W dzisiejszym dynamicznym środowisku akademickim, gdzie presja, oczekiwania i tempo życia zawodowego stają się coraz bardziej wymagające, rośnie świadomość zjawiska wypalenia zawodowego. Nierzadko zjawisko to powiązane jest z depresją. Mimo wcześniejszych obserwacji tego zjawiska, dopiero w 2019 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oficjalnie uznała to zjawisko za związane z pracą. Wierzymy, że wypalenie występuje już wcześniej - podczas studiów. Zespół wypalenia zawodowego to stan psychicznego i fizycznego wyczerpania, który pojawia się w wyniku długotrwałej, wyczerpującej aktywności. Występuje u 5% ogólnej populacji i często jest uważany za stan wpływający na życie zawodowe. W literaturze coraz częściej można jednak znaleźć dane wskazujące na to, że cechy zespołu wypalenia (tzw. „burnout syndrome”) odnotowuje się również wśród 25% studentów studiów I stopnia i do 75% studiów II stopnia i podyplomowych. Zjawisko to jest szczególnie dobrze zbadane wśród studentów medycyny (Łoza, 2016, 2017). W USA w ostatnim czasie odsetek studentów medycyny zmagającym się z tym problemem wzrósł z 44 do 54 procent. W związku z tym wiele osób twierdzi, że zespół wypalenia zawodowego pojawia się już w trakcie studiów i narasta przez całą późniejszą karierę. Zmiany te mają negatywny wpływ na wyniki zawodowe. Wypalenie akademickie definiuje się jako uczucie wyczerpania wynikające z przymusu nauki (wyczerpanie), pesymizmu wobec zadań (cynizm) i poczucia niekompetencji jako studenta (nieskuteczność), a najpopularniejsza definicja wypalenia przedstawiona przez Maslach przedstawia je jako "psychologiczny syndrom emocjonalnego wyczerpania, depersonalizacji i zmniejszonego poczucia osobistych osiągnięć, który pojawia się jako reakcja na emocjonalne i interpersonalne czynniki stresogenne wśród jednostek". W naszym projekcie chcemy zadać sobie pytanie, czy zjawisko to obecne jest wśród studentów uczelni technicznych w Polsce. Niniejszy projekt ma na celu poszerzenie świadomości na temat tego zjawiska oraz zbadanie potencjalnych korelacji między stopniem wypalenia a kierunkiem i trybem studiów oraz rokiem, semestrem nauki i innym charakterystykami studenta (badanie przekrojowe). Poszerzy również poziom społecznej świadomości wpływu tego zjawiska na wybór kierunku studiów. Poprzez zgłębianie danych dotyczących różnic między kierunkami i latami studiów, projekt umożliwi ludziom świadome rozważanie potencjalnego ryzyka wypalenia podczas podejmowania decyzji edukacyjnych. Odkrywając te aspekty, projekt stawia sobie za cel wspieranie świadomego podejścia do edukacyjnych wyborów, a tym samym może wpływać na kształtowanie przyszłego życia akademickiego jak również zawodowego.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- Technetium Talent Management Grants
- Program finansujący:
- INNY
- Instytucja:
- Ministerstwo Edukacji i Nauki
- Porozumienie:
- 26/1/2024/IDUB/III.4c/Tc z dnia 2024-02-22
- Okres realizacji:
- 2024-06-01 - 2025-05-31
- Kierownik zespołu badawczego:
- dr inż. Karol Flisikowski
- Realizowany w:
- Politechnika Gdańska
- Wartość projektu:
- 24 574.00 PLN
- Typ zgłoszenia:
- Inny
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Brak weryfikacji
wyświetlono 297 razy