Publications
Filters
total: 197
Catalog Publications
-
Dynamiczna aplikacja Internetowa ASP.NET silnika indukcyjnego jako elementu wirtualnego laboratorium maszyn elektrycznych
PublicationTematem referatu jest dynamiczna aplikacja internetowa, która umożliwia symulację obwodową silnika indukcyjnego trójfazowego Sg 100 L2 z wykorzystaniem interfejsu przeglądarki WWW. Model matematyczny silnika jest zdefiniowany w tzw. osiach naturalnych i sformułowany na podstawie metody energetycznej Lagrange’a. Do implementacji modelu maszyny w aplikacji internetowej wybrano projekt typu Web Forms, który jest składnikiem środowiska...
-
Representation of magnetic hysteresis in single-phase transformer for circuit simulations
PublicationThe paper presents a mathematical model for the hysteresis phenomenon in a multi-winding single-phase core type transformer. In the circuit transformer model, it is assumed that there is a flux common Φ to all windings as nonlinear and hysteretic function of the total currents Θ (Ampere turns) of all windings. To simulate magnetic behaviour of the iron core the feedback scalar Preisach model of hysteresis is developed. The Preisach...
-
Dynamiczna aplikacja internetowa maszyny indukcyjnej w ujęciu obiektowym dla potrzeb symulacji obwodowej
PublicationTematem referatu jest dynamiczna aplikacja internetowa, która umożliwia symulację obwodową silnika indukcyjnego trójfazowego z wykorzystaniem interfejsu przeglądarki WWW. Model matematyczny silnika jest zdefiniowany w tzw. osiach naturalnych i sformułowany na podstawie metody energetycznej Lagrange’a. Do implementacji modelu maszyny w aplikacji internetowej wybrano projekt typu Web Forms, który jest składnikiem środowiska programistycznego...
-
DYNAMICZNA APLIKACJA INTERNETOWA SYMULACJI OBWODOWEJ MASZYNY INDUKCYJNEJ. UJĘCIE OBIEKTOWE
PublicationArtykuł dotyczy zastosowania dynamicznej aplikacji internetowa do symulacji obwodowej silnika indukcyjnego trójfazowego, wykorzystującej interfejs przeglądarki WWW. Model obwodowy silnika sformułowano w układzie osiach naturalnych i ujęciu metody energetycznej Lagrange’a. Implementację modelu maszyny w aplikacji internetowej wykonano w projekcie typu Web Forms, który jest elementem środowiska Microsoft Visual Studio. Kod programu...
-
Określanie wartości sił podłużnych w szynach toru bezstykowego
PublicationW artykule opisano prowadzone przez kilkadziesiąt lat poszukiwania metody pomiarowej, do wyznaczania wartości sił podłużnych w szynach toru bezstykowego. Badania te podzielono na kilka grup, charakteryzujących się własną specyfiką. Oddzielnie potraktowano rozwiązania, które osiągnęły etap wdrożeniowy. Przedstawiono koncepcję nowej metody pomiarowej, wykorzystującej charakterystykę dynamiczną nawierzchni kolejowej oraz symulację...
-
Zagadnienia diagnostyki toru kolejowego z wykorzystaniem metody wymuszonych przemieszczeń poprzecznych.
PublicationW pracy przedstawiono krótki przegląd podejmowanych prób nad znalezieniem efektywnej metody określania wielkości sił podłużnych w szynach toru bezstykowego. W szczególnym stopniu skupiono się nad metodą wymuszonych przemieszczeń poprzecznych. Omówiono wyniki weryfikacji tejże metody przeprowadzonej w Politechnice Gdańskiej. Podstawowe stwierdzenie, jakim było wykazanie celowości skoncentrowania się na przemieszczeniach poziomych,...
-
Parametryczny, przestrzenny model silnika asynchronicznego - aplikacja programu AutoCad.
PublicationW pracy przedstawiono program komputerowy, który w sposób kompleksowy wspomaga użytkownika w automatycznym narysowaniu trójwymiarowego modelu silnika asynchronicznego klatkowego. Model maszyny jest parametryczny, co oznacza, że użytkownik definiuje topologię poszczególnych elementów na podstawie: wymiarów geometrycznych, typu łożyska, rodzaju uzwojenia, liczby żłobków itp. Zakres modelowania dotyczy silników indukcyjnych małej...
-
Modelowanie 3D uzwojeń twornika maszyny elektrycznej wykonanych z drutu o przekroju prostokątnym - aplikacja programu AutoCAD.
PublicationW artykule zaprezentowano program komputerowy służący do trójwymiarowego modelowania uzwojenia twornika maszyny elektrycznej wykonanego z drutów o przekroju prostokątnym. Program ten pracuje w środowisku graficznym pakietu AutoCAD. Użytkownik definiuje kształt uzwojenia na podstawie zbioru parametrów. Na tej podstawie powstaje w sposób automatyczny rysunek 3D uzwojenia. Program zawiera szereg funkcji wspomagającej użytkownika...
-
Parametrical 3D model of an asynchronous motor - AutoCAD application.
PublicationA computer program for automatic drawing of 3D models of squirrel-cage induction motors is presented in this paper. The created model of a machine is of parametrical nature, which means that the user defines geometry of particular elements (shaft, stator core, bearing, windings etc.) on the basis dimensions and some other parameters e.g. type of bearing, kind of winding, number of slots. This program is useful for 3D modelling...
-
Analiza topologii uzwojenia stojana w części czołowej maszyny indukcyjnej przy wykorzystaniu algorytmu genetycznego.
PublicationW pracy przedstawiono zagadnienia analizy topologii uzwojenia stojana silnika asynchronicznego posiadającego uzwojenie wykonane z cewek giętkich. Znajomość geometrii takich uzwojeń jest niezbędna w celu wykonania dokładniejszych obliczeń cieplnych, elektromagnetycznych i mechanicznych wykonanych za pomocą programów polowych. W celu odwzorowania rzeczywistej topologii uzwojenia autorzy zaproponowali wykorzystanie algorytmu genetycznego...
-
Nowe możliwości w zakresie monitorowania pracy podbijarki.
PublicationPrzedstawiono wyniki badań nad zastosowaniem podbijarki w diagnostyce toru kolejowego. Opisano skonstruowaną aparaturę pomiarową oraz przebieg weryfikacji urządzeń pomiarowych i przyjętych koncepcji podczas badań eksperymentalnych. Zainstalowanie wykonanej aparatury pomiarowej na podbijarce sprawia, że maszyna ta - w położeniu transportowym - może wykonywać pewne funkcje drezyny pomiarowej, rejestrując występujące w torze nierówności...
-
Efektywność odzysku energii hamowania elektrodynamicznego w komunikacji miejskiej.
PublicationPrzedstawiono metodę aktywnego sterowania ruchem pojazdów komunikacji miejskiej dla zwiększenia wykorzystania energii hamowania zwracanej do sieci. Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych w metrze i komunikacji tramwajowej oraz analizy teoretycznej z wykorzystaniem komputerowych metod modelowania i symulacji.
-
Wpływ topologii cewki giętkiej na rozkład indukcji magnetycznej w części czołowej uzwojeń silnika asynchronicznego.
PublicationW pracy przedstawiono zagadnienia dotyczące wpływu geometrii cewki giętkiej na rozkład pola magnetycznego w części czołowej silnika indukcyjnego. Aby wyznaczyć możliwie dokładnie rozkład pola magnetycznego należy we właściwy sposób odwzorować geometrię uzwojenia. Czynność ta na ogół wykonywana jest w tzw. modułach preprocesora lub modellera programów polowych. W przypadku cewki giętkiej pojawiają się dwa zasadnicze problemy. Pierwszy...
-
Wybrane aspekty sterowania wielosilnikowym napędem pojazdu trakcyjnego z silnikami IPMSM.
PublicationPrzedstawiono propozycję rozproszonej struktury modelowego układu sterowania pojazdu, omówiono architekturę i funkcje poszczególnych sterowników w pojeździe, strukturę łącza komunikacyjnego wraz z protokołem transmisji danych, oraz algorytmy sterowania silnikami i całym układem napędowym. Przedstawiono stacjonarne stanowisko laboratoryjne do badań układu oraz wybrane wyniki eksperymentów.
-
The computer numerical control system with permanent magnet synchronous motor servo-drives.
PublicationPrzedstawiono układ serwonapędów wieloosiowej maszyny sterowanej numerycznie. W układzie wykorzystano silniki synchroniczne z magnesami trwałymi oraz procesory synałowe DSP. Omówiono algorytmy sterowania nadrzędnego oraz problemy sterownia silnika PMSM.
-
Model elektromechaniczny hydrogeneratora z uwzględnieniem asymetrii wewnętrznych.
PublicationW artykule przedstawiono model matematyczny hydrogeneratora, który powstał w wyniku prac dotyczących badania wpływu obwodu elektromagnetycznego na poziom drgań elementów maszyny. Istotą modelu jest uwzględnienie asymetrii wewnętrznej dotyczącej uzwojenia stojana, uzwojenia wzbudzenia i szczeliny powietrznej. Uwzględniono zmienność istotnych sprzężeń elektromechanicznych wynikających z drgań giętnych wału.Ze względu na złożoność...
-
Wpływ falistości pierścienia ślizgowego na rozpływ prądu w zestyku ślizgowym maszyny synchronicznej = Influence of slip-ring waviness on current distribution in the sliding contact of a synchronous machine
PublicationZestyk ślizgowy maszyny synchronicznej średniej i dużej mocy zawiera na ogół szereg równolegle pracujących szczotek na każdym z pierścieni. Szczotki znajdują się w oprawkach szczotkowych rozmieszczonych przestrzennie wzdłuż obwodu pierścienia. To sprawia, że pracują one w tej samej chwili czasowej na różnych fragmentach pierścienia ślizgowego. Nierównomierny rozpływ prądu może spowodować nadmierne obciążenie niektórych szczotek....
-
Stany przejściowe w układzie zasilania zagrażające funkcjonowaniu sieciowych pojazdów trakcyjnych z napędem energoelektronicznym, Przegląd Elektrotechniczny R.80 NR 10/2004 s. 1020-1024, 9 rysunków, bibliografia 13 pozycji.
PublicationSieciowe pojazdy trakcyjne są wyposażane w filtry wejściowe LO, tłumiące tętnienia prądu, przekształtniki impulsowe PWM, przetwarzające energię prądu stałego na trójfazową prądu przemiennego zasilającą silniki indukcyjne, oraz sterowniki komputerowe, realizujące algorytmy sterowania napędem. Jednym z zagrożeń w funkcjonowaniu tego typu pojazdów jest potencjalna możliwość pojawienia się oscylacji napięcia i prądu w układzie zasilania....
-
Katedra Trakcji Elektrycznej.
PublicationW artykule przedstawiono rys historyczny dotyczący Katedry, działalność naukowo-badawczą, omówiono najważniejsze wdrożenia, przedstawiono zakres współpracy krajowej i międzynarodowej.
-
Programowalne układy napędowe w dydaktyce.
PublicationOpisane stanowisko laboratoryjne stanowi przykład zestawu, z pomocą którego możliwe jest zapoznanie szerokiej liczby odbiorców z nowoczesną techniką napędową. Studenci odbywający zajęcia laboratoryjne, prowadzonych w Katedrze Trakcji Elektrycznej, mogą badać różnorakie maszyny elektryczne pod względem własności ruchowych, zaznajomić się ze sposobami sterowania silnikami z użyciem energoelektronicznych przetworników energii oraz...