Abstrakt
Monografia realizuje zadanie zbliżone do zadania wystawy, z której bezpośrednio wynika. Prezentowane są wybrane obiekty grupy artystów i architektów, inżynierów, którzy na co dzień są wykładowcami w wyższych uczelniach. Często lepiej znani ze swojego dorobku naukowego tutaj ukazują twórczy aspekt swojej pracy. Zawarta w monografii prezentacja opiera się na tytułowym zderzeniu dwóch dziedzin: Designu i Sztuki. Odbiorca zaproszony został do podjęcia próby ich porównania, a nawet osobistego zredefiniowania, poprzez doświadczenie nieoczywistości porozumienia w przestrzeni. Zarówno przestrzeni fizycznej wystawy, przestrzeni debaty i refleksji naukowej, przestrzeni obrazu i słowa wydawnictwa książkowego. Dobrane obiekty są unaocznieniem niejednokrotnej nieczytelności granic, które zaczynają się zacierać. Reprezentowane przez nie dziedziny w zakresie swojego oddziaływania nakładają się na siebie. Bywa, że ten sam autor ujawnia się zarówno jako artysta, jak i projektant: designer lub architekt. Ta nieoczywista odsłona wydaje się walorem, ponieważ uzmysławia zagmatwanie utrudniające wyłonienie przestrzeni wspólnych i autonomicznie przynależnych do wybranej dziedziny. Jednocześnie odczytać tu można kolejne aspakty, czy elementy procesu projektowego, w którym idea pierwotnie przyjmuje formę obiektu artystycznego, aby po nadaniu jej funkcji i spasowaniu z wielorakimi wymogami technologicznymi stać się obiektem użytkowym.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2017
- Opis bibliograficzny:
- Kurkowska A.: Nieoczywistość porozumienia w przestrzeni// Design a sztuka. Refleksje/ : , 2022, s.162-170
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 66 razy