Abstract
Eksploatowane do niedawna w Polsce nakładki pantografów kolejowych były wykonywane w postaci styków miedzianych. Na początku 2011 r. przeprowadzono kompleksową zmianę typu nakładek stykowych, stosowanych przez operatorów korzystających z infrastruktury PKP PLK S.A., z miedzianych na metalizowane węglowe. Wraz z wprowadzeniem nakładek węglowych istnieje potrzeba opracowania nowych metod diagnostyki tego istotnego elementu toru zasilania pojazdu. Celem diagnostyki jest wykrycie uszkodzonych i nadmiernie zużytych nakładek stykowych poprzez analizę obrazu 3D, ukierunkowaną na określenie ich wymiarów. Proponowane rozwiązanie opiera się na wykorzystaniu nowych metod pomiarowych z obrazowaniem trójwymiarowym, które jak dotąd nie było stosowane do diagnostyki technicznej, zwłaszcza obiektów będących w ruchu i pracujących w trudnych warunkach środowiskowych. Układ obrazowania 3D wymaga zastosowania lasera emitującego liniową wiązkę oświetlającą nakładkę, kamery 3D i szybkiego łącza danych do komputera rejestrującego.
Authors (3)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- W : Elektrotechnika w zastosowaniach trakcyjnych strony 179 - 190
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Judek S., Jarzębowicz L., Karwowski K.: Wizyjny system monitoringu stanu nakładek stykowych odbieraków prądu// W : Elektrotechnika w zastosowaniach trakcyjnych/ ed. Adam St. Jagiełło Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, 2014, s.179-190
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 110 times