Katedra Technologii Obiektów Pływających, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa - Jednostki Administracyjne - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Katedra Technologii Obiektów Pływających, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa

Filtry

wszystkich: 210

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

Rok 2012
  • Monitorowanie korozji podpokładowej metodą emisji akustycznej
    Publikacja

    - Rok 2012

    W referacie omówiono proces korozji podpokładowej występującej w zbiornikach ładunkowych tankowców. Zaprezentowano zalety i ograniczenia metody Emisji Akustycznej (EA). Został pokazany tester korozyjny zaprojektowany i wykonany dla potrzeb projektu pod kryptonimem CORFAT. Przedstawiono wybrane wyniki badań z wykorzystaniem aparatury EA i testera korozyjnego na obiektach pływających (dok pływający, tankowiec).

  • Possibility to use engine compression ignition engines in floating power plants marine
    Publikacja

    - Rok 2012

    Compression-ignition engines used in ship technology as main propulsion engines are large units reaching even to 50-60 MW. The engines can be used in power industry for electricity generation in a simple or combined steam turbine system in combined heat and power plants. The leading engine in such an arrangement is an internal-combustion piston engine. The main propulsion engines are used in large piston internal-combustion engines...

  • Współczesne sposoby monitorowania korozji podpokładowej metodą emisji akustycznej
    Publikacja

    - Rok 2012

    Na wstępie opracowania przedstawiono krótką charakterystykę procesu korozji podpokładowej oraz problemy związane z jej monitorowaniem. W dalszej części opisano metodę emisji akustycznej, opracowaną przez Katedrę Technologii Okrętu, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa we współpracy z partnerami w VII Programie Ramowym Unii Europejskiej w projekcie o akronimie CORFAT. W dalszej części przedstawiono krótką charakterystykę samego...

  • Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi CAD/CAM/CAE do projektowania kadłuba statku o napędzie hybrydowym
    Publikacja

    - Rok 2012

    W sektorze transportu ludzi i towarów odbywa się obecnie ogromny postęp wywołany głównie za sprawą wysokich cen paliw i różnego rodzaju podatków ekologicznych. Wprowadzane sukcesywnie regulacje prawne, mające zmniejszyć emisje substancji szkodliwych dla człowieka i środowiska naturalnego, w znacznym stopniu zmuszają zarówno producentów, jak i odbiorców do poszukiwania rozwiązań technicznych bardziej efektywnie wykorzystujących...

  • Wykorzystanie zjawiska Emisji Akustycznej w diagnozowaniu stanu technicznego zbiorników ładunkowych
    Publikacja

    - Rok 2012

    Według wymagań i procedur Towarzystw Klasyfikacyjnych cały cykl pomiarów jest bardzo kosztowny i opiera się na sprawdzeniu całej konstrukcji bez względu na to, czy jest ona skorodowana czy też nie. Celem niniejszej pracy jest próba znalezienia odpowiedzi na to, czy najnowsze osiągnięcia w dziedzinie badań nieniszczących (metoda Emisji Akustycznej) dadzą się zastosować do bardziej efektywnej oceny stanu technicznego konstrukcji...

  • WYKORZYSTANIE ZJAWISKA EMISJI AKUSTYCZNEJ W DIAGNOZOWANIU STANU TECHNICZNEGO ZBIORNIKÓW ŁADUNKOWYCH
    Publikacja

    - Rok 2012

    Według wymagań i procedur Towarzystw Klasyfikacyjnych cały cykl pomiarów, jest bardzo kosztowny i opiera się na sprawdzeniu całej konstrukcji bez względu na to, czy jest ona skorodowana czy też nie. Celem niniejszej pracy jest próba znalezienia odpowiedzi na to, czy najnowsze osiągnięcia w dziedzinie badań nieniszczących (metoda Emisji Akustycznej) dadzą się zastosować do bardziej efektywnej oceny stanu technicznego konstrukcji...

Rok 2011
Rok 2007
Rok 2013
Rok 2018
Rok 2019
Rok 2002
Rok 2008
Rok 2010
  • Numerical simulation of grouding experiment
    Publikacja

    - Rok 2010

    Jednym z możliwych sposobów zwiększenia odporności kon strukcji statku na kolizje jest zaprojektowania jej w taki sposób, aby podczas zderzenia absorbowała możliwie dużą ilość energii. Jednym z nowych pomysłów jest idea, będąca tematem projektu CORET (EUREKA E!3614), zwiększenia odporności na rozdarcie poszycia poprzez dodanie do obecnej konstrukcji półelastycznej polimerowo-betonowej bariery ochronnej. Proces projektowania nowej...

  • Numeryczne obliczanie odkształceń i naprężeń w karbach spoin laserowych paneli typu Sandwich
    Publikacja

    - Rok 2010

    Dla analizy zmęczeniowej metodami lokalnymi fundamentalnym elementem jest określenie koncentracji naprężeń w złączu, a do ich oceny niezbędna jest szczegółowa naliza odkształceń i naprężeń w karbach. Do określenia odkształceń w złączu wybrano metodę numeryczną MES. Przedstawione wyniki dotyczą wpływu sposobu modelowania (w płaskim stanie naprężenia, w płaskim stanie odkształcenia, bryłowe) na rozkład odkształceń w karbach.

  • The determination of deformations and stresses of laser welds used for fatigue assessment of steel sandwich panel joints
    Publikacja

    - Rok 2010

    Panele typu sandwich znajdują szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. W przypadku niektórych zastosowań wymagających ocenę ryzyka dużą rolę odgrywa ocena trwałości zmęczeniowej spoin laserowych paneli. W pracy prezentowane są metody wyznaczania lokalnych odkształceń i naprężeń w połączeniach spawanych w celu oceny trwałości zmęczeniowej według hipotez lokalnych naprężeń i odkształceń.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

Rok 2020
Rok 2014
Rok 2006
Rok 2017
  • PODEJŚCIE WARIANTOWE WE WSTĘPNYM PROJEKTOWANIU STATKÓW Variant methods approach to the preliminary ship design.
    Publikacja

    Klasyczna metoda projektowania okrętów jest metodą iteracyjną, bazującą na zgromadzonym doświadczeniu ze statków już zbu-dowanych. Natomiast w przypadku statku całkowicie nowego typu, bez „posagu wcześniejszych doświadczeń”, projektowanie polega na opracowaniu szeregu równoległych, wariantowych rozwiązań z wykorzystaniem optymalizacji. Artykuł wskazuje wybrane metody projektowe wykorzystujące optymalizacje, używane we wstępnym...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Prediction of manoeuvring abilities of 10000 DWT pod-driven coastal tanker
    Publikacja

    This paper aims to present a new approach in the prediction of manoeuvring abilities of pod-driven ships. A new mathematical model of motions based on MMG methodology was developed and a new type of description of forces acting on azimuth drives is presented. Captive model tests of medium-size coastal tanker and pod open water tests were carried out in CTO S.A. (Ship Design and Research Centre S.A.) to obtain hull hydrodynamic derivatives...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Problems of analysis of axially loaded steel behavior under laser welded panel
    Publikacja

    - Mechanik - Rok 2017

    Wprowadzanie do praktyki nowych rozwiązań konstrukcyjnych wymaga posiadania danych wejściowych do procesu modelowania ich zachowania. Takim nowym elementem jest stalowy, spawany laserowo panel typu sandwich. W pracy pokazano wy-brane problemy towarzyszące modelowaniu zachowań takiej struktury. Pokazano podstawy teoretyczne wyznaczania sztyw-ności panelu a następnie omówiono wyniki badań wyboczenio-wych serii modeli o zmiennej geometrii.

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Problems with modelling the strength properties of sailing vessels rigging ropes

    This article presents the basic parameters of soft ropes: natural fibre ropes, soft wire ropes and synthetic fibre ropes used for running rigging. There are only several materials still used for the production of natural fibre ropes, including cotton, jute, hemp, sisal and manila hemp. The most commonly used soft wire ropes are twisted pair ropes; for smaller diameters there is a 6x19M - FC rope and for larger diameters – 6x37M...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Propozycja modernizacji układu napędowego pasażerskiego statku śródlądowego z konwencjonalnego na hybrydowy

    Na przestrzeni ostatnich lat zaobserwowano znaczny wzrost zainteresowania ekologicznymi układami napędowymi rekreacyjnych oraz użytkowych jednostek pływających, wpisującymi się w nurt przyjaznej środowisku, bez emisyjnej, zielonej żeglugi. Problemem jest jednak skonstruowanie bezpiecznej dla pasażerów jednostki pływającej, o możliwie niskim zapotrzebowaniu na energię, wyposażonym w wysoko sprawny, bez emisyjny układ napędowy....

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Redundancja jako sposób zwiększenia niezawodności siłowni okrętowych
    Publikacja

    Jednym z istotnych sposobów zapewnienia wysokiego poziomu niezawodności siłowni okrętowych jest zaprojektowanie redundancji jego elementów strukturalnych, np.: nadmiarowości strukturalnej systemów generowania energii, układów napędowych itp. W niniejszym artykule omówiono zagadnienia związane z nadmiarem, jako sposobem zwiększenia niezawodności systemów generowania energii i napędu statku. W szczególności zaś zostały zaprezentowane...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Strength analysis of a large-size supporting structure for an offshore wind turbine
    Publikacja

    The offshore wind power industry is the branch of electric energy production from renewable sources which is most intensively developed in EU countries. At present, there is a tendency to install larger-power wind turbines at larger distances from the seashore, on relatively deep waters. Consequently, technological solutions for new supporting structures intended for deeper water regions are undergoing rapid development now. Various...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Supporting development of the smart ship technology by CFD simulation of ship behavior in close to real operational conditions
    Publikacja

    - Rok 2017

    The shipping industry is at the milestone of technological development – autonomous ships. Involving smart technologies accelerates development of green and safe shipping. Also IMO regulations, especially EEDI en-hanced application of new technologies. Meeting economic and ecological requirements future ships need to be designed with respect to increased reliability and operational performance. Design process of ships may be improved...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Towards improved energy efficiency of future smart ships by application of advanced CFD simulations – case study
    Publikacja

    - Rok 2017

    The international trade plays crucial role in today’s globally developed world’s economy. Many people are unaware of the unimaginable volume of cargo being transported every year by oceans and seas. For most of the time invisible from land the shipping industry preserves its strong position of the most cost-efficient and environmental friendly mean of transport. However during last years the shipping industry is under great pressure...

  • VARIANT DESIGNING IN the PRELIMINARY SMALL SHIP DESIGN PROCESS

    Ship designing is a complex process, as the ship itself is a complex, technical multi-level object which operates in the air/water boundary environment and is exposed to the action of many different external and internal factors resulting from the adopted technical solutions, type of operation, and environmental conditions. A traditional ship design process consists of a series of subsequent multistage iterations, which gradually...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

Rok 2015
Rok 2016
  • Possibilities for assesment of the angular distortion in Welded T-joint
    Publikacja

    - Mechanik - Rok 2016

    Spawanie jest podstawową techniką łączenia elementów konstrukcji kadłuba statku. Procesowi temu towarzyszą odkształcenia spawalnicze, co przysparza dużo problemów wykonawczych. W pracy przedstawiono wpływ przewymiarowania spoiny pachwinowej na wielkość kątowych odkształceń złącza. Dokonano porównania wartości określonych na podstawie inżynierskich hipotez z wynikami otrzymanymi podczas prób laboratoryjnych.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • System sejsmiki refleksyjnej do poszukiwania morskich złóż węglowodorowych
    Publikacja

    W poszukiwaniu morskich złóż węglowodorowych wykorzystywane są różne metody zaliczane do tzw. sejsmiki refleksyjnej. Jedną z nich jest wykorzystanie systemu sejsmiki refleksyjnej holowanego za statkiem specjalistycznym przeznaczonym do badań sejsmicznych. Jest to złożony ruchomy układ techniczny składający się z wielu elementów składowych, takich jak: system wzbudzania fal akustycznych, system rejestracji odbijanych fal akustycznych...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Systemy poszukiwania złóż ropy naftowej i gazu pod dnem morskim
    Publikacja

    Współcześnie, energia pochodząca ze spalania węgla, ropy naftowej oraz gazu ziemnego napędza gospodarki rozwiniętych przemysłowo krajów. Dalsze wykorzystanie tej energii na aktualnym i prognozowanym poziomie zużycia związane z tym dość istotnym problemem – zasoby tych węglowodorów są ograniczone i coraz trudniejsze do pozyskania. Z tego względu próbuje się eksplorować nowe złoża, w tym złoża niekonwencjonalne, a także poszukiwać...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

Rok 2009
Rok 2003
Rok 2005
  • Szybki pojazd wodny napedzany siłą mięśni ludzkich
    Publikacja

    Na tle tak mocno technologicznego świata wciąż odżywają idee urządzeń czerpiących energię ze źródeł naturalnych: a to samoloty napędzane energią słoneczną, a to pojazdy kołowe napędzane siłą wiatru. Jednym z takich wyzwań jest konstrukcja szybkiego pojazdu wodnego napędzanego siłą mięśni załogi i udział w regatach takich pojazdów - International Waterbike Regatta (IWR) zwanych potocznie Waterbike.

Rok 2023
  • The retrofitting of ships by applying retractable bow hydrofoils: a case study

    Increasing environmental requirements and a relatively long ship life of 30 years mean more attention is needed to retrofit existing ships. One possibility is using hydrofoils to reduce the ship’s resistance and improve comfort and safety in rough sea conditions. This study investigates the influence of retractable bow hydrofoils on the seakeeping performance and operational conditions of a selected case study vessel (V-shaped...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • USING ARTIFICIAL NEURAL NETWORKS FOR PREDICTING SHIP FUEL CONSUMPTION
    Publikacja
    • G. V. Nguyen
    • R. Sakthivel
    • K. Rudzki
    • J. Kozak
    • S. Prabhakar
    • N. D. K. Pham
    • P. Q. P. Nguyen
    • N. X. Phuong

    - Polish Maritime Research - Rok 2023

    In marine vessel operations, fuel costs are major operating costs which affect the overall profitability of the maritime transport industry. The effective enhancement of using ship fuel will increase ship operation efficiency. Since ship fuel consumption depends on different factors, such as weather, cruising condition, cargo load, and engine condition, it is difficult to assess the fuel consumption pattern for various types...

    Pełny tekst do pobrania w portalu