Department of Algorithms and Systems Modelling - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Department of Algorithms and Systems Modelling

Filters

total: 517

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

  • Parallel query processing and edge ranking of graphs
    Publication

    Artykuł poświęcony jest problemowi szukania drzewa spinającego o minimalnym uporządkowanym indeksie chromatycznym. Jednym z zastosowań jest poszukiwanie optymalnych harmonogramów w równoległym przetwarzaniu zapytań w relacyjnych bazach danych. Podajemy nowe oszacowanie funkcji dobroci przybliżonego algorytmu autorstwa Makino, Uno i Ibaraki wraz z rezultatami testów komputerowych przeprowadzonych dla grafów losowych.

    Full text to download in external service

  • Generowanie sąsiedztwa w algorytmach lokalnych poszukiwań uporządkowanego kolorowania grafów
    Publication

    - Year 2006

    Przedstawienie rozwiązań problemów kombinatorycznych w postacipermutacji daje podstawy do konstrukcji algorytmów lokalnychposzukiwań. Uporządkowane pokolorowanie grafu można zapisać w postaci permutacji wierzchołków grafu. Podstawowe operacje prowadzącedo generowania sąsiedztwa rozwiązania to zamiana dwóch elementówlub przesunięcie elementu permutacji. W artykule wskazujemy metodępozwalającą na wykonanie takich operacji w czasie...

  • Certain family of analytical solutions of nonlinear von Neumann equations
    Publication

    - Year 2013

    In this paper we present a slight generalization of certain type of Darboux transformation, that may be used sub-sequently in a convenient way. This method allows to obtain families of solutions of nonlinear von Neumann equations, that are used in particular in DNA modeling.

    Full text to download in external service

  • Robustness of quantum-randomness expansion protocols in the presence of noise
    Publication

    - PHYSICAL REVIEW A - Year 2013

    In this paper we investigate properties of several randomness generation protocols in the device independent framework. Using Bell-type inequalities it is possible to certify that the numbers generated by an untrusted device are indeed random. We present a selection of certificates which guarantee two bits of randomness for each run of the experiment in the noiseless case and require the parties to share a maximally entangled state....

    Full text available to download

  • Equitable coloring of corona products of graphs
    Publication
    • H. Furmańczyk
    • K. Kaliraj
    • M. Kubale
    • J. Vernold Vivin

    - Advances and Applications in Discrete Mathematics - Year 2013

    In this paper we consider an equitable coloring of some corona products of graphs G and H in symbols, G o H). In particular, we show that deciding the colorability of G o H is NP-complete even if G is 4-regular and H is K_2. Next, we prove exact values or upper bounds on the equitable chromatic number of G o H, where G is an equitably 3- or 4-colorable graph and H is an r-partite graph, a path, a cycle or a complete graph.

    Full text to download in external service

  • Elementy kwantowego modelu obliczeń i algorytmiki kwantowej : łagodne wprowadzenie do informatyki kwantowej
    Publication

    - Year 2013

    Już dziś wiadomo, że z chwilą udanej realizacji komputera kwantowego maszyna ta będzie pozwalała na znajdowanie rozwiązań problemów obliczeniowych leżących poza zasięgiem komputerów klasycznych. Opracowano szereg algorytmów kwantowych, z których największą sławą cieszy się procedura Shora, pozwalająca efektywnie dokonywać tzw. faktoryzacji, tj. rozkładu bardzo dużych liczb naturalnych na czynniki pierwsze. Na trudności obliczeniowej...

    Full text to download in external service

  • Evolving gene regulatory networks controlling foraging strategies of prey and predators in an artificial ecosystem
    Publication

    Co-evolution of predators and prey is an example of an evolutionary arms race, leading in nature to selective pressures in positive feedback. We introduce here an artificial life ecosystem in which such positive feedback can emerge. This ecosystem consists of a 2-dimensional liquid environment and animats controlled by evolving artificial gene regulatory networks encoded in linear genomes. The genes in the genome encode chemical...

  • Evolution of chemotaxis in single-cell artificial organisms
    Publication

    The model of a liquid two-dimensional environment, which is based on physics of diffusion, allows us to simulate the diffusion of morphogenes. Artificial organisms move using a chemotaxis reacting to concentration difference. Organisms are controlled by a gene regulatory network coded in a linear genome and reproduce by division. We made a lot of experiments presenting organisms’ behaviour in various environment conditions. We...

  • Evolution of artificial single-cell organisms foraging for resources in a 3-dimensional environment
    Publication

    Foraging for resources is a simple cognitive task that even one-celled biological organisms can ac- complish. We present an Artificial Life system in which artificial unicellular organisms (animats) forage for food in a 3-dimensional simulated liquid environment. The movement of animats is controlled by evolving artificial gene regulatory networks encoded in linear genomes. When an animat consumes enough food, it produces offspring...

  • Deterministic rendezvous of asynchronous bounded-memory agents in polygonal terrains
    Publication

    - THEORY OF COMPUTING SYSTEMS - Year 2013

    We consider two versions of the rendezvous problem: exact RV, when the points representing agents have to coincide at some time, and e-RV, when these points have to get at distance less than e in the terrain. In any terrain, each agent chooses its trajectory, but the movements of the agent on this trajectory are controlled by an adversary that may, e.g. speed up or slow down the agent.

    Full text to download in external service

  • How to meet when you forget: log-space rendezvous in arbitrary graphs
    Publication

    - DISTRIBUTED COMPUTING - Year 2012

    Problem rendezvous został dogłębnie zbadany, zarówno dla agendów anonimowych jak i poetykietowanych. zbadano też problem eksploracji grafu za pomocą agentów mobilnych.

    Full text to download in external service

  • Łagodne wprowadzenie do analizy algorytmów
    Publication

    - Year 2014

    Książka jest 11. wydaniem podręcznika akademickiego poświęconego podstawom algorytmiki. Składa się z trzech rozdziałów. Rozdział 1 daje podstawy formalne niezbędne przy analizie algorytmów pod kątem złożoności obliczeniowej. Rozdział 2 wprowadza w zagadnienia analizy algorytmów z różnych punktów widzenia.Rozdział 3 przedstawia podstawowe struktury danych.

  • Minimal double dominating sets in trees
    Publication

    - Year 2014

    We provide an algorithm for listing all minimal double dominating sets of a tree of order $n$ in time $\mathcal{O}(1.3248^n)$. This implies that every tree has at most $1.3248^n$ minimal double dominating sets. We also show that this bound is tight.

  • An algorithm for listing all minimal double dominating sets of a tree
    Publication

    We provide an algorithm for listing all minimal double dominating sets of a tree of order $n$ in time $\mathcal{O}(1.3248^n)$. This implies that every tree has at most $1.3248^n$ minimal double dominating sets. We also show that this bound is tight.

    Full text to download in external service

  • Bounds on the vertex-edge domination number of a tree
    Publication

    - COMPTES RENDUS MATHEMATIQUE - Year 2014

    A vertex-edge dominating set of a graph $G$ is a set $D$ of vertices of $G$ such that every edge of $G$ is incident with a vertex of $D$ or a vertex adjacent to a vertex of $D$. The vertex-edge domination number of a graph $G$, denoted by $\gamma_{ve}(T)$, is the minimum cardinality of a vertex-edge dominating set of $G$. We prove that for every tree $T$ of order $n \ge 3$ with $l$ leaves and $s$ support vertices we have $(n-l-s+3)/4...

    Full text available to download

  • Zgred - Zgred Graph Editor
    Publication

    - Year 2014

    The paper presents a graph editor that was developed as a supplementary tool for the Koala graph library. We discuss its requirements, design choices and main ideas behind the implementation. The later part of the paper is meant to be a brief user manual, as we go through the functionality provided by the editor

  • The Backbone Coloring Problem for Bipartite Backbones

    Let G be a simple graph, H be its spanning subgraph and λ≥2 be an integer. By a λ -backbone coloring of G with backbone H we mean any function c that assigns positive integers to vertices of G in such a way that |c(u)−c(v)|≥1 for each edge uv∈E(G) and |c(u)−c(v)|≥λ for each edge uv∈E(H) . The λ -backbone chromatic number BBCλ(G,H) is the smallest integer k such that there exists a λ -backbone coloring c of G with backbone H satisfying...

    Full text to download in external service

  • Generating fractal tiles using Voronoi diagrams
    Publication

    - Year 2007

    Praca opisuje szczególną klasę podziałów powierzchni n-wymiarowego torusa na komórki o fraktalnym brzegu. Zbiór komórek przejawia nietypowe własności samopodobieństwa, może zostać użyty do wypełnienia przestrzeni R^n w sposób periodyczny lub aperiodyczny ze zmienną gęstością podziałów. Zaproponowany został algorytm do generowania takich podziałów używając diagramów Woronoja. Opisana metoda może mieć zastosowania w grafice komputerowej.

    Full text to download in external service

  • Efficient list cost coloring of vertices and/or edges of some sparse graphs
    Publication

    - Year 2007

    Rozważane jest kolorowanie wierzchołków i krawędzi grafów w modelach klasycznym, totalnym i pseudototalnym z uwzględnieniem dodatkowego ograniczenia w postaci list dostępnych kolorów. Proponujemy wielomianowy algorytm oparty na paradygmacie programowania dynamicznego dla grafów o strukturze drzewa. Wynik ten można uogólnić na grafy o liczbie cyklomatycznej ograniczonej z góry przez dowolnie wybraną stała.

  • Proceduralne modelowanie stworów w Suboceanic
    Publication

    - Year 2007

    Suboceanic to niewielki program wykonywalny zajmujący 50 kilobajtów. Został zaprezentowany na party demoscenowym Assembly 2005 w kategorii intro 64k. Efektem działania programu jest multimedialna animacja, w której zarówno obraz jak i dźwięk generowany jest w czasie rzeczywistym. Ta praca opisuje szczegółowo algorytmy opracowane podczas produkcji tego intra do generowania proceduralnych stworów i roślin. Opisana metoda polega na...

    Full text to download in external service