Publikacje
Filtry
wszystkich: 210
Katalog Publikacji
Rok 2012
-
Monitorowanie korozji podpokładowej metodą emisji akustycznej
PublikacjaW referacie omówiono proces korozji podpokładowej występującej w zbiornikach ładunkowych tankowców. Zaprezentowano zalety i ograniczenia metody Emisji Akustycznej (EA). Został pokazany tester korozyjny zaprojektowany i wykonany dla potrzeb projektu pod kryptonimem CORFAT. Przedstawiono wybrane wyniki badań z wykorzystaniem aparatury EA i testera korozyjnego na obiektach pływających (dok pływający, tankowiec).
-
Possibility to use engine compression ignition engines in floating power plants marine
PublikacjaCompression-ignition engines used in ship technology as main propulsion engines are large units reaching even to 50-60 MW. The engines can be used in power industry for electricity generation in a simple or combined steam turbine system in combined heat and power plants. The leading engine in such an arrangement is an internal-combustion piston engine. The main propulsion engines are used in large piston internal-combustion engines...
-
Współczesne sposoby monitorowania korozji podpokładowej metodą emisji akustycznej
PublikacjaNa wstępie opracowania przedstawiono krótką charakterystykę procesu korozji podpokładowej oraz problemy związane z jej monitorowaniem. W dalszej części opisano metodę emisji akustycznej, opracowaną przez Katedrę Technologii Okrętu, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa we współpracy z partnerami w VII Programie Ramowym Unii Europejskiej w projekcie o akronimie CORFAT. W dalszej części przedstawiono krótką charakterystykę samego...
-
Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi CAD/CAM/CAE do projektowania kadłuba statku o napędzie hybrydowym
PublikacjaW sektorze transportu ludzi i towarów odbywa się obecnie ogromny postęp wywołany głównie za sprawą wysokich cen paliw i różnego rodzaju podatków ekologicznych. Wprowadzane sukcesywnie regulacje prawne, mające zmniejszyć emisje substancji szkodliwych dla człowieka i środowiska naturalnego, w znacznym stopniu zmuszają zarówno producentów, jak i odbiorców do poszukiwania rozwiązań technicznych bardziej efektywnie wykorzystujących...
-
Wykorzystanie zjawiska Emisji Akustycznej w diagnozowaniu stanu technicznego zbiorników ładunkowych
PublikacjaWedług wymagań i procedur Towarzystw Klasyfikacyjnych cały cykl pomiarów jest bardzo kosztowny i opiera się na sprawdzeniu całej konstrukcji bez względu na to, czy jest ona skorodowana czy też nie. Celem niniejszej pracy jest próba znalezienia odpowiedzi na to, czy najnowsze osiągnięcia w dziedzinie badań nieniszczących (metoda Emisji Akustycznej) dadzą się zastosować do bardziej efektywnej oceny stanu technicznego konstrukcji...
-
WYKORZYSTANIE ZJAWISKA EMISJI AKUSTYCZNEJ W DIAGNOZOWANIU STANU TECHNICZNEGO ZBIORNIKÓW ŁADUNKOWYCH
PublikacjaWedług wymagań i procedur Towarzystw Klasyfikacyjnych cały cykl pomiarów, jest bardzo kosztowny i opiera się na sprawdzeniu całej konstrukcji bez względu na to, czy jest ona skorodowana czy też nie. Celem niniejszej pracy jest próba znalezienia odpowiedzi na to, czy najnowsze osiągnięcia w dziedzinie badań nieniszczących (metoda Emisji Akustycznej) dadzą się zastosować do bardziej efektywnej oceny stanu technicznego konstrukcji...
Rok 2011
-
Możliwości zastosowania obiegu kombinowanego w siłowniach okrętowych oraz mobilnych elektrowniach morskich
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono koncepcję zastosowania układów kombinowanych, silnik Diesla - turbina parowa wykorzystująca energię spalin wylotowych. Zaproponowano możliwości zastosowania obiegu kombinowanego w siłowniach okrętowych oraz mobilnych elektrowniach morskich. Ponadto wskazano potencjalne umiejscowienie omawianych koncepcji obiegów kombinowanych.
-
Określanie rozkładu odkształceń i naprężeń w spoinach stalowych paneli typu sandwicz metodą MES
PublikacjaRozwój technologii spawania laserowego umożliwił masową produkcję konstrukcji cienkościennych, w tym również stalowych paneli sandwicz. Technologia wykonywania spoin łączących poszycia paneli z usztywnieniami daje możliwość uzyskania łączenia o szczególnej geometrii i właściwościach materiałowych. Złą-cza spawane laserowo, w porównaniu ze spoinami innego typu, charakteryzują się specyficznym sposobem zachowania pod obciążeniem...
-
Określanie rozkładu odkształceń i naprężeń w złączach spawanych stalowych paneli typu sandwich metodą MES
PublikacjaRozwój technologii spawania laserowego umożliwił masową produkcję konstrukcji cienkościennych, w tym również stalowych paneli typu "Sandwich". Technologia wykonywania spoin łączących poszycia paneli z usztywnieniami powoduje powstanie połączenia o szczególnej geometrii i własnościach materiałowych. Złącza spawane laserowo, w porównaniu ze spoinami innego typu, charakteryzują się specyficznym sposobem zachowania pod obciążeniem...
-
Possible use of combined diesel engine/steam turbine in ship power plant = Możliwości zastosowania układów kombinowanych: silnik diesla - turbina parowa w siłowniach okrętowych
PublikacjaW artykule przedstawiono układ kombinowany dużej mocy. Składa się on z silnika spalinowego tłokowego oraz skojarzone z nim układu turbiny parowej, wykorzystującego energię spalin wylotowych. Rozpatrzono tylko wariant silnik Diesla - turbina parowa, z kotłem utylizacyjnym jednociśnieniowym. Podano założenia i ograniczenia oraz wyniki obliczeń z opracowanego programu komputerowego. Obliczenia numeryczne wykonano dla silników spalinowych...
-
The evaluation methodology of corrosion protection of tanks from hull structural steels with Acoustic Emission use and first results of investigations
PublikacjaW referacie przedstawiono metodykę badań mającą na celu ocenę stopnia ochrony przed korozją konstrukcji zbiorników ładunkowych i balastowych wykonanych ze stali kadłubowych z wykorzystaniem Emisji Akustycznej (EA). W metodyce wykorzystano wymagania obowiązujących norm, standardów oraz doświadczenia zdobyte w dotychczasowych badaniach poświęconych zastosowaniu metody EA do wykrywania i lokalizacji źródeł korozji na statkach. Do...
Rok 2007
-
Możliwość stosowania klasycznych krzywych projektowych dla określania trwałości zmęczeniowej okrętowych stalowych paneli ''sandwich'' spawanych laserowo
PublikacjaW pracy pokazane zostały wyniki badań eksperymentalnych trwałości elementarnych połączeń spawanych laserowo, a uzyskane z tych badań krzywe projektowe porównano z proponowanymi przez Towarzystwa Klasyfikacyjne obliczeniami dla konstrukcji klasycznej.
-
Optymalizacja wybranych połączeń paneli sandwiczowych
PublikacjaOgromne doświadczenie wynikające z działalności Towarzystw Klasyfikacyjnych, lepsze narzędzia obliczeniowe i rosnący poziom wiedzy okrętowej prowdzi do coraz doskonalszych rozwiązań wykorzystywanych w budowie nowych statków. Równolegle do udoskonalania klasycznej konstrukcji statku trwają prace nad wykorzystaniem w okrętownictwie nowych postaci konstrukcyjnych wykorzystywanych powszechnie w budowie jednostek z tworzyw sztucznych....
-
Stalowe panele sandwicz - nowe możliwości wynikające z zastosowania spawania laserowego = All steel sandwich panels - new possibilities introduced by laser welding techniques
PublikacjaW artykule przedstawiono podstawowe dane na temat stalowych paneli typu sandwicz i technik ich wykonywania. Złącze takie charakteryzuje się specyficznymi własnościami, zdecydowanie odmiennymi od klasycznego połączenia spoiną pachwinową, którego cechy wytrzymałościowe i technologiczne są już dobrze opanowane. W podsumowaniu wykazano, że modelowanie jego geometrii musi być prowadzone na znacznie większym poziomie szczegółowości ze...
-
The analysis of the mechanical properties of welding joints of high-strength steels for offshore and ships structures
PublikacjaW artykule przedstawiono równania korelacyjne właściwości mechanicznych złaczy spawanych stali wysokiej wytrzymałości, które umożliwiają ocenę wpływu technologii spawania tych stali.W pracy zaproponowana dwa równania. Pierwsze umożliwa wstępną ocenę spawalności obecnie produkowanych stali wysokiej wytrzymałości, natomiast równania korelacyjne pozwalają obliczyć maksymalną twardość strefy wpływu ciepła materiału.
-
The analysis of the mechanical properties of welding joints of high-strength steels for offshore and ships structures
PublikacjaW artykule przedstawiono równania korelacyjne właściwości mechanicznych złaczy spawanych stali wysokiej wytrzymałości, które umożliwiają ocenę wpływu technologii spawania tych stali. W pracy zaproponowana dwa równania. Pierwsze umożliwa wstępną ocenę spawalności obecnie produkowanych stali wysokiej wytrzymałości, natomiast równania korelacyjne pozwalają obliczyć maksymalną twardość strefy wpływu ciepła materiału.
-
The catamarans George and Energa Solar
PublikacjaReferat prezentuje unikalne jednostki: George - katamaran zasilany siłą mięśni i Energa Solar - zasilany energią słoneczną.
-
Vorschlag eines doppelmodularen fahrgastschiffes für binnengewässer mit begrenzter fahrwassertiefe
PublikacjaW referacie przedstawiono koncepcję projektową segmentowego pasażerskiego statku śródlądowego nowego typu, przeznaczonego na trasę Berlin-Królewiec, znamienną zastosowaniem nowych materiałów konstrukcyjnych i technologii wykonawczych, stwarzających możliwość innowacyjnego kształtowania konstrukcji oraz uzyskanie wysokich walorów eksploatacyjnych statku śródlądowego. Omówiono założenia koncepcyjne i funkcjonalno-techniczne projektowanego...
Rok 2013
-
Multi-source-supplied parallel hybrid propulsion of the inland passenger ship STA.H. Research work on energy efficiency of a hybrid propulsion system operating in the electric motor drive mode
PublikacjaIn the Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology, Gdansk University of Technology, design has recently been developed of a small inland ship with hybrid propulsion and supply system. The ship will be propelled by a specially designed so called parallel hybrid propulsion system. The work was aimed at carrying out the energy efficiency analysis of a hybrid propulsion system operating in the electric motor drive mode and at...
-
Optymalizacja działania wybranych układów kombinowanych silnik o zapłonie samoczynnym - turbina parowa
PublikacjaW artykule przedstawiono optymalizację wybranych układów kombinowanych silnik o zapłonie samoczynnym – turbina parowa. Do rozważań przyjęto układy kombinowane z kotłem utylizacyjnym jednociśnieniowym, z obiegiem jednociśnieniowym zawierającym dodatkowy odparownik niskoci-śnieniowy zasilający odgazowywacz oraz z obiegiem dwuciśnieniowym. Porównano uzyskane dodat-kowe moce, sprawności z wykorzystaniem ciepła zawartego w spalinach...
-
Projekt i wykonanie łodzi regatowej zasilanej energią słoneczną
PublikacjaWzrastające z roku na rok zużycie energii na naszej planecie i związanie z tym kurczenie się zapasów powszechnie wykorzystywanych nośników energii oraz wynikające z ich stosowania niekorzystne skutki dla środowiska naturalnego powodują, że ludzkość sięga w stronę odnawialnych źródeł energii. Problem ten dotyka także zagadnień napędu jednostek pływających. Jednym z potencjalnie interesujących źródeł energii jest energia słoneczna....
Rok 2018
-
Nanotubular oxide layers and hydroxyapatite coatings on porous titanium alloy Ti13Nb13Zr
PublikacjaThe surface condition of an implant has a significant impact on response occurring at the implant-biosystem border. The knowledge of physical-chemical and biological processes allows for targeted modification of biomaterials to induce a specified response of a tissue. The present research was aimed at development of technology composing of obtaining the nanotube oxide layers on a porous titanium alloy Ti13Nb13Zr, followed by the...
-
Nowatorskie podejście do zarządzania jakością w branży morskiej na przykładzie stoczni Ostróda Yacht
PublikacjaArtykuł opisuje podejście procesowe funkcjonujące w jednej z największych polskich stoczni jachtowych Ostróda Yacht. Stocznia ta stanowi ilustrację – zakończonej z sukcesem – implementacji narzędzi Lean Production i stanowi przykład dla innych przedsiębiorstw w Polsce. Celem niniejszej publikacji jest ukazanie nowatorskiego podejścia do zarządzania jakością w stoczni jachtowej, które przyniosło korzyści zarówno z poziomu zarządzania...
-
NUMERICAL MODEL OF PLASTIC DESTRUCTION OF THICK STEEL STRUCTURAL ELEMENTS
PublikacjaIn the shipbuilding industry, the risk of brittle fracture of the structure is limited by using certified materials with specified impact strength, determined by the Charpy method (for a given design temperature) and by supervising the welding processes (technology qualification, production supervision, non-destructive testing). For off-shore constructions, classical shipbuilding requirements may not be sufficient. Therefore, the...
-
REDUNDANCY AS A WAY INCREASING RELIABILITY OF SHIP POWER PLANTS
PublikacjaOne of key ways of assuring a high level of reliability of a ship power plant is to design redundancy of its structural elements, for example redundancy of prime drivers, drivelines etc. This paper deals with issues related to the redundancy as a way increasing dependability of the ship power and propulsion systems. Especially, fundamental characteristics of dependability, major design strategies influencing the reliability, and...
-
REWIZJA PRZYBLIŻONYCH METOD OBLICZANIA OPORU CAŁKOWITEGO KADŁUBA W OPARCIU O BADANIA MODELOWE WYBRANEGO JACHTU ŻAGLOWEGO
PublikacjaRewizja opiera się na weryfikacji wybranych przybliżonych metod prognozowania oporu całkowitego gołego kadłuba opracowanych w wyniki badań systematycznej serii kadłubów jachtów żaglowych w latach od 1973 do 2010 znanych, jako The Delft Systematic Yacht Hull Series (DSYHS). Zademonstrowano wyniki otrzymane w oparciu o wzory przybliżone (Metoda Delft), obliczenia numeryczne (CFD) i badania modelowe dla wybranego jachtu żaglowego...
-
SELECTED COMBINED POWER SYSTEMS CONSISTED OF SELFIGNITION ENGINE AND STEAM TURBINE
PublikacjaThis paper presents optimization of selected combined diesel engine-steam turbine systems. Two systems: the system combined with waste heat one-pressure boiler only and its version containing additionally low-pressure boiler proper feeding degasifier and the system of two-pressure cycle, were taken into considerations. Their surplus values of power output and efficiency associated with utilization of waste heat contained in piston...
-
Stalowe panele sandwicz w konstrukcjach okrętowych
PublikacjaDążenie do tego, aby nowe konstrukcje pojazdów takich jak statki czy pociągi były coraz szybsze, lżejsze i większe wywołuje konieczność poszukiwania innowacyjnych rozwiązań strukturalnych. Ujmując rzecz ogólnie, w celu realizacji tego postulatu, można iść w jednym z dwóch kierunków: poszukiwać nowych rozwiązań konstrukcyjnych czy też technologicznych, albo stosować nowe materiały. Oba podejścia są zazwyczaj wzajemnie ze sobą powiązane:...
-
THE EFFECT OF NOTCH DEPTH ON CTOD VALUES IN FRACTURE TESTS OF STRUCTURAL STEEL ELEMENTS
PublikacjaIn elements of steel structures working at low temperatures, there is a risk of appearance of brittle fracture. This risk is reduced through the use of certified materials having guaranteed strength at a given temperature. A method which is most frequently used to determine brittle fracture toughness is the Charpy impact test, preformed for a given temperature. For offshore structures intended to work in the arctic climat e, the...
-
The effect of numerical 2D and 3D FEM element modelling on strain and stress distributions at laser weld notches in steel sandwich type panels
PublikacjaLike other means of transport, merchant ships face the problem of increasing requirements concerning the environment protection, which, among other issues, implies the reduction of fuel consumption by the ship. Here, the conventional approach which consists in making use of higher strength steels to decrease the mass of the ship hull can be complemented by the use of new steel structures of sandwich panel type. However, the lack...
-
Wpływ parametrów geometrycznych próbki stalowej na uzyskaną wartość wskaźnika krytycznego rozwarcia wierzchołka szczeliny CTOD w badaniach odporności na pękanie
PublikacjaW pracy podjęto problem określania ciągliwości materiału metodami mechaniki pękania, jako jednego z częściej wymaganych kryteriów dla konstrukcji okrętowych i oceanotechnicznych. Na podstawie rozważań i modeli numerycznych, studiowano problem wpływu parametrów geometrycznych próbki na wynik znormalizowanej próby określania krytycznego rozwarcia wierzchołka szczeliny - CTOD. W pierwszej części pracy dokonano przeglądu metod...
-
Wytrzymałość drobnych elementów olinowania ruchomego wykonanych z Dyneemy
PublikacjaRozwój materiałów w oceanotechnice otwiera nowe możliwości w budowie jachtów. Artykuł porusza kwestie wplatania nowoczesnych lin typu HMPE (ang. high-modulus polyethylene) w konstrukcje takielunku jachtu, a dokładniej w część olinowania ruchomego. Dzięki specjalnej konstrukcji liny bez oplotu zbudowanej z 12 splotek utworzonej przez ich przeplatanie, możliwe jest konstruowanie drobnych elementów nośnych, takich jak miękkie...
Rok 2019
-
Numerical analysis of the container vessel's self-propulsion at different rudder deflection angles
PublikacjaNowadays, CFD becomes one of the most commonly used research method in ship hydrodynamics, limited to the analyses of hull resistance in calm water. With continuously improving computing power and increasingly more accurate numerical methods it is possible to simulate more complex cases. State of the art CFD tools also enable development of new ways of assessing ship maneuvering performance. This paper presents an attempt on using...
-
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej przyczyn pękania łopatek wirnika SP turbiny PG1 typu 13UP55
PublikacjaZakres badań i analiz dotyczył ustalenia przyczyn pękania elementów łopatek wirnika SPA5 turbiny TG1 typu 13UP55 obejmował: 1. wykonanie badań składu chemicznego stali, z której wykonano łopatki dostarczone przez Zleceniodawcę dwoma metodami, 2. badania mikroobszarów zniszczenia łopatek na mikroskopie elektronowym skaningowym z mikroanalizatorem EDS, 3. badania metalograficzne makroskopowe i mikroskopowe fragmentów...
-
Prediction of ship resistance with the use of Full-scale CFD simulations
PublikacjaIn recent years, the IMO has introduced new regulations to reduce the negative impact of ships on the natural environment. A particularly important step forcing technological innovations is the increasing requirement of ship energy efficiency. It is expressed by the Energy Efficiency Design Index (EEDI). Another important step towards green shipping is rising the required quality of fuel used for propulsion, so called Tier limits....
-
Rewizja przybliżonej metody szacowania oporu całkowitego kadłuba płynącego w przechyle
PublikacjaNa tle innych obiektów pływających jacht żaglowy wyróżnia się m.in. tym, że choć jest zaprojektowany jako pojazd poruszający się w pozycji wyprostowanej, to jednak znaczną część czasu żegluje w przechyle. Dlatego tak ważne jest poznanie zachodzących wtedy zjawisk, zwłaszcza związanych z oporem hydrodynamicznym. W artykule zaprezentowano porównanie oparte na weryfikacji wybranej, przybliżonej metody oszacowania zmian oporu całkowitego...
-
System pozycjonowania dynamicznego morskich jednostek pływających jako system mechatroniczny
PublikacjaW artykule przedstawiano system pozycjonowania dynamicznego półzanurzeniowej platformy wiertniczej, który jest rozpatrywany jako system mechatroniczny. W szczególności zaś zaprezentowano systemy referencyjne utrzymania stanowiska pozycyjnego na morzu, urządzenia nawigacyjne, czujniki ruchów własnych jednostki pływającej i anemometry rozważane jako czujniki systemu mechatronicznego oraz pędniki azymutalne rozważane jako nastawniki...
-
Teoria zbiorów rozmytych w zarządzaniu ryzykiem jako utylitarne narzędzie systemu zarządzania jakością
PublikacjaDziałalność przedsiębiorstwa wiąże się z potrzebą analizowania ryzyka oddziałującego na procesy firmy. Norma PN-EN ISO 9001:2015 dokonuje identyfikacji czynników ryzyka i ich wpływu na jakość wyrobu. W szacowaniu ryzyka punktowe oceny wyrażające subiektywne opinie zastępowane są coraz częściej formalnym zapisem niepewności. Artykuł ukazuje zastosowanie rozmytego systemu wnioskującego w procesie zarządzania ryzykiem, umożliwiającego...
-
Tworzenie modelu pojęciowego dla zarządzania ryzykiem na przykładzie procesu laminowania w stoczni jachtowej
PublikacjaCelem artykułu jest zaproponowanie modelu pojęciowego normalizującego kryteria oceny ryzyka w systemie zarządzania jakością w stoczni jachtowej. Zamiarem jest przeprowadzenie analizy danych, pozwalającej wytyczyć zbiory o wysokim, średnim i niskim poziomie istotności dla wszystkich błędów powstających w procesie laminowania. W artykule skoncentrowano się na najważniejszych pojęciach związanych z ryzykiem i kryteriami jego oceny....
-
Wpływ błędów technologicznych na degradację korozyjną stopu miedzi z grupy cunifer – CuNi10Fe1,6Mn
PublikacjaStopy miedzi z niklem, zwane cuniferami (Cu, Ni, Fe oraz R – reszta pierwiastków stopowych), są szeroko stosowane do produkcji elementów rurociągów okrętowych mających kontakt z wodą zaburtową, takich jak instalacja chłodzenia silnika głównego. Stopy te charakteryzują się bardzo wysoką odpornością korozyjną dzięki odpowiednio wykonanej pasywacji. Jednakże gdy pasywację przeprowadzi się nieprawidłowo, materiał traci właściwości...
Rok 2002
-
Numerical assessment of the fatigue crack propagation in ship structuraldetails.
PublikacjaPrzedstawiono podejście teoretyczne pozwalające na modelowanie rozwoju pęknięcia w konstrukcji kadłuba okrętu. Omówiono założenia i procedurę realizacyjną. Pokazano wyniki badań rzeczywistych modeli konstrukcji kadłuba-skrzyżowanie wiązań ramowych o jednakowej wysokości. Dokonano porównania i krytycznej analizy wyników uzyskanych na drodze teoretycznej z wynikami badań rzeczywistych.
-
Problemy propagacji pęknięć korozyjno-zmęczeniowych w stalach okrętowych i oceanotechnicznych.
PublikacjaPrzebadano wpływ wartości potencjału ochrony katodowej na prędkość propagacji pęknięć w stalach kadłubowych. Otrzymaną charakterystykę skutecznie zastosowano do wyznaczenia okresu propagacji pęknięć w złączach spawanych.
Rok 2008
-
Numerical calculations of behaviour of ship double-bottom structure during grounding
PublikacjaIdeą projektu CORET jest dodanie do obecnej konstrukcji dna podwójnego statku specjalnych powłok polimerowo-betonowych w celu zwiększenia odporności na rozszczelnienie podczas kolizji, czy wejścia na mieliznę. Aby poprawnie zaprojektować te bariery ochronne konieczne jest przeprowadzenie symulacji numerycznej. Tworzenie modelu numerycznego konstrukcji podczas kolizji jest bardzo złożone i wymaga wykonania symulacji pomocniczych...
-
Obliczenia numeryczne konstrukcji dna jachtu podczas wejścia na mieliznę
PublikacjaPozytywne zmiany w dostępie do żeglarstwa, które dokonały się w ostatnim dziesięcioleciu spowodowały wzrost liczby osób uprawiających ten sport. Przepisy, wg których projektowane są jachty nie stawiają żadnych wymagań wytrzymałości konstrukcji na wypadek kolizji jednostki z dnem. Z doświadczenia wiadomo, że wejście jachtu na piaszczystą mieliznę nie musi powodować uszkodzeń, jednak kolizja z podwodną skałą w szkierach szwedzkich...
-
Poli-optimization of selected variants of steel sandwich panels connections
PublikacjaPanele kompozytowe odgrywają coraz większą role w różnorodnych zastosowaniach inżynierskich. Jednym z zagadnień kluczowych dla możliwości aplikacyjnych są połączenia między cienkościennymi formami w układzie wzdłużnym i poprzecznym. Praca prezentuje wyniki polioptymalizacji numerycznej wybranych połączeń stalowych paneli typu sandwich.
-
Pomiar siły udaru i strzałki ugięcia próbki podczas próby Charpy'ego
PublikacjaTradycyjna próba Charpy'ego wyznacza jedynie współczynnik udarności stali. W artykule przedstawiono modernizację stanowiska umożliwiającą pomiar dodatkowych wielkości, to jest siły udaru oraz strzałki ugięcia badanej próbki.
-
Results of acoustic emission tests of corrosion protection degree of ship steel tanks covered by means of protective coatings (Phase I)
PublikacjaThis paper presents methods and results of the 1st series of tests of acoustic emission (AE) signals, aimed at assessing degree of corrosion protection of a tank made of hull structural steel, protected by means of a protective coating combined from polyurethane layer and concrete filler. The tests were carried outin compliance with a method specially elaborated for application to the work in question. In the method were used requirements...
-
Search for optimum geometry of selected steel sandwich panel joints
PublikacjaZastosowanie stalowych paneli typu sandwich w konstrukcjach okrętowych wymaga rozwiązania wielu problemów. Jednymi z trudniejszych zagadnień związanych z tymi nowymi strukturami są połączenia pomiędzy panelami oraz między panelami i konstrukcją innego typu. Artykuł przedstawia poszukiwanie optymalnej geometrii połączenia typu panel-panel w układzie wzdłużnym, przy użyciu parametrycznego modelu w programie ANSYS. Poszukiwano konfiguracji...
-
Simulation of damage process of containership's side structure due to collision with a rock
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki uproszczonego modelowania numerycznego procesu kolizji burty kontenerowca ze skałą. Analiza wyników modelowania pozwala wyciągnąć wnioski o charakterze zjawiska jak również określić obszar i głębokość uszkodzenia wywołanego przez penetrującą skałę w celu doboru wymiarów geometrii i wypełniacza dla drugiej bariery ochronnej.
-
The structural investigations of the bronze based CuMn12Al7Fe3Ni3
PublikacjaStopy miedzi są stosowane w przemyśle morskim, ze względu na swoje właściwości takie jak odporność erozyjna, odporność korozyjna czy też wysoka wytrzymałość korozyjno-zmęczeniowa. Oczywistym jest, iż właściwości brązów są wyższe niż mosiądzów.W pracy przedstawiono wyniki badań brązu CuMn12Al7Fe3Ni3 (BM12733), który jest najpowszechniej stosowany na okrętowe pędniki śrubowe. Zebrano i zaprezentowano wyniki badania składu chemicznego,...
Rok 2010
-
Numerical simulation of grouding experiment
PublikacjaJednym z możliwych sposobów zwiększenia odporności kon strukcji statku na kolizje jest zaprojektowania jej w taki sposób, aby podczas zderzenia absorbowała możliwie dużą ilość energii. Jednym z nowych pomysłów jest idea, będąca tematem projektu CORET (EUREKA E!3614), zwiększenia odporności na rozdarcie poszycia poprzez dodanie do obecnej konstrukcji półelastycznej polimerowo-betonowej bariery ochronnej. Proces projektowania nowej...
-
Numeryczne obliczanie odkształceń i naprężeń w karbach spoin laserowych paneli typu Sandwich
PublikacjaDla analizy zmęczeniowej metodami lokalnymi fundamentalnym elementem jest określenie koncentracji naprężeń w złączu, a do ich oceny niezbędna jest szczegółowa naliza odkształceń i naprężeń w karbach. Do określenia odkształceń w złączu wybrano metodę numeryczną MES. Przedstawione wyniki dotyczą wpływu sposobu modelowania (w płaskim stanie naprężenia, w płaskim stanie odkształcenia, bryłowe) na rozkład odkształceń w karbach.
-
The determination of deformations and stresses of laser welds used for fatigue assessment of steel sandwich panel joints
PublikacjaPanele typu sandwich znajdują szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. W przypadku niektórych zastosowań wymagających ocenę ryzyka dużą rolę odgrywa ocena trwałości zmęczeniowej spoin laserowych paneli. W pracy prezentowane są metody wyznaczania lokalnych odkształceń i naprężeń w połączeniach spawanych w celu oceny trwałości zmęczeniowej według hipotez lokalnych naprężeń i odkształceń.
Rok 2020
-
Od postawy prozdrowotnej w stoczni jachtowej do ograniczania zagrożeń na stanowisku pracy formierza-laminiarza
PublikacjaTematyka zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, coraz częściej popularyzowana w świecie biznesu, nadal stanowi dość mało rozpoznany obszar działalności polskich przedsiębiorstw. Niniejszy artykuł porusza ważką kwestię promocji zdrowia w miejscu pracy jako czynnika zwiększającego efektywność pracy oraz jego wpływ na osiąganie wysokiej jakości produktu. Publikacja omawia znaczenie postawy prozdrowotnej i sposobów jej kształtowania...
Rok 2014
-
Opinia na okoliczność wykonania (prawidłowego lub nie, w części lub całości ) umowy 01/11/2010 dotyczącej remontu statku m/v „AKERO” w sprawie z powództwa Quadrant Marine Consultancy Sp. z o.o. przeciwko Northwind Shipping A.S. w Enebakk, Norwegia
PublikacjaOpinia na temat prawidłowości (nieprawidłowości) przebiegu remontu statku M/V Akero (później M/V North Wind), wydana na zlecenie Sądu Okręgowego w Gdańsku. Opinię sporządzono na podstawie akt sprawy IXGC 14/12.
-
Opinion about causes of framing of Kingston chest (box cooler) damage, on PSV vessel VS4411 DF-PSV (B-855)
PublikacjaThe subject of analysis is a damage of welded connection of box cooler framing segments, made as separate bars 50mm thickness, connected by the welds in corners. Studies of documents delivered by Customer shows cracks on the fusion of filet welds and twisting of box cooler frame. The subject of analysis is a damage of welded connection of box cooler framing segments, made as separate bars 50mm thickness, connected by the welds...
-
The influence of core material on strength properties of hybrid sandwich panels
PublikacjaAlong with high prices of fuels and more restrictive safety and environmental regulations (including environment protection) increased interest in sandwich structures is being observed. One of the solution having growing application potential is steel sandwich panel. The construction consist of very thin steel plates (about 2mm) and stiffeners between them. The main advantage of using such solution is very high strength to weight...
-
Trim Optimisation - Theory and Practice
PublikacjaForce Technology has been working intensively with trim optimisation tests for almost last 10 years. Focus has primarily been put on the possible power savings and exhaust gases reduction. This paper describes the trim optimisation process for a large cargo vessel. The physics behind changed propulsive power is described and the analyses in order to elaborate the optimum trimmed conditions are presented. Different methods for prediction...
Rok 2006
-
Phase investigations of copper based CuZn38Al2MnFe alloy
PublikacjaW pracy przedstawiono analizę fazową mosiądzu CuZn38Al2MnFe. Wykazano, że obecność fazy Fe4Mn77Si19 powoduje kruchość stopu w teście zginania próbek.
-
Problems of strength modelling of steel sandwich panels under in-plate load
PublikacjaW pracy omówiono zagadnienia wytrzymałości statycznej stalowych paneli typu sandwich spawanych laserowo. Omówiono charakterystyki sztywności podczas zginania, przedstawiono zachowanie pod obciążeniem równomiernie rozłożonym a także sposób niszczenia pod obciążeniem ściskającym. Omówiono możliwości stosowania takich konstrukcji na podstawie wniosków z badań.
-
Problemy modelowania własności wytrzymałościowych stalowych konstrukcji typu ''sandwich''
PublikacjaW pracy omówiono wyniki badań zmęczeniowych stalowych, laserowo spawanych konstrukcji typu sandwich. Na ich tle uogólniono mechanizmy niszczenia takich konstrukcji. Dla wybranego modelu niszczenia przedstawiono wyniki badań elementarnego połączenia spawanego laserowo.
-
Problemy określania trwałości zmęczeniowej stalowych paneli spawanych laserowo
PublikacjaW pracy przedstawiono problemy związane z analizą trwałości zmęczeniowej stalowych paneli spawanych laserowo typu sandwich. Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych w skali naturalnej a na ich podstawie zaproponowano algorytm podejścia do szacowania trwałości zmęczeniowej.
-
[Rozdz.] 4.2 Katedra Technologii Okrętu, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa.
PublikacjaOmówiono rozwój problematyki badawczej Katedry w latach 1952-2005.
-
Sandwich panels in shipbuilding
PublikacjaW publikacji przedstawiono charakterystykę i podstawowe własności nowego tworzywa dla konstrukcji statku jakim są stalowe, spawane laserowo panele typu sandwich. Omówiono podstawowe zalety nowego typu konstrukcji, przedstawiono problemy wynikające z jej stosowania.
-
Selected problems of technological preparation of production of a two-segment passenger inland waterways ship of a combined structure
PublikacjaPrzystępując do opracowania założeń do ''Ramowej technologii budowy statku rzecznego'', którego projekt powstaje w ramach zadania INCOWATRANS natknięto się na szereg problemów wynikających z odmienności i prototypowości analizowanego statku. Statek rzeczny to składajacy się z dwóch autonomicznych jednostek zespół pływający. Konstrukcja każdej z wymienionych jednostek jest konstrukcją mieszaną tj. składa się z części o konstrukcji...
-
Siła w rozumie i mięśniach
PublikacjaAutor jest opiekunem Koła Naukowego Studentów ''KORAB'', działającego przy Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. W artykule zaprezentowano katamaran RW-4 napędzany siłą ludzkich mięśni, zaprojektowany i zbudowany z myślą o starcie w międzynarodowych regatach International Waterbike Regatta Bremen 2005.
-
Specialist Committee V.3 "Fabrication Technology"
PublikacjaTreścią raportu jest analiza rozwoju zaawansowanych technologii produkcyjnych w przemyśle stoczniowym oraz analiza opracowania nowych stali konstrukcyjnych do stosowania w zaawansowanych konstrukcjach obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich odporności na wysokie temperatury, odporności korozyjnej i odporności na zmęczenie. Przeanalizowany został postęp w zakresie rozwoju metod oceny stanu naprężeń i odkształceń...
-
Strength assessment of a version of joint of sandwich panels
PublikacjaW pracy przedstawiono propozycję optymalizacji wariantu połączenia doczołowego stalowych paneli typu ''sandwich''. Przedstawiono wyniki analizy numerycznej rozkładów naprężeń dla wielu wariantów geometrii proponowanego połączenia.
-
Technologie spawalnicze w okrętownictwie
PublikacjaOmówiono skrótowo: cieplne klasyczne technologie spawalnicze (cięcie i spawanie MMA, SAW, CAW, GMAW, MIG-MAG) oraz technologie rozwoju spawania plazmowego, laserowego i hybrydowego oraz zgrzewania tarciowego z przemieszczeniem (FSW).
-
Tests of local strains in steel laser - welded sandwich structure
PublikacjaW publikacji zaprezentowano rezultaty badań odkształceń w strefie spoiny laserowej konstrukcji sandwich. Pokazano obiekt badań, metodykę i oprzyrządowanie oraz proces rejestracji. Przedstawiono uzyskane wyniki i wnioski z nich wypływające.
-
Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej w realizacji strategicznych zadań polskiej gospodarki morskiej
PublikacjaNa tle założeń rozwoju gospodarki morskiej w długofalowych planach Unii Europejskiej oraz Krajowym Planie Strategicznym rozwoju gospodarki morskiej omówiono wyniki prac badawczych, badawczo-rozwojowych i projektowych zrealizowanych i realizowanych przez Wydział.
Rok 2017
-
PODEJŚCIE WARIANTOWE WE WSTĘPNYM PROJEKTOWANIU STATKÓW Variant methods approach to the preliminary ship design.
PublikacjaKlasyczna metoda projektowania okrętów jest metodą iteracyjną, bazującą na zgromadzonym doświadczeniu ze statków już zbu-dowanych. Natomiast w przypadku statku całkowicie nowego typu, bez „posagu wcześniejszych doświadczeń”, projektowanie polega na opracowaniu szeregu równoległych, wariantowych rozwiązań z wykorzystaniem optymalizacji. Artykuł wskazuje wybrane metody projektowe wykorzystujące optymalizacje, używane we wstępnym...
-
Prediction of manoeuvring abilities of 10000 DWT pod-driven coastal tanker
PublikacjaThis paper aims to present a new approach in the prediction of manoeuvring abilities of pod-driven ships. A new mathematical model of motions based on MMG methodology was developed and a new type of description of forces acting on azimuth drives is presented. Captive model tests of medium-size coastal tanker and pod open water tests were carried out in CTO S.A. (Ship Design and Research Centre S.A.) to obtain hull hydrodynamic derivatives...
-
Problems of analysis of axially loaded steel behavior under laser welded panel
PublikacjaWprowadzanie do praktyki nowych rozwiązań konstrukcyjnych wymaga posiadania danych wejściowych do procesu modelowania ich zachowania. Takim nowym elementem jest stalowy, spawany laserowo panel typu sandwich. W pracy pokazano wy-brane problemy towarzyszące modelowaniu zachowań takiej struktury. Pokazano podstawy teoretyczne wyznaczania sztyw-ności panelu a następnie omówiono wyniki badań wyboczenio-wych serii modeli o zmiennej geometrii.
-
Problems with modelling the strength properties of sailing vessels rigging ropes
PublikacjaThis article presents the basic parameters of soft ropes: natural fibre ropes, soft wire ropes and synthetic fibre ropes used for running rigging. There are only several materials still used for the production of natural fibre ropes, including cotton, jute, hemp, sisal and manila hemp. The most commonly used soft wire ropes are twisted pair ropes; for smaller diameters there is a 6x19M - FC rope and for larger diameters – 6x37M...
-
Propozycja modernizacji układu napędowego pasażerskiego statku śródlądowego z konwencjonalnego na hybrydowy
PublikacjaNa przestrzeni ostatnich lat zaobserwowano znaczny wzrost zainteresowania ekologicznymi układami napędowymi rekreacyjnych oraz użytkowych jednostek pływających, wpisującymi się w nurt przyjaznej środowisku, bez emisyjnej, zielonej żeglugi. Problemem jest jednak skonstruowanie bezpiecznej dla pasażerów jednostki pływającej, o możliwie niskim zapotrzebowaniu na energię, wyposażonym w wysoko sprawny, bez emisyjny układ napędowy....
-
Redundancja jako sposób zwiększenia niezawodności siłowni okrętowych
PublikacjaJednym z istotnych sposobów zapewnienia wysokiego poziomu niezawodności siłowni okrętowych jest zaprojektowanie redundancji jego elementów strukturalnych, np.: nadmiarowości strukturalnej systemów generowania energii, układów napędowych itp. W niniejszym artykule omówiono zagadnienia związane z nadmiarem, jako sposobem zwiększenia niezawodności systemów generowania energii i napędu statku. W szczególności zaś zostały zaprezentowane...
-
Strength analysis of a large-size supporting structure for an offshore wind turbine
PublikacjaThe offshore wind power industry is the branch of electric energy production from renewable sources which is most intensively developed in EU countries. At present, there is a tendency to install larger-power wind turbines at larger distances from the seashore, on relatively deep waters. Consequently, technological solutions for new supporting structures intended for deeper water regions are undergoing rapid development now. Various...
-
Supporting development of the smart ship technology by CFD simulation of ship behavior in close to real operational conditions
PublikacjaThe shipping industry is at the milestone of technological development – autonomous ships. Involving smart technologies accelerates development of green and safe shipping. Also IMO regulations, especially EEDI en-hanced application of new technologies. Meeting economic and ecological requirements future ships need to be designed with respect to increased reliability and operational performance. Design process of ships may be improved...
-
Towards improved energy efficiency of future smart ships by application of advanced CFD simulations – case study
PublikacjaThe international trade plays crucial role in today’s globally developed world’s economy. Many people are unaware of the unimaginable volume of cargo being transported every year by oceans and seas. For most of the time invisible from land the shipping industry preserves its strong position of the most cost-efficient and environmental friendly mean of transport. However during last years the shipping industry is under great pressure...
-
VARIANT DESIGNING IN the PRELIMINARY SMALL SHIP DESIGN PROCESS
PublikacjaShip designing is a complex process, as the ship itself is a complex, technical multi-level object which operates in the air/water boundary environment and is exposed to the action of many different external and internal factors resulting from the adopted technical solutions, type of operation, and environmental conditions. A traditional ship design process consists of a series of subsequent multistage iterations, which gradually...
Rok 2015
-
Pomiary w procesie budowy kadłuba statku
PublikacjaStatki i obiekty oceanotechniczne to największe ruchome ruchome dzieła sztuki inżynierskiej. Budowie takich kolosów towarzyszą procesy pomiarowe – nierzadko na odległości przekraczające kilkaset metrów i dokładnościach milimetrowych. Tak było kilkaset lat temu i tak jest dzisiaj. Pomimo niezmienności praw fizyki i zasad geometrii przestrzennej, w metrologii okrętowej – tak jak w innych dziedzinach życia – zachodzą zmiany. Pojawienie...
-
Problems of Determination of Welding Angular Distortions of T-fillet Joints in Ship Hull Structures
PublikacjaShip hull structure elements are in majority joined by welding. Welding distortions can cause a lot of problems during the manufacturing process. In the literature it is proposed wide spectrum of suggestions for a correct estimation of welding deformation in particular angular deformation in the fillet welded T joint. In the work verification of selected methods is proposed basing upon of the results of the laboratory measurements....
-
Produkcja energii elektrycznej w ujęciu ekonomicznym
PublikacjaW pracy przedstawiono podstawowe zależności dotyczące przeprowadzania analizy techniczno - ekonomicznej związanych z projektami inwestycyjnymi. Ukazano układ kombinowany silnik o zapłonie samoczynnym – turbina parowa, którego zadaniem jest dzięki posadowieniu na platformie pływającej produkcja energii elektrycznej w tzw. systemie rozproszonym. Składa się on z silnika spalinowego tłokowego i skojarzonym z nim układem turbiny parowej,...
-
Report no: WOiO /II/46/2015 - Construction node verification test, estimation of breaking load (shear force) and destruction form
PublikacjaA new generation of tanks for LNG transportation has been designed. Mass reduction forced our customer to use three different materials: austenitic steel, aluminium alloy and LNG compressed wood between them. The expertise concerns structural node between tank foundation and suspension. Expertise contains: description of object of test, test principals, results and conclusions
-
Report no WOiO/II/67/2015 - Expertise about load capacity of twistlock foundation and sliding foundation
PublikacjaCustomer delivered to Laboratory 17 elements - twist lock foundations and sliding lock foundations (ship equipment for container lashing). Elements were selected from production series. Each element was loaded for braking load. After test visual inspection had been performed. The expertise contains: description of tested elements, test assumptions, test stand, results and conclusions
-
Strength analysis of the support structure of the offshore wind turbine
PublikacjaThe global power demand from renewable sources is growing. One of a very favorable solution which meets severe environmental protection requirements are the offshore wind turbines. The offshore wind energy sector has experienced very fast development over last decade. Offshore wind farms, in comparison with onshore applications, can provide increased efficiency with reduced noise, visual, transportation and installation con-flicts....
-
THE INFLUENCE OF MANUFACTURING OVERSIZING ON POSTWELDING DISTORTIONS OF THE FILLET WELDED JOINT
PublikacjaWelding proces is basic joining technique in shipbuilding. Such method generated welding distortions which cause a lot of problems during the manufacturing process. In the literature it is proposed wide spectrum of suggestions for a correct estimation of welding deformation in particular angular deformation in the fillet welded T joint. In the work influence of oversizing of weld on angular distortions of joint is presented basing...
-
The Influence of Modelling Material Zones on Strains and Stresses at Weld Toe Notch
PublikacjaThe latest development in the field of welding technology enabled prefabrication of thin-walled sandwich structures in an industrial scale. Sandwich structures fabricated of steel, or aluminium alloy plates and stiffeners are welded with the use of hi-power CO2 lasers. Strength analysis of such structures with the use of finite element method needs proper material modelling.In this paper the material model of steel sandwich panel...
-
The Influence of Selected Parameters of Numerical Modelling on Strains and Stresses at Weld Toe Notch
PublikacjaLatest development in the field of welding technology and prefabrication enabled massive production of thin-walled sandwich structures. Multi-layered sandwich structures are fabricated with the use of high-power CO2 lasers, friction welding, arc welding, hybrid welding, or other technique designed for the special purpose. Steel or aluminium alloy plates with thickness between 1 and 5 mm are connected by internal stiffeners. Strength...
Rok 2016
-
Possibilities for assesment of the angular distortion in Welded T-joint
PublikacjaSpawanie jest podstawową techniką łączenia elementów konstrukcji kadłuba statku. Procesowi temu towarzyszą odkształcenia spawalnicze, co przysparza dużo problemów wykonawczych. W pracy przedstawiono wpływ przewymiarowania spoiny pachwinowej na wielkość kątowych odkształceń złącza. Dokonano porównania wartości określonych na podstawie inżynierskich hipotez z wynikami otrzymanymi podczas prób laboratoryjnych.
-
System sejsmiki refleksyjnej do poszukiwania morskich złóż węglowodorowych
PublikacjaW poszukiwaniu morskich złóż węglowodorowych wykorzystywane są różne metody zaliczane do tzw. sejsmiki refleksyjnej. Jedną z nich jest wykorzystanie systemu sejsmiki refleksyjnej holowanego za statkiem specjalistycznym przeznaczonym do badań sejsmicznych. Jest to złożony ruchomy układ techniczny składający się z wielu elementów składowych, takich jak: system wzbudzania fal akustycznych, system rejestracji odbijanych fal akustycznych...
-
Systemy poszukiwania złóż ropy naftowej i gazu pod dnem morskim
PublikacjaWspółcześnie, energia pochodząca ze spalania węgla, ropy naftowej oraz gazu ziemnego napędza gospodarki rozwiniętych przemysłowo krajów. Dalsze wykorzystanie tej energii na aktualnym i prognozowanym poziomie zużycia związane z tym dość istotnym problemem – zasoby tych węglowodorów są ograniczone i coraz trudniejsze do pozyskania. Z tego względu próbuje się eksplorować nowe złoża, w tym złoża niekonwencjonalne, a także poszukiwać...
Rok 2009
-
Selected problems on application of steel sandwich panels to marine
PublikacjaW pracy przedstawiono wybrane problemy stosowania stalowych laserowo spawanych paneli w konstrukcji statku. Problemy te wynikają ze specyfiki cienkiej, spawanej laserowo konstrukcji stalowej i obejmują szerokie spektrum zagadnień począwszy od własności wytrzymałościowychy elementarnego połączenia teowego spawanego laserowo poprzez łączenie paneli ze sobą a skończywszy na integracji paneli z konstrukcją tradycyjną.
-
The use of Acoustic Emission to identification damages bearings the main and crank engines about the automatic ignition
PublikacjaThe article describes the laboratory tests, which make the first stage of the study concerning the use of the AE method to determine the technical state of the slide bearings in engines with self-ignition. The aim of the present tests was to compare the recorded signals in relation to the technical state of the material of the bearing bush and to check the possibility of using the AE method in determining the transition moment...
Rok 2003
-
Stalowe panele typu SANDWICH - nowe elementy konstrukcji statku. IX Krajowa Konferencja Mechaniki Pękania.
PublikacjaPrzedstawiono ideę zastosowania do konstrukcji kadłuba statku stalowego panelu typu Sandwich. Panele te mogą być użyte na konstrukcje pokładów, grodzic czy ścianek. Jednakże aby mogły być stosowane w konstrukcji kadłuba, należy posiadać informacje na temat ich własności technologiczno-wytrzymałościowych. W referacie przedstawiono badania laboratoryjne paneli SANDWICH prowadzone w Katedrze Technologii Okrętów, Systemów Jakości...
-
Wpływ technologii przetwarzania na właściwości użytkowe stali trudno ścieralnych typu HARDOX. II Krajowa Konferencja ''Nowe Materiały, Nowe Technologie w Przemyśle Okrętowym i Maszynowym.
PublikacjaW referacie przedstawiono zagadnienia dotyczące technologii przetwarzania stali HARDOX, jak również zalecenia odnośnie spawania złączy stali HARDOX w zależności od grubości materiału, miejsca spawania, rodzaju spawania, rodzaju złącza, materiałów spoiwa. Dodatkowo przedstawiono zalecenia dotyczące obróbki skrawaniem stali HARDOX 400 w porównaniu do stali WELDOX 500 i WEL-DOX 700.
Rok 2005
-
Szybki pojazd wodny napedzany siłą mięśni ludzkich
PublikacjaNa tle tak mocno technologicznego świata wciąż odżywają idee urządzeń czerpiących energię ze źródeł naturalnych: a to samoloty napędzane energią słoneczną, a to pojazdy kołowe napędzane siłą wiatru. Jednym z takich wyzwań jest konstrukcja szybkiego pojazdu wodnego napędzanego siłą mięśni załogi i udział w regatach takich pojazdów - International Waterbike Regatta (IWR) zwanych potocznie Waterbike.
Rok 2023
-
The retrofitting of ships by applying retractable bow hydrofoils: a case study
PublikacjaIncreasing environmental requirements and a relatively long ship life of 30 years mean more attention is needed to retrofit existing ships. One possibility is using hydrofoils to reduce the ship’s resistance and improve comfort and safety in rough sea conditions. This study investigates the influence of retractable bow hydrofoils on the seakeeping performance and operational conditions of a selected case study vessel (V-shaped...
-
USING ARTIFICIAL NEURAL NETWORKS FOR PREDICTING SHIP FUEL CONSUMPTION
PublikacjaIn marine vessel operations, fuel costs are major operating costs which affect the overall profitability of the maritime transport industry. The effective enhancement of using ship fuel will increase ship operation efficiency. Since ship fuel consumption depends on different factors, such as weather, cruising condition, cargo load, and engine condition, it is difficult to assess the fuel consumption pattern for various types...