Publications
Filters
total: 484
Catalog Publications
Year 2012
-
Wpływ nawierzchni drogowej na opór toczenia opon samochdowych
PublicationW artykule przedstawiono wyniki laboratoryjnych badań oporu toczenia opon na 5 nawierzchniach zamontowanych na bębnach dwóch maszyn bieżnych. Przeanalizowano je w aspekcie wpływu tekstury nawierzchni na współczynnik oporu toczenia opon. Wnioski z tej pracy posłużyły do zaplanowania podobnych badań w warunkach drogowych za pomocą przyczepy dynamometrycznej.
-
Wpływ nawierzchni jezdni na opór toczenia opon samochodowych
PublicationPraca stanowi wprowadzenie do problematyki wpływu tekstury nawierzchni na opór toczenia opon samochodowych. Przedstawiono krótki opis celu pracy, pomiarów oraz wyników. Zaprezentowane własne spostrzeżenia i wnioski.
-
Wpływ obciążenia siłowego na dynamikę napędu pneumatycznego
PublicationPrzedstawione wyniki wskazują na możliwość kształtowania charakteru ruchu roboczego pneumatycznego napędu liniowego poprzez dobór siły obciążającej (przeciwdziałającej ruchowi roboczemu) oraz parametrów pracy siłownika (wartości ciśnień zasilania dla komór siłownika). Wartości tych wielkości zależą od parametrów konstrukcyjnych napędu takich jak: długość skoku i masa elementów ruchomych siłownika
-
Wpływ wartości ciśnienia w oponach drogowo-terenowych na opóźnienie hamowania samochodu terenowego
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań obniżenia i podwyższenia ciśnienia opon terenowych typu AT(All Terrain) na opóźnienie hamowania samochodu terenowego Land Rover Discovery i bez układu ABS. Pomiary opóźnienia hamowania przeprowadzono na suchej nawierzchni asfaltowej. Przedstawiono wykresy, jak wpływa obniżenie i podwyższenie ciśnienia w ogumieniu kół przedniej i tylnej osi na opóźnienie hamowania uwzględniając siłę nacisku...
-
Wpływ warunków panujących w filmie smarowym na właściwości mechaniczne polimerowych warstw ślizgowych
PublicationCelem pracy było określenie wpływu warunków panujących w filmie smarowym na właściwości mechaniczne materiałów polimerowych stosowanych jako warstwy ślizgowe w łożyskach o tarciu płynnym. Próbki wykonane z PTFE, PVDF oraz UHMWPE zanurzono w oleju w temperaturze 100ºC oraz poddano działaniu oleju pod ciśnieniem 10MPa i temperaturze 100ºC przez okres 200 godzin. Do kondycjonowania wykorzystano olej turbinowy o lepkości ISO VG-32....
-
Wstęp do optymalizacji konstrukcji fotelika samochodowego do przewozu dzieci z wykorzystaniem oprogramowania CAD i MES
PublicationW artykule opisano najważniejsze funkcje fotelika. Omówiono przebieg prac projektowych fotelik samochodowego do przewozu dziecka w samochodzie na podstawie wdrożonego do produkcji projektu. Przedstawiono konstrukcje zbudowanych prototypów oraz wybrane wyniki optymalizacji MES.
-
Wstępna ocena warunków pracy łożysk ślizgowych turbiny parowej tg2 i ich wpływu na stan dynamiczny turbozespołu EC Gdańsk
PublicationGłównym celem ekspertyzy była wstępna analiza możliwości poprawy stanu dynamicznego turbozespołu TG2 pracującego w EC Gdańsk poprzez poprawę własności dynamicznych łożysk. Sformułowano przyczyny wywołujące drgania czopa w łożysku nr 1. Opracowano zalecenia i wymagania związane z planowaną modernizacją łożysk.
-
Wykorzystanie metod numerycznych do modelowania strat mocy w oponie
PublicationPraca stanowi wprowadzenie do zagadnienia strat mocy w oponie samochodowej wynikających z oporów toczenia. Autur stara się zbudować model opony pneumatycznej ze szczególnym uwzględniniem oporów toczenia. Przedstawiono opis celu pracy, prób stanowiskowych oraz wynikow.
Year 2011
-
Air journal bearing utilizing near-field acoustic levitation: stationary shaft case
PublicationResults of a study to examine a unique idea of self-levitating journal bearing are presented in this paper. the idea represents a radical departure from the current bearing technology. it utilisesacoustic levitation, which relies on the sound energy radiated by an object supporting a load. acoustic levitation has been demonstrated to support loads of up to 10 kg. in order to support a load theacoustic wave emitted by the radiating...
-
Analiza właściwości 5-segmentowego łożyska średnicy 80 i 140mm wirnika turbozespołu C-101T w Niżniekamsku
PublicationProjekt geometrii dwóch łożysk z klockami wahliwymi.
-
Balistyka dla snajperów : Praktyczny poradnik. - J. A. Ejsmont. -
PublicationJest to pierwsza w Polsce książka z zakresu balistyki, opracowana dla snajperów, strzelców wyborowych, sportowych strzelców długodystansowych oraz myśliwych. W przystępny sposób przedstawiono w niej zagadnienia związane z balistyką wewnętrzną, zewnętrzną i końcową. Bardzo wnikliwie omówiono również celowniki optyczne, sposoby ich testowania i regulacji. Opisano zasady określania poprawek uwzględniających odległość od celu, położenie...
-
Certyfikate of roadworthiness for antique veicles
PublicationPrzedstawiono definicję pojazdu zabytkowego oraz zaprezentowano procedurę rejestacji takiego pojazdu. Przeanalizowano warunki dopuszczenia do ruchu pojazdów zabytkowych podając niedoskonałości obecnego systemu. Podano koncepcję nowej metodyki badań technicznych pojazdów zabytkowych mającą na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przedstawiono zasady pomiaru sił hamowania na stanowisku rolkowym i płytowym.
-
Grzyby wielkoowocnikowe rezerwatu przyrody ''Zamkowa Góra'' w Kaszubskim Parku Krajobrazowym (Pojezierze Kaszubskie)
PublicationNa obszarze rezerwatu przyrody ''Zamkowa Góra'' koło Kartuz przeprowadzono kilkakrotnie obserwacje grzybów wielkoowocnikowych. Stwierdzono 15 gatunkow grzybów workowych Ascomycota i 74 grzybów podstawkowych Basidiomycota. Dane z obserwacji odniesiono do danych z literatury.
-
Influence of magnetic field on wear in high frequency reciprocatingsliding contacts
PublicationResults of experimental studies concerning the influence of permanent magnetic field on wear of dry sliding contact operating at short stroke and high frequency are presented. It was found that horizontal magnetic field with different orientations relative to the sliding direction is affecting performance of the contact. The increase in frequency of sliding reduces accumulated mass loss and lowers the surface roughness of the wear...
-
Influence of permanent magnetic field on wear performance of dry sliding contacts
PublicationResults of experimental studies concerning the influence of permanent magnetic field on wear of dry sliding contact are presented.It was found that magnetic field of horizontal orientation is causing temporary reduction of material's hardness. It also facilitates and accelerates removal process of wear particles from the contact zone.Formation of bulges, consisting of accumulated and compacted anti-ferromagnetic material produced...
-
Introduction in to tyre simulations
PublicationW artykule przedstawiono wyniki symulacji komputerowej zachowania się opony w czasie badania jej oporów toczenia w oparciu o program LMS Virtual Lab. Przedstawiono także wnioski wynikające z przeprowadzonej symulacji.
-
Koncepcja metodyki badań technicznych pojazdów zabytkowych w Stacjach Kontroli Pojazdow
PublicationW opracowaniu przedstawiono procedurę badania technicznego pojazdu zabytkowego w Stacji Kontroli Pojazdów w oparciu o istniejące przepisy prawne. Brak dopasowania wymogów aktów prawnych do dopuszczenia pojazdów zabytkowych w świetle ochrony środowiska i bezpieczeństwa w ruchu drogowym daje podstawy do stworzenia nowych norm i procedur. Przedstawiono koncepcję metodyki badań technicznych pojazdów zabytkowych przy wykorzystaniu istniejących...
-
Krytyczny stosunek ciśnień b w rozumieniu norm ISO 6358 i ISO 6953
PublicationJednym z parametrów służących do opisu właściwości przepływowych elementu pneumatycznego jest krytyczny stosunek ciśnień b, zdefiniowany i wykorzystywany w ISO 6358 oraz ISO 6953. Jednak w myśl metod jego wyznaczania opisanych w ISO 6358 i ISO/DIS 6358 definicja ta wydaje się być inna. W pracy omówiono warunki jakie musi spełniać element pneumatyczny, aby wartość b wyznaczona tymi metodami była zbliżona do wartości definicyjnej....
-
Morphology of damage inflicted on brittle polymer in lubricated contact under cyclic static load
PublicationIn this article morphology of damage inflicted on the polymethylmethacrylate (PMMA) plate in static point lubricated contact with a ball made of five different materials under cyclic normal load has been presented. It is argued that the counterface material and lubricating film play an important role in the damage process and the extent of damage inflicted in the PMMA plate.
-
noise map validation by continuous noise monitoring
PublicationArtykuł dotyczy porównania dwóch rodzajów oceny hałasu w aglomeracjigdańskiej. Pierwsza ocena została przygotowana na podstawie prognozy hałasu w oparciu o mapy stworzone metodami obliczeniowymi w roku 2007. Druga ocena bazuje na rzeczywistych danych pomiarowych zarejestrowanych przez system ciągłego monitoringu działającego w aglomeracji od 2008 roku. W artykule zaprezentowano i przeprowadzono analizy występujących różnic pomiędzy...
-
Nowe stanowisko bezblaszki kulistozarodnikowej Rimbachia arachnoidea(Peck) Redhead w rezerwacie przyrody ''Jar rzeki Raduni'' (Pomorze Gdańskie)
PublicationW pracy przedstawiono nowe stanowisko bezblaszki kulistozarodnikowej Rimbachia arachnoidea(Peck) Redhead stwierdzone w rezerwacie przyrody ''Jar rzeki Raduni'' na Pomorzu Gdańskim. Ze względu na rzadkie występowanie Rimbachia arachnoidea zaproponowano wpisanie jej na polską czerwoną listę macromycetes z kategorią VU (IUCN 2001) oraz uznanie za umiarkowanie zagrożony składnik bioty grzybów wielkoowocnikowych pomorza Gdańskiego
-
Obliczenia geometrii elementów stalowych konstrukcji montażowej anteny TV Trzeciewiec.
PublicationW pracy wykonano analizę naprężeń w montażowej konstrukcji stalowej masztu TV Trzeciewiec.
-
Ocena stanu łożyska nośnego hydrozespołu HZ-2 EW żarnowiec i przyczyn jego awarii w dniach 31.05 i 16.06.2011
Publicationw pracy przedstawiono ocenę stanu łożyska nośnego hydrozespołu hz-2 EW Żarnowiec i przyczyn jego awarii w dniach 31.05 i 16.06.2011. Przeanalizowano przebieg obu awarii na podstawie zapisów z systemu diagnostycznego. Oceniono konstrukcję łożyska i przedstawiono ocenę przyczyn awarii oraz rekomendacje dotyczące usuwania przyczyn i skutków awarii
-
Ocena stanu technicznego młyna rurowego średnicy 3,4m i długości 13.5m oraz weryfikacja wprowadzonych zmian
PublicationPrzeprowadzono obszerną analizę wytrzymałościową młyna do mielenia cementu. Opracowano własną metodykę symulowania działania obciążenia. Wyznaczono obszary największych naprężeń. Opracowano zalecenia zmiany geometrii młyna.
-
Prace badawczo-rozwojowe nad poprawą parametrów konstrukcyjnych fotelika samochodowego wpływających na bezpieczeństwo dziecka
PublicationW pracy przedstawiono przebieg i wyniki prac badawczo-rozwojowych nad fotelikiem samochodowym do przewozu dziecka. Pokazano wpływ wybranych parametrów konstrukcyjnych na bezpieczeństwo transportu. Omówiono kryteria oceny bezpieczeństwa według obowiązujących przepisów. Przedstawiono także prototypy fotelików wykorzystanych w badaniach oraz zaprezentowano wybrane wyniki symulacji MES.
-
Projekt łożyska ślizgowego przenośnika ślimakowego cukrowni
PublicationWykonano ekspertyzę warunków pracy łożysk przenośnika ślimakowego. Opracowano dokumentację modernizacji łożysk. Pracę wdrożono.
-
Running characteristics of aerodynamic bearing with self-lifting capability at low rotational speed
PublicationAn aerodynamic journal bearing that is capable of self-generating squeeze-film pressure is presented and its dynamic characteristics investigated numerically and experimentally. A numerical method based on a time marching static model was applied to assess the orbit trajectory path of the rotor upon a perturbation. Experimental results were obtained to validate the effect of the self- generated squeeze-film pressure on the stability...
-
Tyre dynamic radius determination
PublicationW artykule opisano stanowisko wykorzystywane do badania oporu toczenia opon samochodowych znajdujące się w Katedrze Konstrukcji Maszyn i Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej. Przedstawiono wyniki badań promienia dynamicznego opony Michelin 165/80R13 83T z bieżnikiem CLASSIC przeprowadzone z wykorzystaniem tego stanowiska na nawierzchni Safety Walk 80. Badania przeprowadzono zmieniając: prędkość jazdy, obciążenie...
-
Wykonanie obliczeń sprawdzających koncepcję procedury zabezpieczenia platformy głowicowej PG-1 podczas naprowadzania platformy Petrobaltic na pozycję platformy PG-1
PublicationNa zamówienie firmy Lotos Petrobaltic S.A. przeprowadzono wielowariantową analizę obliczeniową układu stabilizacji platformy PG-1 podczas procedury podejścia platformy Petrobaltic. Uwzględniono różne stany morza oraz sposoby realizacji układu elementów zapewniających stateczność poprzeczną platformy.
Year 2010
-
A Multi Rig Screening Test for Thin Ceramic Coatings in Bio - Tribological Applications
PublicationA method is presented for the comparative testing of wear resistance of ceramic coatings made from materials potentially feasible in tribo - medical applications, mainly orthopaedic implants made from ceramics coated metals for low cost, long life and low wear particle emission into the body. The method was devised as the main tool for use in research and is comprised of flat on flat and ball on flat surface (sliding) tests. Seven...
-
Analiza naprężeń w ceramicznych elementach tocznych
PublicationW pracy przeprowadzono metodą elementów skończonych (MES) analizę stanu naprężenia w strefie pęknięcia kolistego kulki ceramicznej wykonanej z azotku krzemu poddanej naciskom hertzowskim. Naprężenia analizowano dla pęknięć, które najczęściej są spotykane na powierzchni kulek ceramicznych. Obliczenia numeryczne prowadzono za pomocą programu ANSYS. Rozwiązania numeryczne porównywano z wynikami badań doświadczalnych propagacji tego...
-
Are vehicles driven in electric mode so quiet that they need acoustic warning signals?
PublicationW referacie przedstawiono i przedyskutowano problematykę znacznej redukcji hałasu emitowanego przez pojazdy z napędem elektrycznym i potencjalnego wzrostu zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego związanego z niezauważaniem takich pojazdów przez pieszych uczestników ruchu. Rozważano konieczność instalowania w takich pojazdach specjalnych sygnałów ostrzegawczych. Zestawiano ilość wypadków z udziałem pieszych i pojazdów poruszających...
-
Badania teoretyczne i doświadczalne rozkładu temperatur w hydrodynamicznym łożysku wzdłużnym
PublicationW referacie zaprezentowano przykładowe wyniki obliczeń uzyskane z wykorzystaniem rozwijanej w Politechnice Gdańskiej nowej metody oceny własności hydrodynamicznych łożysk wzdłużnych. Bazuje ona na wykorzystaniu techniki automatycznej wymiany informacji pomiędzy uwzględnianymi w analizach problemów obliczeń łożyskowych obszarami zadania tj. płynowym i strukturalnym, wykorzystując w tym celu dostępne programy obliczeniowe MES (technika...
-
Ciśnienie statyczne a ciśnienie spiętrzenia w modelach strumienia objętości wykorzystujących współczynnik wymiarowy Kv
PublicationJedną z wielkości wykorzystywanych do opisu właściwości przepływowych elementu pneumatycznego jest współczynnik wymiarowy Kv. Jego znajomość umożliwia wyznaczenie wartości strumienia objętości powietrza, o ile znane są wartości ciśnień statycznych przed i za elementem. W pracy przedstawiono wpływ zastąpienia wartości ciśnienia statycznego na dopływie do elementu wartością ciśnienia spiętrzenia i zastąpienia wartości ciśnienia statycznego...
-
Energetyczne aspekty toczenia koła ogumionego o dużej odkształcalności
PublicationW pracy przedstawiono czynniki wpływające na energochłonność ruchu samochodu. Jej znacznym składnikiem jest energia wydatkowana na pokonanie oporu toczenia. Energia ta rozpraszana jest we wszystkich kołach jezdnych pojazdu. Przeanalizowano ogólny przypadek toczenia się koła ogumionego o dużej odkształcalności na miękkim podłożu. Opisano składowe energii rozpraszanej na skutek poruszania się po miękkim podłożu z kątem pochylenia...
-
EXPERIMENTAL STUDY OF DIFFERENT SUPPLY DESIGNS IN HYDRODYNAMIC THRUST BEARINGS = Badania doświadczalne różnych sposobów smarowania wzdłużnych łożysk ślizgowych
PublicationHydrodynamiczne łożyska wzdłużne charakteryzują się znacznymi stratami tarcia, które przyczyniają się do wzrostu temperatury łożyska i obniżenia jego nośności. Obecnie olej smarujący jest zazwyczaj chłodzony w zewnętrznych układach chłodzenia. Po schłodzeniu olej jest dostarczany z powrotem do korpusu łożyska, z reguły do przestrzeni między klockami łożyska. Skuteczność dostarczania schłodzonego oleju w pobliże wlotu do szczeliny...
-
Grzyb Holwaya mucida (Schulzer) Koft & Abawi (Ascomycota) w rejonie Gdańska na tle jego rozmieszczenia w Polsce
PublicationW artykule opisano trzy nowe stanowiska bardzo rzadkiego grzyba Holwaya mucida, położone w rejonie Gdańska oraz wymieniono krajowe stanowiska tego gatunku.
-
Hałas pojazdów w trakcie manewrowania z małymi prędkościami - model CP2009. Cz. 1
PublicationArtykuł ten omawia zagadnienia związane z manewrowaniem pojazdów naparkingach, stacjach paliw, terminalach promowych itp. Omówiono w nimmetodę prognozowania poziomu mocy akustycznej emitowanej z obiektu typu parking z uwzględnieniem charakterystyk pojazdów i nawierzchni. W metodzie tej uwzględniono charakterystykę współczesnego parku samochodowego w Polsce.
-
Hałas pojazdów w trakcie manewrowania z małymi prędkościami - model CP2009 cz. 2
PublicationArtykuł ten omawia zagadnienia związane z manewrowaniem pojazdów naparkingach, stacjach paliw, terminalach promowych itp. Omówiono w nimmetodę prognozowania poziomu mocy akustycznej emitowanej z obiektu typu parking z uwzględnieniem charakterystyk pojazdów i nawierzchni. W metodzie tej uwzględniono charakterystykę współczesnego parku samochodowego w Polsce.
-
Hałas pojazdów w trakcie manewrowania z małymi prędkościami - model CP2009. Cz. 3
PublicationArtykuł ten omawia zagadnienia związane z manewrowaniem pojazdów naparkingach, stacjach paliw, terminalach promowych itp. Omówiono w nimmetodę prognozowania poziomu mocy akustycznej emitowanej z obiektu typu parking z uwzględnieniem charakterystyk pojazdów i nawierzchni. W metodzie tej uwzględniono charakterystykę współczesnego parku samochodowego w Polsce.
-
Metoda pośrednia wyznaczania wartości współczynnika Kv w pneumatyce
PublicationW praktyce przemysłowej do opisu właściwości przepływowych elementów nadal chętnie wykorzystywany jest współczynnik wymiarowy Kv. Wartość tego współczynnika wyznacza się metodą bezpośrednią - dość skomplikowaną i kosztowną. Zastosowanie metod pośrednich zbiornikowych wymaga przejścia z ciśnień statycznych na ciśnienia spiętrzenia. W pracy przedstawiono sposób wyznaczenia wartości współczynnika wymiarowego Kv (w rozumieniu normy...
-
Nowe stanowiska maczużnika bojowego Cordyceps militaris (L.) Link w Gdańsku i jego okolicach
PublicationW pracy przedstawiono trzy nowe stanowiska maczużnika bojowego Cordyceps militaris znalezione na obszarze Gdańska oraz w jego okolicach.
-
Numerical modelling and experimental verification of compressible squeeze film pressure
PublicationThe validity of using the Reynolds equation for compressible squeeze film pressure was tested with computational fluid dynamics (CFD). A squeeze film air bearing was instrumented with pressure sensors and non-contacting displacement probes to provide transient measurements of film thickness and pressure. The film thickness measurements also provided input parameters to the numerical prediction. However, numerical results showed...
-
Some engineering applications of ANN in CAD
PublicationW pracy przedstawiono zastosowanie sztucznych sieci neuronowych: dla obliczeń i doboru regulatora pneumatycznego, w optymalizacji pneumatycznych układów napędowych i w optymalizacji systemu amortyzacji siedziska.
-
Temperature Measurements in Monitoring of Large Thrust Bearings
PublicationW pracy przedstawiono krytyczną ocenę popularnego systemu diagnostyki dużych łożysk wzdłużnych (np. łożysk nośnych hydrogeneratorów), w którym stosowany jest jednopunktowy pomiar temperatury w klockach łożyskowych. Stwierdzono, że taki układ pomiarowy nie pozwala na bezpieczną eksploatację łożysk, ponieważ posiada bardzo duże opóźnienie czasowe, nie daje informacji o lokalnych zagrożeniach, nie pozwala racjonalnie ustalić poziomów...
-
The oil film parameters of the wankel engine apex seal in aspects of durability of mating elements
PublicationThe Wankel engine is one of only few alternatives to the reciprocating engines. The advantages such as good value of maximum engine power to its mass ratio are still present and can have great sense in selected fields of application, for example General Aviation. Nevertheless the disadvantages of the Wankel engine design have never lost its importance and still pose an obstacle to wider use of the Wankel engine. One of the main...
Year 2008
-
Tire rolling resistance measurements on the road and in the laboratory
PublicationW pracy przedstawiono stanowisko bębnowe do badania oporu toczenia opon samochdowych w warunkach laboratoryjnych. Zaprezentowano także przyczepę dynamometryczną do badania oporu toczenia opon samochodowych w warunkach drogowych. Stanowisko bębnowe i przyczepa zosały zbudowane w Katedrze Pojazdów i Maszyn Roboczych Politechniki Gdańskiej. Omówiono wpływ wzdłużnego pochylenia drogi i naporu powietrza na badane koło na dokładność...
Year 2005
-
Resistance is futile
PublicationOmówiono zasadę działania przyczepy dynamometrycznej służącej do pomiaru oporu toczenia opon do samochodów osobowych i dostawczych w warunkach drogowych. Przyczepa ta została zbudowana w Katedrze Pojazdów i Maszyn Roboczych Politechniki Gdańskiej. Zaprezentowano wyniki dadań oporu toczenia dwóch opon na nawierzchni SMA 0/12,8.
Year 2004
-
Analiza poziomu hałasu generowanego przez samochód osobowy oparta na modelu VENOM.
PublicationPrzedstawiono w dużym zarysie model VENOM, opisujący hałas samochodu osobowego, opracowany w Katedrze Pojazdów i Maszyn Roboczych Politechniki Gdańskiej przy współpracy ze szwedzkim instytutem VTI. Zaprezentowano wyniki dotyczące generowanego hałasu przez cztery wybrane pojazdy dla różnych warunków ruchu, uzyskane na drodze symulacji. W dalszej kolejności poddano szczegółowej analizie poziomy hałasu generowanego przez pojazdy podczas...
-
Badanie wpływu olejów smarowych na wytrzymałość zmęczeniową stopu łożyskowego.
PublicationZbadano wpływ oleju smarowego na wytrzymałość zmęczeniową warstwy ślizgowej panwi łożyskowych wykonanych ze stopu AlSn11Cu1,2 przy wymuszeniach odpowiadających różnym wartościom współczynnika asymetrii cyklu R. Stwierdzono uzależnienie wytrzymałości zmęczeniowej stopu od rodzaju oleju i wartości R.