Publications
Filters
total: 373
Catalog Publications
Year 2002
-
Standardy nauczania na studiach podyplomowych na przykładzie podyplomowych studiów public relations.
PublicationW artykule stawiam pytanie o możliwość konstruowania standardów nauczania na studiach podyplomowych- standardów związanych nie tylko z ilością godzin, lecz raczej konstrukcji programu, proponowanych przedmiotów , na przykładzie studiów Public Relations.
-
Rozwój stosunków polsko-estońskich na tle zjawisk globalnych.
PublicationWspółczesne wyzwania globalizmu rodzą nowe formy wzajemnego zbliżenia obu krajów. Ważne miejsce zajmują, m.in. kontakty regionalne o charakterze samorządowym, kulturalnym, gospodarczym,naukowym, turystyczny.
-
Rozwój pracowników w organizacji uczącej się
PublicationW artykule zaprezentowano wpływ rozwoju i szkolenia pracowników na efektywność i wydajność organizacji uczącej się.
-
Przedsiębiorczość turystyczna w gminach nadmorskich województwa pomorskiego jako przejaw aktywności zawodowej w społecznościach ''ludzi morza'' - w świetle badań socjologicznych
PublicationTematem artykułu jest zjawisko przedsiębiorczości turystycznej - prowadzenie usług turystycznych w wybranych gminach woj. pomorskiego. Opis rodzajów usług, standardu, form reklamy i marketingu przedsiębiorczości turystycznej. Artykuł na podstawie przeprowadzonych badań.
-
Próba filozoficznej systematyzacji problemu czasu
PublicationFilozofia traktuje problem czasu jako fundamentalny problem filozofii, wyznaczający sam kształt filozofii, albo jako problem szczegółowy, który może być rozważany obiektywistycznie (z perspektywy nauk ścisłych) lub subiektywistycznie w odniesieniu do ludzkiej subiektywności. Może ona rozumieć problem czasu ujmując go od strony tego co jest - bytu, albo rozświetla problem bytu wychodząc od czasowości bycia.
-
Prawne aspekty zarządzania szkołą.
PublicationTreść artykułu dotyczy zasadniczych zagadnień prawnych związanych z zarządzaniem systemem edukacji w RP. W artykule przedstawiono aktualny stan prawny oraz zakres reform oświatowych dokonanych na przestrzeni lat 90-tych.
-
Organizacje społeczne i kulturalne w życiu współczesnej diaspory polskiej.
PublicationCechą charakterystyczną polskiego życia politycznego jest dążenie do tworzenia struktur organizacyjnych.Organizacje społeczne i kulturalne są polem wymiany poglądów i opinii w ważnych sprawach dla społeczności emigracyjnych. Działalność w życiu organizacyjnym, w sytuacji braku możliwości działania w strukturach kraju osiedlenia, pozwala rozładować aktywność społeczną. Organizacje polonijne są czynnikiem reprezentującym wychodźców...
-
Oficjalne porozumienia i umowy, regulujące rozwój współczesnych stosunków polsko-estońskich.
PublicationPrzemiany społeczno-polityczne, zachodzące w latach 90-tych w Polsce i Estonii wywierają ważny wpływ na rozwój stosunków pomiędzy obu krajami. Istotne jest znaczenie regulacji prawnych. Rozwój współczesnych stosunków polsko-estońskich i partnerskiej współpracy służy interesom obu państw i narodów, dostrzega się w nich wolę regulacji i normalizacji oraz wzajemnego wsparcia na drodze do struktur europejskich. Dotychczas obie strony...
-
Odpowiedzialność w biznesie elektronicznym
PublicationEtyczny imperatyw odpowiedzialności jest szczególnie doniosły w epoce informatycznych technologii. W globalnej wiosce każdy może upowszechnić dowolną treść w internecie i każdy może dokonać transakcji na całym świecie. W tym kontekście takie problemy, jak spamming, cracking, dystrybucja pornografii i nielegalnych dóbr, rozpowszechnianie wirusów stanowi nowe wyzwanie dla filozoficznej refleksji.
-
Odpowiedzialność przedsiębiorców wynikająca z przepisów karnych ustawy prawo działalności gospodarczej.
PublicationW artykule przedstawiono odpowiedzialność przedsiębiorców wynikająca z ustawy prawo działalności gospodarczej. Jest to odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków wymienionych w w/w ustawie. Przedstawione czyny są wykroczeniami. Sądem właściwym jest Sąd Grodzki.
-
Obowiązki przedsiębiorcy w świetle ochrony interesów konsumentów w Polsce.
PublicationArtykuł omawia zagadnienia związane z obowiązkami przedsiębiorcy polskiego dotyczącymi takich zachowań, aby nie naruszały interesów i praw konsumentów. Pokazano w nim również ''słabsze'' fragmenty rozwiązań prawnych w tym zakresie.
-
O definicji ekonomii (na przykładzie J.S. Milla)
PublicationPrzedstawiono genezę pojęć "ekonomia polityczna" oraz "homo oeconomicus". Omówiono definicję ekonomii politycznej w ujęciu brytyjskiego myśliciela Johna Stuarta Milla (1806-1873). Artykuł zawiera 47 przypisów i odsyłaczy do źródeł.
-
Metody budowania strategicznej karty wyników na przykładzie Wirtualnej Polski.
PublicationJedną z metod przełożenia strategii na cele operacyjne firmy oraz kontroli jej wykonania jest ''strategiczna karta wyników'' ( ang. Balanced Scorecard,skrót: BSC), w której odpowiednio dobrane mierniki pozwalają na mierzenie wykonania strategii w perspektywie nie tylko finansowej, ale także: klienta,procesów wewnętrznych oraz nauki i rozwoju. Celem artykułu jest zaprezentowanie sposobu, w jaki prowadzono prace nad zbudowaniem...
-
Lorda Kamesa filozofia religii
PublicationW artykule przedstawiono główne założenia filozofii religii opracowanej przez szkockiego prawnika H. Hume`a (1696-1782), znanego jako lord Kames. Charakterystycznym rysem tej filozofii była próba pogodzenia radykalnego determinizmu, także w dziedzinie moralności, z religia chrześcijańską.
-
Konkurencyjność a dokształcanie na poziomie studiów podyplomowych w regionie gdańskim.
PublicationTreścią pracy jest analiza funkcjonowania w wyższych uczelniach studiów podyplomowych w kontekście ich konkurencyjności w regionie gdańskim.
-
Jakość jako determinanta działań podejmowanych w kulturze organizacji przedsiębiorstwa.
PublicationWspółczesny rynek staje się coraz bardziej rynkiem klienta. Rosnące wymagania jakościowe klientów zmuszają zarządzających przedsiębiorstwami do reinterpretacji stawianych sobie celów. W zarządzaniu organizacją konieczne staje się identyfikowanie potrzeb klientów. Wymaga to ustalenia nowych proporcji między kategoriami ilości i jakości.
-
Internet jako nowa forma marketingu - w świetle badań socjologicznych przeprowadzonych w przedsiębiorstwie budowlanym.
PublicationArtykuł opisuje internet jako nowe narzędzie w działaniach marketingowych firm budowlanych (developerów). Sposoby jego wykorzystania w efektowniejszym i efektywniejszym pozyskiwaniu nowych klientów w oparciu o badania socjologiczne.
-
Interdisciplinarity as a methodological challenge
PublicationSkala i zakres zjawiska interdyscyplinarności we wszystkich jego funkcjach i przejawach jest jednym z głównych czynników reorientacji świadomości metodologicznej współczesnej nauki. W artykule dany przegląd złożonej struktury problemu interdyscyplinarności.
-
Globalne dobro wspólne jako kategoria etyczna.
PublicationW tezach argumentuje się na rzecz wprowadzenia orzecznika ''globalny'' do kategorii ''dobro wspólne'' na oznaczenie nowej kategorii dóbr i dobra w sensie moralnym.
-
Feliks Koneczny o cywilizacjach
PublicationArtykuł przedstawia zarys teorii cywilizacji opracowanej przez Feliksa Konecznego (1862-1949). Teoria ta zakłada, że najdoskonalszą formą cywilizacji jest cywilizacja łacińska oparta na religii katolickiej. W artykule wskazano również na kontekst idologiczny teorii F. Koniecznego.
-
"Etyczna firma" i odpowiedzialność korporacyjna
PublicationW artykule przeprowadzona analiza podstawowych stanowisk w kwestii odpowiedzialności firmy i ich filozoficznych uzasadnień. Naświetlone zagadnienie korporacji jako instancji moralnej.
-
Działanie specjalnej strefy ekonomicznej Jantar w Obwodzie Kaliningradzkim.
PublicationArtykuł pokazuje działalność specjalnej strefy ekonomicznej Jantar w latach1998-2002 w Obwodzie Kaliningradzkim.
-
Adam Smith´s political economy in Poland. Review of the problem
PublicationArtykuł omawia recepcję twórczości ekonomicznej Adama Smitha (1723-1790) w Polsce od końca XVIII w. do czasów najnowszych.