ANALIZA KOLORÓW SCEN FILMOWYCH W KONTEKŚCIE COLOR GRADINGU - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

ANALIZA KOLORÓW SCEN FILMOWYCH W KONTEKŚCIE COLOR GRADINGU

Abstrakt

W artykule przedstawiono zagadnienia związane z kolorowaniem sceny filmowej. W pracy przedyskutowano główne aspekty obróbki koloru obrazu filmowego oraz omówiono definicje pojęć związanych z kolorowaniem sceny, tj.: color correction oraz color gradingu. Opisano teorie psychologii koloru oraz ich praktyczne wykorzystanie w filmie i odniesiono je do podstawowych gatunków filmowych i modeli emocji. Następnie przedyskutowano założenia metodologii analizy kolorów scen filmowych w kontekście color gradingu, obejmującej również zebranie przykładów scen filmowych i ich adnotację. Przedstawiono strukturę oraz opis algorytmu uzyskiwania najbardziej dominujących kolorów scen filmowych w produkcjach filmowych. Wynikiem pracy algorytmu jest ekstrakcja parametrów związanych z trzema najważniejszymi cechami koloru, tj.: luminancją, nasyceniem i odcieniem, czyli histogramów luminancji i saturacji wyznaczanymi dla kilku pasm osobno w skali logarytmicznej (np. dla luminancji: najbardziej dominujące kolory, średnie i cienie). W artykule zawarto wstępne wyniki analizy kolorów na podstawie przetwarzania obrazu uzyskane w wyniku implementacji algorytmu. Pracę kończy podsumowanie i wnioski dotyczące połączenia najbardziej dominujących kolorów w scenach filmowych wraz z psychologią kolorów oraz oddziaływaniem ich na ludzkie emocje.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 3508 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach
Opublikowano w:
Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej strony 57 - 60,
ISSN: 1425-5766
Język:
polski
Rok wydania:
2019
Opis bibliograficzny:
Weber D., Kostek B.: ANALIZA KOLORÓW SCEN FILMOWYCH W KONTEKŚCIE COLOR GRADINGU// Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej -,nr. 68 (2019), s.57-60
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.32016/1.68.12
Bibliografia: test
  1. Mercado G.: Okiem Filmowca: Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Wyd. W. Marzec, Warszawa, 2011.
  2. Brown B.: Cinematography: Sztuka Operatorska, Wyd. W. Marzec, Warszawa, 2016.
  3. Brugemann H.: Rubbio C.: Bio Resonance and Multi- Resonance Vol. 1, Hague International, Bruksela, 208- 209, 1993.
  4. Bokkon I., Salari V., Tuszynski J.A., Antal I.: Estimation of the number of biophotons involved in the visual perception of a single-object image: Biophoton intensity can be considerably higher inside cells than outside, J. Photochem. and Photobiology B, Biology 100(3):160-6, doi: 10.1016/j.jphotobiol.2010.06.001 otwiera się w nowej karcie
  5. Bellantoni P.: Jeśli fiolet, to ktoś umrze. Teoria Koloru w filmie, Wyd. W. Marzec, Warszawa, 2009.
  6. Bonneel N.: Example-Based Video Color Grading, ACM Transactions on Graphics, Nowy Jork, 2013. otwiera się w nowej karcie
  7. Śmierzchalski M.: Podstawy postprodukcji filmowej kolorów, http://blog.cyfrowe.pl/2017/09/02/podstawy- postprodukcji-filmowej-korekcja-kolorow [dostęp: IX 2019].
  8. Wei C-Y. Dimitrova N. Chang S-F.: Color-mood analysis of films based on syntactic and psychological models, IEEE International Conf. on Multimedia and Expo, ICME '04. Vol. 2, 2004, DOI:10.1109/ICME.2004.1394329. otwiera się w nowej karcie
  9. Weber D. Kostek B.: Subjective test for gathering knowledge for applying color grading to video clips, IEEE SPA 2019, Poznań, 20-23.09.2019.
  10. Davis A. N.: 2016. The effect of film score on emotion and self-talk. University of Miami
  11. Plutchik, R.: The nature of emotions. Research Triangle Park, vol. 89, iss. 4, 344-350, 2001. otwiera się w nowej karcie
  12. Clarin C.T., Dionisio M., Echavez M.T., Naval P.C.: DOVE: Detection of Movie Violence using Motion Intensity Analysis on Skin and Blood, Proc. 6th
  13. Baker L.: Manipulating the audience's emotions with color, https://www.premiumbeat.com/blog/manipulate- emotions-with-color-in-film, [dostęp: IX 2019].
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 332 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi