Abstrakt
Współczesny dworzec kolejowy zmienia swoje oblicze w stosunku do dworców, jakie znamy z przeszłości. Obecnie realizowane obiekty stanowią najczęściej wielkie wiaty, przekrywające przestrzeń publiczną placów dworcowych. Przestrzeń ta stanowi jednocześnie rdzeń komunikacyjny łączący przystanki różnych środków transportu w jeden zintegrowany węzeł przesiadkowy. W nowoczesnych dworcach do niezbędnego minimum ograniczane są pomieszczenia obsługujące pasażera. Hala pełni rolę poczekalni. Kasy coraz częściej są uzupełniane lub wręcz zastępowane przez biletomaty. Informacja kolejowa znajduje się tylko na największych dworcach. Zamiast niej pojawia się punkt dostępu do wirtualnej informacji. Przechowalnie zastępują skrytki na bagaż. Na mniejszych dworcach zamiast lokali gastronomicznych lokalizowane są automaty wendingowe. Jedynym elementem niezmiennym pozostają toalety. W artykule opisano, powstające równolegle do niemieckich i francuskich dworców, prototypowe polskie dworce systemowe. Dworce te wyznaczają najnowsze, światowe trendy w projektowaniu obiektów kolejowego transportu pasażerskiego.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach
- Opublikowano w:
-
Architektura-Murator
strony 100 - 105,
ISSN: 1232-6372 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2016
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 307 razy