Teledetekcyjne badanie konstrukcyjnych elementów żelbetowych z użyciem naziemnego skaningu laserowego
Abstract
Współczesna technologia naziemnego skaningu laserowego (TLS) z użyciem skanerów geodezyjnych o zasięgu większym niż 50 metrów pozwala na pomiar geometrii elementów konstrukcyjnych z dokładnością bliską 1 mm. Autorzy, w oparciu o badania laboratoryjne i doświadczenia własne, prezentują rozwiązanie pozwalające na wstępną ocenę belek żelbetowych jako podstawowych elementów konstrukcyjnych budowli typu mosty, wiadukty, budynki wielkopowierzchniowe. Przedmiotem artykułu jest analiza możliwości oceny deformacji i mechanizmów niszczenia zginanych belek żelbetowych z wykorzystaniem naziemnego skaningu laserowego weryfikowanego metodami fotogrametrycznymi. W artykule przytoczone zostają przykłady modelowania obrazu pozyskanego z naziemnego skaningu laserowego w dostępnych programach dedykowanych do pracy z chmurą punktów. Opisano możliwości i ograniczenia technik laserowych, a także określono przy spełnieniu jakich warunków mogą być stosowane w analizie elementów żelbetowych. Przedstawiono procedury pomiarowe, które posłużyć mogą do określania mechaniki zniszczenia belek i pomiaru deformacji.
Authors (4)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Logistyka
pages 856 - 863,
ISSN: 1231-5478 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Nagrodzka-Godycka K., Szulwic J., Ziółkowski P., Janowski A.: Teledetekcyjne badanie konstrukcyjnych elementów żelbetowych z użyciem naziemnego skaningu laserowego// Logistyka. -., nr. 6 (2014), s.856-863
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 121 times
Recommended for you
Morski skaning laserowy infrastruktury portowej na przykładzie portu we Władysławowie
- A. Kholodkov,
- K. Matysik,
- M. Matysik
- + 3 authors