Daniel Załuski - Publications - Bridge of Knowledge

Search

Filters

total: 103

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2002
  • Nieformalne załączniki do planów miejscowych.
    Publication

    - Year 2002

    W planowaniu przestrzennym należy oczekiwać wzrostu znaczenia opracowań pozaustawowych. Wraz ze społecznym wzrostem świadomości planistycznej pojawiać się będą coraz większe przeszkody prawne w szybkim przeprowadzaniu procedur planów miejscowych. Opracowania wykonywane na konfliktogennych obszarach będą wymagały coraz więcej czasu oraz zaangażowania planistów i władz miejskich. Tworzenie nieformalnych załączników w znaczny...

  • Nowoczesne strefy przemysłowe jako instrument pobudzania rozwoju lokalnego.
    Publication

    - Year 2002

    Podstawowymi narzędziami wspierającymi budowę stref przemysłowych są przepisy prawne w postaci ustaw i rozporządzeń systemowych, określających sposób przeprowadzania programów, ich finansowanie z budżetu państwa, województwa, gminy lub inwestora strategicznego oraz formę kontroli nad przebiegiem poszczególnych etapów procesu. Innymi dokumentami prawnymi winny być: studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego...

  • Prawo planistyczne w kształtowaniu przestrzeni publicznych.

    Realizacja polityki przestrzennej miast realizuje się na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Na podstawie wytycznych tego dokumentu prawa lokalnego dopuszcza się realizacje poszczególnych budynków. Współgranie form dające obiektywne wrażenie harmonii przestrzennej jest tym co określamy jakością przestrzeni publicznej. Trafność zapisów planów miejscowych tworzy ramy organizujące działalność poszczególnych...

  • Tendencje kształtowania przestrzeni publicznych końca XX wieku.
    Publication

    - Year 2002

    Wielkie miasto nie jest już znaną i spójną przestrzenią, ale zbiorem interesujących punktów, do których dociera się komunikacyjnymi korytarzami poprzez ''puste'' obszary. Przestrzeń miasta zachowuje więc swoją ciągłość jedynie na planie urbanistycznym. W związku z powyższym coraz częściej obserwuje się zjawiska samoistnego lub planowanego tworzenia się wielocentrycznych miast metropolitalnych. Wokół historycznie ukształtowanego...

Year 2004
  • Miasto bez samochodu utopią zrównoważonego rozwoju.
    Publication

    - Year 2004

    Od początku lat dziewięćdziesiątych w Europie Zachodniej trwają prace planistyczne i wdrożeniowe nad ograniczeniem rozwoju komunikacji indywidualnej. Realizowana jest polityka zdecentralizowanej koncentracji struktur miejskich, oparta w głównej mierze na rozbudowie dróg w zakresie przebudowy i usprawniania istniejącego systemu, budowy obejść osiedli, realizacji brakujących obwodnic, wprowadzaniu stref uspokojonego ruchu, likwidacji...

  • "Mity i utopie rewitalizacji.
    Publication

    - Year 2004

    We wszystkich miastach europejskich obserwuje się obecnie procesy dezurbanizacji i suburbanizacji. Zmniejsza się też populacja. Jest to punkt zwrotny w rozwoju cywilizacji. Przez ostatnie 150 lat obszary zurbanizowane wchłaniały środowisko naturalne, obecnie obszary zurbanizowane będą na powrót wchłaniane przez środowisko naturalne. W związku z powyższymi zjawiskami coraz uważniej należy wybierać projekty flagowe, stanowiące katalizatory...

  • Nowe oblicze kolei.
    Publication

    - Year 2004

    W Europie obserwuje się renesans kolei jako szybkiego środka komunikacji publicznej. Realizowane są projekty nowych linii kolejowych i dworców kolejowych na obszarach podmiejskich oraz modernizacji licznych dworców śródmiejskich. W wyniku upadku tradycyjnego przemysłu wokół terenów kolejowych pojawiły się liczne nieużytki miejskie. Ich potencjał terenowy jest szczególnie istotny w obliczu przeinwestowania terenów śródmiejskich.

  • Przestrzenie podróży.
    Publication

    - Year 2004

    W całej Europie obserwuje się renesans kolei jako szybkiego środka komunikacji publicznej. Dzięki przebudowie linii kolejowych, łącznie z przenoszeniem ich pod ziemię, uzyskuje się cenne tereny śródmiejskie. Realizowane są projekty modernizacji licznych dworców kolejowych oraz budowy nowych. Dworce odzyskują rangę wielkich węzłów integracyjnych. Powstają megastruktury przypominające hipermarkety albo multikina. Główna funkcja zespołu...

  • Przestrzeń podróży - nowa forma przestrzeni publicznej.
    Publication

    - Year 2004

    W toku burzliwych dyskusji na temat urbanistyki wyłoniono nowe przestrzenie publiczne, traktowane dotychczas jako "nie-przestrzenie". Współczesne zjawiska związane z globalizacją wytworzyły kolejne, ważne miejsca w krajobrazie: skrzyżowania autostrad i szybkich kolei międzyregionalnych, wielkie lotniska i komunikacyjne węzły integracyjne. Według antropologów przestrzenie te są ważniejsze we współczesnym świecie biznesu niż tradycyjne...

  • Rewitalizacja śródmiejskich terenów poprzemysłowych jako szansa odnowy miast polskich.
    Publication

    - Year 2004

    Rewitalizacja terenów poprzemysłowych może przynieść zyski ze sprzedaży lub dzierżawy tych terenów po odjęciu kosztów wstępnych tj. rekultywacji, uzbrojenia terenu, zarządzania procesem transformacji. Może ożywić lokalny rynek pracy, uaktywnić rynek nieruchomościami, zapobiec degradacji terenów oraz okolic do nich przylegających, wpłynąć na ogólny rozwój śródmieścia i całego miasta, ochronić cenne zabytki i zespoły przemysłowe,...

  • Studium kubaturowe dla Młodego Miasta - analiza rozwiązań projektowych
    Publication

    Artykuł dotyczy problematyki współczesnej koncepcji zabudowy obszaru Młodego Miasta, w tym analizę możliwości inwestycyjnych wynikająca z przyjętych rozwiązań planu miejscowego. Zawarto w nim m.in., sugestie dotyczące przyszłej struktury zabudowy obszaru oraz ograniczeń prawnych dla jej realizacji..

  • Studium kubaturowe dla Młodego Miasta - analiza rozwiązań projektowych
    Publication

    Studium Kubaturowe dla Młodego Miasta jest opracowaniem projektowym uszczegóławiającym ustalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, mającym za zadanie ułatwić pracę właściciela terenu - firmy Synergia '99 sp. z o.o. z przyszłymi deweloperami, władzami miasta i jego mieszkańcami. Jest trójwymiarową wizją potencjalnej zabudowy nowej części śródmieścia Gdańska, zawierającą warunki brzegowe, rozmieszczenie funkcji...

  • Z rozmachem.
    Publication

    - Year 2004

    W dniach 10-11 września br. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy - Biuro Strategii Rozwoju i Integracji Europejskiej przy współpracy polskich i europejskich instytucji zorganizował międzynarodową konferencję pt. "Rewitalizacja substancji mieszkaniowej, społecznej i gospodarczej - kreowanie projektów społecznych, kulturalnych i turystycznych w zdegradowanych obszarach miejskich i poprzemysłowych". Omawiano europejskie przykłady pozytywnych...

Year 2005
  • Architektoniczne hity XXI wieku - ankieta "ARCHITEKTURA - murator''
    Publication

    - Year 2005

    Współczesny dworzec obsługujący pociągi dużych prędkości to nowa jakość w kształtowaniu miasta. Jest to węzeł przesiadkowy, bardziej przypominający elitarne terminale lotnicze niż dworce kolejowe dla ubogich. Nowym węzłem na mapie szybkich kolei jest Arnhem. W 1994r. przystąpiono do prac projektowych nad przebudową istniejącego dworca. Celem projektu UN Studio Van Berkel & Bos jest osiągnięcie bezpiecznych i czytelnych przestrzeni...

  • Bezpieczeństwo podróżnych w świetle projektowania węzłów integracyjnych
    Publication

    - Year 2005

    W obliczu coraz bardziej zatłoczonych arterii komunikacji indywidualnej wraca zapotrzebowanie na użytkowanie komunikacji zbiorowej. W najbliższych latach Polska uzyskała środki z Unii Europejskiej na rozwój i modernizację strategicznych sieci kolejowych. W najbliższym czasie wybrane, polskie dworce kolejowe winny uzyskać rangę nowoczesnych terminali przesiadkowych, dostosowanych do standardów unijnych. Mowa tu głównie o poprawie...

  • Czas na kolej - nowe inwestycje w Holandii
    Publication

    - Year 2005

    Holandia dąży dziś do przejęcia ekonomicznej kontroli nad najbogatszym regionem Europy, przez makroekonomistów zwanym "żółtym bananem". Stworzyła projekt DELTA w oparciu o międzykontynentalne lotnisko Schiphol Amsterdam, sieć międzynarodowych autostrad oraz realizowaną obecnie linię szybkiej kolei międzyregionalnej. W ramach narodowego programu inwestycyjnego, rząd holenderski podjął w roku 1997 decyzję o stworzeniu "Nowych Projektów...

  • Ferrovie ad alta velocita in Polonia
    Publication

    - Year 2005

    Tranzytowe położenie Polski jest jej atutem. Do roku 2013 ma powstać sieć zmodernizowanych linii kolejowych przystosowanych do dużych prędkości. Połączą one kraj z silnymi ekonomicznie regionami starej Unii Europejskiej oraz z wielkimi rynkami zbytu w krajach byłego Związku Radzieckiego. Przy okazji przebudowy samych tras zamierza się przebudować ważniejsze dworce strategiczne: Gdynię Główną Osobową, Warszawę Centralną, Warszawę...

  • Instrumenty sterowania rozwojem przestrzennym na przykładzie Gdańska
    Publication

    - Year 2005

    Artykuł dotyczy problemu mozliwego instrumentarium zarzadznia rozwojem przestrzennym miasta, opisanego na przykładzie Gdańska. Zawarto w nim także propozycję podstawowych strategii przestrzennych, jakich można używać w procesie sterowania rozwojem miasta w warunkach gospodarki rynkowej i w świetle zasad zrównoważonego rozwoju struktur miejskich.

  • Koszary po rewitalizacji - Park Chasse w Bredzie
    Publication

    - Year 2005

    Pojawianie się terenów powojskowych jest bardzo niekorzystne dla struktury miasta. Omawiane obszary dla większości mieszkańców kojarzą się z "zamkniętymi miastami", dostępnymi jedynie dla niewielkiej grupy osób. Tereny te pozostają nadal nieznane wkrótce po zaniku pierwotnej funkcji. Dlatego też bardzo szybko są zagarniane przez nowych autsajderów: złodziei, podpalaczy, bezdomnych, pijaków... W świetle powyższych zjawisk samorządy...

  • Miasta krótkich dróg
    Publication

    - Year 2005

    Należy zrewidować poglądy na temat wielkopowierzchniowych obiektów handlowo-usługowych. Modernistyczne wizje miast zakładały tworzenie schierarchizowanych ośrodków usługowych - osiedlowych, dzielnicowych i centralnych. Socjalistyczne miasta nigdy w pełni nie wykształciły powyższych ośrodków. W wielu przypadkach ułomne struktury polskich miast zostały w ostatnim czasie dopełnione, niezbędnymi dla właściwego funkcjonowania, centrami...

seen 2471 times