Zasilane hybrydowo, niskoemisyjne, autonomiczne/semi-autonomiczne statki do serwisowania farm wiatrowych na morzu - Projekt - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Zasilane hybrydowo, niskoemisyjne, autonomiczne/semi-autonomiczne statki do serwisowania farm wiatrowych na morzu

Celem naszego regularnego projektu SOVtBAL będzie stworzenie projektu koncepcyjnego autonomicznego lub półautonomicznego, ekologicznego statku o napędzie hybrydowym, wspierającego pracę morskich farm wiatrowych na Bałtyku i innych morzach. Proponowany przez nas statek będzie zaprojektowany jako statek operacyjny (SOV). Obecna sytuacja to dynamiczny rozwój systemów autonomicznych w wielu obszarach. Wynika to z chęci zmniejszenia zapotrzebowania na osoby pracujące w nudnych i niebezpiecznych warunkach. Branża morska również wykazuje szybko rosnące zainteresowanie systemami autonomicznymi. Sektor energii odnawialnej na morzu reaguje powoli i zastanawia się, w jaki sposób może wykorzystać systemy autonomiczne. Sektor jest nadal silnie uzależniony od interwencji człowieka w całym cyklu życia – od oceny lokalizacji i instalacji po rutynowe operacje i konserwację. Można wykazać, że wykorzystanie SOV w zastosowaniach komercyjnych może prowadzić do dwóch głównych korzyści: poprawy bezpieczeństwa i oszczędności kosztów. Kolejna generacja statków rozważa nowe alternatywne metody napędu i tankowania. Mogą one obejmować energię elektryczną, hybrydową i wodorową oraz oferować ładowanie na morzu. Napęd wodorowy uważany jest za przyszłość transportu. Flota morska, ze względu na eksploatację obiektów o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego państwa oraz spełniających definicję infrastruktury krytycznej, powinna podlegać pełnej jurysdykcji państwa. Dlatego w zakresie proponowanego projektu statku autonomicznego należy odnieść się do uwarunkowań prawnych regulujących przyszłą eksploatację statku zarówno na obszarach morskich wchodzących w skład terytorium państwa nadbrzeżnego, jak i na obszarach poza jurysdykcją państwa (np. wyłączna strefa ekonomiczna). . Dofinansowanie zalążkowe jest potrzebne, ponieważ pozwoli na spotkanie specjalistów z wielu dziedzin w celu opracowania założeń do dużego, interdyscyplinarnego projektu, a w przyszłości budowy prawdziwych obiektów.

Informacje szczegółowe

Akronim projektu:
SOVtBAL
Program finansujący:
Europejska Współpraca Terytorialna i Europejski Instrument Sąsiedztwa
Instytucja:
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
Okres realizacji:
brak danych - brak danych
Kierownik projektu:
dr inż. Marek Chodnicki
Członkowie zespołu:
Realizowany w:
Instytut Mechaniki i Konstrukcji Maszyn
Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie:
  • University of Applied Science Stralsund (Niemcy)
  • Klaipeda University (Litwa)
  • GDAŃSKI PARK NAUKOWO-TECHNOLOGICZNY (Polska)
  • Linnaeus University (Szwecja)
  • AKADEMIA MARYNARKI WOJENNEJ im. Bohaterów Westerplatte (Polska)
Typ zgłoszenia:
Fundusze Europejskie [w tym Fundusze Strukturalne]
Pochodzenie:
Projekt krajowy
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 43 razy