Rezerwa subwencji ogólnej w systemie finansowania samorządu terytorialnego - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Rezerwa subwencji ogólnej w systemie finansowania samorządu terytorialnego

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest rezerwie subwencji ogólnej. Jego celem jest analiza jej funkcjonowania w systemie subwencjonowania samorządu terytorialnego pod względem ekonomicznym oraz, częściowo, pod względem prawnym. Podmiotem badań są wszystkie szczeble samorządu terytorialnego: gminny, powiatowy i wojewódzki. Zakres czasowy badań obejmuje lata 2008-2015, natomiast ewolucję rezerwy prześledzono od momentu reaktywacji samorządu terytorialnego, czyli od roku 1991, po czasy współczesne. W artykule wykorzystano metody: statystyki opisowej oraz analizy opisowej. Spośród sformułowanych w pracy wniosków do najistotniejszych należą: brak prawidłowej konstrukcji części „trans-portowo-drogowej” rezerwy, która ma charakter dotacji celowej, a nie subwencji; znaczące różnice w liczbie jednostek-beneficjentów oraz duże fluktuacje kwot rozdzielanych w ramach rezerwy.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 419 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU nr 485, strony 407 - 417,
ISSN: 1899-3192
Język:
polski
Rok wydania:
2017
Opis bibliograficzny:
Sekuła A.: Rezerwa subwencji ogólnej w systemie finansowania samorządu terytorialnego// PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU. -Vol. 485., (2017), s.407-417
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.15611/pn.2017.485.32
Bibliografia: test
  1. Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego [Ofiarski 2010, s. 217].
  2. W ustawie zawarto natomiast limitowany wykaz przedsięwzięć podlegający dofinansowaniu z rozdziału tej części rezerwy. Sposób dofinansowywania zadań, sprecyzowany rodzaj dofinan- sowywanych zadań (konkretne projekty drogowe w założonym czasie na określoną sumę) jednoznacznie przesądzają, że ma charakter dotacji celowej z wszystkimi wada- mi tego rozwiązania, stąd też oceniona winna być negatywnie. Z kolei druga część rezerwy, umownie w artykule nazwana częścią "ze zwro- tów", skonstruowana jest prawidłowo. Zawiera nie tylko kryteria rozdziału, ale wymusza aktywną partycypację strony samorządowej w procesie rozdziału, gdyż w ustawie zawarto rozwiązania, gdyby strona samorządowa nie zaakceptowała pro- ponowanych wielkości na każde z zadań i kryteriów podziału. Warto zwrócić uwagę, że powyższe prawidłowo ocenione regulacje zostały za- warte w ustawie dopiero po wydaniu wyroku przez Trybunał Konstytucyjny, oraz podkreślić, iż zmiana nie została wykonana kompleksowo -w odniesieniu do całej rezerwy subwencji ogólnej, lecz częściowo -tylko w zakresie artykułu 36, do które- go wprost nawiązywał wniosek Rady Miasta Krakowa. W wątpliwość należy też podać sens tworzenia dwóch składowych rezerwy, któ- rych kwoty są naliczane i rozdzielane według całkowicie odrębnych reguł. otwiera się w nowej karcie
  3. Literatura Bank Danych Lokalnych, https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane. Borodo A., 2007, Polskie prawo finansowe, Dom Organizatora, Toruń. otwiera się w nowej karcie
  4. Carroll D.A., Johnson T., 2010, Examining small town revenues: To what extent are they diversified?, Public Administration Review, vol. 70, iss. 2, s. 223-235. otwiera się w nowej karcie
  5. Kosek-Wojnar M., Surówka K., 2007, Podstawy finansów samorządu terytorialnego, PWN, Warszawa.
  6. Lotz J., 2005, Accountability and control in the financing of local government in Denmark, OECD Journal on Budgeting, vol. 5, no. 2, s. 55-67. otwiera się w nowej karcie
  7. Ofiarski Z., 2010, Normatywny model źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego a ograni- czenia wynikające z sytuacji sektora finansów publicznych w Polsce. Dylematy i wyzwania finansów publicznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nr 141, s. 211-223.
  8. Owsiak S., 2017, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, PWN, Warszawa.
  9. Sekuła A., 2014, Analiza dochodów z udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych w gminach województwa pomorskiego. Finanse publiczne, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekono- micznego we Wrocławiu, nr 346, s. 235-245. otwiera się w nowej karcie
  10. Sekuła A., 2015, General grants and development -a relationship without a future? The effects of the structure of general grants on the development of local government units in Poland, Lex Localis - Journal of Local Self-Government, vol. 13, no. 4, s. 915-932. otwiera się w nowej karcie
  11. Shah A., 2016, Fiscal policies for coordinated urban-rural development and their relevance for China, Public Finance & Management, vol. 16, no. 1, s. 51-74. otwiera się w nowej karcie
  12. Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r., poz. 198 ze zm. otwiera się w nowej karcie
  13. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 31 stycznia 2013 r., sygn. akt K 14/11, Dz.U. z 2013, poz. 193. otwiera się w nowej karcie
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 109 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi