Abstrakt
Artykuł poświęcony jest rezerwie subwencji ogólnej. Jego celem jest analiza jej funkcjonowania w systemie subwencjonowania samorządu terytorialnego pod względem ekonomicznym oraz, częściowo, pod względem prawnym. Podmiotem badań są wszystkie szczeble samorządu terytorialnego: gminny, powiatowy i wojewódzki. Zakres czasowy badań obejmuje lata 2008-2015, natomiast ewolucję rezerwy prześledzono od momentu reaktywacji samorządu terytorialnego, czyli od roku 1991, po czasy współczesne. W artykule wykorzystano metody: statystyki opisowej oraz analizy opisowej. Spośród sformułowanych w pracy wniosków do najistotniejszych należą: brak prawidłowej konstrukcji części „trans-portowo-drogowej” rezerwy, która ma charakter dotacji celowej, a nie subwencji; znaczące różnice w liczbie jednostek-beneficjentów oraz duże fluktuacje kwot rozdzielanych w ramach rezerwy.
Cytowania
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU
nr 485,
strony 407 - 417,
ISSN: 1899-3192 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2017
- Opis bibliograficzny:
- Sekuła A.: Rezerwa subwencji ogólnej w systemie finansowania samorządu terytorialnego// PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU. -Vol. 485., (2017), s.407-417
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.15611/pn.2017.485.32
- Bibliografia: test
-
- Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego [Ofiarski 2010, s. 217].
- W ustawie zawarto natomiast limitowany wykaz przedsięwzięć podlegający dofinansowaniu z rozdziału tej części rezerwy. Sposób dofinansowywania zadań, sprecyzowany rodzaj dofinan- sowywanych zadań (konkretne projekty drogowe w założonym czasie na określoną sumę) jednoznacznie przesądzają, że ma charakter dotacji celowej z wszystkimi wada- mi tego rozwiązania, stąd też oceniona winna być negatywnie. Z kolei druga część rezerwy, umownie w artykule nazwana częścią "ze zwro- tów", skonstruowana jest prawidłowo. Zawiera nie tylko kryteria rozdziału, ale wymusza aktywną partycypację strony samorządowej w procesie rozdziału, gdyż w ustawie zawarto rozwiązania, gdyby strona samorządowa nie zaakceptowała pro- ponowanych wielkości na każde z zadań i kryteriów podziału. Warto zwrócić uwagę, że powyższe prawidłowo ocenione regulacje zostały za- warte w ustawie dopiero po wydaniu wyroku przez Trybunał Konstytucyjny, oraz podkreślić, iż zmiana nie została wykonana kompleksowo -w odniesieniu do całej rezerwy subwencji ogólnej, lecz częściowo -tylko w zakresie artykułu 36, do które- go wprost nawiązywał wniosek Rady Miasta Krakowa. W wątpliwość należy też podać sens tworzenia dwóch składowych rezerwy, któ- rych kwoty są naliczane i rozdzielane według całkowicie odrębnych reguł. otwiera się w nowej karcie
- Literatura Bank Danych Lokalnych, https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane. Borodo A., 2007, Polskie prawo finansowe, Dom Organizatora, Toruń. otwiera się w nowej karcie
- Carroll D.A., Johnson T., 2010, Examining small town revenues: To what extent are they diversified?, Public Administration Review, vol. 70, iss. 2, s. 223-235. otwiera się w nowej karcie
- Kosek-Wojnar M., Surówka K., 2007, Podstawy finansów samorządu terytorialnego, PWN, Warszawa.
- Lotz J., 2005, Accountability and control in the financing of local government in Denmark, OECD Journal on Budgeting, vol. 5, no. 2, s. 55-67. otwiera się w nowej karcie
- Ofiarski Z., 2010, Normatywny model źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego a ograni- czenia wynikające z sytuacji sektora finansów publicznych w Polsce. Dylematy i wyzwania finansów publicznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nr 141, s. 211-223.
- Owsiak S., 2017, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, PWN, Warszawa.
- Sekuła A., 2014, Analiza dochodów z udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych w gminach województwa pomorskiego. Finanse publiczne, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekono- micznego we Wrocławiu, nr 346, s. 235-245. otwiera się w nowej karcie
- Sekuła A., 2015, General grants and development -a relationship without a future? The effects of the structure of general grants on the development of local government units in Poland, Lex Localis - Journal of Local Self-Government, vol. 13, no. 4, s. 915-932. otwiera się w nowej karcie
- Shah A., 2016, Fiscal policies for coordinated urban-rural development and their relevance for China, Public Finance & Management, vol. 16, no. 1, s. 51-74. otwiera się w nowej karcie
- Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r., poz. 198 ze zm. otwiera się w nowej karcie
- Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 31 stycznia 2013 r., sygn. akt K 14/11, Dz.U. z 2013, poz. 193. otwiera się w nowej karcie
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 109 razy