Zaproponowany projekt dotyczy problemów związanych z trybologią czyli nauką o tarciu i zużyciu.
Badania zainspirowane są wiedzą, że pary ślizgowe smarowane wodą ulegają szczególnie szybkiemu zużyciu w dwóch przypadkach gdy: czynnik smarny – woda - zawiera cząstki stałe, przepływ czynnika smarnego jest ograniczony bądź jest jego brak (para zanurzona w wodzie). Konsekwencją postępującego zużycia jest zazwyczaj radykalne ograniczenie trwałości systemu łożyskowego. Dlatego postawiono sobie za zadnie rozwiązanie tego problemu badawczego i postawiono następujące hipotezy badawcze:
• Odpowiedni dobór skojarzenia ślizgowego oraz jego geometrii ograniczy ilość ciepła generującego się w strefie tarcia i pozwoli na bezawaryjną eksploatację.
• Właściwy dobór skojarzenia ślizgowego pozwoli na ograniczenie zużycia będącego wynikiem smarowania węzła poprzez czynnik zawierający cząstki stałe.
Główne cele zaplanowanych badań eksperymentalnych to:
• Poznanie zjawisk jakie towarzyszą współpracy ślizgowej elementów smarowanych wodą w niekorzystnych warunkach pracy.
• Zweryfikowanie hipotez przy pomocy badań eksperymentalnych i teoretycznych.
• Poszerzenie obszaru wiedzy dotyczących par ciernych smarowanych wodą.
• Próba zidentyfikowania kluczowych parametrów wpływających na szybkość procesu zużywania.
Zaplanowano przeprowadzenie badań na dwóch odmiennych stanowiskach badawczych umożliwiających badanie skojarzenia ślizgowego typu czop – panew. Do badań teoretycznych wykorzystane zostaną zaawansowane programy wykorzystujące algorytmy obliczeniowej mechaniki płynów oraz elementów ciała stałego (metody: CFD, FEM i FSI). Zdaniem autorów wniosku problem można rozwiązać stosując odpowiednie skojarzenia ślizgowe o specjalnej geometrii.
Poznanie zjawisk jakie towarzyszą procesowi intensywnego zużycia w wyniku smarowania cieczami zawierającymi cząstki stałe oraz w wyniku przegrzania strefy tarcia pozwoli na szerokie zastosowanie tego typu łożysk w energetyce wodnej, pompach oraz okrętownictwie. Jako następny etap prac przewiduje się wnioskowanie o projekt aplikacyjny wspólnie z jedną z krajowych firm mogących szeroko wdrożyć takie rozwiązanie.
Informacje szczegółowe
- Program finansujący:
- OPUS
- Instytucja:
- Narodowe Centrum Nauki (NCN) (National Science Centre)
- Porozumienie:
- UMO-2016/23/B/ST8/03104 z dnia 2017-07-28
- Okres realizacji:
- 2017-07-28 - 2020-12-27
- Kierownik projektu:
- dr hab. inż. Wojciech Litwin
- Realizowany w:
- Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa
- Typ zgłoszenia:
- Krajowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
Publikacje powiązane z tym projektem
Filtry
wszystkich: 1
Katalog Projektów
Rok 2019
-
Marine propeller shaft bearings under low-speed conditions: water vs. oil lubrication
PublikacjaThe bearings used in shipbuilding, hydropower, and water pumps have undergone a metamorphosis in recent decades. Because of environmental regulations, lubrication with grease or mineral oil is prohibited. Thus, the standard solutions include water-lubricated bearings with polymer bushings or sealed systems lubricated with oil. When properly designed, assembled, and operated, bearings can operate reliably for years. However, specific...
wyświetlono 801 razy