy" i naborze wniosków, https://www.bip.nauka.gov.pl/ doktorat-wdrozeniowy/komunikat-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-z-dnia-29- maja-2019-r-o-ustanowieniu-programu-doktorat-wdrozeniowy-i-naborze-wnioskow.html; otwiera się w nowej karcie
  24. Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 czerwca 2020 r. o ustanowieniu programu pod nazwą "Inkubator Innowacyjności 4.0", http://www.bip.nauka.gov.pl/g2/ oryginal/2020_06/a202d1a88a3b26e590233ee8e064f25e.pdf; stan na 22.06.2020 r. otwiera się w nowej karcie
  25. Łukasz BRZEZICKI
  26. Kukuła K., Metoda unitaryzacji zerowanej na tle wybranych metod normowania cech diagno- stycznych, Acta Scientifica Academiae Ostroviensis 1999/4, s. 5-31. otwiera się w nowej karcie
  27. Kukuła K., Propozycja budowy rankingu obiektów z wykorzystaniem cech ilościowych oraz jako- ściowych, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych 2012/13, s. 6-13. otwiera się w nowej karcie
  28. MNiSW, Ewaluacja transferu wiedzy i technologii -nowe rozwiązanie w systemie szkolnictwa wyższego i nauki (2020), https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ewaluacja-transferu -wiedzy-i-technologii--nowe-rozwiazanie-w-systemie-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki; stan na 5.01.2021 r.
  29. Napiecek R., Rachunek kosztów w zrównoważonej ocenie dokonań uczelni wyższej, Wydawnic- two Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013. otwiera się w nowej karcie
  30. Polska Bibliografia Naukowa, Moduł Analityczny 2020, https://pbn.nauka.gov.pl/pbn-report- web/pages/analytics/institution/; stan na 12.01.2020 r.
  31. Rhaiem M., Measurement and determinants of academic research efficiency: a systematic review of the evidence, Scientometrics 2017/110, s. 581-615. otwiera się w nowej karcie
  32. Sułkowski Ł., Doskonalenie organizacyjne polskich uczelni, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 2017/18 (2), s. 9-19.
  33. Sułkowski Ł., Górniak J., Strategie i innowacje organizacyjne polskich uczelni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
  34. Sułkowski Ł., Wach K., Doskonalenie systemów organizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
  35. Trojak M., Tutko M., Ocena efektywności działalności badawczej i rozwojowej uniwersyteckich podstawowych jednostek organizacyjnych w Polsce z wykorzystaniem metody obwiedni da- nych, Zarządzanie Publiczne 2015/2 (30), s. 191-205. otwiera się w nowej karcie
  36. Urbanek P., Doskonałość akademicka. Rola rankingów akademickich w pomiarze dokonań uniwersytetów, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2018/514, s. 447-457. otwiera się w nowej karcie
  37. Urbanek P., Doskonałość akademicka -jak mierzyć dokonania uniwersytetu?, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2019/3 (63), s. 91-100. otwiera się w nowej karcie
  38. Visbal-Cadavid D., Martínez-Gómez M., Guijarro F., Assessing the Efficiency of Public Uni- versities through DEA. A Case Study, Sustainability 2017/9, s. 1-19. otwiera się w nowej karcie
  39. Wolszczak-Derlacz J., Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce -analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013. otwiera się w nowej karcie
  40. Zarząd Główny Akademickiego Związku Sportowego, Referat sprawozdawczo-programowy. Sprawozdanie z działalności 2016-2018. Przedstawiony na XXVII Zjeździe Akademickiego Związku Sportowego, Warszawa 2018, http://azs.pl/images/dokumenty/dla-dzialacza/ sprawozdania/sprawozdanie-2016-2018.pdf; stan na 7.03.2019 r.
Weryfikacja:
Brak weryfikacji

wyświetlono 27 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi