Wpływ zmian dopuszczalnych wartości parametrów geometrycznych i kinematycznych na podatność modernizacyjną układów torowych
Abstract
Podatnością modernizacyjną nazywamy stopień przystosowania analizowanego odcinka linii kolejowej do zmiany prędkości eksploatacyjnej. Skala możliwych zmian prędkości (w sensie jej zwiększenia) jest wypadkową istniejącego układu geometrycznego linii w planie, ograniczeń lokalizacyjnych oraz dopuszczalnych wartości parametrów geometrycznych i kinematycznych. Jakiekolwiek zmiany tych ostatnich wpływają bezpośrednio na obliczenie elementarnych charakterystyk geometrycznych toru: promienia minimalnego, przechyłki, długości krzywej przejściowej. W ostatnich latach wartości ograniczeń geometrycznych i kinematycznych zdefiniowano w normie PN-EN 13803–1:2010 oraz znowelizowano w rozporządzeniu zawartym w Dzienniku Ustaw 2014 poz. 867 i instrukcji Id-1. Zakres przewidywanych na sieci PKP prac modernizacyjnych i rewitalizacyjnych skłonił do szczegółowej analizy wpływu tych zmian na podatność modernizacyjną. Jej poprawne określenie ma bezpośredni wpływ na wybór wariantu modernizacji lub rewitalizacji linii kolejowej, a więc także na koszty inwestycji.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Conference activity
- Type:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Title of issue:
- IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa Najnowsze Technologie w Transporcie Szynowym strony 87 - 88
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2015
- Bibliographic description:
- Nowakowski M.: Wpływ zmian dopuszczalnych wartości parametrów geometrycznych i kinematycznych na podatność modernizacyjną układów torowych// IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa Najnowsze Technologie w Transporcie Szynowym/ ed. 2015 Warszawa, Józefów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2015, s.87-88
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 117 times