dr hab. inż. Leszek Jarzębowicz
Employment
- Associate professor at Department of Electrical Engineering of Transport
Publications
Filters
total: 94
Catalog Publications
Year 2013
-
Wyznaczanie mocy znamionowej agregatów prądotwórczych napędzanych silnikiem spalinowym w świetle wymagań normy PN-ISO 8528
PublicationAgregaty prądotwórcze napędzane silnikiem spalinowym są powszechnie używane jako awaryjne, dodatkowe lub mobilne źródła energii elektrycznej. Głównym ich parametrem jest moc znamionowa. W artykule przedstawiono problem związany z prawidłowym wyznaczaniem wartości tego parametru w świetle zapisów zawartych w normie PN-ISO 8528.
-
Zastosowanie niedrogich modułów bezprzewodowych do sterowania oświetleniem
PublicationW artykule zaprezentowano niedrogi system zdalnego sterowania oświetleniem w budynku. Dokonano krótkiego przeglądu dostępnych na rynku, gotowych rozwiązań. Zaproponowano własną strukturę sterowania wykorzystując tanie moduły bezprzewodowe. Przedstawiono projekt najistotniejszych elementów systemu. Omówiono sposób oprogramowania modułów oraz nadrzędną aplikację sterującą. Artykuł zawiera ocenę systemu, z uwzględnieniem możliwości...
Year 2014
-
3D Machine Vision System for Inspection of Contact Strips in Railway Vehicle Current Collectors
PublicationConstruction and technical condition of current collectors is crucial to reliability and safety of railway transportation. According to the Technical Specifications for Interoperability railway vehicles in the European Union should be equipped with carbon contact strips. Excessive wear or defects of contact strips degrade the capability of undisturbed power transmission, cause faster wear of contact wire, and can even result in...
-
Algorithm for Automatic Wear Estimation of Railway Contact Strips Based on 3D Scanning Results
PublicationElectric rail vehicles use current collection system which consists of overhead contact line and a current collector (pantograph) mounted on the roof of a vehicle. A pantograph is equipped with contact strips, which slide along the contact wire, ensuring steady electric contact. Contact strips are made of carbon layer, fixed to an aluminum carrier. The carbon layer wears down due to friction. Using overly worn contact strips increases...
-
Energy savings by application of supercapacitor storage in trolleybus supplying station - analysis of experimental results
PublicationStorage devices can be divided into two groups: on-board energy storage devices, which are placed in the vehicles and off-board energy storage devices situated in traction substations or between them. Current research is focused mainly on two objectives. The first is to reduce the energy demand by introducing on-board energy storages in light electric vehicles like trams, trolleybuses or electrobuses. The latter is to provide a...
-
Error analysis of calculating average d-q current components using Regular Sampling and Park transformation in FOC drives
PublicationIn electric drives using voltage source inverters, motor currents contain ripple component resulting from pulse-width modulated (PWM) voltage. The frequency range of the ripples is much higher than the bandwidth of current control. Therefore the control is performed on the basis of a fundamental current component, i.e. average value with the averaging time being the PWM period. In majority of cases the average current is measured...
-
Indirect Measurement of Motor Current Derivatives in PMSM Sensorless Drives
PublicationMotor current derivatives contain useful information for control algorithms, especially in sensorless electric drives. The measurement of motor current derivatives in electric motors supplied by voltage source inverter can be performed using di/dt transducers. However, in such a solution additional sensors have to be installed, e.g. Rogowski coils. Another approach is to measure current derivatives indirectly – by oversampling...
-
Methods for evaluating rated power of diesel-powered generator set
PublicationBasic concepts for evaluating rated power of generator sets powered by combustion engines are presented in this article. A relation between parameters of the engine and the generator are shown. Recommendations contained in the standards and technical literature are systematized. The scheme and methodology for evaluating rated power of the generator set, based on laboratory research, are suggested. Also, the main problems which...
-
OPRACOWANIE STUDIUM WYKONALNOŚCI DLA ZADANIA „POPRAWA DOSTĘPU KOLEJOWEGO DO PORTU MORSKIEGO W GDYNI – PRACE PRZYGOTOWAWCZE” POIiŚ 7.1-98 ETAP II ANALIZA STANU ISTNIEJĄCEGO INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ I TABORU W ZAKRESIE SIECI TRAKCYJNEJ, ZASILANIA TRAKCYJNEGO I LINII POTRZEB NIETRAKCYJNYCH
PublicationW opracowaniu dokonano analizy stanu istniejącego układu zasilania elektrotrakcyjnego na obszarze stacji kolejowej Gdynia Port. Prace wykonano w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
-
OPRACOWANIE STUDIUM WYKONALNOŚCI DLA ZADANIA „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk – PRACE PRZYGOTOWAWCZE” POIiŚ 7.1-77 ETAP II ANALIZA STANU ISTNIEJĄCEGO INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ I TABORU W ZAKRESIE SIECI TRAKCYJNEJ, ZASILANIA TRAKCYJNEGO I LINII POTRZEB NIETRAKCYJNYCH
PublicationW opracowaniu przedstawiono analizę istniejącego stanu technicznego sieci trakcyjnej i układu zasilania elektrotrakcyjnego na obszarze stacji Portu Gdańsk i linii dowozowych. Prace wykonano w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
-
Wizyjny system monitoringu stanu nakładek stykowych odbieraków prądu
PublicationEksploatowane do niedawna w Polsce nakładki pantografów kolejowych były wykonywane w postaci styków miedzianych. Na początku 2011 r. przeprowadzono kompleksową zmianę typu nakładek stykowych, stosowanych przez operatorów korzystających z infrastruktury PKP PLK S.A., z miedzianych na metalizowane węglowe. Wraz z wprowadzeniem nakładek węglowych istnieje potrzeba opracowania nowych metod diagnostyki tego istotnego elementu toru zasilania...
-
Wybrane aspekty modelowania matematycznego kolejowego odbieraka prądu
PublicationNieprawidłowa współpraca odbieraka z siecią jezdną, w niekorzystnych warunkach lokalnych, prowadzi do uszkodzeń sieci lub odbieraka. Może być to spowodowane niewłaściwym wykonaniem lub utrzymaniem tych istotnych elementów układu zasilania. Tego typu sytuacje awaryjne powodują duże opóźnienia w ruchu pociągów i generują olbrzymie koszty. Wskazuje to na duże znaczenie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych sieci i odbieraków oraz...
Year 2015
-
Analiza energochłonności pojazdu elektrycznego w oparciu o dane z pokładowego rejestratora parametrów
PublicationW artykule zaproponowano zastosowanie pokładowego rejestratora parametrów dla uzyskania wyników ekspe-rymentalnych pozwalających na analizę energetyczną wózka elektrycznego. Omówiono metodykę przetwarzania danych pomiarowych oraz sposób wykonywania przejazdów dla określenia zapotrzebowania na moc w funkcji prędkości, skuteczności hamowania odzyskowego oraz stopnia chwilowego przeciążenia napędu elektrycznego podczas przyspieszania....
-
Improving Control Dynamics of PMSM Drive by Estimating Zero-Delay Current Value
PublicationDynamic performance of current control loop still remains crucial for position-, speed-, and torque-controlled drives. In the study, a current loop solution has been designed for field oriented control of permanent magnet synchronous motors (PMSM). It enhances typical PI controller with an estimator of zero-delay current (ZDC) value. The ZDC estimation allows for selecting substantially higher controller gain. It reduces control...
-
OPRACOWANIE DOKUMENTACJI PRZEDPROJEKTOWEJ DLA PROJEKTU „PRACE NA LINII KOLEJOWEJ NR 1 NA ODCINKU CZĘSTOCHOWA – ZAWIERCIE” w ramach projektu POIiŚ 7.1 – 103 „Prace na wybranych liniach kolejowych w perspektywie UE 2014-2020 – Prace przygotowawcze” umowa nr 60/039/0009/14/Z/I ETAP IV Analizy techniczne wariantów inwestycyjnych z oszacowaniem kosztów System zasilania trakcji.
PublicationW opracowaniu przedstawiono analizę układu zasilania elektrotrakcyjnego linii kolejowej nr 1 pomiędzy Częstochową a Zawierciem. Prace wykonano w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
-
OPRACOWANIE STUDIUM WYKONALNOŚCI DLA ZADANIA „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk – PRACE PRZYGOTOWAWCZE” POIiŚ 7.1-77 ETAP IV ANALIZY TECHNICZNE WARIANTÓW INWESTYCYJNYCH Z OSZACOWANIEM KOSZTÓW W ZAKRESIE SIECI TRAKCYJNEJ, SYSTEMU ZASILANIA TRAKCJI I LINII POTRZEB NIETRAKCYJNYCH (LPN)
PublicationW opracowaniu wykonano analizę układu zasilania trakcji elektrycznej na obszarze Portu Gdańsk. Dobrano typy sieci trakcyjnej, wykonano obliczenia obciążenia podstacji dla horyzontu czasowego 2045. Oszacowano koszty inwestycji dla poszczególnych wariantów. Analizę wykonano w ramach działalności Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Narodowej Strategii Spójności.
-
OPRACOWANIE STUDIUM WYKONALNOŚCI DLA ZADANIA „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdynia – PRACE PRZYGOTOWAWCZE” POIiŚ 7.1-98 ETAP IV Analizy techniczne wariantów inwestycyjnych z oszacowaniem kosztów w zakresie sieci trakcyjnej, systemu zasilania trakcji i linii potrzeb nietrakcyjnych (LPN)
PublicationW opracowaniu przedstawiono wyniki analizy trakcyjnego układu zasilania obszaru portu Gdynia i linii dowozowych. Praca wykonywana w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
-
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia Publicznego (SIWZ) Dla przetargu nieograniczonego na opracowanie dokumentacji projektowej na roboty budowlane realizowane w ramach projektu "Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni" Rozdział 11.4.6 - Sieć trakcyjna i zasilanie sieci trakcyjnej.
PublicationW opracowaniu opisano wymagania SIWZ dotyczące sieci trakcyjnej i jej zasilania na obszarze stacji Gdynia Port. Prace realizowane w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
-
SPECYFIKACJA ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO (SIWZ) DLA PRZETARGU NIEOGRANICZONEGO NA OPRACOWANIE DOKUMENTACJI PROJEKTOWEJ NA ROBOTY BUDOWLANE REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU „POPRAWA INFRASTRUKTURY KOLEJOWEGO DOSTĘPU DO PORTU GDAŃSK” Rozdział 11.4.6 - Sieć trakcyjna i zasilanie sieci trakcyjnej.
PublicationW opracowaniu określono wymagania SIWZ związane z siecią trakcyjną i jej zasilaniem na terenie stacji Portu Gdańsk. Prace wykonano w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
-
Wavelet transform-based approach to defect identification in railway carbon contact strips.
PublicationPantographs of electric rail vehicles are fitted with carbon contact strips, which slide along the contact wire of catenary to provide constant electrical contact. Contact strips are exposed to wear and damages. Using damaged contact strips significantly increases the risk of catenary rupture. Therefore, their technical condition has to be inspected frequently. In previous work a 3D laser scanning system was proposed for recording...
seen 3552 times