Wybrane zagadnienia obliczeniowe w procesie projektowania kolejowego mostu łukowego z wieszakami w układzie siatkowym
Abstract
Artykuł omawia proces projektowania mostu łukowego nad rzeką Dunajec w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Autorzy przedstawiają szczegółowe analizy koncepcyjne i statyczno-wytrzymałościowe, które doprowadziły do wyboru konstrukcji łukowej z siatkowym układem wieszaków (network arch) zamiast kratownicy. Decyzja ta umożliwiła optymalizację zużycia materiałów oraz zwiększenie walorów estetycznych mostu. Przeprowadzono kompleksowe analizy MES dotyczące nośności, rozkładu wieszaków, stateczności łuku i dynamiki przęsła, które pozwoliły na spełnienie normowych wymagań dotyczących mostów kolejowych. Ostateczny projekt przewiduje sprężony pomost betonowy, który zapewnia większą sztywność poprzeczną. Po przeprowadzeniu zaawansowanych analiz dynamicznych, stwierdzono brak efektów rezonansu między przęsłem a wieszakami, co gwarantuje bezpieczeństwo i komfort użytkowania konstrukcji. Projekt mostu jest obecnie realizowany, a jego oddanie do użytku planowane jest na 2025 rok.
Authors (5)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach
- Published in:
-
Mosty
pages 34 - 38,
ISSN: 1896-7663 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2024
- Bibliographic description:
- Kalitowski P., Żółtowski K., Górski N., Łucki M., Stalmirski M.: Wybrane zagadnienia obliczeniowe w procesie projektowania kolejowego mostu łukowego z wieszakami w układzie siatkowym// Mosty -,iss. 2 (2024), s.34-38
- Sources of funding:
-
- Free publication
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 66 times
Recommended for you
Most przez Regalicę w Szczecinie jako element trasy miejskiej
- J. Głomb,
- K. Furtak,
- Z. Skoplak
- + 2 authors