Abstrakt
Burzliwa zmiana środowiska biznesowego wpływa na ludzi tak, że generują oczekiwania na wyroby i usługi zaspokajające ich dotychczasowe i nowe potrzeby w coraz większym stopniu. W ten sposób przed menedżerami powstają wciąż nowe, bardziej skomplikowane i wysublimowane wymagania. W takich uwarunkowaniach prowadzenia biznesu sukces osiąga to przedsiębiorstwo, które jest inteligentne. W takiej perspektywie celem badań było wyłonienie cech odróżniających model biznesu przedsiębiorstwa inteligentnego od modeli biznesu innych przedsiębiorstw. Praca ma charakter teoriotwórczy i składa się z dwóch części merytorycznych. W pierwszej przedstawiono definicję i cechy przedsiębiorstwa inteligentnego, zaś w drugiej zawarto charakterystykę modelu biznesu oraz skupiono się na wyłonieniu wyróżników modelu biznesu omawianej formy przedsiębiorstwa. Do osiągnięcia celów pracy wykorzystano wnioskowanie indukcyjne i dedukcyjne, analizę eliminacyjną, badań ankietowe. Postawiony cel osiągnięto poprzez to, że wskazano, iż wyróżniki modelu biznesu przedsiębiorstwa inteligentnego powinny być zawarte zwłaszcza w takich jego składnikach jak zasoby i kompetencje. Zasoby przedsiębiorstwa inteligentnego powinny obejmować rozwiniętą sieć komputerową (intranet), bazy danych, nowoczesne programy komputerowe dedykowane do prowadzonego biznesu, stały dostęp do najnowszej literatury, zespoły mądrych pracowników, tj. o wysokich walorach intelektualnych. Wśród kompetencji powinny występować: a) takie zdolności, jak: bystrość intelektualna, adaptacyjność, możliwość zaufania, b) umiejętności uczenia się, tworzenia „rzeczy nowych”, zdobywania wiedzy, budowania relacji. Wszystkie wymienione tutaj zasoby i kompetencje muszą charakteryzować się wysokim stopniem nasycenia.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Tytuł wydania:
- Zarządzanie przedsiębiorstwem inteligentnym: Wybrane zagadnienia strony 97 - 118
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2016
- Opis bibliograficzny:
- Falencikowski T.: Wyróżniki modelu biznesu przedsiębiorstwa inteligentnego// Zarządzanie przedsiębiorstwem inteligentnym: Wybrane zagadnienia/ ed. Sylwester Gregoeczyk, Wiletta Mierzejewska Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa, 2016, s.97-118
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 564 razy