Daniel Załuski - Publikacje - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Filtry

wszystkich: 103

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

Rok 2008
  • Budynek biurowy Ka5 w Gdańsku
    Publikacja

    - Rok 2008

    Krytyka architektoniczna budynku biurowego, zrealizowanego w centrum Gdańska na rogu ul. Kartuskiej i Powstańców Warszawskich, w latach 2007- 2008, wg projektu firmy PPW FORT - Gdańsk.

  • Europejskie Centrum Solidarności
    Publikacja

    - Rok 2008

    W artykule opisano wyniki międzynarodowego konkursu architektonicznego na budynek Europejskiego Centrum Solidarności (ECS) w Gdańsku. Konkurs jest jednym z działań Fundacji Centrum Solidarności i Urzędu Miejskiego w Gdańsku, zmierzających do realizacji "Drogi do Wolności", upamiętniającej historyczne wydarzenia w Stoczni Gdańskiej (sierpień '80).

  • Konieczna jest wspólna wizja przestrzenna
    Publikacja

    - Rok 2008

    Wytyczne architektoniczne przekształceń dworców kolejowych PKP z uwzględnieniem ich komercjalizacji, unifikacji oraz podniesienia jakości usług dla podróżnych.

  • Na właściwym torze - przyszłość kolei w Polsce. Perspektywy - raport specjalny
    Publikacja

    - Rok 2008

    Zalecenia przekształceń dworców kolejowych PKP w świetle europejskich rozwiązań architektonicznych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień podnoszenia jakości oferowanych usług dla podróżnych.

  • Park naukowo-technologiczny w Gdyni
    Publikacja

    - Rok 2008

    Krytyka architektoniczna Pomorskiego Parku Naukowo - Technologicznego w Gdyni (PPNT), powstałego na bazie przebudowanych obiektów zajezdni autobusowej w latach 2003- 2006.

  • Wizja dla Łodzi : kiedy brakuje pomysłu
    Publikacja

    - Rok 2008

    Krytyka urbanistyczno - architektoniczna projektu przebudowy śródmieścia Łodzi w rejonie dworca Łódź Fabryczna autorstwa Roba Kriera.

Rok 2007
  • Biblioteka Uniwersytetu Gdańskiego
    Publikacja

    - Rok 2007

    Otwarta w listopadzie 2006r. Biblioteka Uniwersytetu Gdańskiego jest drugim po budynku Wydziału Prawa i Administracji obiektem zrealizowanym w ramach II etapu budowy Kampusu Bałtyckiego. Dziś placówki uniwersyteckie są rozrzucone po całym Trójmieście. Do 2013 roku większość wydziałów ma otrzymać nowe gmachy, zlokalizowane w kampusie przy ul. Bażyńskiego w Gdańsku - Oliwie. Gmach biblioteki ma stanowić centralną dominantę, swoisty...

  • Centra handlowe na dworcu
    Publikacja

    - Rok 2007

    Centrum handlowe na dworcu łączy w sobie dwie idee: 1) wielkopowierzchniowego centrum usługowo-handlowego w śródmieściu, 2) centrum opartego o węzeł komunikacyjny - pomysłu zaczerpniętego ze stref wolnocłowych, realizowanych na lotniskach. Ogromną wartość komercyjną nieruchomości kolejowych odkryto w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Od tego czasu realizowany jest szereg programów: "Projekte 21" w Niemczech (od 1993), "Bahnhofsoffensive"...

  • Dworce kolejowe jako nowoczesne centra handlowe
    Publikacja

    - Rok 2007

    W artykule opisano tendencje przekształceń dużych dworców kolejowych na centra handlowo-usługowe. Omówiono główne wytyczne dla projektów architektonicznych z uwzględnieniem zachowania i ochrony podstawowej funkcji dworca - obsługi podróżnych.

  • Inwestycje kolejowe w świetle polskiego prawa
    Publikacja

    - Rok 2007

    Przeprowadzona analiza aktów prawnych daje mocno zagmatwany obraz stanu, w jakim muszą się poruszać podmioty przystępujące do inwestycji na terenach kolejowych i w ich sąsiedztwie. Dotychczas nie istnieje w Polsce czysty, zhierarchizowany układ dokumentów planistycznych od najwyższego do najniższego rzędu, mający bezpośrednie przełożenie na decyzje lokalizacyjne dla inwestycji ponadlokalnych lub na ochronę rezerw komunikacyjnych...

  • Kolej i miasto
    Publikacja

    - Rok 2007

    Obserwowanym od ok. 10 lat pozytywnym przemianom kolei jako nowoczesnego środka transportu towarzyszy ogólnoeuropejska kampania przebudowy i modernizacji dworców, rzadziej realizacja nowych obiektów. Jest ona z jednej strony - zorientowana na nowych, bogatych pasażerów, traktujących dworzec jedynie jako miejsce tranzytu, z drugiej strony - na klientelę nie korzystającą z transportu kolejowego, ale traktującą dworce jako docelowe...

  • Nowe oblicze polskich nieruchomości kolejowych
    Publikacja

    - Rok 2007

    W dn. 24.04.2007r. w Pałacu Lubomirskich w Warszawie odbyła się konferencja pt. "Potencjał inwestycyjny nieruchomości kolejowych. Szansa dla kolei, samorządów i partnerów prywatnych". Prelegentami byli przedstawiciele PKP S.A. oraz ich doradcy inwestycyjni. Artykuł stanowi relację z konferencji, połączoną z dyskusją na temat planowanych przekształceń komercyjnych na dworcach kolejowych w największych miastach polskich.

  • Obiekty akademickie w procesach rewitalizacji zdegradowanych obszarów miejskich
    Publikacja

    - Rok 2007

    Dla kurczących się miast europejskich coraz trudniej jest znaleźć nową, terenochłonną, a jednocześnie prestiżową funkcję, która wypełniłaby zdegradowane obszary staromiejskie, opuszczone tereny poprzemysłowe czy powojskowe, albo nigdy nie dokończone struktury wielkich osiedli mieszkaniowych. Dlatego coraz rzadziej miasteczka uniwersyteckie realizowane są jako niezależne układy podmiejskie według przebrzmiałych już koncepcji modernistycznych....

  • Renesans dworców a odnowa miast
    Publikacja

    - Rok 2007

    Wysoki komfort jazdy pociągami, graniczący w najnowszych pociągach z luksusem, przyciąga coraz liczniejszą grupę bogatych klientów. Dla nich realizowane są dworcowe lounge na wzór klubów, znajdujących się na lotniskach (Niemcy, Francja). Dla nich też zmienia się oblicze całych dworców. W zależności od tego, czy mamy do czynienia z nowymi liniami dużych prędkości, realizowanymi jako zupełnie niezależne trasy, czy też ze zmodernizowanymi...

  • Strategie rozwoju kolei a rewitalizacja struktur miejskich
    Publikacja

    Podobnie jak w przypadku programu budowy autostrad i dróg ekspresowych, decyzja o ujęciu lub odrzuceniu danego regionu w programie kolei dużych prędkości wpływa na wieloletnie przyśpieszenie lub zahamowanie jego rozwoju przestrzennego, gospodarczego i społecznego. Lokalizacja węzłów przesiadkowych i przystanków w ramach sieci winna stanowić wyraz aktywnej strategii danego regionu w zakresie świadomego wzmacniania zapóźnionych obszarów....

  • Strategie rozwoju kolei a rewitalizacja struktur miejskich
    Publikacja

    - Rok 2007

    Planując nowe linie kolejowe dużych prędkości należy pamiętać o trzech zasadach makroekonomicznych w zakresie polityki regionalnej, sformułowanych w roku 2000 przez Roberta Gild'a: (1) Aby infrastruktura komunikacyjna miała pozytywny wpływ na regionalną gospodarkę, ta musi posiadać wystarczający potencjał by odnieść korzyść z nowego połączenia. W przeciwnym razie nowa infrastruktura wywoła efekt drenu, pogłębiającego recesję regionu....

  • Śródmiejskie tereny pokolejowe PKP S.A.
    Publikacja

    - Rok 2007

    W artykule została przedstawiona charakterystyka polskich terenów kolejowych na podstawie materiałów udostępnionych przez Oddział Dworce Kolejowe PKP S.A. i Oddział Nieruchomości PKP S.A. Zaprezentowane zostały możliwości przekształceń zbędnych terenów kolejowych z punktu widzenia PKP S.A. oraz polskich samorządów z uwzględnieniem specyfiki prawnej, własnościowej, planistycznej itp.

  • X edycja Konkursu Studenckiego Akupunktura Miasta
    Publikacja

    - Rok 2007

    Współczesne miasto coraz częściej ulega rozpadowi na niezależne organizmy, połączone ze sobą jedynie korytarzami transportowymi. Obszary śródmiejskie tracą swoją rangę na korzyść rozrzuconych centrów handlowych, parków rozrywki, subcentrów dzielnicowych. Podejmowane od II połowy XX wieku całościowe programy rewitalizacji miast, okazały się być zbyt drogie by objąć swym zasięgiem całe zdegradowane struktury. Obecnie podejmowane...

Rok 2006
  • Dworce na nowej drodze
    Publikacja

    - Rok 2006

    Artykuł jest podsumowaniem międzynarodowej konferencji wdrożeniowej pt. "Dworzec kolejowy w strukturze miasta - nowe szanse" (Tczew/30-31.01.2006r.). Podstawowym założeniem programowym organizatorów była próba przełamania złego stereotypu, który przylgnął do polskich dworców, jako miejsc nieatrakcyjnych, brudnych i niebezpiecznych. Przyjęto, iż podobnie jak w Europie Zachodniej nasze dworce mogą stać się jednymi z najatrakcyjniejszych...

  • Dworzec kolejowy w strukturze miasta : nowe szanse
    Publikacja

    - Rok 2006

    Renesans kolei nie dotyczy całej sieci, ale jedynie nowych linii, będących w rzeczywistości nową formą szybkiego transportu pasażerskiego, konkurencyjnego dla regionalnych linii lotniczych. Nowe formy przestrzenne dworców kolejowych III generacji wymagają nowatorskiego podejścia do projektowania. Głównymi czynnikami projektowania węzłów komunikacyjnych winno być koordynowanie i organizacja ruchu pasażerów i pojazdów. Architektura...

  • Galeria handlowa Hosso w Kołobrzegu
    Publikacja

    - Rok 2006

    Kołobrzeg wymagał po II wojnie światowej kompleksowej odbudowy. Zgodnie z obowiązującą wówczas doktryną konserwatorską objęto ochroną historyczny układ poprzez zachowanie przebiegu istniejących chodników i jezdni. Na bazie modernistycznych idei rozpoczęto w 1970 roku odbudowę kołobrzeskiego centrum. Dziesięcio- i czteropiętrowe bloki stanęły na linii obrysu murów gotyckiego miasta. Ich forma urbanistyczna miała nawiązywać do średniowiecznych...

  • Instytut Oceanografii w Gdyni
    Publikacja

    - Rok 2006

    Artykuł stanowi krytykę architektoniczną nowego gmachu Instytutu Oceanografii w Gdyni (proj. Arch-Deco). Pomimo niskiego budżetu inwestycji i realizacji obiektu w systemie zamówień publicznych Instytut Oceanografii stanowi wyznacznik nowych trendów estetycznych w architekturze budynków publicznych na Pomorzu. Obiekt wyznacza też nowatorskie trendy w organizowaniu wysoko wyspecjalizowanych, badawczych miejsc pracy.

  • Koncepcja węzła integracyjnego w Tczewie : historia idei
    Publikacja

    - Rok 2006

    Przedstawione w artykule propozycje zmian w rejonie dworca kolejowego w Tczewie są procesem złożonym i długotrwałym. Wymagają porozumienia ze strony miasta, starostwa i województwa, jak i ze strony operatorów. Głównie winny być skierowane do pasażerów i klientów nie korzystających z transportu zbiorowego, ale korzystających z komercyjnych usług na dworcu. Bardzo ważne jest również poparcie PKP S.A. i nawiązanie z nimi umowy o współpracy....

  • Nauczanie urbanistyki dla architektów

    Nauczanie urbanistyki na polskich wydziałach architektury prowadzone jest głównie na politechnikach. Program nauczania tego przedmiotu tkwi głęboko nie tylko w modernizmie, ale jescze w poprzedniej epoce systemu polityczno-ekonomicznego. Obecne czasy wymagają zdecydowanej zmiany wytycznych nauczania urbanistyki i planowania przestrzennego. Młody architekt by na trudnym rynku pracy skutecznie konkurować musi nabyć w trakcie studiów...

  • Szkoła wyższa - nowa szansa dla miasta
    Publikacja

    - Rok 2006

    Idea miasta kompaktowego o wielofunkcyjnej strukturze jest jedną z głównych zasad polityki zrównoważonego rozwoju miast polskich. Jej realizacja jest tym bardziej uzasadniona, im wyraźniej postępują procesy kurczenia się struktur przestrzennych. Duże inwestycje miejskie będą realizowane coraz rzadziej. Coraz mniej będzie również funduszy publicznych na inwestycje użyteczności publicznej. Dlatego coraz istotniejszym wydaje się problem...

  • Węzeł integracyjny w Tczewie
    Publikacja

    - Rok 2006

    Dworzec kolejowy w Tczewie jest jednym z czterech obiektów wytypowanych do przebudowy w ramach projektu modernizacji trasy kolejowej E65 (Warszawa - Gdynia Główna Osobowa), stanowiącej północne uzupełnienie Centralnej Magistrali Kolejowej (Warszawa - Katowice). W artykule przedstawiono historię prac projektowych związanych z przebudową dworca na węzeł przesiadkowy. Zakończenie tych prac przewiduje się na połowę roku 2007. Projekt...

  • Wstęp
    Publikacja

    - Rok 2006

    W większości przypadków tereny dworcowe posiadają ogromny potencjał ekonomiczny, są zlokalizowane w centrum miasta, w rejonie największych potoków podróżnych, posiadają duże rezerwy terenowe w postaci przyległych terenów pokomunikacyjnych i poprzemysłowych. Wzorem realizacji zachodnioeuropejskich, polskie dworce mogą stać się jednymi z najatrakcyjniejszych nieruchomości śródmiejskich dla lokalizacji nowoczesnych węzłów przesiadkowych...

Rok 2005
  • Architektoniczne hity XXI wieku - ankieta "ARCHITEKTURA - murator''
    Publikacja

    - Rok 2005

    Współczesny dworzec obsługujący pociągi dużych prędkości to nowa jakość w kształtowaniu miasta. Jest to węzeł przesiadkowy, bardziej przypominający elitarne terminale lotnicze niż dworce kolejowe dla ubogich. Nowym węzłem na mapie szybkich kolei jest Arnhem. W 1994r. przystąpiono do prac projektowych nad przebudową istniejącego dworca. Celem projektu UN Studio Van Berkel & Bos jest osiągnięcie bezpiecznych i czytelnych przestrzeni...

  • Bezpieczeństwo podróżnych w świetle projektowania węzłów integracyjnych
    Publikacja

    - Rok 2005

    W obliczu coraz bardziej zatłoczonych arterii komunikacji indywidualnej wraca zapotrzebowanie na użytkowanie komunikacji zbiorowej. W najbliższych latach Polska uzyskała środki z Unii Europejskiej na rozwój i modernizację strategicznych sieci kolejowych. W najbliższym czasie wybrane, polskie dworce kolejowe winny uzyskać rangę nowoczesnych terminali przesiadkowych, dostosowanych do standardów unijnych. Mowa tu głównie o poprawie...

  • Czas na kolej - nowe inwestycje w Holandii
    Publikacja

    - Rok 2005

    Holandia dąży dziś do przejęcia ekonomicznej kontroli nad najbogatszym regionem Europy, przez makroekonomistów zwanym "żółtym bananem". Stworzyła projekt DELTA w oparciu o międzykontynentalne lotnisko Schiphol Amsterdam, sieć międzynarodowych autostrad oraz realizowaną obecnie linię szybkiej kolei międzyregionalnej. W ramach narodowego programu inwestycyjnego, rząd holenderski podjął w roku 1997 decyzję o stworzeniu "Nowych Projektów...

  • Ferrovie ad alta velocita in Polonia
    Publikacja

    - Rok 2005

    Tranzytowe położenie Polski jest jej atutem. Do roku 2013 ma powstać sieć zmodernizowanych linii kolejowych przystosowanych do dużych prędkości. Połączą one kraj z silnymi ekonomicznie regionami starej Unii Europejskiej oraz z wielkimi rynkami zbytu w krajach byłego Związku Radzieckiego. Przy okazji przebudowy samych tras zamierza się przebudować ważniejsze dworce strategiczne: Gdynię Główną Osobową, Warszawę Centralną, Warszawę...

  • Instrumenty sterowania rozwojem przestrzennym na przykładzie Gdańska
    Publikacja

    - Rok 2005

    Artykuł dotyczy problemu mozliwego instrumentarium zarzadznia rozwojem przestrzennym miasta, opisanego na przykładzie Gdańska. Zawarto w nim także propozycję podstawowych strategii przestrzennych, jakich można używać w procesie sterowania rozwojem miasta w warunkach gospodarki rynkowej i w świetle zasad zrównoważonego rozwoju struktur miejskich.

  • Koszary po rewitalizacji - Park Chasse w Bredzie
    Publikacja

    - Rok 2005

    Pojawianie się terenów powojskowych jest bardzo niekorzystne dla struktury miasta. Omawiane obszary dla większości mieszkańców kojarzą się z "zamkniętymi miastami", dostępnymi jedynie dla niewielkiej grupy osób. Tereny te pozostają nadal nieznane wkrótce po zaniku pierwotnej funkcji. Dlatego też bardzo szybko są zagarniane przez nowych autsajderów: złodziei, podpalaczy, bezdomnych, pijaków... W świetle powyższych zjawisk samorządy...

  • Miasta krótkich dróg
    Publikacja

    - Rok 2005

    Należy zrewidować poglądy na temat wielkopowierzchniowych obiektów handlowo-usługowych. Modernistyczne wizje miast zakładały tworzenie schierarchizowanych ośrodków usługowych - osiedlowych, dzielnicowych i centralnych. Socjalistyczne miasta nigdy w pełni nie wykształciły powyższych ośrodków. W wielu przypadkach ułomne struktury polskich miast zostały w ostatnim czasie dopełnione, niezbędnymi dla właściwego funkcjonowania, centrami...

  • Przebudowa obszarów kolejowych jako ważny element rewitalizacji obszarów śródmiejskich
    Publikacja

    - Rok 2005

    Od lat osiemdziesiątych rozpoczęła się wielka kampania reklamowa kolei państwowych w poszczególnych krajach Europy Zachodniej. Upadający, tradycyjny przemysł opuszcza tereny przylegające do obszarów kolejowych. Dziewiętnastowieczne dworce kolejowe, łączące w sobie obsługę ruchu pasażerskiego i towarowego, stają się technologicznie przestarzałe. Na ich miejscu powstają nowoczesne terminale pasażerskie. Rejony dworców mogą połączyć...

  • Przestrzenie odzyskane

    Przestrzenie odzyskane to tereny wewnatrz miejskie mogące przyjąć nowy program funkcjonalno-przestrzenny służący wzmocnieniu atrakcyjnosci miasta. Są to obszary, które utraciły swój dotychczasowy potencjał i ich obecna forma i funkcja wymaga specjalnej polityki miejskiej. Są nimi z jednej strony obszary poprzemysłowe, pokomunikacyjne i powojskowe, z drugiej zaś modernistyczne dzielnice mieszskaniowe, które w nowych uwarunkowaniach...

  • Przestrzeń publiczna w świetle prawa planistycznego

    Zasady kształtowania przestrzeni publicznej nie są w Polsce regulowane w bezpośredni sposób przepisami prawa planistycznego. Ustawa z roku 2005 wprowadza wiele zmian do przepisów, kóre nie zabezpieczają euroejskich standartów kształtowania przestrzeni miejskiej. Nie ma jednak zakazów stosowania istniejacych przepisów zgodnie z wiedzą fachową na temat wspólczesnej urabnistyki jakośc przestrzenna powstaje nie poprzez mechaniczne...

  • Rewitalizacja Młodego Miasta w świetle zapisów planów miejscowych
    Publikacja

    - Rok 2005

    W dniu 30 września 2004r. uchwalono miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego "Gdańsk Nowe Miasto Północ" i "Gdańsk Nowe Miasto - Stocznia, Plac Solidarności". Plany te są podstawą prawną do rozpoczęcia przekształceń terenów poprzemysłowych Stoczni Gdańskiej na nowe funkcje śródmiejskie. W artykule omówiono wady i zalety ustaleń powyższych planów dla przyszłego wizerunku Młodego Miasta.

  • Studium kubaturowe dla Młodego Miasta - analiza rozwiązań projektowych
    Publikacja

    Artykuł dotyczy problematyki współczesnej koncepcji zabudowy obszaru Młodego Miasta, w tym analizę możliwości inwestycyjnych wynikająca z przyjętych rozwiązań planu miejscowego. Zawarto w nim m.in., sugestie dotyczące przyszłej struktury zabudowy obszaru oraz ograniczeń prawnych dla jej realizacji.

  • Wizja bez programu - gdańska Droga do Wolności
    Publikacja

    - Rok 2005

    W dniach 2-3 sierpnia 2005r. odbyło się w Gdańskim Dworze Artusa Międzynarodowe Seminarium pt. "Europejskie Centrum Solidarności", zorganizowane przez Prezydenta RP Lecha Wałęsę i Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza. Celem seminarium było zaprezentowanie przez zaproszonych z Europy architektów różnorodnych wizji urbanistyczno - architektonicznych Gdańskiej Drogi do Wolności. Wizje te będą stanowić inspiracje dla organizatorów...

Rok 2004
  • Miasto bez samochodu utopią zrównoważonego rozwoju.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Od początku lat dziewięćdziesiątych w Europie Zachodniej trwają prace planistyczne i wdrożeniowe nad ograniczeniem rozwoju komunikacji indywidualnej. Realizowana jest polityka zdecentralizowanej koncentracji struktur miejskich, oparta w głównej mierze na rozbudowie dróg w zakresie przebudowy i usprawniania istniejącego systemu, budowy obejść osiedli, realizacji brakujących obwodnic, wprowadzaniu stref uspokojonego ruchu, likwidacji...

  • "Mity i utopie rewitalizacji.
    Publikacja

    - Rok 2004

    We wszystkich miastach europejskich obserwuje się obecnie procesy dezurbanizacji i suburbanizacji. Zmniejsza się też populacja. Jest to punkt zwrotny w rozwoju cywilizacji. Przez ostatnie 150 lat obszary zurbanizowane wchłaniały środowisko naturalne, obecnie obszary zurbanizowane będą na powrót wchłaniane przez środowisko naturalne. W związku z powyższymi zjawiskami coraz uważniej należy wybierać projekty flagowe, stanowiące katalizatory...

  • Nowe oblicze kolei.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W Europie obserwuje się renesans kolei jako szybkiego środka komunikacji publicznej. Realizowane są projekty nowych linii kolejowych i dworców kolejowych na obszarach podmiejskich oraz modernizacji licznych dworców śródmiejskich. W wyniku upadku tradycyjnego przemysłu wokół terenów kolejowych pojawiły się liczne nieużytki miejskie. Ich potencjał terenowy jest szczególnie istotny w obliczu przeinwestowania terenów śródmiejskich.

  • Przestrzenie podróży.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W całej Europie obserwuje się renesans kolei jako szybkiego środka komunikacji publicznej. Dzięki przebudowie linii kolejowych, łącznie z przenoszeniem ich pod ziemię, uzyskuje się cenne tereny śródmiejskie. Realizowane są projekty modernizacji licznych dworców kolejowych oraz budowy nowych. Dworce odzyskują rangę wielkich węzłów integracyjnych. Powstają megastruktury przypominające hipermarkety albo multikina. Główna funkcja zespołu...

  • Przestrzeń podróży - nowa forma przestrzeni publicznej.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W toku burzliwych dyskusji na temat urbanistyki wyłoniono nowe przestrzenie publiczne, traktowane dotychczas jako "nie-przestrzenie". Współczesne zjawiska związane z globalizacją wytworzyły kolejne, ważne miejsca w krajobrazie: skrzyżowania autostrad i szybkich kolei międzyregionalnych, wielkie lotniska i komunikacyjne węzły integracyjne. Według antropologów przestrzenie te są ważniejsze we współczesnym świecie biznesu niż tradycyjne...

  • Rewitalizacja śródmiejskich terenów poprzemysłowych jako szansa odnowy miast polskich.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Rewitalizacja terenów poprzemysłowych może przynieść zyski ze sprzedaży lub dzierżawy tych terenów po odjęciu kosztów wstępnych tj. rekultywacji, uzbrojenia terenu, zarządzania procesem transformacji. Może ożywić lokalny rynek pracy, uaktywnić rynek nieruchomościami, zapobiec degradacji terenów oraz okolic do nich przylegających, wpłynąć na ogólny rozwój śródmieścia i całego miasta, ochronić cenne zabytki i zespoły przemysłowe,...

  • Studium kubaturowe dla Młodego Miasta - analiza rozwiązań projektowych
    Publikacja

    Artykuł dotyczy problematyki współczesnej koncepcji zabudowy obszaru Młodego Miasta, w tym analizę możliwości inwestycyjnych wynikająca z przyjętych rozwiązań planu miejscowego. Zawarto w nim m.in., sugestie dotyczące przyszłej struktury zabudowy obszaru oraz ograniczeń prawnych dla jej realizacji..

  • Studium kubaturowe dla Młodego Miasta - analiza rozwiązań projektowych
    Publikacja

    Studium Kubaturowe dla Młodego Miasta jest opracowaniem projektowym uszczegóławiającym ustalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, mającym za zadanie ułatwić pracę właściciela terenu - firmy Synergia '99 sp. z o.o. z przyszłymi deweloperami, władzami miasta i jego mieszkańcami. Jest trójwymiarową wizją potencjalnej zabudowy nowej części śródmieścia Gdańska, zawierającą warunki brzegowe, rozmieszczenie funkcji...

  • Z rozmachem.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W dniach 10-11 września br. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy - Biuro Strategii Rozwoju i Integracji Europejskiej przy współpracy polskich i europejskich instytucji zorganizował międzynarodową konferencję pt. "Rewitalizacja substancji mieszkaniowej, społecznej i gospodarczej - kreowanie projektów społecznych, kulturalnych i turystycznych w zdegradowanych obszarach miejskich i poprzemysłowych". Omawiano europejskie przykłady pozytywnych...

Rok 2002
  • Nieformalne załączniki do planów miejscowych.
    Publikacja

    - Rok 2002

    W planowaniu przestrzennym należy oczekiwać wzrostu znaczenia opracowań pozaustawowych. Wraz ze społecznym wzrostem świadomości planistycznej pojawiać się będą coraz większe przeszkody prawne w szybkim przeprowadzaniu procedur planów miejscowych. Opracowania wykonywane na konfliktogennych obszarach będą wymagały coraz więcej czasu oraz zaangażowania planistów i władz miejskich. Tworzenie nieformalnych załączników w znaczny...

wyświetlono 3602 razy