Vibration of the bridge under moving singular loads - theoretical formulation and numerical solution - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Vibration of the bridge under moving singular loads - theoretical formulation and numerical solution

Abstract

The paper presents the results of the numerical analysis of a simple vehicle passing over a simply supported bridge span. The bridge is modelled by a Euler-Bernoulli beam. The vehicle is modelled as a linear, visco-elastic oscillator, moving at a constant speed. The system is described by a set of differential equations of motion and solved numerically using the Runge-Kutta algorithm. The results are compared with the solution obtained in commercial FEM software using the Newmark method. The parameters of the system are taken from the existing bridge span and from the existing railway vehicle. Simulations are also performed with a concentrated force model of the vehicle.

Citations

  • 4

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cite as

Full text

download paper
downloaded 28 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Journal of Applied Mathematics and Computational Mechanics no. 15, edition 1, pages 169 - 180,
ISSN: 2299-9965
Publication year:
2016
Bibliographic description:
Szafrański M.: Vibration of the bridge under moving singular loads - theoretical formulation and numerical solution// Journal of Applied Mathematics and Computational Mechanics. -Vol. 15., iss. 1 (2016), s.169-180
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.17512/jamcm.2016.1.17
Bibliography: test
  1. Żółtowski K., Kozakiewicz A., Romaszkiewicz T., Szafrański M., Madaj A., Falkiewicz R., Raduszkiewicz T., Redzimski K., Przebudowa mostu kolejowego przez rzekę Pilicę z przysto- sowaniem do dużych prędkości, Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej 8/2010, XX Semina- rium "Współczesne Metody Wzmacniania i Przebudowy Mostów", Poznań 2010.
  2. Lewandowski R., Dynamika konstrukcji budowlanych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2006.
  3. Szcześniak W., Ataman M., Zbiciak A., Drgania belki sprężystej wywołane ruchomym, linio- wym oscylatorem jednomasowym, Drogi i Mosty 2002, 2.
  4. Collatz L., Metody numeryczne rozwiązywania równań różniczkowych, PWN, Warszawa 1960.
  5. Newmark N.M., A method of computation for structural dynamics, Journal of Engineering Mechanics, ASCE 1959, 85 (EM3), 67-94.
  6. Lubowiecka I., Całkowanie nieliniowych dynamicznych równań ruchu w mechanice konstruk- cji, Dynamika powłok sprężystych, Rozprawa doktorska, Wydział Inżynierii Lądowej, Politech- nika Gdańska, Gdańsk 2002.
  7. Szafrański M., Oddziaływania taboru na mosty kolejowe przy zmiennych parametrach ruchu, Rozprawa doktorska, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2014.
  8. Juang J.N., Pappa R.S., An eigensystem realization algorithm for modal parameter identification and model reduction, Journal of Guidance, Control and Dynamics 1985, 8(5), 620-627. open in new tab
  9. Klasztorny M., Analiza drgań belki mostowej przenoszącej jednorodny strumień obciążeń ruchomych, Archiwum Inżynierii Lądowej, 36(3), PWN, Warszawa 1990.
  10. Li J., Su M., The resonant vibration for a simply supported girder bridge under high-speed trains, Journal of Sounds and Vibration 1999, 224(5). open in new tab
  11. Klasztorny M., Dynamika mostów belkowych obciążonych pociągami szybkobieżnymi, WNT, Warszawa 2005.
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 101 times

Recommended for you

Meta Tags