Publications
Filters
total: 265
Catalog Publications
-
Some aspects of vibration control. Part I: Active and passive correction.
PublicationPrzedstawiono ogólne podejście do modyfikacji układu mechanicznego w ruchu harmonicznym przy użyciu aktywnych i pasywnych metod. Zaproponowano metodę wyznaczania elementów macierzy układu lub struktury i nastaw regulatora, zapewniającą najefektywniejsze oddziaływanie na dynamikę ruchu.
-
An analysis of the possibilities of increasing the production of electrical energy during the summer season by heat-generation back pressure turbine power units.
PublicationZbadano możliwości podniesienia mocy elektrycznej produkowanej przez przeciwprężne bloki ciepłownicze w sezonie letnim. Zbadano jedną z możliwości polegającą na dochładzaniu wody sieciowej powracającej z aglomeracji miejskiej. Zwrócono uwagę na aspekty techniczne, ekonomiczne i ekologiczne rozważanego rozwiązania.
-
Neural simulator of steam power unit.
PublicationZbadano możliwości zbudowania neuronowego symulatora turbinowego bloku energetycznego. Zamodelowano ten obieg i sprawdzono konfiguracje sztucznych sieci neuronowych (SSN) zapewniające dużą dokładność symulatora neuronowego. Zwrócono uwagę na problemy dotyczące węzłów siłowni, w których następuje mieszanie się strumieni czynnika o zróżnicowanych parametrach cieplno-przepływowych. Wskazano na zastosowanie takiego symulatora w diagnostyce.
-
Diagnostyka cieplno-przepływowa obiektów energetycznych.
PublicationPrzedyskutowano problemy diagnostyki cieplno-przepływowej bloków energetycznych. Szczególną uwagę poświęcono blokom z turbinami parowymi. Opisano problemy monitoringu i diagnostyki. Przedstawiono koncepcję diagnostyki. Opisano modele matematyczne obiektów energetycznych i ich strojenie. Zidentyfikowano stan referencyjny. Scharakteryzowano pozyskiwanie danych eksperymentalnych. Zajęto się diagnostyką w warunkach niepełnej informacji...
-
Gas turbine: advanced marine propulsion.
PublicationPrzedstawiono rys historyczny rozwoju okrętowych turbin gazowych. Omówiono główne problemy zastosowania turbiny gazowej jako głównego silnika okrętowego i współczesne tendencje rozwoju tego napędu.
-
Marine turbines: cogeneration and combined propulsion systems.
PublicationOmówiono główne aspekty kombinowanych siłowni okrętowych, zwracając szczególną uwagę na układy parowo-gazowe oraz skojarzone wytwarzanie pracy mechanicznej i ciepła. Przedstawiono perspektywy rozwoju tego napędu
-
Roll respose of ship fitted with passive stabilizing tank.
PublicationPrzedstawiono fizyczny i matematyczny model kołysań statku z biernym zbiornikiem stabilizacyjnym. Wyprowadzono równania ruchu i podano ich rozwiązania. Określono najistotniejsze zalecenia projektowe w oparciu o uzyskane rozwiązania. Wskazano kierunek poszukiwania optymalnych rozwiązań dla układu statek-bierny zbiornik stabilizacyjny.
-
Nowy system diagnostyki cieplno-przepływowej obiektów energetycznych.The new system of power units thermal and flow diagnostics.
PublicationPrzedstawiono zmodernizowany system diagnostyki urządzeń składowych obiegów cieplnych bloków energetycznych. Wskazano na zalety zastosowania do tego sztucznych sieci neuronowych (SSN). Opisano dokładność SSN zastosowanych do poszukiwania typów degradacji geometrycznych i do rozpoznawania rozmiarów degradacji geometrycznych.
-
Location of ship rolling axis.
PublicationPodano definicję osi kołysań statku i metodę określania jej położenia. Położenie osi zależy nie tylko od rozkładu mas statku ale równiez od tzw. ''mas towarzyszących'', które są reprezentacją sił hydrodynamicznych działających na statek w czasie kołysania. Podano proste formuły pozwalajace obliczyć poprawne położenie osi kołysań statku.
-
Control of the cultivation of cartilages for using in the biobearings.
PublicationBiotribologiczne charakterystyki biołożysk są zależne od procesu hodowli żywej tkanki chrząstki w bioreaktorze. Z kolei proces ten, jest wielowymiarowym procesem dynamicznym sterowanym za pomocą odpowiedniego układu automatycznej regulacji. Praca przedstawia prawo i algorytm sterowania takiego procesu. W tym celu zastosowano sztuczne sieci neuronowe (Artificial Neural Networks - ANN) i zaprezentowano wyniki obliczeń.
-
Some aspects of vibration control. Part II: An optimal active controller.
PublicationPrzedstawiono teoretyczną metodę optymalnego, z punktu widzenia przyjętego wskaźnika jakości, oddziaływania na drgania liniowego układu mechanicznego. Metoda ta może być stosowana do zmniejszenia drgań układów wirujących, np. drgań okrętowych układów napędowych z silnikami tłokowymi czy drgań wirników turbinowych wywołanych biciem filmu olejowego lub siłami aerodynamicznymi.
-
Steam turbine as the main ship propulsion. More than a hundred years at sea.
PublicationPrzedstawiono rys historyczny rozwoju okrętowych turbin parowych. Omówiono główne rozwiązania konstrukcyjne podstawowych elementów parowych siłowni turbinowych i współczesne tendencje i perspektywy rozwoju tego napędu.
-
Bezpieczeństwo okrętu w sytuacjach ekstremalnych.
PublicationW pracy przedstawiono podstawowe informacje na temat bezpieczeństwa i metody oceny bezpieczeństwa statków w sytuacjach ekstremalnych. Przedstawiono podstawowe problemy badawcze. Opisano nowoczesne podejście do oceny bezpieczeństwa statków. Przedstawiono skrótowo, metodę badań i model obliczeniowy. Podano przykłady oceny bezpieczeństwa statków w sytuacjach ekstremalnych, na etapie projektowania. Przedstawiono wnioski praktyczne...
-
Stożkowe łożyska magnetyczne.
PublicationW artykule przedstawiono konstrukcję stożkowych łożysk magnetycznych. Ten typ łożyska znakomicie nadaje się do łożyskowania krótkich wirników o znacznych średnicach. Autorzy zastosowali łożyska magnetyczne do łożyskowania wirnika pędnika wodnego. W grupie łożysk magnetycznych, podobnie jak w klasycznych łożyskach, można wyróżnić łożyska: promieniowe, osiowe i stożkowe. Przedstawiona klasyfikacja związana jest z kierunkiem przenoszonych...
-
Hydrodynamics of tank partially filled with liquid.
PublicationW artykule podano podstawowe równania dynamiki zbiornika wypełnionego częściowo cieczą. Na modelu tego zbiornika przeprowadzono badania eksperymentalne i wyniki tych badań przedstawiono jako efekt końcowy.
-
On application of some artificial intelligence methods in ship design
PublicationWprowadzenie odrębnego etapu badań własności strukturalnych do analizy i syntezy układów sterowania o złożonej strukturze, umożliwia wyznaczenie i analizę nieprzesuwnych biegunów układów. Te bieguny charakteryzują się zerową wrażliwością na zmianę szeregu parametrów modelu układu.
-
Comparative study of methods for artificial neural network training.
PublicationPrzedstawiono wyniki badań porównawczych następujących metod uczenia sieci neuronowych: propagacji wstecznej błędów, rekursywnej metody najmniejszych kwadratów, metody Zangwill'a i algorytmów ewolucyjnych. Badania dotyczyły projektowania adaptacyjnego regulatora neuronowego napięcia generatora synchronicznego.
-
Badania sprawności energetycznej układów hydraulicznych z siłownikiem sterowanym proporcjonalnie.
Publication.
-
O wyszukiwaniu niepoprawnych pomiarów w systemach DCS obiektów energetycznych = On search for incorrect measurement results in distributed control systems (DCS) of power objects
PublicationPrzedyskutowano problem rozpoznawania degradacji mierników pomiarowych w systemach DCS dużych obiektów energetycznych, przy równoczesnym występowaniu degradacji eksploatacyjnej urządzeń składowych tych obiektów. Zastosowano sieć neuronową (SNN) o skokowych funkcjach przejścia. Zastosowana SNN wykazała wysoką jakość. Sprawdzono możliwości rozpoznawania obu typów degradacji występującej w zastosowaniu do tzw. degradacji dwukrotnych.
-
Wpływ regulacji naporu pędników śrubowych w dyszy na proces automatycznego sterowania ruchem statku głębinowego.
PublicationCelem pracy było określenie i zbadanie jaki wpływ mają własności dynamiczne zespołu napędowego (i związane z tym zmiany siły naporu, generowane przez pędnik) na proces automatycznego sterowania ruchem statku głębinowego w kierunku pionowym. Celem pośrednim było również dokonanie oceny czy niezbędne jest stosowanie w zespole napędowym silnika o możliwie najwyższej dynamice i zbadanie czy dopuszczalne jest stosowanie zespołów napędowych...
-
The ring propeller with conical electromagnetic bearings and magneto fluid sealing system.
PublicationW przedstawionej koncepcji nowego zespołu napędowego najbardziej znamiennym rozwiązaniem jest zastosowanie nowoczesnych łożysk elektromagnetycznych dla pędnika śrubowego w prototypowej wersji silnika pierścieniowego synchronicznego z magnesami z ziem rzadkich. W artykule przedstawiono konstrukcję stożkowych łożysk magnetycznych. Technika uszczelniania cieczami magnetycznymi jest nową koncepcją pozwalającą na rozwiązywanie wielu...
-
Sterowanie systemu elektroenergetycznego zasilanego układem kombinowanym silnik spalinowy - turbina gazowa = Control of electric power system suplied with combined diesel engine and gas turbine
PublicationPoddano badaniom symulacyjnym układ sterowania automatyc znego elektroenergetycznego systemu wydzielonego, zasilanego prądnicami napędzanymi przez wysokoprężny silnik spalinowy oraz turbinę gazową. Przebieg procesów symulacyjnych zależy głównie od nastawień regulatora częstotliwości systemu elektroenergetycznego. Od ustawień regulatora silnika tłokowego zależy mniej niż w przypadku turbiny gazowej. Nie odgrywa istotnej roli sposób...
-
Application of neural networks for description of pressure distribution in slide bearing.
PublicationBadano rozkład ciśnienia hydrodynamicznego w łożysku ślizgowym dla wybranych wariantów łożyska. Wykazano, że zastosowanie sieci neuronowych umożliwia opis rozkładu ciśnienia hydrodynamicznego z uwzględnieniem zmian geometrycznych (bezwymiarowa długość - L) i mechanicznych (mimośrodowość względem H) łożyska.
-
A concept of the predicting of technical state of devices.
PublicationPrzedstawiono możliwości i ograniczenia dotyczące prognozowaia stanu technicznego urządzeń oraz wykazano potrzebę doskonalenia metod planowania ich obsług profilaktycznych. Wskazano możliwość przekształcenia rozkładów szybkości zużywania urządzeń na rozkłady czasu ich poprawnego działania do osiągnięcia stanu granicznego.
-
Identification of slide bearing main parameters using neural networks.
PublicationWykazano, że sieci neuronowe jak najbardziej nadają się do identyfikacji głównych parametrów geometrycznych i ruchowych hydrodynamicznych łożysk ślizgowych.
-
On delamination threshold loads in low velocity impact on glass-carbon/epoxy composites.
PublicationZbadano możliwości zastąpienia badań udarowych o niskiej energii ze spadającą masą badaniami quasi-statycznymi przy analogicznym obciążeniu próbki dla laminatów epoksydowych wzmocnionych włóknami węglowymi i szklanymi oraz węglowymi. Uzyskano dobrą zgodność wyników obu typów badań , co znajduje potwierdzenie w wynikach innych badaczy.
-
Napęd strugowodny statku - Prolegomena = Waterjet propulsion system
PublicationW pracy zaprezentowano wstępne obliczenia sprawności wewnętrznej pędnika strugowodnego, obejmującego dyfuzor wlotowy, pompę wirową oraz dyszę wylotową (konfuzor). Wykresy sprawności ηU wyznaczono - posługując się wzorami A. Fliegnera, jako funkcje wskaźnika prędkości Ū=U/W2 oraz sumarycznego współczynnika strat Σζsi. Ponadto określono główne wymiary pędnika w funkcji mocy napędowej statku Ns i prędkości U. We wnioskach podsumowujących...
-
On a risk-based method for safety assessment of a ship in critical conditions at the preliminary design stage.
PublicationW pracy przedstawiono wybrane rezultaty badań na temat metody oceny bezpieczeństwa statków w warunkach krytycznych, na etapie projektu wstępnego. Podano główne założenia nowoczesnego podejścia do oceny bezpieczeństwa statków. Przedstawiono opis metody do projektowania statków dla bezpieczeństwa, w warunkach krytycznych. Opisano główne elementy modelu obliczeniowego. Podano wybrane wyniki obliczeń. Opisano propozycje dalszych badań.
-
Safely problems of partially filled liquid tanks.
PublicationPrzedstawiono równania ruchu zbiorników wypełnionych cieczą. Przeprowadzono obliczenia numeryczne tychże zbiorników w przypadkach niebezpiecznych ze względów ekologicznych.
-
A multi-level risk-based method for safety assessment of ships in critical conditions.
PublicationW pracy przedstawiono podstawowe informacje na temat badań dla bezpieczeństwa statków w warunkach krytycznych. Opisano nowoczesne podejście do oceny bezpieczeństwa statków. Przedstawiono podstawowe elementy metody oceny bezpieczenstwa statków w warunkach krytycznych oraz elementy modelu obliczeniowego. Przedstawiono także elementy metody bezpośredniej oceny stateczności i stateczności awaryjnej statków. Podano kilka przykładów...
-
Optimal control of multivariable ship propulsion system.
PublicationCelem pracy jest analiza i synteza algorytmu oraz struktury optymalnego regulatora wielowymiarowego układu napędowego statku na podstawie teorii sterowania optymalnego. W tym celu sformułowano oryginalny nieliniowy zero-wymiarowy ciągły w czasie i oparty na chwilowej wartości zmiennej stanu (w odróżnieniu od wartości średnich modelu matematycznego całego układu napędowego statku). Ten model zweryfikowano na podstawie wyników doświadczalnych...
-
Subdivision and damage stability of ships.
PublicationPierwszy kompleksowy podręcznik na świecie na poziomie akademickim dotyczący niezatapialności statku w ujęciu probabilistycznym, w którym za miarę bezpieczeństwa statku przyjmuje się prawdopodobieństwo przetrwania kolizji przez statek, zwane wskaźnikiem niezatapialności, względnie wskaźnikiem podziału grodziowego statku. Obejmuje zarówno zagadnienia teoretyczne jak i praktyczne, dając projektantom wykładnię stosowania obowiązujących...
-
A probabilistic model of envirinmental safety of ship power plant.
PublicationPrzedstawiono probabilistyczne podejście do oceny bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku. Wyznaczono miarę ryzyka oraz kryterium ryzyka środowiskowego siłowni statku.
-
Analysis of causes of crude oil tankers' disasters
PublicationW referacie przedstawiono dane statystyczne dotyczące rozlewów ropy surowej oraz opis katastrof tankowców w latach 1999-2003. Zlekceważenie problemów poprawnej eksploatacji wielokrotnie kończy się tragicznie. Z tych powodów wypełniony ropą grecki tankowiec ''Amaragos'' czy też maltańska ''Erika'' złamały się na pół i poszły na dno. Przykładów takich jest więcej. W referacie przedstawiono analizę przyczyn rozlewów olejowych według...
-
Miara ryzyka kolizji statków oparta na koncepcji domeny statku
PublicationW referacie zaprezentowano nową miarę ryzyka kolizji dwóch statków wywiedzioną z koncepcji domeny statku. Jej prostota oraz fakt, że uwzględnia ona kursy obydwu statków czynią ją dobrą alternatywą dla często stosowanego pojęcia odległości największego zbliżenia. Miara ta jest elastyczna, tzn. można korzystać z niej w powiązaniu z dowolnie zadaną domeną statku. Szczegółowo przedstawiono wyprowadzenia wszystkich niezbędnych wzorów...
-
A new method for searching optimal path on a raster plane including cost of direction changes
PublicationArtykuł przedstawia nowy algorytm znajdowania optymalnych tras na siatkach rastrowych. Szczegółowo opisano zastosowane struktury danych, dzięki który algorytm ma liniową złoŻoność obliczeniową. Zamieszczono również propozycje możliwych zastosowań.
-
Zachowanie energetyczne układów hydraulicznych o sterowaniu proporcjonalnym liniowego silnika hydraulicznego
PublicationCelem opracowania jest podanie informacji na temat zamiaru badania sprawności energetycznej układów hydraulicznych z siłownikiem jako elementem wykonawczym. Zastosowanie w nich rozdzielaczy proporcjonalnych podyktowane jest potrzebą realizowania przez układ precyzyjnego sterowania liniowego silnika hydraulicznego.
-
Badania laboratoryjne strat ciśnieniowych w pompie A7V58DR firmy Rexroth
PublicationW referacie poruszono tematykę badania strat ciśnieniowych w pompie wyporowej. Przedstawiono dwie metody, w tym nowatorską metodę oceny oporów przepływu w pompie na przykładzie pompy firmy Rexroth. Na podstawie wyników badań przeprowadzono wnikliwą analizę wykonanych dotąd eksperymentów, potwierdzającą słuszność koncepcji.
-
Badania laboratoryjne zachowania energetycznego wybranych elementów układu hydraulicznego o sterowaniu proporcjonalnym siłownika zasilanego pompą o stałej wydajności
PublicationCelem referatu są wybrane badania związane z określaniem sprawności energetycznej układu hydrostatycznego o sterowaniu proporcjonalnym, zasilanego pompą o stałej wydajności. Referat zawiera opis badań laboratoryjnych prowadzonych na stanowisku badawczym. W pracy przedstawiono zasadę działania stanowiska oraz problematykę badań strat ciśnieniowych w pompie oraz strat mechanicznych w siłowniku.
-
Właściwości mechaniczne odlewniczych brązów niklowo-aluminiowych w zależności od grubości skrzydła śruby okrętowej
PublicationPodczas eksploatacji statku może zaistnieć konieczność naprawy śruby napędowej. W przypadku braku atestu skład chemiczny materiału nie jest znany. Sytuacja taka może być problemem znaczącym, gdyż technologia naprawy jest związana z materiałem śruby, ze względu na różne temperatury podgrzewania wstępnego dla różnych kategorii stopów miedzi. W takim wypadku istotne jest określenie właściwości mechanicznych na podstawie składu chemicznego...
-
Laboratoryjne stanowisko badawcze układów hydraulicznych z siłownikiem sterowanym proporcjonalnie
PublicationReferat zawiera założenia wstępne laboratoryjnego stanowiska badawczego hydraulicznych układów z siłownikiem sterowanym proporcjonalnie. Obejmuje problem celowości prowadzenia badań, metodę i zakres pomiaru strat i sprawności energetycznej układów z hydraulicznym silnikiem liniowym. W pracy przedstawiono dwie struktury sterowania układów z siłownikiem: typową - stałociśnieniową i drugą - zmiennociśnieniową, korzystną z...
-
Badania laboratoryjne strat ciśnieniowych w pompie wyporowej
PublicationW artykule przedstawiono nowatorską metodę badania strat ciśnieniowych w pompie - metodę uchwycenia początku kawitacji. Metoda opiera się na zjawisku kawitacji, która powstaje w komorze roboczej pompy w trakcie jej połączenia z przewodem dopływowym.
-
High-cycle fatique criterion for anisotropic metals under multiaxial constant and periodic loads
PublicationPrzedmiotem rozważań jest okresowe naprężenie, którego kartezjańskie składowe są dane w postaci szeregów Fouriera. Dla uwzględnienia wpływu składowych stałych zastosowano zmodyfikowaną formułę Soderberga. Zdefiniowano naprężenie równoważne o synchronicznych składowych i sformułowano kryterium ograniczonej trwałości zmęczeniowej. Kryterium to obejmuje warunki wytrzymałości statycznej i bezpieczeństwa zmęczeniowego z zakresie wysokocyklowym...
-
Podejście adaptacyjne do problemu unikania kolizji na morzu
PublicationW referacie przedstawiono koncepcję podejścia adaptacyjnego do problemu unikania kolizji na morzu. Omawiany problem został zidentyfikowany jako należący do klasy problemów uczenia się ze wzmocnieniem. Zamieszczono opis podstawowych technik uczenia się ze wzmocnieniem, ich ograniczeń w omawianym zastosowaniu i sposobu w jaki można zapewnić efektywne uczenie się mimo wspomnianych ograniczeń. Zaprezentowana metoda została zilustrowana...
-
Komputerowe stanowisko pomiarowe do analizy dokładności wykonania krawędzi ostrzy narzędzi z wykorzystaniem obrazów z kamer.
PublicationW referacie przedstawiono zaprojektowane, wykonane i wdrożone komputerowe stanowisko pomiarowe do analizy dokładności wykonania krawędzi ostrzy narzędzi. Analiza dokładności zrealizowana została na podstawie zarejestrowanych obrazów z kamer. Przedstawiono opisy konstrukcji części mechanicznej stanowiska, układu sterowania, a także ogólną charakterystykę algorytmów sterowania.
-
The formal safety assessment and influence of human factor in application to chosen ship's type
PublicationTragedia jednego ze statków typu ro-ro pokazała podatność tego typu statków na utratę stateczności, przewrócenie się, a w ostateczności zatonięcie. Wszystkie ro-rowce charakteryzują się małym zanurzeniem, a wynurzona część kadłuba podatna jest na działanie wiatru. Jeżeli dodatkowo w takich warunkach dochodzi element nieprawidłowego rozmieszczenia pojazdów i ich słabego zamocowania to groźba przesunięcia ładunku staje się realna....
-
Hull strength assessment of the designed ships
PublicationPrzedstawiono metody i wyniki analizy wytrzymałości konstrukcji kadłubów czterech statków zaprojektowanych w ramach EUREKA Project E!2772: zbiornikowca, kontenerowca, Ro-Ro i statku rzeka-morze. Obliczenia wykonano według zaleceń i wymagań przepisów Det Norske Veritas.
-
Application of artificial neural networks (ANN) as multiple degradation classifiers in thermal and flow diagnostics
PublicationPrzedyskutowano problem zwiększenia dokładności rozpoznawania wielokrotnych degradacji eksploatacyjnych urządzeń składowych dużych obiektów energetycznych. Zastosowani sieć neuronową (SSN) o skokowych funkcjach przejścia. Sprawdzono możliwości przyspieszenia treningu sieci neuronowych. Zastosowano modułową metodę budowy SSN, polegającą na dedykowaniu pojedynczej sieci do rozpoznawania tylko jednego typu degradacji.
-
Kształcenie w zakresie transportu lądowo-wodnego w Politechnice Gdańskiej
PublicationW artykule przedstawiono przesłanki dla uruchomienia międzywydziałowego kierunku kształcenia: transport w Politechnice Gdańskiej. Wskazano na uwarunkowania związane z wdrażaniem Deklaracji Bolońskiej oraz omówiono zasady opracowywania standardów nauczania. Sformułowano założenia do uruchomienia kierunku trasport opracowane przez komisję powołaną przez dziekanów wydziałów: Inżynierii Lądowej i Środowiska, Mechanicznego oraz Oceanotechniki...
-
Portable computer measurement system of machine tools in wood industry
PublicationW pracy przedstawiono przenośny system diagnostyczny przeznaczony do oceny pracy obrabiarek skrawających i urządzeń przemysłu drzewnego. Ocena procesu obróbczego odbywa się na podstawie pomiaru wielkości mechanicznych, takich jak: prędkość obrotowa , przemieszczenia oraz przyspieszenia. Korzystanie z programów komputerowych, w które system jest wyposażony, pozwala użytkownikowi maszyn na przeprowadzanie szczegółowych analiz, dzięki...