Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology

Filters

total: 265

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2005
  • Diesel electric a new trend on the ship propulsion
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono rozwój napędu "diesel elektrycznego" oraz argumentację zastosowania tego napędu na różnych typach statków. Referat zawiera również rozwiązania układu transmisji mocy oraz sprawność, jaka cechuje napęd elektryczny. W artykule zawarto również zalety tego napędu, oraz zwrócono uwagę na nowe koncepcje i rozwiązania korzystne dla wytwarzania i transmisji mocy w napędzie elektrycznym.This article presents development...

  • Ecological floating dock
    Publication

    - Year 2005

    Zaprezentowano efekt końcowy projektu europejskiego grupy EUREKA pn. ''Przyjazne środowiskowo doki pływające''. Przedstawiono konsorcjum realizacyjne projektu, scharakteryzowano zagrożenia ekologiczne, wskazano najważniejsze uregulowania prawne oraz scharakteryzowano projekt proekologicznego doku pływającego SINE 212CD i koncepcję przebudowy doku istniejącego SINE 126 CD. Artykuł zawiera też kompletną bibliografię prac wykonanych...

  • Environment friendly ships for Baltic area
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono końcowy efekt projektu europejskiego grupy Eureka E!2772. Scharakteryzowano zagrożenia stwarzane przez żeglugę oraz ekologiczne wymagania stawiane statkom. Przedstawiono plany generalne jednostek.

  • Environmental reliability model of a bilge water purifying installation
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono probabilistyczny model, służący do wyznaczania niezawodności środowiskowej instalacji oczyszczania wód zęzowych z zanieczyszczeń olejowych. Jest to model przyczynowo - skutkowy. Struktura modelu ma formę drzewa zdarzeń i odpowiednich drzew niezdatności. Niezawodność środowiskowa instalacji zdefiniowana została jako prawdopodobieństwo, że w wyniku jej eksploatacji nie nastąpi zagrożenie dla środowiska morskiego....

  • Formalna metoda oceny bezpieczeństwa statków w stanie uszkodzonym na podstawie analizy przyczyn i skutków wypadków
    Publication

    W pracy przedstawiono elementy formalnej analizy bezpieczeństwa statków w oparciu o analizę przyczyn i skutków wypadków. Do analizy bezpieczeństwa zastosowano metodykę Formalnej Oceny Bezpieczeństwa FSA. Zgodnie z metodyką FSA analize bezpieczeństwa przeprowadzono w następującym zakresie: identyfikacja zagrożeń, ocena zagrożeń, identyfikacja scenariuszy wypadków, ocenaę ryzyka i kontrola ryzyka. Metoda umożliwia podejmowanie decyzji...

  • High-cycle fatique criterion for anisotropic metals under multiaxial constant and periodic loads
    Publication

    - Year 2005

    Przedmiotem rozważań jest okresowe naprężenie, którego kartezjańskie składowe są dane w postaci szeregów Fouriera. Dla uwzględnienia wpływu składowych stałych zastosowano zmodyfikowaną formułę Soderberga. Zdefiniowano naprężenie równoważne o synchronicznych składowych i sformułowano kryterium ograniczonej trwałości zmęczeniowej. Kryterium to obejmuje warunki wytrzymałości statycznej i bezpieczeństwa zmęczeniowego z zakresie wysokocyklowym...

  • Hull strength assessment of the designed ships
    Publication

    Przedstawiono metody i wyniki analizy wytrzymałości konstrukcji kadłubów czterech statków zaprojektowanych w ramach EUREKA Project E!2772: zbiornikowca, kontenerowca, Ro-Ro i statku rzeka-morze. Obliczenia wykonano według zaleceń i wymagań przepisów Det Norske Veritas.

  • Hydrodynamical loads on a floating dock towed in sea conditions
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono i analizowano charakterystyki amplitudowe (RAO) oraz prognozy krótko i długoterminowe hydrodynamicznych reakcji doku pływającego holowanego w warunkach morskich na akwenach Bałtyku i Morza Północnego. Przedmiotem badań były: nurzania i kołysania wzdłużne, ciśnienia dynamiczne indukowane w różnych częściach dna doku, pionowy moment gnący i opór doku holowanego na falach czołowych. Charakterystyki RAO rozpatrywanych...

  • Impulsive lubrication of hip joint for hypo-elastic cartilage model
    Publication

    - Year 2005

    Praca rozwiązuje problem smarowania stawu biodrowego człowieka w warunkach niestacjonarnych z uwzględnieniem hypo-sprężystych (pod-sprężystych) właściwości odkształcalnej szkieletu chrząstki stawowej. Prezentowane są rozkłady wartości ciśnienia hydrodynamicznego oraz zmienne w czasie rozkłady wartości sił nośnych.

  • Impul'snaiâ smazka w tazobiedriennom sustave dlâ gipouprugoj modeli hrâšča
    Publication

    - Year 2005

    Rozwiązanie problemu smarowania stawu biodrowego człowieka odkształcalną hypo-elastyczną chrząstką przeprowadzone zostało przy wykorzystaniu pomierzonych wysokości chropowatości chrząstki stawowej oraz wysokości szczeliny stawu biodrowego człowieka.

  • Information significance in engineering design processes in shipyards

    W artykule zwrócono uwagę na aspekt zarządzania procesem budowy statku, zarządzania informacją w procesie projektowania oraz znaczeniu systemów informacyjnych w transmisji informacji pomiędzy biurem projektowym a organizacjami współpracującymi. Dzięki jednolitej informacji projektowej we wszystkich fazach projektowania uzyskujemy ciągłość procesu projektowego, eliminację niepotrzebnych kosztów związanych z poprawą błędów oraz lepszą...

  • Intelligent artificial joint and regeneration problems in articular joints
    Publication

    - Year 2005

    Praca przedstawia zasady działania inteligentnych sztucznych stawów biodrowych człowieka oraz problemy regeneracji chrząstek stawowych w stawach naturalnych człowieka. Postuluje się wagę podjętych badań w powyższym problemie.Zwrócono uwagę na problemy związane ze sterowaniem własności sztucznych stawów biodrowych oraz z identyfikacją impulsów przekazywanych naturalnym połączeniom stawowym człowieka.

  • Komputerowe stanowisko pomiarowe do analizy dokładności wykonania krawędzi ostrzy narzędzi z wykorzystaniem obrazów z kamer.
    Publication

    W referacie przedstawiono zaprojektowane, wykonane i wdrożone komputerowe stanowisko pomiarowe do analizy dokładności wykonania krawędzi ostrzy narzędzi. Analiza dokładności zrealizowana została na podstawie zarejestrowanych obrazów z kamer. Przedstawiono opisy konstrukcji części mechanicznej stanowiska, układu sterowania, a także ogólną charakterystykę algorytmów sterowania.

  • Koncepcje decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji urządzeń technicznych z uwzględnieniem diagnostyki.
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono propozycję decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji dowolnych urządzeń technicznych, np. silników spalinowych (tłokowych lub turbinowych) z zastosowaniem modelu tego procesu w formie decyzyjnego (sterowanego) procesu semi-markowskiego. Przedstawiono dowolne urządzenie techniczne jako obiekt sterowania. Zwrócono uwagę na potrzebę jednoczesnego sterowania procesem zmian stanów technicznych i procesem...

  • Kontrola pomiarów cieplno-przepływowych w systemach DCS złożonych obiektów energetycznych
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono rozwiniętą metodykę rozpoznawania degradacji mierników pomiarowych w systemach DCS dużych obiektów energetycznych, przy równoczesnym występowaniu degradacji eksploatacyjnej urządzeń składowych tych obiektów. Zastosowano sieć neuronową (SSN) o skokowych funkcjach przejścia. Zastosowana SSN wykazała wysoką jakość. Sprawdzono możliwości rozpoznawania obu typów degradacji występującej w zastosowaniu do tzw. degradacji...

  • Kształcenie w zakresie transportu lądowo-wodnego w Politechnice Gdańskiej
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono przesłanki dla uruchomienia międzywydziałowego kierunku kształcenia: transport w Politechnice Gdańskiej. Wskazano na uwarunkowania związane z wdrażaniem Deklaracji Bolońskiej oraz omówiono zasady opracowywania standardów nauczania. Sformułowano założenia do uruchomienia kierunku trasport opracowane przez komisję powołaną przez dziekanów wydziałów: Inżynierii Lądowej i Środowiska, Mechanicznego oraz Oceanotechniki...

  • Laboratoryjne stanowisko badawcze układów hydraulicznych z siłownikiem sterowanym proporcjonalnie
    Publication

    - Year 2005

    Referat zawiera założenia wstępne laboratoryjnego stanowiska badawczego hydraulicznych układów z siłownikiem sterowanym proporcjonalnie. Obejmuje problem celowości prowadzenia badań, metodę i zakres pomiaru strat i sprawności energetycznej układów z hydraulicznym silnikiem liniowym. W pracy przedstawiono dwie struktury sterowania układów z siłownikiem: typową - stałociśnieniową i drugą - zmiennociśnieniową, korzystną z...

  • Measurements of surface roughness of heads of human hip joints in lubrication aspects
    Publication

    - Year 2005

    W niniejszej pracy przedstawiono wyniki pomiarów chropowatości chrząstki stawowej na powierzchniach głów kostnych stawu biodrowego człowieka. Pomiarów dokonano przy pomocy czujników mechanicznych i laserowych. Praca zawiera wyniki analizy statystycznej.

  • Methodology of assessing the production capacity of selected shipyards
    Publication

    - Year 2005

    W ramach projektu EUREKAΣ!2772 powstały projekty wstępne czterech statków dowozowych (Short Shiping). Dla jednego z nich należało zdefiniować optymalne warunki wykonania, wskazać wstępnie stocznie spełniające kryterium minimum zdolności wykonawczych. Do tego celu opracowano metodykę wskaźnikową, bazującą na wskaźnikach technologicznych i konstrukcyjnych. W oparciu o nie przeprowadzono analizę możliwości produkcyjnych wybranych...

  • Metodyka obliczeń przepływu pary przez układy łopatkowe turbin dla celów diagnostycznych
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono ogólne metody wyznaczania natężenia przepływu strat energii w turbinach parowych w zmiennych warunkach ruchu. Zaproponowano metodę wyznaczania tych parametrów dla potrzeb diagnostyki turbozespołu.

  • Miara ryzyka kolizji statków oparta na koncepcji domeny statku
    Publication

    - Year 2005

    W referacie zaprezentowano nową miarę ryzyka kolizji dwóch statków wywiedzioną z koncepcji domeny statku. Jej prostota oraz fakt, że uwzględnia ona kursy obydwu statków czynią ją dobrą alternatywą dla często stosowanego pojęcia odległości największego zbliżenia. Miara ta jest elastyczna, tzn. można korzystać z niej w powiązaniu z dowolnie zadaną domeną statku. Szczegółowo przedstawiono wyprowadzenia wszystkich niezbędnych wzorów...

  • Model of process of wear sidle bearings of self ignition combustion engine
    Publication

    - Year 2005

    W artykule została podjęta próba przeanalizowania praktycznej przydatności modelu procesu zużycia głównych łożysk ślizgowych silnika spalinowego o ZS, opisującego zmienną szybkość ich zużycia. Analizie został poddany problem częstych zatrzymań i rozruchów silnika, gdyż z badań statystycznych wynika, że w tym czasie występuje największe zużycie łożysk ślizgowych.

  • Model optymalizacyjny doboru głównych parametrów układu napędowego okrętu z kompromisową śrubą o stałym skoku
    Publication

    - Year 2005

    Praca zawiera sformułowania modeli matematycznych przydatnych do budowy algorytmu obliczeniowego, służącego do wstępnego wyznaczania parametrów układu napędowego okrętu ze śrubami o skoku stałym, w przypadku zadania niestandardowego - gdy charakterystyki oporu kadłuba są zmienne. Argumentami modeli są te parametry okrętu które identyfikowane są na etapie projektowania wstępnego. Struktura prezentowanych modeli spełnia formalizm...

  • Model pojawiania się sytuacji odmiennych od normalnej podczas pobytu statku na morzu
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono model zmian sytuacji, które mogą pojawiać sie w czasie ruchu statku. Model ten został opracowany w formie procesu semimarkowskiego. W modelu tym wyróżniono takie sytuacje, jak normalną, skomplikowaną, niebezpieczną, awaryjną i katastroficzną. Przedstawiono wzory określające prawdopodobieństwa pojawienia się wymienionych sytuacji. Zasygnalizowano, że w sytuacjach tych, jest możliwe podejmowanie racjonalnych...

  • Model zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i jego zastosowanie przy podejmowaniu decyzji
    Publication

    - Year 2005

    W publikacji przedstawiono formalny opis procesu zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i uzasadniono, że modelem tego procesu może być proces semimarkowski o skończonym zbiorze stanów. Przydatność tego modelu została wykazana na przykładzie często spotykanej w praktyce eksploatacyjnej sytuacji decyzyjnej, w której należy podjąć najlepszą decyzję spośród możliwych do podjęcia....

  • Model zużycia łożysk ślizgowych silnika o zapłonie samoczynnym
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiona została możliwość zdobycia i wykorzystania informacji określających podstawowe własności fizyko-chemiczne oleju smarowego dla kształtowania zużycia łożysk ślizgowych.

  • Modelowanie bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku
    Publication

    - Year 2005

    Celem naukowym rozprawy doktorskiej było opracowanie probabilistycznych modeli niezawodności i ryzyka środowiskowego siłowni podstawowego statku towarowego o nępedzie realizowanym przez silnik lub silniki spalinowe tłokowe. Modele te służą do analiz projektowych odpowiednich systemów, określania wymagań natury niezawodnościowej względem tych systemów z uwzględnieniem czynnika ludzkiego oraz umożliwiają holistyczną ocenę bezpieczeństwa...

  • Napęd strugowodny statku - Prolegomena = Waterjet propulsion system
    Publication

    - Year 2005

    W pracy zaprezentowano wstępne obliczenia sprawności wewnętrznej pędnika strugowodnego, obejmującego dyfuzor wlotowy, pompę wirową oraz dyszę wylotową (konfuzor). Wykresy sprawności ηU wyznaczono - posługując się wzorami A. Fliegnera, jako funkcje wskaźnika prędkości Ū=U/W2 oraz sumarycznego współczynnika strat Σζsi. Ponadto określono główne wymiary pędnika w funkcji mocy napędowej statku Ns i prędkości U. We wnioskach podsumowujących...

  • Neural reliability model of diesel engines
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono wyniki weryfikacji hipotezy zakładającej celowość zastosowania modelu niezawodnościowego silnika tłokowego z zapłonem samoczynnym w postaci sztucznej sieci neuronowej. Weryfikację przeprowadzono w oparciu o wyniki badań eksploatacyjnych.

  • Neuronowa implementacja markowskiego modelu niezawodnościowego siłowni okrętowej.
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących weryfikacji hipotezy zakładającej celowość implementacji markowskiego modelu niezawodnościowego siłowni okrętowej z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych.Badania przeprowadzono z wykorzystaniem metod symulacyjnych.

  • Niektóre aspekty kształtowania niezawodności eksploatacyjnej urządzeń siłowni okrętowych
    Publication

    - Year 2005

    Praca dotyczy kształtowanie niezawodności urządzeń siłowni okrętowych podczas eksploatacji. Przedstawiono strukturę działań przy kształtowaniu niezawodności tych urządzeń oraz wpływ realizacji ich obsług profilaktycznych na niezawodność i bezpieczeństwo pracy. Wskazano możliwość przekształcenia rozkładów intensywności zużywania elementów urządzeń na rozkłady czasu ich poprawnego działania do osiągnięcia stanu granicznego w celu...

  • O wyszukiwaniu niepoprawnych pomiarów w systemach DCS obiektów energetycznych = On search for incorrect measurement results in distributed control systems (DCS) of power objects
    Publication

    - Year 2005

    Przedyskutowano problem rozpoznawania degradacji mierników pomiarowych w systemach DCS dużych obiektów energetycznych, przy równoczesnym występowaniu degradacji eksploatacyjnej urządzeń składowych tych obiektów. Zastosowano sieć neuronową (SNN) o skokowych funkcjach przejścia. Zastosowana SNN wykazała wysoką jakość. Sprawdzono możliwości rozpoznawania obu typów degradacji występującej w zastosowaniu do tzw. degradacji dwukrotnych.

  • On application of some artificial intelligence methods in ship design
    Publication

    Wprowadzenie odrębnego etapu badań własności strukturalnych do analizy i syntezy układów sterowania o złożonej strukturze, umożliwia wyznaczenie i analizę nieprzesuwnych biegunów układów. Te bieguny charakteryzują się zerową wrażliwością na zmianę szeregu parametrów modelu układu.

  • On delamination threshold loads in low velocity impact on glass-carbon/epoxy composites.
    Publication

    - Year 2005

    Zbadano możliwości zastąpienia badań udarowych o niskiej energii ze spadającą masą badaniami quasi-statycznymi przy analogicznym obciążeniu próbki dla laminatów epoksydowych wzmocnionych włóknami węglowymi i szklanymi oraz węglowymi. Uzyskano dobrą zgodność wyników obu typów badań , co znajduje potwierdzenie w wynikach innych badaczy.

  • Parametric method of preliminary prediction of the ship building costs
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono założenia koncepcyjne i teoretyczne metody, opracowano wzory aproksymacyjne służące odpowiednio do wyznaczania jednostkowych kosztów budowy: kadłuba, wyposażenia okrętowego oraz siłowni z układem napędowym. Utylitarny charakter metody zilustrowano przykadami prognoz kosztów budowy czterech różnych typów statków zaprojektowanych w ramach projektu EUREKA BALTECOLOGICALSHIP E!3065.

  • Podejście adaptacyjne do problemu unikania kolizji na morzu
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono koncepcję podejścia adaptacyjnego do problemu unikania kolizji na morzu. Omawiany problem został zidentyfikowany jako należący do klasy problemów uczenia się ze wzmocnieniem. Zamieszczono opis podstawowych technik uczenia się ze wzmocnieniem, ich ograniczeń w omawianym zastosowaniu i sposobu w jaki można zapewnić efektywne uczenie się mimo wspomnianych ograniczeń. Zaprezentowana metoda została zilustrowana...

  • Portable computer measurement system of machine tools in wood industry
    Publication

    W pracy przedstawiono przenośny system diagnostyczny przeznaczony do oceny pracy obrabiarek skrawających i urządzeń przemysłu drzewnego. Ocena procesu obróbczego odbywa się na podstawie pomiaru wielkości mechanicznych, takich jak: prędkość obrotowa , przemieszczenia oraz przyspieszenia. Korzystanie z programów komputerowych, w które system jest wyposażony, pozwala użytkownikowi maszyn na przeprowadzanie szczegółowych analiz, dzięki...

  • Possibilities of detection and identification objects located on the sea bottom by means of a simple sidescan sonar
    Publication

    - Year 2005

    Praca zawiera omówienie zagadnień związanych z wykrywaniem i identyfikacją obiektów leżących na dnie przy pomocy sonaru bocznego, umieszczonego na zdalnie sterowanym pojeździe głębinowym.

  • Prediction of corrosion fatigue crack propagation life for welded joints under cathodic potentials
    Publication

    - Year 2005

    Przy ochronie katodowej poniżej potencjału optymalnego obserwuje się przyspieszenie propagacji pęknięcia korozyjno-zmęczeniowego w porównaniu do konstrukcji nie chronionej. Zaproponowano własną formułę empiryczną na wpływ potencjału ochronnego na prędkość propagacji pęknięcia oraz własny wzór na [delta]K w złączu pachwinowym. Wyprowadzono wzór na krzywą ''S-Np'' (naprężenie - długość okresu propagacji pęknięcia). Zaprezentowana...

  • Preliminary analysis of proposed ship docking systems for a designed floating dock
    Publication

    W artykule przedstawiono alternatywne koncepcje, wraz z ich analizą porównawczą, urządzeń dokujących statek na doku pływającym. Dok ten projektowany był na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej w ramach projektu ECOLOGICAL DOCK E!2968. Zaprezentowane rozwiązania różnią się głównie rodzajem zastosowanych w nich urządzeń: w pierwszym przypadku są to przewijarki i wózki dokujące, zaś w drugim - wciągarki...

  • Probabilistic concept of defining the situations possible to occur during operation of floating docks
    Publication

    - Year 2005

    W artykule zasygnalizowana została możliwość oszacowania bezpieczeństwa doków pływajacych, w wyniku zastosowania teorii procesów semimarkowskich, zarówno w fazie projektowania jak też eksploatacji. Przedstawiono opis formalny sytuacji, jakie mogą zaistnieć podczas funkcjonowania (działania) doków pływających, zarówno budowlanych jak również remontowych. Wyróżniono takie sytuacje jak: normalna, skomplikowana, niebezpieczna, awaryjna...

  • Problematyka symulatorów neuronowych złożonych obiektów energetycznych
    Publication

    - Year 2005

    Symulatory neuronowe charakteryzują się bardzo krótkim czasem obliczeń. W odpowiedzi na pytanie o możliwość zastosowania tego typu urządzeń w systemach diagnostyki on-line złożonych obiektów technicznych, podjęto próbę zbudowania neuronowego symulatora parowego bloku energetycznego. W artykule zawarto ocenę powstałego symulatora pod kątem przydatności do tego typu zastosowań oraz przedstawiono proces jego budowania w celu wskazania...

  • Problemy przebudowy jachtu ''Gedania''
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono problemy technologiczne zaistniałe w trakcie procesu rewitalizacji stalowego jachtu Gedania. Pokazano założenia przebudowy, przyjęte rozwiązania realizacyjne a wreszczie metody jej wykonywania. Omówiono wybrane elementy procesu technologicznego.

  • Random height of thin layer of rheological liquids
    Publication

    - Year 2005

    Praca prezentuje nowe modele funkcji gęstości w rozkładach Gaussa, opisujących losowo zmieniającą się wysokość szczeliny w stawie biodrowym człowieka przy uwzględnieniu właściwości reologicznych synowialnej cieczy smarującej.

  • Risk characterisation of the required index R in the new probabilistic rules for damage stability
    Publication

    - Year 2005

    Wymagany wskaźnik podziału grodziowego R jest miarą bezpieczeństwa statku w wypadku kolizji. Zwykle wyznacza się go w oparciu o wskaźniki dla wybranych, istniejących statków. W pracy podano jak ustalić ten wskaźnik w oparciu o dane dotyczące kolizji (wypadkowości) statków.

  • Safety assessment of ships in critical conditions using a knowledge-based system for design and neural network system
    Publication

    W pracy opisano wybrane elementy metody oceny bezpieczeństwa statków w stanie uszkodzonym, ukierunkowanej na ocenę osiągów statku i ocenę ryzyka. Metoda analizy osiągów i zachowania się statku w stanie uszkodzonym została wykorzystana do oceny charakterystyk hydromechanicznych statku uszkodzonego. Do oceny ryzyka wykorzystano elementy metodyki Formalnej Oceny Bezpieczeństwa. System ekspertowy został wykorzystany do analziy podziału...

  • Selected problems concerning strength of a floating dock with roof
    Publication

    W pracy przedstawiono modele i wyniki analizy wytrzymałości konstrukcji zadaszonego doku pływającego. Obliczono, że ścianki wiązarów zadaszenia, aby mogły przenieść obciążenia środowiskowe, muszą mieć grubość 24 mm. Ciężkie przesuwne segmenty zadaszenia generują w dennikach pontonu doku naprężenia sięgające 25% wartości dopuszczalnych. Wytężenie konstrukcji pontonu doku i podbudowy, obciążonych ciężarem zadaszenia i dokowanego...

  • Semimarkowski model procesu spalania w silnikach spalinowych i jego przydatność praktyczna
    Publication

    - Year 2005

    W referacie zaproponowano czterostanowy model procesu spalania w formie procesu semimarkowskiego dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Przyjęto następującą interpretację stanów tego procesu: stan spalania całkowitego i zupełnego, stan spalania niezupełnego, stan spalania niecałkowitego i stan spalania niecałkowitego i niezupełnego. Praktyczną przydatność tego modelu wykazano na przykładzie dotyczącego podejmowania jednej z...

  • Siły aerodynamiczne powstające w uszczelnieniu nadbandażowym stopni turbinowych
    Publication

    Omówiono zagadnienia powstawania wymuszeń aerodynamicznych w uszczelnieniu nadbandażowym stopni turbinowych, prowadzących do drgań samowzbudnych układów wirnikowych. Przedstawiono rezultaty badań eksperymentalnych i obliczeń numerycznych

  • Some aspects of vibration control. Part II: An optimal active controller.
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono teoretyczną metodę optymalnego, z punktu widzenia przyjętego wskaźnika jakości, oddziaływania na drgania liniowego układu mechanicznego. Metoda ta może być stosowana do zmniejszenia drgań układów wirujących, np. drgań okrętowych układów napędowych z silnikami tłokowymi czy drgań wirników turbinowych wywołanych biciem filmu olejowego lub siłami aerodynamicznymi.