Research on entrepreneurship – the forms of entrepreneurship - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Research on entrepreneurship – the forms of entrepreneurship

Abstrakt

The aim of this article is to present suggestions for future directions of research on entrepreneurship, with particular emphasis on different forms of entrepreneurship. The suggestions are preceded by a brief review of research on entrepreneurship. The article is theoretical in nature and does not present any own research, although its content is based on multiple years of experience in studying this phenomenon. The forms of entrepreneurship are discussed in terms of relationship with business, the methods of organization, the ownership of capital, the effect of entrepreneurial activities, phases of entrepreneurial activities and persons conducting business. The need to consider forms of entrepreneurship during research in such topic areas as governance methods and strategy selection, entrepreneurial motivation, innovations or the effects of entrepreneurial activity was pointed out.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 48 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski strony 14 - 26,
ISSN: 1733-9758
Język:
angielski
Rok wydania:
2017
Opis bibliograficzny:
Wasilczuk J.: Research on entrepreneurship – the forms of entrepreneurship// STUDIA I MATERIAŁY. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO. -., nr. 1(27) (2017), s.14-26
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.7172/1733-9758.2017.23.2
Bibliografia: test
  1. Aageson, T. (2008). Cultural entrepreneurs: Producing cultural value and wealth. In: H.K. otwiera się w nowej karcie
  2. Anheier and Y.R. Isar, Cultures and globalization: The cultural economy (pp. 92-108). otwiera się w nowej karcie
  3. Ajzen, I. and Fishbein, M. (1975). Belief, attitude, intention and behavior. An introduction to theory and research. Addison-Wesley.
  4. Audretsch, D. (2012). Entrepreneurship research. Management Decision, 755-764, http://dx.doi.org/10.1108/00251741211227384. otwiera się w nowej karcie
  5. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NY: Prentice Hall.
  6. Barrego, H. (1989). The entrepreneur in microeconomic theory: Disappearance and explanation. London: Routledge.
  7. Bates, T. (2011). Minority entrepreneurship. Foundations and Trends in Entrepreneurship, 7(3-4). otwiera się w nowej karcie
  8. Baumol, W.J. (1968). Entrepreneurship in economic theory. American Economic Review, 58(2), 64-71.
  9. Bianchi, M. and Henrekson, M. (2005). Is neoclassical economics still entrepreneurless? Kyklos, July, 353-377. otwiera się w nowej karcie
  10. Boeker, W. (1989). Strategic change: The effects of founding and history. Academy of Management Journal, 32(3), 489-515. otwiera się w nowej karcie
  11. Brockhouse, R.H. and Horwitz, P.S. (1986). The psychology of the entrepreneur. In: D.L. otwiera się w nowej karcie
  12. Sexton and T.W. Smilor, The art and science of entrepreneurship (pp. 25-60). Ballinger Publishing Company.
  13. Buzza, J. (2016). United States Association for Small Business and Entrepreneurship. Conference proceedings: CV1-CV29. Boca Raton: United States Association for Small Business and Entrepreneurship.
  14. Carraher, S. and Paridon, T. (2008/2009). Entrepreneurship journal ranking across the discipline. Journal of Small Business Strategy, Fall/Winter, 19(2), 89-99. otwiera się w nowej karcie
  15. Carree, M.A. and Thurik, R. (2003). The impact of entrepreneurship on economic growth. In: Z. Acs and D. Audretsch, Handbook of entrepreneurship research (pp. 437-471). Springer. otwiera się w nowej karcie
  16. Catholic Church and John, P. (1991). Centesimus annus: Encyclical letter addressed by the Supreme Pontiff John Paul II to his venerable brothers in the episcopate, the priests and deacons, families of men and women religious, all the Christian faithful and to all men and women of good will on the hundredth anniversary of Rerum novarum (32 and 34).
  17. Chatterjee, N. and Das, N. (2015). Key psychological factors as predictors of entrepreneurial success: A conceptual framework. Academy of Entrepreneurship Journal, 102-114. otwiera się w nowej karcie
  18. Chell, E. (1985). The entrepreneurial personality: A few ghosts laid to rest? International Small Business Journal, Spring, 3(3), 43-54. otwiera się w nowej karcie
  19. Chell, E. (1996). The social construction of the "entrepreneurial personality". Materials from: X RENT, November. Brussels. otwiera się w nowej karcie
  20. Churchill, C. and Lewis, V. (1983). The five stages of small business growth. Harvard Business Review, 30-50.
  21. Cooper, A. and Gimeno-Gascón, F. (1992). Entrepreneurs, processes of founding, and new- firm performance. In: D.K. Sexton (ed.), The state of the art of entrepreneurship (pp. 301- 340). Boston: PWS-Kent Publishing Company. otwiera się w nowej karcie
  22. Davidsson, P. (2003). The domain of entrepreneurship reserach: Some suggestions. In: J. Katz and D. Shepherd (eds.), Advances in entrepreneurship, firm emergence and growth (vol. 6). Greenwich: CT: JAI Press. otwiera się w nowej karcie
  23. Davidsson, P. (2005). Researching entrepreneurship. New York: Springer. otwiera się w nowej karcie
  24. Davidsson, P. (2008). The entrepreneurship research challenge. In: P. Davidsson, The entrepreneurship research challenge. Edwar Elgard. otwiera się w nowej karcie
  25. Davidsson, P. (2009). The entrepreneurship research challenge. Edward Elgar Publishing.
  26. Davidsson, P. and Wiklund, J. (2001). Levels of analysis in entrepreneurship research: Current research practice and suggestions for the future. Entrepreneurship Theory and Practice, Summer, 81-99. otwiera się w nowej karcie
  27. Donna, K., Singer, S. and Herringron, M. (2016). Global Report, 2015-2016. Global Entrepreneurship Monitor.
  28. Filion, L.J. (1998). Entrepreneurship: entrepreneurs and small business owner-manager. In: P.A. Julien (ed.), The state of the art in small business and entrepreneurship (pp. 117-149). United Kingdom: Ashgate. otwiera się w nowej karcie
  29. Folta, T.B., Delmar, F. and Wennberg, K. (2010,). Hybrid entrepreneurship (IFN Working Paper No. 825). otwiera się w nowej karcie
  30. Fried, V. (2003,). Defining a forum for entrepreneurship scholars. Journal of Business Venturing, 18(1). otwiera się w nowej karcie
  31. Gartner, W. (1988). "Who is an entrepreneur?" is the wrong question. American Journal of Small Business, 12(4), 11-32. otwiera się w nowej karcie
  32. Gartner, W. (2001). Is there an elephant in entrepreneurship? Blind assumptions in theory development. Entrepreneurship Theory and Practice, Summer, 25(4), 27-40. otwiera się w nowej karcie
  33. Global Entrepreneurship Monitor Association. (2014). Global entrepreneurship monitor. Retrieved from http://www.gemconsortium.org/wiki/1149 (14.08.2016). otwiera się w nowej karcie
  34. Gruszecki, T. (2002). Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  35. Halabisky, D. (2012). Entrepreneurial activities in Europe: Senior entrepreneurship (OECD Employment Policy Papers No. 2). OECD Publishing. otwiera się w nowej karcie
  36. http://dx.doi.org/10.1787/5jxrcml7lhxq-en. otwiera się w nowej karcie
  37. Hebert, R.F. and Link, A.N. (1989). In search of the meaning of entrepreneurship. Small Business Economics, 1(1). otwiera się w nowej karcie
  38. Henrekson M. (2007). Entrepreneurship and institutions (IFN Working Paper No. 707). otwiera się w nowej karcie
  39. Hughes, K.D., Jennings, J.E., Brush, C., Carter, S. and Welter, F. (2012). Extending women's entrepreneurship research in new directions. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(3), 429-442. otwiera się w nowej karcie
  40. Hutchinson, T. (1966). A review of economic doctrines, 1870-1929. London: Oxford University Press.
  41. Jennings, J.E. and Brush, C.G. (2013). Research on women entrepreneurs: Challenges to (and from) the broader entrepreneurship literature? The Academy of Management Annals, 661-713. otwiera się w nowej karcie
  42. Johansson, D. (2004). Economics without entrepreneurship or institutions: A vocabulary analysis of graduate textbooks. Econ Journal Watch, 1(3), 515-538. otwiera się w nowej karcie
  43. Jones, G. and Wadhwani, D. (2006). Entrepreneurship and business history: Renewing the research agenda (Working paper).
  44. Kelley, D., Singer, S. and Herrington, M. (2016). Global entrepreneruship monitor 2015/2016. GERA. otwiera się w nowej karcie
  45. Kilby, P. (1971). Hunting the Heffalump. Entrepreneurship and Economic Development, 1- 40.
  46. Kirby, D. (2003). Entreprenuership. Bershire: McFraw-Hill Education.
  47. Kirchhoff, B. (1991). Entrepreneurship's contribution to economics. Entrepreneurship Theory and Practice, Winter, 93-112. otwiera się w nowej karcie
  48. Kostera, M. (ed.) (2015). Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
  49. Kostera, M. and Śliwa, M. (2012). Zarządzanie w XXI wieku. Wolters Kluwer.
  50. Krueger, N. (2003). The cognitive psychology of entrepreneurship. In: Z. Acs and D. otwiera się w nowej karcie
  51. Audretsch (eds.), Handbook of entrepreneurship research (pp. 105-140). London: Kluwer Law International.
  52. Krueger, N.F., Reilly, M. and Carsrud, A. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. eneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15(5/6), 411-432. otwiera się w nowej karcie
  53. Kurczewska, A. (2013). Przedsiębiorczość. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  54. Kwiatkowski, S. (2000). Przedsiębiorczość intelektualna.
  55. Landstrom, H. (2005). Pioneers in entreprneurship and small business research. Springer. otwiera się w nowej karcie
  56. Landstrom, H. and Lohrke, F. (2010). Historical foundations of entrepreneurship research. otwiera się w nowej karcie
  57. Cheltenham, UK/Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing Limited.
  58. Low, M. (2011). The adolescence of entrepreneurship research: Specification of purpose. Entrepreneurship Theory and Practice, Summer, 17-25. otwiera się w nowej karcie
  59. Low, M and MacMillan, I. (1988). Entrepreneurship: Past research and future challenges. Journal of Management, 35, 139-161. otwiera się w nowej karcie
  60. de Massis, A., Sharma P., Chua J. and Chrismas J. (2012) Family business studies: An annotated bibliography. Cheltenham, UK/Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing Limited. otwiera się w nowej karcie
  61. McClelland, D. (1961). The achieving society. Princeton, NJ: van Nostrand.
  62. McClelland, D. (1987). Human motivation. Cambridge: Cambridge Universtity Press. otwiera się w nowej karcie
  63. McClelland, D. (1965). Toward a theory of motive acquisition. American Psychologist, 20(5), 321-333. otwiera się w nowej karcie
  64. Moczydłowska, J. (2013). Nauki o przedsiębiorczości. O potrzebie interdyscyplinarnej płaszczyzny badawczej. In: J.E. Wasilczuk (ed.), Przedsiębiorczość w ośmiu odsłonach (pp. 9-17). Gdańsk: Politechnika Gdańska.
  65. Neergaard, H., Shaw, E. and Carter, S. (2005). The impact of gender, social capital and networks on business ownership: A research agenda. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 338-357. otwiera się w nowej karcie
  66. Neergaard, H., Ulhøi, J. (2007). Handbook of qualitative research methods in entrepreneurship. Cheltenham, UK/Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing Limited. otwiera się w nowej karcie
  67. Penrose, E. (1959). The theory of the growth of the firm. New York: Oxford University Press. otwiera się w nowej karcie
  68. Petrova, K. (2011) Part-time entrepreneurship, learning and ability. Journal of Management Policy and Practice, 12(1), 64-75.
  69. Piecuch, T. (2014). Przedsiębiorczość, podstawy teoretyczne. C.H. Beck. otwiera się w nowej karcie
  70. Pinchot, G. (1984). Who is the intrapreneur? In: Intrapreneuring: Why you don't have to leave the corporation to become an entrepreneur. New York: Harper & Row.
  71. Rauch, A. and Frese, M. (2000). Psychological approaches to entrepreneurial success. A general model and an overview of findings. In: C.L. Cooper and I.T. Robertson (eds.), International review of industrial and organizational psychology (pp. 101-142). Chichester: Wiley. otwiera się w nowej karcie
  72. Ray, D. (1993). Understanding the entrepreneur: Entrepreneurial attributes, experience and skills. Entrepreneurship and Regional Development, 5(4), 345-358. otwiera się w nowej karcie
  73. Redlich, F. (1949). The origin of the concepts of "entrepreneur" and "creative entrepreneur". Explorations in Entrepreneurial History, 1(2), 1-7. otwiera się w nowej karcie
  74. Rerup, C. (2005). Learning from past experience: Footnotes on mindfulness and habitual entrepreneurship. Scandinavian Journal of Management, 451-472. otwiera się w nowej karcie
  75. Richert-Kaźmierska, A. and Wasilczuk, J.E. (2014). Zatrudnienie czy samozatrudnienie - dylematy wspierania aktywności zawodowej osób starszych. Studia Ekonomiczne, 167, 148-
  76. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
  77. Ries, E. (2010). Is entrerpreneurship a management science. Retrieved from: https://hbr.org/2010/01/is-entrepreneurship-a-management, (30.08.2016).
  78. Rosa, P. and Scott, M. (1999). The prevalence of multiple owners and directors in the SME sector: Implications for our understanding of start-up and growth. Entrepreneurship and Regional Development, 11, 21-37. otwiera się w nowej karcie
  79. Seymour, R. (ed.). (2012). Handbook of research methods on social entrepreneurship. otwiera się w nowej karcie
  80. Cheltenham, UK/Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing Limited.
  81. Shapero, A. and Sokol, L. (1982). Social dimensions of entrepreneurship. In: C.A. Kent, D.L.
  82. Sexton and K.H. Vesper, The encyclopedia of entrepreneurship (pp. 72-90). Englewood: Prentice-Hall.
  83. Shaver, K. and Scott, L. (1991). Person, process, choice: The psychology of new venture creation. Entrepreneurship Theory and Practice, Winter, 23-45. otwiera się w nowej karcie
  84. Silva, O. (2006). The Jack-of-all-trades entrepreneur: Innate talent or acquired skill? (London School of Economics and IZA Bonn. Discussion Paper No. 2264). otwiera się w nowej karcie
  85. Staniewski, M . (2016). Organizational and psychological predictors of entrepreneurial success. Saarbrucken: LAB Lambert Academic Publication. otwiera się w nowej karcie
  86. Storey, D. (1994). Understanding the small business sector. Sussex. otwiera się w nowej karcie
  87. Terelak, J. (1999). Psychologia menedżera. Warszawa: Difin.
  88. The American Presidency Project. (1985). President Reagan's remarks to the students and faculty at St. John's University in New York, New York on March 28, 1985. Retrieved from: http://www.presidency.ucsb.edu/ws/?pid=38403, (28.08.2016). otwiera się w nowej karcie
  89. van Praag, C. D. (1999). Some classic views on entrepreneurship. De Economist, 147(3), 147-311. otwiera się w nowej karcie
  90. Venkataraman, S. (1997). The distinctive domain of entrepreneurship research. Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth, 119-138. otwiera się w nowej karcie
  91. Wasilczuk, J.E. (2005). Wzrost małych i średnich przedsiębiorstw -aspekty teoretyczne i badania empiryczne. Gdańsk: Politechnika Gdańska. otwiera się w nowej karcie
  92. Wasilczuk, J.E. (2009). Investigate or not the entrepreneurship -problem with methodology. In: Wasilczuk, J.E. (ed.), What do we know (and would like to know) about entrepreneurship in Poland (pp. 8-17). Gdańsk: Politechnika Gdańska.
  93. Welsh, J. and White, J. (1981). A small business is not a little big business. Harvard Business Review. otwiera się w nowej karcie
  94. Welter, F. (2001). Contextualizing entrepreneurship-conceptual challenges and ways forward. Entrepreneurship Theory and Practice, 165-184. otwiera się w nowej karcie
  95. Westhead, P. and Wright, M. (1998). Novice, portfolio, and serial founders: Are they different? Journal of Business Venturing, 173-204. otwiera się w nowej karcie
  96. Wood, G.J., Davidson, M.J. and Fielden, S.L. (2012). Minorities in entrepreneurship: An international review. Edward Elgar Publishing. otwiera się w nowej karcie
  97. Zahra, S. and Dess, G.G. (2001). Entrepreneurship as a field of research: Encouraging dialogue and debate. Academy of Management Review, 8-10. otwiera się w nowej karcie
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 96 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi