prof. dr hab. Jan Kreft
Publikacje
Filtry
wszystkich: 15
Katalog Publikacji
Rok 2024
-
Halucynacje chatbotów a prawda: główne nurty debaty i ich interpretacje
PublikacjaGeneratywne systemy sztucznej inteligencji (SI) są w stanie tworzyć treści medialne poprzez zastosowanie uczenia maszynowego do dużych ilości danych szkoleniowych. Te nowe dane mogą obejmować tekst (np. Bard firmy Google, LLaMa firmy Meta lub ChatGPT firmy OpenAI) oraz elementy wizualne (np. Stable Diffusion lub DALL-E OpenAI) i dźwięk (np. VALL-E firmy Micro- soft). Stopień zaawansowania tych treści może czynić je nieodróżnialnymi...
-
Kłamliwe, udane i błędne metafory sztucznej inteligencji chatbotów
PublikacjaW czasach, gdy tzw. sztuczna inteligencja staje się integralną częścią dużych modeli języ-kowych, osobistych asystentów czy np. tzw. inteligentnego domu, coraz ważniejsze staje się po-znanie czynników postaw wobec niej i jej narzędzi. Obserwowany świt nowych możliwości identyfikowanych ze sztuczną inteligencją skłania do lepszego poznania metafor, którymi jest opisywana. Metafory stanowią bowiem nie tylko klucz do wyjaśniania nieznanego,...
-
“The Guardians of the Truth”: Journalists’ Resistance to the Algorithmization of Journalism
PublikacjaRegardless of the term used, be it “robot journalism,” “automated journalism,” “algorithmic journalism” or “machine-written journalism,” the process of automatic content creation and distribution is progressing in the newsrooms. Meanwhile, exercising control over the creation and distribution of news is considered a fundamental element of journalists’ professional identity. The article presents the results of research on the perception...
Rok 2023
-
Algorytmizacja tworzenia i dystrybucji treści medialnych a doświadczenie liminalne i zawodowa tożsamość dziennikarska
PublikacjaW cyfrowym środowisku współczesnych mediów algorytmy mogą tworzyć tekstowe i wizualne treści dziennikarskie oraz wiele wersji tego samego artykułu z uwzględnieniem potrzeb poszczególnych odbiorców/użytkowników . Algorytmizacja dziennikarskiej pracy jest coraz chętniej wykorzystywana w zarządzaniu organizacjami mediów, a analizy danych o czytelnikach, widzach i słuchaczach decydują o podejmowanych tematach zastępując tradycyjnego...
-
(Lost) Pride and Prejudice. Journalistic Identity Negotiation Versus the Automation of Content
PublikacjaThe objective of our research was to broaden the knowledge regarding the relationship between the work of journalists and their professional identity, and, in particular, to identify the attitudes of this professional group towards algorithmic content creation under conditions of liminality. Previously, the implementation of the technology of algorithmic content creation by media organisations was associated primarily with financial...
-
Under the Fire of Disinformation. Attitudes Towards Fake News in the Ukrainian Frozen War
PublikacjaIn this article, we examine individual attitudes towards fake news in the extreme conditions of a propaganda war, taking into account the complex regional social and historical conditions. For this purpose, within the mobile boundary zone during frozen war in Ukraine, we conducted qualitative research among representatives of generations X and Z (high school teachers and students). Being accustomed to fake news turned out to be...
-
Władza misjonarzy. Zmierzch i świt świeckiej religii w Dolinie Krzemowej
Publikacja"Władza misjonarzy" to książka o misjonarskim zapale zmieniania świata i o kryzysie świeckiej religii towarzyszącej liderom nowych technologii, o ich świętokradztwach i sprofesjonalizowanej pokucie mającej przywrócić harmonię technologicznego raju na ziemi z Alphabetem, Metą, Apple i TikTokiem w roli głównej. Także o skruszonych inżynierach, żałujących każdej chwili, którą poświęcili na wymyślanie uzależniających algorytmicznych rozwiązań...
Rok 2022
-
Misje i misjonarska retoryka w zarządzaniu platformami mediów
PublikacjaTrudno o bardziej znane i poruszające zbiorową wyobraźnię przekazy cyfrowych platforma, niż zapisy ich misji. Nie tylko łatwo wyjaśniają one rolę organizacji, ale zapewniają racjonalizację tego, kto lub czym jest coś lub jak działa. Dla Facebooka, Google i wielu innych organizacji pragnących „zmienić świat na lepszy” są elementem samonapędzającego się mechanizmu utwierdzającego w słuszności obranej drogi. W przypadku cyfrowych...
Rok 2021
-
Experience marketing in the service of the “secular religion” of big tech
PublikacjaThe article proposes an interpretation of the meaning of experience marketing as a tool in the process of sacralisation of products, and in a broader context – the so-called secular religion accompanying some contemporary big tech organizations. The article is of theoretical nature and the authors have intended to explain how big tech corporations, in line with the concept of experience marketing (digital platforms, in particular),...
-
Władza platform.Za fasadą Google, Facebooka i Spotify
PublikacjaTo książka o władzy platform Facebooka i Google, o kontrolowaniu człowieka, grup społecznych, a nawet państw. O „magii” uzależniania ludzi, celebracji osobliwych mitów, kulcie porażki, mirażach bogactwa, kreatywności i kariery. To książka o algorytmizacji codziennego życia, feudalnych stosunkach na platformach, ich niewolnikach i menedżerach pokutnikach. O zarządzaniu antykonkurencyjnymi platformami, o „strefach zabójstw” rynkowych...
Rok 2020
-
Facebook, YouTube, Instagram... jako arbitrzy prawdy. Deepfake – na szlaku dystopii i łasce korporacji
PublikacjaZidentyfikowano ich w 2019 roku w sieci blisko 15 tysięcy . Zwykle nie dotyczą polityki, choć to przede wszystkim w środowisku politycznym budzą strach i zwątpienie. Strach przed dewastacja resztek społecznego zaufania, jakimi politycy się cieszą, zwątpienie – bo zwalczanie ich przekracza polityczne możliwości władz ujmowanych w kartezjańskim podziale władzy. Deepfake – bo o nich mowa – są przełomową innowacją wyznaczającą...
-
Koopetycja w trzech odsłonach
PublikacjaKsiążka ta, poświęcona dynamicznie rozwijającemu kierunkowi badań nad osobliwym zjawiskiem, jakim jest koopetycja, czyli jednoczesne występowanie konkurowania i współ¬pracy, oferuje wyprawę w nieoczywiste rejony zarządzania, w których wiedza ekspercka w ramach nurtu ekonomicznego spotyka się z poglądami humanistycznymi z ich uniwersa¬lizmami ludzkich niedoskonałości, uparcie objawiających się w środowisku nieustępliwie dążącym...
-
Technological and Media Platforms: Redefinition of Meanings as Symbolic Power over the Discourse
PublikacjaRedefining the meanings of such social terms as “likes” and “friends” on Facebook is a popular practice. In terms of consistency, the (auto)-redefinition of the term “platform” is itself particularly important from a media management perspective. The article proposes to consider the redefinition of meanings as a form of wielding non-transparent power over discourse. From this perspective, redefining a meaning is a form of holding...
Rok 2019
-
Fake News: Possibility of Identification in Post-Truth Media Ecology System
PublikacjaInformation comes as basic good which affects social well-being. A modern society and a modern state – its administration, education, culture, national economy and armed forces – cannot function efficiently without a rationally developed field of information. The quality of the functioning of that system depends on a specific feature of information, that is namely: its reliability which makes it possible for us to evaluate accuracy,...
-
Fake News: Possibility of Identification in Post-Truth Media Ecology System
PublikacjaThe main aim of the article is identification of the attitudes towards the processes of identification and verification of fake news in the environment of digital media. The subject of the research refers to the users’ attitudes towards fake news. As indicated by the research, the attitudes towards fake news are not unambiguous. About 2/3 of the respondents claim that they are not able to distinguish fake news from true information;...
wyświetlono 2515 razy