Uelastycznienie kształcenia zawodowego poprzez rozwój dualnych studiów z elementami kształcenia zawodowego
Problemy demograficzne spowodowały wyraźny niedobór przedsiębiorców, menedżerów i wykwalifikowanych pracowników, który w przyszłości będzie gwałtownie wzrastał. Jednocześnie kształcenie zawodowe stało się mniej atrakcyjne. Zapewnienie nowej generacji przedsiębiorców i wykwalifikowanych pracowników jest najważniejszym zadaniem wspierającym MŚP i należy nadać mu najwyższy priorytet w polityce edukacyjnej.
Absolwenci studiów licencjackich mogą być dobrze wykwalifikowani teoretycznie, ale zazwyczaj brakuje im umiejętności zawodowych i praktycznego doświadczenia. Z tego powodu MŚP mogą pozyskać tylko ograniczoną liczbę młodych talentów wśród absolwentów szkół wyższych i uniwersytetów, których potrzebują.
Wymagania kwalifikacyjne jak również wymagania stawiane przedsiębiorcom są wysokie i stale rosną. Dynamiczna zmiana gospodarcza, cyfryzacja, sprostanie wyzwaniom w energetyce, ochronie klimatu i środowiska itp. wymagają kwalifikacji, których wielu obecnych wykwalifikowanych pracowników nie posiada i których nie można odpowiednio nauczyć w ramach szkolenia zawodowego. Z tego powodu ustawiczne kształcenie zawodowe nabiera coraz większego znaczenia.
W ostatnich dziesięcioleciach coraz wyraźniej widać, że samo szkolenie zawodowe na poziomie mistrzowskim jest coraz mniej wystarczające do skutecznego prowadzenia firmy. W związku z tym, oprócz szkolenia mistrzów rzemieślników, dla przyszłych przedsiębiorców opracowano i z powodzeniem wdrożono dłuższe dalsze szkolenie na ekonomistę biznesu.
Cele projektu obejmują m.in.:
• Przyciąganie przedsiębiorców i kadry kierowniczej, którzy posiadają wszelkie kompetencje do skutecznego prowadzenia firmy, a w szczególności do wdrażania przyszłościowej polityki kadrowej i innowacji w miejscu pracy.
• Przyczynianie się do zaspokojenia dużego zapotrzebowania przedsiębiorców, menedżerów i wykwalifikowanych pracowników na bardzo duże zadania w sektorze energetyczno-klimatycznym.
• Wzmocnienie produktywności i konkurencyjności firm poprzez transfer wiedzy i technologii, promocję innowacji oraz wdrażanie projektów B+R w obszarze zarządzania.
Aby osiągnąć te cele, mają zostać opracowane, przetestowane w praktyce, ocenione i wdrożone dwa podwójne programy studiów licencjackich ze zintegrowanym kształceniem zawodowym i kompleksowym ustawicznym kształceniem zawodowym.
Realizując projekt Politechnika Gdańska może doskonalić ofertę dydaktyczną oraz lepiej odpowiadać na zapotrzebowanie na kompetencje w otoczeniu gospodarczym.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- BA&VET
- Program finansujący:
- ERASMUS +
- Instytucja:
- Deutschen Akademischen Austauschdienstes (DAAD)
- Okres realizacji:
- 2022-12-01 - 2025-11-30
- Kierownik zespołu badawczego:
- dr inż. Marzena Grzesiak
- Członkowie zespołu:
-
- członek zespołu projektowego dr inż. Marzena Grzesiak
- członek zespołu projektowego dr hab. Magdalena Olczyk
- członek zespołu projektowego dr Aniela Beata Mikulska
- członek zespołu projektowego dr inż. Anita Richert-Kaźmierska
- Realizowany w:
- Katedra Zarządzania
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- Pomeranian Chamber of Handicrafts for SMEs (Polska)
- Tallinn University of Technology (Estonia)
- Estonian Chamber of Commerce and Industry (Estonia)
- Hanse-Parlament (Lead Partner) (Niemcy)
- Berufliche Hochschule Hamburg (Niemcy)
- Satakunta University of Applied Sciences (Finlandia)
- Wartość projektu:
- 400 000.00 EUR
- Typ zgłoszenia:
- Międzynarodowy Program Edukacyjny
- Pochodzenie:
- Projekt zagraniczny/międzynarodowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 97 razy