Abstract
Zagadnienie zaangażowania klienta budzi zainteresowanie zarówno teoretyków, jak i praktyków. Z tego względu artykuł poświęcono rozwojowi koncepcji zaangażowania konsumenta, która coraz częściej jest przedmiotem opracowań naukowych. Wykorzystano w nim podejście dedukcyjne, oparte na analizie literatury przedmiotu. Analizie poddano najczęściej cytowane publikacje w bazach Web of Science (Core Collection) oraz Scopus. Celem opracowania był przegląd literatury przedmiotu i identyfikacja luk poznawczych w analizowanym obszarze. Wykazano brak jednoznaczności analizowanego pojęcia, co znacznie utrudnia prowadzenie badań i porównywanie ich wyników. Brakuje jednego podejścia zarówno na etapie pojęciowym, jak i przy opracowywaniu modeli koncepcyjnych. Istotne znaczenie ma też wykazanie etapów – w ramach procesu budowania zaangażowania konsumenta – i konstruktów będących zmiennymi przyczynowymi i wynikowymi. Wśród analizowanych pozycji literatury jedynie część stanowiły opracowania oparte na badaniach (artykuły badawcze). Wszystkie wspomniane elementy pokazują, że koncepcja zaangażowania konsumenta jest obszarem, który wciąż wymaga prowadzenia badań empirycznych.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (2017 Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur)
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Handel Wewnętrzny
pages 159 - 170,
ISSN: 0438-5403 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2017
- Bibliographic description:
- Gołąb-Andrzejak E.: Zaangażowanie konsumenta – przegląd literatury// Handel Wewnętrzny. -., iss. 5(370) (2017), s.159-170
- Bibliography: test
-
- Ballantyne D., Frow P., Varey R.J., Payne A. (2011), Value propositions as communication practice: Tak- ing a wider view, "Industrial Marketing Management", No. 40(1). open in new tab
- Bonabeau E. (2009), Decisions 2.0: The Power of Collective Intelligence, "MIT Sloan Management Review", No. 50(2). open in new tab
- Bowden J.L.H. (2009), The process of customer engagement: A conceptual framework, "The Journal of Marketing Theory and Practice", No. 17(1). open in new tab
- Brodie R.J., Hollebeek L. D., Jurić B., Ilić A. (2011), Customer engagement: conceptual domain, funda- mental propositions, and implications for research, "Journal of Service Research", No. 14(3). open in new tab
- Brodie R.J., Ilic A., Juric B., Hollebeek L. (2013), Consumer engagement in a virtual brand community: An exploratory analysis, "Journal of Business Research", No. 66(1). open in new tab
- Czakon W. (2011), Metodyka systematycznego przeglądu literatury, "Przegląd Organizacji", nr 3. open in new tab
- Gummerus J., Liljander V., Weman E., Pihlström M. (2012), Customer engagement in a Facebook brand community, "Management Research Review", No. 35(9). open in new tab
- Hollebeek L.D. (2011a), Demystifying customer brand engagement: Exploring the loyalty nexus, "Journal of Marketing Management", No. 27(7-8). open in new tab
- Hollebeek L. (2011b), Exploring customer brand engagement: definition and themes, "Journal of Strategic Marketing", No. 19(7). open in new tab
- Hollebeek L.D., Glynn M.S., Brodie R.J. (2014), Consumer brand engagement in social media: Conceptu- alization, scale development and validation, "Journal of Interactive Marketing", No. 28(2). open in new tab
- Jahn B., Kunz W. (2012), How to transform consumers into fans of your brand, "Journal of Service Management", No. 23(3). open in new tab
- Kitayama S., Markus H. R., Kurokawa M. (2000), Culture, emotion, and well-being: good feelings in Japan and the United States, "Cognition & Emotion", No. 14(1). open in new tab
- Kucia M. (2016), Zaangażowanie konsumentów w wirtualizację handlu, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 32.
- Kumar V., Aksoy L., Donkers B., Venkatesan R., Wiesel T., Tillmanns S. (2010), Undervalued or Over- valued Customers: Capturing Total Customer Engagement Value, "Journal of Service Research", No. 13(3). open in new tab
- Kumar V., Pansari A. (2015), Competitive advantage through engagement, "Journal of Marketing Rese- arch In-Press", No. 53 (4). open in new tab
- Kumar V., Pansari A. (2017), Customer engagement: the construct, antecedents, and consequences, "Jour- nal of the Academic Marketing Science", No. 45 (3).
- Mollen A., Wilson H. (2010), Engagement, telepresence and interactivity in online consumer experience: Reconciling scholastic and managerial perspectives, "Journal of Business Research", No. 63(9-10). open in new tab
- Sashi C.M. (2012), Customer engagement, buyer-seller relationships, and social media, "Management Decision", No. 50(2). open in new tab
- Sedley (2010), 4th Annual Online Customer Engagement Report 2010. open in new tab
- Van Doorn J., Lemon K. N., Mittal V., Nass S., Pick D., Pirner P., Verhoef P. C. (2010), Customer en- gagement behavior: Theoretical foundations and research directions, "Journal of Service Research", No. 13(3). open in new tab
- Verhoef P. C., Reinartz W. J., Krafft M. (2010), Customer Engagement as a New Perspective in Customer Management, "Journal of Service Research", No. 13 (3). open in new tab
- Vivek S.D., Beatty S.E., Morgan R.M. (2012), Customer engagement: Exploring customer relationships beyond purchase, "The Journal of Marketing Theory and Practice", No. 20(2). open in new tab
- Wirtz J., Den Ambtman A., Bloemer J., Horváth C., Ramaseshan B., Van de Klundert J., Gurhan Canli Z., Kandampully J. (2013), Managing brands and customer engagement in online brand communities, "Journal of Service Management", No. 24(3). open in new tab
- Zomerdijk L. G., Voss Ch. A. (2010), Service Design for Experience-Centric Services, "Journal of Service Research", No. 13(1). open in new tab
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 126 times