dr inż. arch. Romanika Okraszewska
Employment
- Assistant professor at Department of Transportation Engineering
Research fields
Publications
Filters
total: 58
Catalog Publications
Year 2024
-
Interventions reducing car usage: Systematic review and meta-analysis
PublicationThis systematic literature review aimed to investigate the extent to which transport-related interventions induced a reduction in car use. Both qualitative synthesis and meta-analysis were employed. The synthesis included 31 original studies, while the meta-analysis included 21. Of the qualitatively synthesised studies, 74 % demonstrated that interventions were effective in reducing car use. The pooled estimates of the effects...
-
Nadzór i monitorowanie dostępności ZIntegrowanych Węzłów Przesiadkowych
PublicationAudyt dostępności dla planowanych, projektowanych i istniejących węzłów przesiadkowych musi być przeprowadzony w kontekście społecznym i prawnym, w którym re- alizowany jest projekt. W Polsce prawa osób z niepełnosprawnościami reguluje m.in. ustawa z dnia 19 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji społecznej i zawodowej...
-
Standardy dostępności do Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych
PublicationWiele z istniejących węzłów wymaga integracji pomiędzy poszczególnymi rodzajami transportu pasażerskiego i dostosowania do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami, co jest związane z opracowaniem jednolitych standardów dostępności, jednolitej procedury i narzędzi przeprowadzenia oceny dostępności tych węzłów dla OzSP i zaproponowania skutecznych i efektywnych usprawnień. Problemy z samodzielnym i bezproblemowym przemieszczaniem...
-
Zarządzanie dostępnością Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych
PublicationPodstawowym celem badawczym opisanym w monografii było przedstawienie stanu prawnego (obowiązującego w Polsce na dzień dzisiejszy), stanu technicznego oraz organizacyjnego w zakresie planowania, projektowania, budowy/przebudowy oraz eksploatacji węzłów przesiadkowych w dużych miastach, z uwzględnieniem bezpieczeństwa i komfortu podróżowania osób ze szczególnymi potrzebami. Planując budowę/rozbudowę Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego,...
Year 2023
-
Effects of the Covid-19 travel restrictions on metropolises mobility: empirical evidence from the Tricity metropolis (Poland)
PublicationThis paper aims to assess changes in mobility and modal shift caused by COVID-19 travel restrictions among the residents of Gdańsk Bay Metropolis (Poland). Measurement’s moments were assumed in periods differing in the level of restric- tions. The computer-assisted telephone interview (CATI) was carried out in November and December 2020. The results did not confirm the expected modal shift. However, significant changes in the number...
-
PROJEKT STANDARDÓW DOSTĘPNOŚCI DLA OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI DO TRANSPORTOWYCH WĘZŁÓW PRZESIADKOWYCH
PublicationW artykule opisano projekt standardów dostępności zintegrowanych węzłów przesiadkowych, które zawierają spójne dla wszystkich elementów ZWP z uwzględnieniem potrzeb i wymagań osób ze szczególnymi potrzebami zasady projektowania, budowy i utrzymania oraz minimalne parametry kluczowych dla samodzielnej realizacji podróży przez osoby ze szczególnymi potrzebami rozwiązań i udogodnień. Przedstawione standardy zawierają zasady i wymagania...
Year 2022
-
CERTIFICATION SYSTEM AS A TOOL FOR IMPROVING THE SAFETY AND SUSTAINABILITY OF SCHOOL-RELATED TRAVELS
PublicationDespite the well-established physical, social, emotional, cognitive, and spatial benefits of active and autonomous school commuting of children and adolescents', many are driven by car. Pilot surveys and field research held in 2019 in 10 Gdansk primary schools confirmed this trend. The article presents a certification system for schools, commissioned by the City of Gdańsk, which is an element of a systemic solution shaping patterns...
-
Sustainable Urban Mobility Plans: implementation process and indicators to evaluate effects on physical activity
PublicationBackground: Active mobility and public transport increase physical activity (PA) levels. With varying intensity and effectiveness, European cities implement Sustainable Urban Mobility Plans (SUMPs) to spur transport-related PA. Therefore, we aim to examine drivers and barriers to SUMP implementation and assess its influence on PA across European cities. Methods: We screened policy reports to gain insights into SUMP implementation...
-
Which transport policies increase physical activity of the whole of society? A systematic review
PublicationPurpose: There is strong evidence of the links between car-dependence and the physical inactivity pandemic. Physical inactivity accounts for 6–10% of major non-communicable diseases. Research consistently shows that unlike passive transport, active transport is associated with higher total daily physical activity (PA). While there are public policies that support PA in transport and, as a result, overall PA levels, the specific...
Year 2021
-
Analysis of the causes and effects of cyclist-pedestrian accidents in biggest Polish cities
PublicationTraffic incidents between pedestrians and cyclists result in an incomparably smaller number of victims (injured and killed) than accidents between unprotected traffic participants and other vehicles. However, such incidents cannot be underestimated, as in most cases they take place on elements of infrastructure designed for pedestrians and cyclists, and thus negatively affect the sense of safety of users in places where they...
-
Dostępność transportowa węzłów przesiadkowych dla osób ze specjalnymi potrzebami
PublicationW artykule przedstawiono główne założenia, cele, zakres oraz oczekiwane rezultaty projektu „Przesiadka bez Barier”, wskazanego do realizacji w ramach konkursu NCBiR „Rzeczy są dla ludzi”. Ogólnym celem projektu jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób ze szczególnymi potrzebami (OzSP) poprzez zwiększenie możliwości realizacji podróży, poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz zwiększenie dostępności do infrastruktury...
-
Evaluating the convenience and safety effects of bicycle lanes in Gdańsk
PublicationBicycle lanes are lanes marked on a road and dedicated for exclusive use for cyclists.. Because they combine bike and motor traffic they provide directness and flow. However, a shared use of streets could result in bicycle-car accidents. Following up on the good practice Western countries have in planning cycle infrastructure, Gdańsk has recently introduced bike lanes on a few streets. The aim of the research was to assess the...
-
ROAD SAFETY FOR CYCLISTS BASED ON THE CALORIES NEEDED
PublicationCyclists are a vulnerable group of road users, especially when no separate infrastructure for cyclists is provided. Then, road factors such as distance and altitude differences can indirectly affect cyclists' safety. Therefore, the authors proposed a procedure based on the geometric characteristics of the road that can determine riding difficulties for cyclists. The proposed procedure can be used both by the public authorities who...
Year 2020
-
Project-Based Learning as a Method for Interdisciplinary Adaptation to Climate Change—Reda Valley Case Study
PublicationThe challenges of the global labour market require university authorities to extend traditional forms of education into more innovative and effective solutions. Project-based learning (PjBL) is one of highly effective methods for acquiring knowledge and teaching “soft” skills to future employees. This article describes an experimental use of PjBL at a university with a long history of teaching based on traditional methods—the Gdansk...
-
Projekt wytycznych planowania tras dla pieszych
PublicationW ramach prowadzonych przez resort infrastruktury prac zmierzających do zmiany warunków technicznych, jakie powinny spełniać drogi oraz standardów ich projektowania, powstał m.in. zbiór wytycznych poświęcony projektowaniu infrastruktury dla pieszych. W artykule przedstawiono cele, założenia oraz najistotniejsze elementy „Wytycznych planowania tras dla pieszych” stanowiących pierwszą część zbioru. Prezentowane wytyczne są odpowiedzią...
Year 2019
-
A Study of Transport Behaviour of Academic Communities
PublicationAn important challenge to achieving sustainable university campuses is ensuring that the academic community makes sustainable transport choices. The objective of this study was to investigate the daily commuting patterns, identify the potential for change, and determine the factors and criteria affecting the transport decisions of academic communities of two universities located in Gdansk, Poland. This paper summarizes the results...
-
Analysing Ways to Achieve a New Urban Agenda-Based Sustainable Metropolitan Transport
PublicationThe New Urban Agenda (NUA) sets a new vision of sustainable urban development to help cities deal with the challenges of changing demography. While numerous articles have addressed how the NUA can be implemented at different levels and in different areas, this article points out the potential limitations in incorporating the NUA into metropolitan transport policies. The relevance of the limitations can be seen in three main fields:...
-
Impact of Cyclist Facility Availability at Work on the Number of Bike Commuters
PublicationThe article describes the results of research designed to establish whether cycle provision can influence the number of employees commuting by bike. To that end, employee surveys were conducted in three IT companies in 2012 and 2016. The questionnaire asked about travel behaviour and what the staff thought about their company’s provision of cyclist facilities. Since 2012 each of the companies has moved its head office and the...
-
The influence of the place of residence on the behavior and transport preferences of the inhabitants of the agglomeration
PublicationTransport behaviors and preferences have an impact on modal split, which is why they should form the basis for shaping the public transport offer. Achieving the goals of sustainable mobility requires taking into account differences in transport behavior and preferences characterizing residents from different areas of the agglomeration. Analyzing differences in behaviors and preferences, the possibilities and limitations resulting...
Year 2018
-
Analysis of Reasons of Accidents Between Cyclists and Public Transport Vehicles in Cities
PublicationIn European cities, a bicycle is now or is systematically becoming an equal means of transport. Unfortunately, the growth of bicycle traffic is associated with an increase in the number of accidents involving cyclists. Some of these accidents, are events with cyclists and public transport vehicles - and therefore means of transport, which together are to constitute a serious alternative to a car. Although the share of these kind...
-
Developing a Metropolitan Transport System—Exemplified by the Gdansk–Gdynia–Sopot Metropolitan Area
PublicationAs regional centres with metropolitan functions, metropolises grow and develop depending on how well they can meet the area’s transport needs internally and externally, a result of their socio-economic relations. The transport system of a metropolitan area must ensure that people and goods can move efficiently, effectively and environmentally friendly. Over the last ten years, the transport system of the Gdańsk–Gdynia–Sopot Metropolitan...
-
Integration of a Multilevel Transport System Model into Sustainable Urban Mobility Planning
PublicationWhen planning their transport policy, cities usually focus on developing sustainable transport systems and reducing the negative consequences of transport. One way to deliver transport policies is to use the Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP), a strategic document designed to meet the demand for mobility whilst ensuring adequate quality of life for the residents. The process of Sustainable Urban Mobility Planning (SUMP process)...
-
Prognozowanie wskaźnika motoryzacji na poziomie województw
PublicationWskaźnik motoryzacji jest jedną z najczęściej używanych, unormowanych miar rozwoju motoryzacji. W wielu krajach opracowano i wykorzystuje się krajowe i regionalne modele rozwoju motoryzacji. W Polsce szczegółowe badania nad czynnikami rozwoju motoryzacji dotychczas nie były prowadzone. Autorzy artykułu podjęli wyzwanie uzupełnienia tej luki i opracowali metodę prognozowania liczby pojazdów jako miary ogólnej i wskaźnika motoryzacji...
-
The use of GIS tools for road infrastructure safety management
PublicationThere are many factors that influence accidents and their severity. They can be grouped within the system of man, vehicle and environment. The article focuses on how GIS tools can be used to manage road infrastructure safety. To ensure a better understanding and identification of road factors, GIS tools help with the acquisition of road parameter data. Their other role is helping with a clear and effective presentation of risk...
Year 2017
-
Comparison of Polish and Danish Approach to Promotion of Cycling
PublicationThe article describes two different approaches to promotion of cycling from Denmark and Poland. In the former the promotion locally from 2009 to 2015 has been supported financially by the national government and where initiatives partly have been financed by the national level. In Poland, the promotion has been implemented often as a result of bottom up initiatives and financed solely on local level often with the support of EU...
-
Growing role of walking and cycling and the associated risks
PublicationIncreasing the role of active mobility, including walking and cycling, is one of the tools for developing sustainable urban transport systems as recommended by the EU. The article describes the trends in pedestrian and bicycle traffic in Poland and its share in urban modal split. It identifies and describes the main sources of risks to pedestrian and cycle safety. Recommendations are...
-
Identification of Risk Factors for Collisions Involving Cyclists Based on Gdansk Example
PublicationThe role of pedestrian and bicycle traffic in Poland has growing trend. The comprehensive traffic study, conducted in Gdansk in 2016, has confirmed the increase in the number of cyclists and their share in the modal split. Therefore, it is particularly important to ensure the safety of this group of unprotected road users. Only in 2015 on the roads of Gdansk occurred 93 accidents (excluding collisions) involving cyclists. As a...
-
Pedestrian and bicycle bridges as examples of safe collision-free road crossings
PublicationPedestrians are most at risk when they are crossing the road. This represents a significant proportion of all fatalities among pedestrians, amounting respectively to 50% in non-built-up areas and 75% in built-up areas. The most frequent reason for this accident is failure to give way. What is most terrible is that 30% of pedestrian accidents occurred at marked pedestrian crossings. Therefore, an important part of pedestrian safety...
-
Strategia rozwoju transportu w obszarze metropolitalnym
PublicationDokument strategii rozwoju transportu metropolitalnego jest narzędziem wyrażającym wspólne podejście samorządów i podmiotów działających na obszarze metropolii do rozwiązywania problemów transportowych i przewodnikiem służącym do osiągnięcia wyznaczonych celów. W niniejszym referacie przedstawiono podstawowe cele i założenia oraz metodykę analiz zastosowaną na potrzeby opracowania Strategii Transportu i Mobilności Obszaru Metropolitalnego...
-
The Effect of University Campuses on the Modal Split of Polish Cities
PublicationThe article considers the effect Polish public universities have on the characteristics of urban traffic. The article describes how the public university community has changed over 25 years and its share in the urban population. The characteristics of the modal split in Polish university towns is given based on selected cases. The relation between the share of transport modes in the modal split and the size of towns or university...
-
Universities as Part of the Urban Transport System—Analysis Using the Example of the Gdansk University of Technology and Medical University of Gdansk
PublicationMany cities perceive academic function as a distinctive feature, representing the rank and prestige of the city. Universities provide places for work and learning for a high number of people and represent a significant proportion compared to the total city population (even 22%). Many of Polish universities are located in the urban structure in the form of spatially concentrated campuses, where the number of people working and studying...
Year 2016
-
Cooperation areas between universities and industry - case studies in the area of civil engineering
PublicationThe paper describes the areas of cooperation between universities and industry in the area of civil engineering. Presented examples are related to didactics, research grants and commissioned works. On the basis of the authors own experiences the mutual benefits of cooperation in different areas are described. As well as the assessment criteria of the areas of cooperation by the scientific community. The first area of cooperation...
-
Developing a cycling subsystem as part of a sustainable mobility strategy: the case of Gdansk
PublicationModal share is an important component in developing sustainable transport within a city. In recent years, many cities have set modal share targets for balanced and sustainable transport modes: 30% of public transport and 30% of non-motorized (cycling and walking) modes. Gdansk strategic documents have set similar goals with some actions already taken towards those goals. The cycle network is increasing popular. Gdansk’s cycling...
-
Segmentation of academic community for the purposes of mobility plan development – case study of Gdansk University of Technology
PublicationThe objective of the paper is to analyse the structure of academic community for its transport behaviour and attitudes using the example of the Gdansk University of Technology (the GUT) in Poland. Once understood, the group can be divided into homogenous sub-groups and studied for their potential and ways to influence their behaviour, attitudes and transport patterns. The results may be used to develop dedicated actions designed...
Year 2015
-
Bezpłatny transport publiczny narzędziem kształtowania przewagi konkurencyjnej obszaru metropolitalnego.
PublicationDo kluczowych kompetencji władz należy sprawne wykorzystanie dostępnych narzędzi w celu budowania przewagi konkurencyjnej regionu. Holistyczne spojrzenie na zagadnienie organizacji i funkcjonowania systemu transportowego w obszarach zurbanizowanych pozwala dostrzec ogromną rolę transportu publicznego jaki może pełnić w procesie zarządzania rozwojem obszaru metropolitalnego. Odpowiednio działający system transportu publicznego może...
-
The Impact of Organizational Culture on Bicycle Commuting Frequency: The Research Based on Example of Three IT companies
PublicationThis chapter describes a study on work-related factors affecting employees’ decision on bicycle commuting. Employees’ transport choices are related to organizational culture. This chapter refers to E. Schein’s definition of organizational culture model. The study was made in order to determine the impact of specific levels of organizational culture on the transport behavior of employees. It is based on a survey performed in three...
-
Wyniki studenckiej ankiety dotyczącej platformy Moodle na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska
PublicationArtykuł przedstawia podsumowanie ankiety przeprowadzonej wśród studentów 5. semestru kierunku transport na WILiŚ Politechniki Gdańskiej na temat użyteczności i atrakcyjności wzbogacania klasycznych zajęć przez kursy internetowe. Otrzymane wyniki potwierdziły oczekiwaną akceptację ze strony studentów wzbogacania kursów tradycyjnych kursami na platformie Moodle. Odpowiedzi na pytania otwarte pozwoliły zidentyfikować kilka obszarów,...
Year 2014
-
An application of blended and collaborative learning in spatial planning course
PublicationSpatial Planning is a master course for graduate students of Environmental Engineering. The course is based on assumptions that students’ future work will be connected with spatial planning, and spatial issues will have an influence on their everyday lives. To familiarize students with environmental issues in planning, the teams of students get an assignment to design an urban space, waterfront along a stream. The whole project...
-
COMPOSITE FOOTBRIDGE - SYNERGY EFFECT IN COOPERATION BETWEEN UNIVERSITIES AND INDUSTRY
PublicationPaper presents conditions of science and industry cooperation in Poland (restrictions, barriers, good practice). A key role in initiation of collaboration between units has financial support. What is also important, it is much easier to create innovative solutions on the base of combining the potential of individuals. That is why many countries all over the world look for innovative solutions using budget funds to support grants...
-
Darmowy transport publiczny w Polsce – uwarunkowania, bariery, doświadczenia
PublicationPodstawę zrównoważonej polityki transportowej miast stanowi efektywne zaspakajanie zapotrzebowania na przemieszczanie w ramach transportu publicznego. Celowym jest poszukiwanie sposobów oddziaływania na wybory transportowe mieszkańców i zachęcania ich do korzystania z transportu zbiorowego zamiast samochodu osobowego. W artykule przedstawiono idę darmowego transportu miejskiego, jako narzędzie kształtowania, postulowanej przez...
-
Technical and organizational challenges of development of Public-Use Bicycles
PublicationW artykule przedstawiono ideę oraz historię systemu wypożyczalni rowerów publicznych. W materiale przedstawiono techniczne i organizacyjne wyzwania stawiane przed operatorami systemów najnowszej generacji.
-
The impact of organizational culture on employees' decisions on the selection of bibycles as a form of transportation to work , in the context of creating a new culture for urban mobillity, based on an example of three IT companies located in Gdansk
PublicationCelem artykułu jest wskazanie relacji między kulturą organizacyjną pracodawcy a wyborami transportowymi pracowników. Prowadzone w artykule rozważania odwołują się do modelu kultury organizacyjnej E. Scheina, w którym według kryterium postrzegania przez postronnego obserwatora wyróżnione zostały trzy poziomy: artefakty, wartości i założenia. Przeprowadzone w trzech firmach badania ankietowe, wsparte informacjami z wywiadów osobistych, dowodzą,...
-
THE ROLE OF THE POLISH UNIVERSITIES IN SHAPING A NEW MOBILITY CULTURE - ASSUMPTIONS, CONDITIONS, EXPERIENCE. CASE STUDY OF GDANSK UNIVERSITY OF TECHNOLOGY, CRACOW UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AND SILESIAN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
PublicationThe article expresses an idea of the privileged role of universities in the process of shaping the new culture for urban mobility. Mobility management of the academic community is adopted in order to indirectly influence a wider group of the population. The aim of the study was to investigate the situation at the Polish universities and the willingness of their authorities to implement integrated tools to manage the transportation...
Year 2013
-
Budowanie wizerunku uczelni otwartej na światłe idee, zaangażowanej w poprawę jakości życia w mieście
PublicationArtykuł traktuje o potrzebie nowej kultury mobilności w mieście i o roli ośrodków uniwersyteckich w kształtowaniu pożądanych społecznych postaw transportowych. Na przykładzie Politechniki Gdańśkiej opisano sytuacje konfliktowe występujące w w następstwie braku zarządzania mobilnością społeczności akademickiej a w szczególności pro-motoryzacyjnej polityki parkingowej.
-
Darmowy transport publiczny narzędziem kształtowania nowej kultury mobilności w mieście
PublicationArtykuł traktuje o potrzebie nowej kultury mobilności w mieście. Darmowy transport publiczny jest przedstawiony jako jedno z narzędzi zarządzania społecznymi postawami transportowymi. Na przykładzie belgijskiego Hasselt autorka dowodzi, że darmowa komunikacja miejska nie jest utopią choć proponowane zmiany mają cechy rewolucji organizacyjnej, wymagają przedefiniowania priorytetów, przesunięć środków finansowych między poszczególnymi...
-
Rola Politechniki Gdańskiej w kształtowaniu nowej kultury mobilności w mieście
PublicationArtykuł traktuje o potrzebie nowej kultury mobilności w mieście i o roli ośrodków uniwersyteckich w kształtowaniu pożądanych społecznych postaw transportowych. Autorka opisuje działania na rzecz zarządzania aktywną mobilnością podejmowane na Politechnice Gdańskiej.
Year 2011
-
Ewolucja technologii wykonania nawierzchni ścieżek rowerowych na przykładzie Gdańska
PublicationW artykule opisano wpływ współpracy ugrupowań pozarządowych z władzami miasta Gdańska na jakość infrastruktury rowerowej. Opisano ewolucję technologii wykonania nawierzchni ścieżek rowerowych oraz różne przykłady organizacji ruchu rowerowego dotycząc segregacji ciągów pieszych i rowerowych.
-
Influencing the city spatial order by balancing the development of a transportation system - the city of Gdansk example. = Kształtowanie ładu przestrzennego miasta poprzez równoważenie rozwoju systemu transportowego na przykładzie Gdańska
Publication -
Koło idealne
PublicationNotka informacyjna z przebiegu konkursu na koło idealne organizowanego w ramach IX BFN.
-
Komputerowe wspomaganie nauczania geometrii wykreślnej
PublicationW artykule przedstawiono koncepcję procesu dydaktycznego wykorzystującego nowoczesne technologie do tworzenia elektronicznych komponentów edukacyjnych. Komputerowe wspomaganie procesu nauczania-uczenia się jest szczególnie przydatne w dydaktyce przedmiotów graficznych, ponieważ umożliwia śledzenie powstawania konstrukcji metodą krok-po-kroku oraz osiągnięcie wysokiej precyzji rysunków.
seen 3579 times