Wpływ zmiennych warunków obciążenia na charakterystyki zmęczeniowe kompozytów cementowo-bitumicznych wykonanych w technologii recyklingu na zimno
Kompozyty cementowo-bitumiczne wytwarzane w technologii recyklingu na zimno charakteryzują się dużą zmiennością właściwości, ze względu na zastosowanie w nich dwóch środków wiążących – cementu oraz emulsji bitumicznej, które wiążą materiał w zróżnicowany sposób. Badania właściwości mechanicznych, takich jak moduł sztywności i wytrzymałość wykazują, że ich wartości zależą od wielu czynników, takich jak: czas od zagęszczenia, temperatura, czas obciążenia, sposób zagęszczenia, stosunek czynników wiążących, rodzaj materiałów składowych, takich jak destrukt asfaltowy i zastosowane kruszywo mineralne, a także rodzaj klasa cementu i emulsji asfaltowej i właściwości bazowego bitumu. W ostatnich latach jest to obiekt bardzo intensywnych badań zespołów naukowych z Polski, Włoch, Francji, Czech, Chin oraz Stanów Zjednoczonych. O ile charakterystyka właściwości mechanicznych takich kompozytów jest już dość szczegółowo poznana, pewne obszary badawcze takie jak charakterystyki zmęczeniowe czy zagadnienia liniowości właściwości kompozytów cementowo-bitumicznych są nierozpoznane. Pojedyncze opisane w literaturze badania nie były prowadzone w sposób uporządkowany uwzględniający dużą zmienność właściwości analizowanych kompozytów.
Celem wnioskowanego zadania badawczego jest wstępne rozpoznanie zmienności właściwości zmęczeniowych kompozytów cementowo-bitumicznych przygotowanych i zagęszczonych na dwa sposoby – z wykorzystaniem urządzeń laboratoryjnych oraz z wykorzystaniem pełnoskalowych maszyn budowlanych w typowym reżimie budowy badanych przy zmiennych warunkach obciążenia – zmiennych warunkach kontrolowanych odkształceń próbek badawczych. Planowane jest wykorzystanie jednej recepty kompozytu cementowo-bitumicznego – wbudowanej w odcinek terenowy (zlokalizowanych w rejonie drogi ekspresowej S5 koło miasta Świecie) oraz odtworzenie jej z tych samych materiałów składowych w laboratorium. W ramach badań analizowany będzie wpływ przygotowania oraz zagęszczenia próbek kompozytów oraz wpływ zmienności obciążenia (zmiany kontrolowanego odkształcenia w trakcie badań) na trwałość zmęczeniową kompozytu.
Informacje szczegółowe
- Program finansujący:
- MINIATURA
- Instytucja:
- Narodowe Centrum Nauki (NCN) (National Science Centre)
- Okres realizacji:
- 2023-11-22 - 2024-05-22
- Kierownik projektu:
- dr inż. Mariusz Jaczewski
- Realizowany w:
- Katedra Inżynierii Transportowej
- Wartość projektu:
- 41 800.00 PLN
- Typ zgłoszenia:
- Krajowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
Publikacje powiązane z tym projektem
Filtry
wszystkich: 1
Katalog Projektów
Rok 2025
-
Evaluation of Damage and Nonlinearity of Cold Recycled Materials Mixtures Using a New Strain Sweep Testing Procedure
PublikacjaThis article describes a new strain sweep testing method to identify the effects of damage and reversible nonlinearity. Indirect tensile stiffness modulus tests were performed at increasing strain (up to 322 με) to evaluate the stiffness behavior with increasing damage; parallel tests at small strain (43 με) were performed to evaluate the linear behavior. Tests were carried out on two cement-bitumen–treated material (CBTM) mixtures...
wyświetlono 100 razy