Abstrakt
This dissertation examines the impact of technological change (TC) on skills and competences and how higher education’s role has changed along the way. Quantitative research was conducted to reveal the perceptions of students and employers in Poland on the relevance of particular skills in an ICT based economy. The results of this research show that there is generally a rather insignificant discrepancy in these perceptions. On the other hand, the most prevailing problem on the Polish labor market seems to be a skills shortage rather than skills mismatch although the consequences of the recent crisis (COVID-19) might cause changes to the supply-demand of skills in Poland that are yet inconceivable.
This research shows that both students and employers in Poland perceive formal education and work experience as not very important for an ICT based economy. This observation supports previous suggestions of overeducation in Poland but also signifies of forthcoming changes in knowledge acquisition preferences.
One chapter of the monograph is devoted to the issue of the knowledge creation process. Among other things, the author postulates that a priori and a posteriori knowledge is a practical impossibility and argues that the result of the knowledge creation process is in stricto senso a superiori.
***
Niniejsza rozprawa bada przyczyny i skutki zmian technologicznych na umiejętności i kompetencje oraz sposób w jakim zmienia się przy tym rola szkolnictwa wyższego. W ramach rozprawy przeprowadzono badania ilościowe celem ujawnienia percepcji studentów i pracodawców w Polsce na temat znaczenia określonych umiejętności w gospodarce opartej na technologiach informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Wyniki tych badań pokazują, że w percepcjach badanych nie ma zasadniczych rozbieżności. Wyniki sugerują, że problemem polskiego rynku pracy nie jest niedopasowanie umiejętności a raczej niedobór siły roboczej, chociaż konsekwencje kryzysu związanego z COVID-19 mogą spowodować zmiany w strukturze popytu i podaży na umiejętności, które jeszcze nie są dostrzegalne.
Wyniki badań pokazują, że zarówno studenci, jak i pracodawcy w Polsce postrzegają formalne wykształcenie i doświadczenie zawodowe jako niezbyt ważne dla gospodarki opartej na TIK. Ta obserwacja popiera wcześniejsze sugestie o istniejącej nadwyżce edukacji w Polsce, ale mogą także być oznaką o zmieniających się preferencjach sposobu nabywania wiedzy.
Jeden z rozdziałów monografii jest poświęcony zagadnieniu procesowi tworzenia wiedzy. Autor postuluje między innymi, że wiedza a priori i a posteriori jest praktycznym niemożliwością i udawadnia, że rezultat procesu tworzenia wiedzy ma charakter in stricto senso a superiori.
Cytowania
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- Publikacja monograficzna
- Rok wydania:
- 2022
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 978-83-7348-863-2
- Weryfikacja:
- Brak weryfikacji
wyświetlono 133 razy