Przechwytywanie wartości w modelu biznesu sieci przedsiębiorstw - osnowa teoretyczna i przypadki praktyczne
Abstrakt
Podejmując prace nad zagadnieniem przechwytywania wartości w modelach biznesów sieci przedsiębiorstw Autorzy sformułowali dwa cele. Pierwszy nakierowany był na sformułowanie osnowy teoretycznej przechwytywania wartości przez sieć przedsiębiorstw. Drugi obejmował przedstawienie przypadków praktycznych przechwytywania wartości. Dążąc do osiągnięcia pierwszego celu sformułowano definicję sieci przedsiębiorstw przyjmując, że sieć przedsiębiorstw to zgrupowanie co najmniej trzech odrębnych pod względem prawnym jednostek połączonych ze sobą względnie trwałymi relacjami gospodarczymi w celu wspólnego tworzenia wartości dla klientów i siebie. Następnie przedstawiono charakterystykę modelu biznesu sieci przedsiębiorstw. Kolejnym krokiem było ujęcie istoty przechwytywania wartości. Określono, że osnową tego przechwytywania jest inne znaczenie przypisywane wartościom przez klienta i przedsiębiorstwo. Na podstawie przeprowadzonego rozumowania wskazano, że przede wszystkie w obszarach ekonomicznych i technicznych dochodzi do wymiany wartości pomiędzy klientami a przedsiębiorstwami. Pozostałe wartości stanowią uzupełnienie owej wymiany, przy czym przedsiębiorstwa chętniej przechwytują wartości techniczne, niż społeczno – etyczne oraz emocjonalne. Osiągnięcie drugiego celu nastąpiło poprzez opisanie zaobserwowanych w praktyce gospodarczej przypadków przechwytywania wartości. Ujęto opisy przechwytywania wartości występujące przy: sprzedaż czasu antenowego w telewizjach, pozyskaniu społecznych reporterów TV, generowaniu e-faktur, usłudze tankowania samochodów, pozyskiwania informacji za pomocą plików cookies.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości
strony 109 - 120,
ISSN: 2084-2686 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2015
- Opis bibliograficzny:
- Falencikowski T., Nogalski B.: Przechwytywanie wartości w modelu biznesu sieci przedsiębiorstw - osnowa teoretyczna i przypadki praktyczne// Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. -., nr. 32 (2015), s.109-120
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 150 razy