Wpływ zmiennych warunków obciążenia na charakterystyki zmęczeniowe kompozytów cementowo-bitumicznych wykonanych w technologii recyklingu na zimno
Kompozyty cementowo-bitumiczne wytwarzane w technologii recyklingu na zimno charakteryzują się dużą zmiennością właściwości, ze względu na zastosowanie w nich dwóch środków wiążących – cementu oraz emulsji bitumicznej, które wiążą materiał w zróżnicowany sposób. Badania właściwości mechanicznych, takich jak moduł sztywności i wytrzymałość wykazują, że ich wartości zależą od wielu czynników, takich jak: czas od zagęszczenia, temperatura, czas obciążenia, sposób zagęszczenia, stosunek czynników wiążących, rodzaj materiałów składowych, takich jak destrukt asfaltowy i zastosowane kruszywo mineralne, a także rodzaj klasa cementu i emulsji asfaltowej i właściwości bazowego bitumu. W ostatnich latach jest to obiekt bardzo intensywnych badań zespołów naukowych z Polski, Włoch, Francji, Czech, Chin oraz Stanów Zjednoczonych. O ile charakterystyka właściwości mechanicznych takich kompozytów jest już dość szczegółowo poznana, pewne obszary badawcze takie jak charakterystyki zmęczeniowe czy zagadnienia liniowości właściwości kompozytów cementowo-bitumicznych są nierozpoznane. Pojedyncze opisane w literaturze badania nie były prowadzone w sposób uporządkowany uwzględniający dużą zmienność właściwości analizowanych kompozytów.
Celem wnioskowanego zadania badawczego jest wstępne rozpoznanie zmienności właściwości zmęczeniowych kompozytów cementowo-bitumicznych przygotowanych i zagęszczonych na dwa sposoby – z wykorzystaniem urządzeń laboratoryjnych oraz z wykorzystaniem pełnoskalowych maszyn budowlanych w typowym reżimie budowy badanych przy zmiennych warunkach obciążenia – zmiennych warunkach kontrolowanych odkształceń próbek badawczych. Planowane jest wykorzystanie jednej recepty kompozytu cementowo-bitumicznego – wbudowanej w odcinek terenowy (zlokalizowanych w rejonie drogi ekspresowej S5 koło miasta Świecie) oraz odtworzenie jej z tych samych materiałów składowych w laboratorium. W ramach badań analizowany będzie wpływ przygotowania oraz zagęszczenia próbek kompozytów oraz wpływ zmienności obciążenia (zmiany kontrolowanego odkształcenia w trakcie badań) na trwałość zmęczeniową kompozytu.
Informacje szczegółowe
- Program finansujący:
- MINIATURA
- Instytucja:
- Narodowe Centrum Nauki (NCN) (National Science Centre)
- Okres realizacji:
- 2023-11-22 - 2024-05-22
- Kierownik projektu:
- dr inż. Mariusz Jaczewski
- Realizowany w:
- Katedra Inżynierii Transportowej
- Wartość projektu:
- 41 800.00 PLN
- Typ zgłoszenia:
- Krajowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 87 razy