Abstrakt
Regardless of the term used, be it “robot journalism,” “automated journalism,” “algorithmic journalism” or “machine-written journalism,” the process of automatic content creation and distribution is progressing in the newsrooms. Meanwhile, exercising control over the creation and distribution of news is considered a fundamental element of journalists’ professional identity. The article presents the results of research on the perception of algorithmic content creation conducted among journalists in the context of their professional values and identity. The research was conducted with a qualitative method using a semi-structured interview technique with 18 journalists employed in leading Polish media. According to the study, algorithmic journalism is perceived by journalists primarily in the context of posing a threat to the fundamental journalistic principle of providing true information: what they bring to the fore is the potential for creating and spreading fake news. The respondents, who defended their journalistic professional identity, compared the disadvantages of algorithmic journalism with the unique competences of “human” journalists, perceiving the latter as advocates of concern for the quality standards of social discourse and as “guardians of the truth”.
Cytowania
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.12887/37-2024-2-146-08
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach
- Opublikowano w:
-
ETHOS. KWARTALNIK INSTYTUTU JANA PAWŁA II KUL
ISSN: 0860-8024 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2024
- Opis bibliograficzny:
- Kreft J., Boguszewicz-kreft M., Fydrych M.: “The Guardians of the Truth”: Journalists’ Resistance to the Algorithmization of Journalism// ETHOS. KWARTALNIK INSTYTUTU JANA PAWŁA II KUL -,iss. 2 (2024),
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.12887/37-2024-2-146-08
- Źródła finansowania:
-
- Publikacja bezkosztowa
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 102 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
(Lost) Pride and Prejudice. Journalistic Identity Negotiation Versus the Automation of Content
- J. Kreft,
- M. Boguszewicz-Kreft,
- M. Fydrych
Italy, an Extraordinary Commonplace? Stereotypes and Imaginaries of Italianness in Online Communication by Fashion Brands
- F. Piancazzo,
- A. Noris,
- N. Sabatini
- + 1 autorów