Celem głównym projektu jest osiągnięcie 6 poziomu gotowości technologicznej (technologia zademonstrowana w odpowiednim środowisku) dla autonomicznego systemu trałowania min.
Systemy bezzałogowe są dobrze znanym i coraz częściej stosownym rozwiązaniem w marynarce wojennej. Tego typu rozwiązania i związane z nimi technologie umożliwiają realizację zróżnicowanego zestawu misji, a jedną z nich jest trałowanie min. Drony morskie i ich ładunki wykorzystywane obecnie przez marynarki wojenne oraz te dopiero integrowane działają na różnych poziomach autonomii. Temat ten ma na celu zwiększenie możliwości zwalczania min morskich poprzez wzrost poziomu autonomii zadań, zwłaszcza dronów morskich. Co więcej, w tym temacie omówiony zostanie sprzęt trałujący i sposoby trałowania możliwe do wykorzystania w operacji trałowania min w ramach wyższego poziomu autonomii. W tym kontekście dron/platforma i jego ładunek/urządzenie trałujące tworzą system trałowania min.
Trałowanie min jest tradycyjnie wykonywane przy użyciu trałów do min kontaktowych, magnetycznych lub akustycznych, które holowane są za wysoce wyspecjalizowaną i kosztowną platformą z załogą (trałowcem). Rozwijające się technologie, takie jak funkcje autonomiczne, oferują nowe rozwiązania dla systemów trałowych. Rozwiązania te w połączeniu z nowymi koncepcjami operacyjnymi oferują europejskim marynarkom wojennym możliwość maksymalizacji korzyści płynących ze wspólnego rozwoju.
Zazwyczaj rozróżnia się drony z holowanymi źródłami sygnatur i te ze zintegrowanymi źródłami zainstalowanymi na pokładzie. Rozmiar i możliwości dronów trałowych oraz ich ładowność zależą od potrzeb operacyjnych. Potrzeby te różnią się pod względem aspektów środowiskowych, od operacji przybrzeżnych z krótkim czasem tranzytu i ograniczonym czasem działania w osłoniętych obszarach po operacje w niezabezpieczonych obszarach na dużych odległościach potencjalnie narażonych na silny wiatr i duże fale. Zróżnicowanie potrzeb operacyjnych w odniesieniu do obszaru chronionego może obejmować zarówno mniejsze statki handlowe i okręty wojskowe o ograniczonej sygnaturze podwodnej, jak i duże cywilne statki handlowe o znacznej sygnaturze podwodnej.
Sygnatura podwodna i odporność na udary systemu trałowego jest kluczową częścią etapu projektowania i podstawową cechą operacji trałowania.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- EUROSWEEP
- Program finansujący:
- Europejski Fundusz Obronny
- Instytucja:
- Komisja Europejska
- Okres realizacji:
- brak danych - brak danych
- Kierownik zespołu badawczego:
- mgr inż. Natalia Wiktorzak
- Realizowany w:
- Laboratorium Techniki Głębinowej
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- Marinom GmbH (Niemcy)
- Kongsberg Gruppen ASA (Norwegia)
- ABEKING & RASMUSSEN (Niemcy)
- Thales Group (Francja)
- Patria Group (Finlandia)
- Henriksen Shipping A/S (Dania)
- VTT Technical Research Centre of Finland (Finlandia)
- MTG Marinetechnik GmbH (Niemcy)
- Baltic Institute of Advanced Technology (Litwa)
- OceanScan - Marine Systems & Technology (Portugalia)
- CyEx (Niemcy)
- Norwegian Defence Research Establishment (Norwegia)
- Bundeswehra (Niemcy)
- Sea Cross Marine AB (Szwecja)
- IFEN SpA (Austria)
- Typ zgłoszenia:
- Międzynarodowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt zagraniczny/międzynarodowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 0 razy