Wpływ zmiennych warunków obciążenia na charakterystyki zmęczeniowe kompozytów cementowo-bitumicznych wykonanych w technologii recyklingu na zimno - Projekt - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Wpływ zmiennych warunków obciążenia na charakterystyki zmęczeniowe kompozytów cementowo-bitumicznych wykonanych w technologii recyklingu na zimno

Kompozyty cementowo-bitumiczne wytwarzane w technologii recyklingu na zimno charakteryzują się dużą zmiennością właściwości, ze względu na zastosowanie w nich dwóch środków wiążących – cementu oraz emulsji bitumicznej, które wiążą materiał w zróżnicowany sposób. Badania właściwości mechanicznych, takich jak moduł sztywności i wytrzymałość wykazują, że ich wartości zależą od wielu czynników, takich jak: czas od zagęszczenia, temperatura, czas obciążenia, sposób zagęszczenia, stosunek czynników wiążących, rodzaj materiałów składowych, takich jak destrukt asfaltowy i zastosowane kruszywo mineralne, a także rodzaj klasa cementu i emulsji asfaltowej i właściwości bazowego bitumu. W ostatnich latach jest to obiekt bardzo intensywnych badań zespołów naukowych z Polski, Włoch, Francji, Czech, Chin oraz Stanów Zjednoczonych. O ile charakterystyka właściwości mechanicznych takich kompozytów jest już dość szczegółowo poznana, pewne obszary badawcze takie jak charakterystyki zmęczeniowe czy zagadnienia liniowości właściwości kompozytów cementowo-bitumicznych są nierozpoznane. Pojedyncze opisane w literaturze badania nie były prowadzone w sposób uporządkowany uwzględniający dużą zmienność właściwości analizowanych kompozytów. Celem wnioskowanego zadania badawczego jest wstępne rozpoznanie zmienności właściwości zmęczeniowych kompozytów cementowo-bitumicznych przygotowanych i zagęszczonych na dwa sposoby – z wykorzystaniem urządzeń laboratoryjnych oraz z wykorzystaniem pełnoskalowych maszyn budowlanych w typowym reżimie budowy badanych przy zmiennych warunkach obciążenia – zmiennych warunkach kontrolowanych odkształceń próbek badawczych. Planowane jest wykorzystanie jednej recepty kompozytu cementowo-bitumicznego – wbudowanej w odcinek terenowy (zlokalizowanych w rejonie drogi ekspresowej S5 koło miasta Świecie) oraz odtworzenie jej z tych samych materiałów składowych w laboratorium. W ramach badań analizowany będzie wpływ przygotowania oraz zagęszczenia próbek kompozytów oraz wpływ zmienności obciążenia (zmiany kontrolowanego odkształcenia w trakcie badań) na trwałość zmęczeniową kompozytu.

Informacje szczegółowe

Program finansujący:
MINIATURA
Instytucja:
Narodowe Centrum Nauki (NCN) (National Science Centre)
Okres realizacji:
2023-11-22 - 2024-05-22
Kierownik projektu:
dr inż. Mariusz Jaczewski
Realizowany w:
Katedra Inżynierii Transportowej
Wartość projektu:
41 800.00 PLN
Typ zgłoszenia:
Krajowy Program Badawczy
Pochodzenie:
Projekt krajowy
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 43 razy