Identification of damages in the inlet air duct of a diesel engine based on exhaust gas temperature measurements - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Identification of damages in the inlet air duct of a diesel engine based on exhaust gas temperature measurements

Abstrakt

The temperature of the exhaust gas of a diesel piston engine, measured in the characteristic control sections of its thermo-flow system, can be a valuable source of diagnostic information about the technical condition of the elements limiting the working spaces thus separated, including the turbocharging system, but also its fuel supply system and replacement of the medium. In standard marine engine measurement systems equipped with an impulse turbocharging system, the exhaust gas temperature is measured at the outlet of individual cylinders and before and after the turbocharger turbine, using traditional thermocouples with high measurement inertia (time constant of tenths of a second and more). This means that for further diagnostic analyses, the average value of the periodically changing temperature of the exhaust stream leaving individual engine cylinders, the exhaust stream in the collective duct feeding the turbine and the exhaust stream in the exhaust duct of the turbine is used. This article proposes a new approach to the issue of diagnostic informationiveness of the exhaust gas temperature of a diesel engine, extending its observations with the dynamics of changes in the duration of one working cycle. The aim of the tests carried out on the laboratory stand of Farymann Diesel engine type D10 was to determine the diagnostic relations between the loss of permeability of the inlet air channel filter baffle and selected standards of the quick-changing signal of the exhaust gas temperature. On the basis of the calculations carried out, the following dynamic features of the recorded signal were determined: maximum amplitude of instantaneous exhaust gas temperature values (peak-to-peak value), its rate of increase and decrease, and the specific enthalpy of exhaust gases within one engine work cycle. Comparative analysis of numerical data characterizing the recorded quick-changing exhaust gas temperature courses clearly indicates obvious thermodynamic and energy consequences of partial loss of flow capacity of the air channel supplying the combustion chamber of the test engine. A further development of the experimental test programme is foreseen in order to determine a diagnostic matrix to support the diagnostic inference about the technical condition of the diesel engine on the basis of measurements and analysis of the quick-changing exhaust gas temperature.

Cytowania

  • 1

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 115 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
Combustion Engines nr 177, strony 108 - 112,
ISSN: 2300-9896
Język:
angielski
Rok wydania:
2019
Opis bibliograficzny:
Puzdrowska P.: Identification of damages in the inlet air duct of a diesel engine based on exhaust gas temperature measurements// Combustion Engines. -Vol. 177., iss. 2 (2019), s.108-112
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.19206/ce-2019-219
Bibliografia: test
  1. BROWN, C., KEE, R.J., IRWIN, G.W. et al. Identification applied to dual sensor transient temperature measurement. UKACC Int. Control Conference. Manchester 2008.
  2. JAREMKIEWICZ, M. Odwrotne zagadnienia wymiany ciepła, występujące w pomiarach nieustalonej temperatury płynów. Rozprawa doktorska. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. Kraków 2011.
  3. JAREMKIEWICZ, M., TALER, J. Inverse determination of transient fluid temperature in pipelines. Journal of Power Technologies. 2016, 96(6), 385-389. otwiera się w nowej karcie
  4. KORCZEWSKI, Z. Badania efektywności energetycznej nowo produkowanych paliw żeglugowych z zastosowaniem silnika diesla. Journal of Polish CIMEEAC. 13, 1(5), 53-64.
  5. KORCZEWSKI, Z. Exhaust gas temperature measurements in diagnostics of turbocharged marine internal combustion engines. Part I. Standard Measurements. Polish Maritime Research. 2015, 22/1(85), 47-54. otwiera się w nowej karcie
  6. KORCZEWSKI, Z. Exhaust gas temperature measurements in diagnostics of turbocharged marine internal combustion engines. Part II. Dynamic Measurements. Polish Maritime Research. 23/1(89), 68-76. otwiera się w nowej karcie
  7. KORCZEWSKI, Z. Diagnostyka eksploatacyjna okrętowych silników spalinowych -tłokowych i turbinowych. Wybrane zagadnienia. Wyd. Politechniki Gdańskiej. Gdańsk 2017.
  8. KORCZEWSKI, Z. The method of energy-efficiency inves- tigations of the newly produced marine fuels through the application of a diesel engine. Materiały Konferencji MAPE, Explo-Ship 2018. Zawiercie. otwiera się w nowej karcie
  9. KORCZEWSKI, Z., PUZDROWSKA, P. Analytical method of determining dynamic properties of thermocouples used in measurements of quick -changing temperatures of exhaust gases in marine diesel engines. Combustion Engines. 2015, 162(3), 300-306. otwiera się w nowej karcie
  10. KORCZEWSKI, Z., ZACHAREWICZ, M. Alternative diagnostic method applied on marine diesel engines having limited monitoring susceptibility. Transactions of the Insti- tute of Measurement and Control. 2012, 34(8), 937-946. otwiera się w nowej karcie
  11. KORCZEWSKI, Z., ZACHAREWICZ, M. Diagnostyka symulacyjna układu turbodoładowania okrętowego tłoko- wego silnika spalinowego. Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej. 2007, 2(169).
  12. KOWALSKI, J., Laboratory study on influence of air duct throttling on exhaust gas composition in marine four-stroke diesel engine, Journal of KONES. 2015, 19(1), 191-198. otwiera się w nowej karcie
  13. KOWALSKI, J. The emission and combustion characteris- tics of marine diesel engine with extreme throttled of air or exhaust ducts. New Trends in Production Engineering. 2018, 1(1), 427-433. otwiera się w nowej karcie
  14. MARSZAŁKOWSKI, K., PUZDROWSKA, P. A laboratory stand for the analysis of dynamic properties of thermocou- ples. Journal of Polish CIMEEAC. 2015, 10(1), 111-120. otwiera się w nowej karcie
  15. OLCZYK, A. Koncepcja pomiaru szybkozmiennej tempera- tury gazu z uwzględnieniem dynamicznej składowej tempe- ratury. Pomiary Automatyka Kontrola. 2007, 53/9, 576-579.
  16. PUZDROWSKA, P. Determining the time constant using two methods and defining the thermocouple response to sine excitation of gas temperature. Journal of Polish CIMEEAC. 2016, 11(1), 157-167.
  17. PUZDROWSKA, P. Metoda wyznaczania stałej czasowej termopary na podstawie pomiaru szybkozmiennej tempera- tury spalin wylotowych silnika o ZS. Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni. 2018, 108, 115-133.
  18. PUZDROWSKA, P. Signal filtering method of the quick- varying diesel exhaust gas temperature. Combustion En- gines. 2018, 175(4), 48-52.
  19. RUDNICKI, J., PUZDROWSKA, P., MARSZAŁKOWSKI, K. Osłona termopary chłodzona wodą jako narzędzie zapobie- gające zakłóceniom zewnętrznym podczas pomiarów tempera- tur szybkozmiennych spalin w kanale wylotowym silnika okrę- towego. Journal of Polish CIMAC. 2017, 12(1), 97-104.
  20. ZACHAREWICZ, M. Metoda diagnozowania przestrzeni roboczych silnika okrętowego na podstawie parametrów procesów gazodynamicznych w kanale zasilającym turbo- sprężarkę. Rozprawa doktorska. AMW, Gdynia 2009.
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 218 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi