Abstract
Artykuł podejmuje problematykę systemu wynagradzania nauczycieli w Polsce. W pierwszej części przedstawiono oświatę jako zadanie publiczne polskich gmin, powiatów i województw oraz miast na prawach powiatu, które wypełniają zadania zarówno gmin, jak i powiatów. W kolejnej części omówiono kryteria (zwłaszcza dotyczące nauczycieli) podziału części oświatowej subwencji ogólnej z budżetu państwa pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego. Następnie opisano zasady naliczania wynagrodzeń nauczycieli. W części empirycznej artykułu przedstawiono strukturę i dynamikę wydatków oświatowych na wynagrodzenia w latach 2004–2020 oraz porównano ich wysokość z oświatową częścią subwencji. Następnie analizowana jest różnica między minimalnym i średnim wynagrodzeniem nauczycieli. Ostatnia część to studium przypadku pokazujące wpływ wynagrodzeń nauczycieli na wydatki w budżecie Lublina.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Authors (2)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.31268/StudiaBAS.2022.12
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach
- Published in:
-
STUDIA BAS
pages 49 - 70,
ISSN: 2080-2404 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2022
- Bibliographic description:
- Sekuła A., Nucińska, J.: System wynagradzania nauczycieli w Polsce – skutki dla lokalnych budżetów// STUDIA BAS -Vol. 70,iss. 2 (2022), s.49-70
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.31268/studiabas.2022.12
- Sources of funding:
-
- Statutory activity/subsidy
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 123 times