Przechwytywanie wartości w modelu biznesu sieci przedsiębiorstw - osnowa teoretyczna i przypadki praktyczne
Abstract
Podejmując prace nad zagadnieniem przechwytywania wartości w modelach biznesów sieci przedsiębiorstw Autorzy sformułowali dwa cele. Pierwszy nakierowany był na sformułowanie osnowy teoretycznej przechwytywania wartości przez sieć przedsiębiorstw. Drugi obejmował przedstawienie przypadków praktycznych przechwytywania wartości. Dążąc do osiągnięcia pierwszego celu sformułowano definicję sieci przedsiębiorstw przyjmując, że sieć przedsiębiorstw to zgrupowanie co najmniej trzech odrębnych pod względem prawnym jednostek połączonych ze sobą względnie trwałymi relacjami gospodarczymi w celu wspólnego tworzenia wartości dla klientów i siebie. Następnie przedstawiono charakterystykę modelu biznesu sieci przedsiębiorstw. Kolejnym krokiem było ujęcie istoty przechwytywania wartości. Określono, że osnową tego przechwytywania jest inne znaczenie przypisywane wartościom przez klienta i przedsiębiorstwo. Na podstawie przeprowadzonego rozumowania wskazano, że przede wszystkie w obszarach ekonomicznych i technicznych dochodzi do wymiany wartości pomiędzy klientami a przedsiębiorstwami. Pozostałe wartości stanowią uzupełnienie owej wymiany, przy czym przedsiębiorstwa chętniej przechwytują wartości techniczne, niż społeczno – etyczne oraz emocjonalne. Osiągnięcie drugiego celu nastąpiło poprzez opisanie zaobserwowanych w praktyce gospodarczej przypadków przechwytywania wartości. Ujęto opisy przechwytywania wartości występujące przy: sprzedaż czasu antenowego w telewizjach, pozyskaniu społecznych reporterów TV, generowaniu e-faktur, usłudze tankowania samochodów, pozyskiwania informacji za pomocą plików cookies.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości
pages 109 - 120,
ISSN: 2084-2686 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2015
- Bibliographic description:
- Falencikowski T., Nogalski B.: Przechwytywanie wartości w modelu biznesu sieci przedsiębiorstw - osnowa teoretyczna i przypadki praktyczne// Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. -., nr. 32 (2015), s.109-120
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 150 times