Rezerwa subwencji ogólnej w systemie finansowania samorządu terytorialnego - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Rezerwa subwencji ogólnej w systemie finansowania samorządu terytorialnego

Abstract

Artykuł poświęcony jest rezerwie subwencji ogólnej. Jego celem jest analiza jej funkcjonowania w systemie subwencjonowania samorządu terytorialnego pod względem ekonomicznym oraz, częściowo, pod względem prawnym. Podmiotem badań są wszystkie szczeble samorządu terytorialnego: gminny, powiatowy i wojewódzki. Zakres czasowy badań obejmuje lata 2008-2015, natomiast ewolucję rezerwy prześledzono od momentu reaktywacji samorządu terytorialnego, czyli od roku 1991, po czasy współczesne. W artykule wykorzystano metody: statystyki opisowej oraz analizy opisowej. Spośród sformułowanych w pracy wniosków do najistotniejszych należą: brak prawidłowej konstrukcji części „trans-portowo-drogowej” rezerwy, która ma charakter dotacji celowej, a nie subwencji; znaczące różnice w liczbie jednostek-beneficjentów oraz duże fluktuacje kwot rozdzielanych w ramach rezerwy.

Citations

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cite as

Full text

download paper
downloaded 419 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU no. 485, pages 407 - 417,
ISSN: 1899-3192
Language:
Polish
Publication year:
2017
Bibliographic description:
Sekuła A.: Rezerwa subwencji ogólnej w systemie finansowania samorządu terytorialnego// PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU. -Vol. 485., (2017), s.407-417
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.15611/pn.2017.485.32
Bibliography: test
  1. Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego [Ofiarski 2010, s. 217].
  2. W ustawie zawarto natomiast limitowany wykaz przedsięwzięć podlegający dofinansowaniu z rozdziału tej części rezerwy. Sposób dofinansowywania zadań, sprecyzowany rodzaj dofinan- sowywanych zadań (konkretne projekty drogowe w założonym czasie na określoną sumę) jednoznacznie przesądzają, że ma charakter dotacji celowej z wszystkimi wada- mi tego rozwiązania, stąd też oceniona winna być negatywnie. Z kolei druga część rezerwy, umownie w artykule nazwana częścią "ze zwro- tów", skonstruowana jest prawidłowo. Zawiera nie tylko kryteria rozdziału, ale wymusza aktywną partycypację strony samorządowej w procesie rozdziału, gdyż w ustawie zawarto rozwiązania, gdyby strona samorządowa nie zaakceptowała pro- ponowanych wielkości na każde z zadań i kryteriów podziału. Warto zwrócić uwagę, że powyższe prawidłowo ocenione regulacje zostały za- warte w ustawie dopiero po wydaniu wyroku przez Trybunał Konstytucyjny, oraz podkreślić, iż zmiana nie została wykonana kompleksowo -w odniesieniu do całej rezerwy subwencji ogólnej, lecz częściowo -tylko w zakresie artykułu 36, do które- go wprost nawiązywał wniosek Rady Miasta Krakowa. W wątpliwość należy też podać sens tworzenia dwóch składowych rezerwy, któ- rych kwoty są naliczane i rozdzielane według całkowicie odrębnych reguł. open in new tab
  3. Literatura Bank Danych Lokalnych, https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane. Borodo A., 2007, Polskie prawo finansowe, Dom Organizatora, Toruń. open in new tab
  4. Carroll D.A., Johnson T., 2010, Examining small town revenues: To what extent are they diversified?, Public Administration Review, vol. 70, iss. 2, s. 223-235. open in new tab
  5. Kosek-Wojnar M., Surówka K., 2007, Podstawy finansów samorządu terytorialnego, PWN, Warszawa.
  6. Lotz J., 2005, Accountability and control in the financing of local government in Denmark, OECD Journal on Budgeting, vol. 5, no. 2, s. 55-67. open in new tab
  7. Ofiarski Z., 2010, Normatywny model źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego a ograni- czenia wynikające z sytuacji sektora finansów publicznych w Polsce. Dylematy i wyzwania finansów publicznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nr 141, s. 211-223.
  8. Owsiak S., 2017, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, PWN, Warszawa.
  9. Sekuła A., 2014, Analiza dochodów z udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych w gminach województwa pomorskiego. Finanse publiczne, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekono- micznego we Wrocławiu, nr 346, s. 235-245. open in new tab
  10. Sekuła A., 2015, General grants and development -a relationship without a future? The effects of the structure of general grants on the development of local government units in Poland, Lex Localis - Journal of Local Self-Government, vol. 13, no. 4, s. 915-932. open in new tab
  11. Shah A., 2016, Fiscal policies for coordinated urban-rural development and their relevance for China, Public Finance & Management, vol. 16, no. 1, s. 51-74. open in new tab
  12. Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r., poz. 198 ze zm. open in new tab
  13. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 31 stycznia 2013 r., sygn. akt K 14/11, Dz.U. z 2013, poz. 193. open in new tab
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 108 times

Recommended for you

Meta Tags